آرشیو دسته بندی: داده کاوی

داده کاوی ریسک (داده کاوی و مدیریت ریسک)

A

در فضای امروزه کسب و کارهای با ریسک های مختلفی اعم از ریسک های مالی، عملیاتی، فناوری و … مواجه هستند. داشتن یک برنامه مشخص برای مدیریت و کنترل این ریسک ها برای موفقیت سازمان ها امری حیاتی و ضروری به شمار می رود. در این راستا داده کاوی می تواند با ارائه تحلیل های […]

داده کاوی و رویگردانی مشتری

A

یکی از مسائل سنتی و کلاسیکی که تحلیل آن با استفاده از تکنیک های داده کاوی بسیار مورد توجه بوده است، بحث رویگردانی مشتری (customer churn) می باشد. به جای رویگردانی عبارات دیگری مانند ترک مشتری یا ریزش مشتریان نیز کاربرد داشته و مورد استفاده قرار می گیرد. در بحث رویگردانی به مانند سایر مسائل […]

داده کاوی روان شناسی (کاربرد داده کاوی در روان شناسی)

A (1)

روان شناسی یکی از علوم انسانی بوده که به جهت مطالعه روان و ذهن و رفتار انسان ها جایگاه ویژه ای را پیدا نموده است. به دلیل تنوع و پیچیدگی متغیرهای اثرگذار و اثرپذیر در رابطه با روان انسان، داده کاوی می تواند به منظور استخراج اطلاعات مناسب برای پیش بینی، تحلیل و پایش رفتار […]

داده کاوی در بازاریابی و فروش

A

حوزه بازاریابی و فروش یکی از حوزه های سنتی و قدیمی به کارگیری انواع تکنیک های داده کاوی می باشد. اولین کاربردهای داده کاوی در همین حوزه در شرکت ها مشاهده شد و با اخذ نتایج مثبت و کاربردی و قابل اتکا به مرور زمان، کاربرد داده کاوی به سایر حوزه های علمی و کسب […]

داده کاوی خبر

A

رسانه ها همه روزه حجم وسیعی از اخبار را تولید می نمایند و مخاطبین نیز واکنش های متفاوتی در قبال این اخبار داشته و این واکنش ها را در قالب درج کامنت، لایک کردن، توصیه خبر به سایرین، مشاهده خبر و … نشان می دهند. برای صاحبان رسانه ها و همچنین دولت ها، تحلیل داده […]

داده کاوی خودرو (داده کاوی در صنعت خودرو)

A

صنعت خودرو یکی از بزرگترین و گسترده ترین صنایع می باشد. یکی از تفاوت های این صنعت با سایر کسب و کارها که منجر به گستردگی بسیار زیاد آن شده است، طیف وسیع تامین کنندگان آن می باشد به گونه ای که هریک از شرکت های خودروسازی در پیرامون خود طیف وسیعی از تامین کنندگان […]

داده کاوی حفظ مشتریان (کاربرد داده کاوی در حفظ مشتریان)

A

پیمایش ها و تحقیقات مختلف نشان داده است که هزینه جذب یک مشتری جدید چندین برابر هزینه نگهداشت و حفظ مشتریان می باشد. از این رو سازمان ها مایلیند تا در درجه اول تا حد امکان مشتریان فعلی خود را حفظ نموده  و از ریزش (ترک آنها) جلوگیری نمایند. چرا که در صورت ترک یک […]

داده کاوی حمل و نقل (کاربرد داده کاوی در حمل و نقل)

A

حمل و نقل یکی از حوزه های خدماتی است که گردش مالی بسیار بالایی داشته و طیف وسیعی از کسب و کارها در این حوزه مشغول به فعالیت می باشند. همچنین باید توجه داشت که طیف وسیعی از مردم مشتری و استفاده کننده از خدمات حمل و نقل می باشند. تقریبا می توان گفت که […]

داده کاوی حسابرسی (کاربرد داده کاوی در حسابرسی)

A

حوزه مالی یکی از زمینه هایی است که دارای دو ویژگی اساسی می باشد. اولین ویژگی این است که این حوزه همواره تولید کننده حجم زیادی از داده ها و اطلاعات می باشد و بستر و محمل بسیار خوبی برای تحلیل گران و متخصصین علم داده و یادگیری ماشینی را برای به کارگیری تکنیک های […]

داده کاوی حسابداری (کاربرد داده کاوی در حسابداری)

ش

حسابداری در سازمان ها منجر به تولید حجم زیادی از گزارشات و اطلاعات می شود که خوراک خوبی را برای اجرای پروژه های داده کاوی ارائه می دهد. از سوی دیگر، مدیران سازمان ها نیاز دارند تا بدون سردرگم شدن در انبوه اطلاعات مالی و حسابداری، به نگرش مناسبی در رابطه با الگوها و موارد […]