داده کاوی روان شناسی (کاربرد داده کاوی در روان شناسی)

A (1)

روان شناسی یکی از علوم انسانی بوده که به جهت مطالعه روان و ذهن و رفتار انسان ها جایگاه ویژه ای را پیدا نموده است. به دلیل تنوع و پیچیدگی متغیرهای اثرگذار و اثرپذیر در رابطه با روان انسان، داده کاوی می تواند به منظور استخراج اطلاعات مناسب برای پیش بینی، تحلیل و پایش رفتار انسان ها مورد استفاده و کاربرد قرار گیرد. 

فیلدهای اطلاعاتی (متغیرهای) مربوط به داده کاوی در روان شناسی

فیلدهای اطلاعاتی مختلفی را می توان در تحلیل های داده کاوی در روان شناسی به کار گرفت. بخشی از این فیلدها مربوط به ویژگی های بیمار مانند سن، جنسیت و سطح درآمد می باشند. بخش مهم دیگری از فیلدهای اطلاعاتی مربوط به فرآیندهای ذهنی و رفتار بیماران می باشد. 

انواع تحلیل های مرتبط با داده کاوی در روان شناسی

برخی از تحلیل های قابل انجام در روان شناسی به صورت زیر می باشند:

  • به کارگیری تکنیک های داده کاوی به منظور ارزیابی های روان شناسانه
  • گروه بندی بیمارانی که از یک نوع اختلال یا بیماری روانی مانند افسردگی، اضطراب و … رنج می برند. در این حالت می توان از تکنیک های خوشه بندی یا کلاس بندی (دسته بندی) برای تعیین گروه های مختلف بیماران استفاده نمود. مزیت این نوع تحلیل ها در این است که روان کاوان و روان شناسان بر اساس آنها می توانند به خوبی به این بینش و نگرش مبتنی بر داده دست پیدا نمایند که در عمل با چند گروه از بیمارانی که مثلا دچار افسردگی هستند مواجه می باشند. این امر کمک می نماید تا حداقل طبقه بندی بخشی از راهکارها و تجویزهای ارائه شده برای هریک از گروه های شناسایی شده میسر گردد. این تحلیل به دو صورت ممکن می باشد. در حالت اول بدون نظارت (unsupervised) بوده و به صورت کلی و بدون در نظر گرفتن قید و هدف خاصی تلاش می شود تا بیماران یا افراد گروه بندی شوند که این نوع گروه بندی را خوشه بندی می گویند. اما در حالت دوم گروه بندی با نظارت (supervised) انجام شده و مثلا بیماران با توجه به یک فیلد اساسی و مهم که به عنوان فیلد هدف مورد نظر می باشد، گروه بندی می شوند. مثلا می توان شدت افسردگی را به عنوان فیلد هدف در نظر گرفت و بیماران را بر اساس شدت افسردگی (کم، متوسط، زیاد) گروه بندی نمود که این نوع از تحلیل کلاس بندی گفته می شود. 
  • استفاده از الگوریتم های داده کاوی برای پیش بینی وضعیت سلامت ذهنی گروه های هدف و مورد مطالعه (مثلا دانش آموزان، دانشجویان، زنان باردار، افراد سیگاری و … حالات مختلفی از گروه های هدف مورد مطالعه می باشند)
  • کشف الگوهای مربوط به بروز رفتارهای انسان ها
  • شناسایی و پدیدارسازی الگوهای مربوط به انواع اختلالات روانی

 

 

 

رای دادن به این post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *