ولوم تریدینگ (Volume Trading) – معامله گری با حجم

ش

در دنیای معامله گری هر وقت کلمه حجم را بشنویم باید به یاد داشته باشیم که منظور تعداد واحدهایی از آن دارایی یا نماد و اینسترومنت مورد معامله می باشد که در طول یک دوره زمانی مشخص دست به دست شده است. مثلا وقتی می گوییم حجم معاملات روزانه امروز این سهم ۱۰۰ هزار واحد بوده بدین معنا است که در طول معاملات امروز در مجموع ۱۰۰ هزار واحد از آن سهم مشخص معامله شد. هر معامله هم دارای دو طرف خرید و فروش بوده است. کسی سهم را در اختیار نداشته و در یک طرف معامله نشسته است و در سوی دیگر هم یک یا چند فرد حقیقی یا حقوقی دارنده سهم قرار داشته اند که در ازای دریافت مبلغ مشخص سهام خود را به طرف یا طرف های مقابل واگذار کرده اند. مشابه همین اتفاق در تمامی بازارهای مالی از جمله بازار رمز ارزها (کریپتوکارنسی)، بازار فلزات گرانبها و … رخ می دهد. معامله گران به حجم معاملات به عنوان یک شاخص و معیار مهم برای تحلیل و تصمیم گیری نگاه می کنند. چرا که حجم به آنها تصور و برداشتی در رابطه با لیکوییدیتی (نقدشوندگی) یک دارایی می دهد. به بیان دیگر لیکوییدیتی به ما می گوید که در قیمت فعلی با چه میزان سهولت می توان به یک پوزیشن معاملاتی وارد یا از آن خارج شد. چرا که قیمت فعلی ممکن است برای کسانیکه از قبل آن دارایی را در اختیار داشته اند یک هدف و برای کسانیکه تازه می خواهند آن دارایی را به تملک خویش در بیاورند یک نقطه شروع می باشد. 

تحلیل حجم یک روش و رویکرد تحلیلی است که برای کشف روابط بین حجم و قیمت و در واقع به منظور پرده برداشتن از ارتباطات بین تغییرات حجم و تغییرات قیمت، مورد استفاده قرار می گیرد. دو مفهوم کلیدی و اساسی مورد نظر در تحلیل حجم، حجم خرید و حجم فروش می باشند. 

حجم خرید (Buying Volume)

زمانیکه حجم معاملات افزایش می یابد، روند معاملات دارایی مربوطه تسهیل می شود چرا که تعداد زیادی از معامله گران در بازار حضور دارند و اگر شما بخواهید وارد خرید یا فروش شوید به سرعت در سمت مقابل ارکان بازیگر بازار حضور دارند. چرا که هر تراکنش و معامله در بازارهای مالی دارای دو سمت خریدار و فروشنده است. به بیان دیگر برای خرید یک سهم، یک فروشنده باید در سمت مقابل حضور داشته باشد. همچنین در صورتیکه شما بخواهید یک دارایی را بفروشید، باید در سمت مقابل یک خریدار نیز باشد تا حاضر باشد در قیمت فعلی بازار سهم را از شما خریداری نماید. این موضوع ممکن است کمی شما را سردرگم نماید، همه ما مرتبا در حین روز معاملاتی با اصطلاحات زیر مواجه هستیم:

  • فروشندگان بازار را در کنترل خود دارند (دست بالا دارند)
  • حجم خرید به صورت قابل ملاحظه بیشتر از حجم فروش باشد.
  • حجم خرید سنگینی بر روی سهم الف در بازار وجود دارد.
  • بدجور دارند فلان سهم را می فروشند. 

زمانیکه قیمت بالا می رود و مرتبا قله های جدیدی را می زند، خریداران قدرت، کنترل و دست بالا را در بازار دارند. معاملات خرید بر اساس قیمت سفارشات فروش قرار داده شده رقم می خورد و برای آن اولویت با سفارشات فروش قرار داده شده با کمترین قیمت است.

حجم فروش (Selling Volume)

زمانیکه فروشندگان دست بالا را داشته باشند و قدرت شان بر خریداران غلبه پیدا کند، قیمت پایین و پایین تر می رود. معاملات فروش بر اساس سفارشات سمت خرید (bid) رقم می خورد. سفارشات سمت خرید به ترتیب بر اساس قیمت نزولی از بیشترین به کمترین مرتب شده اند و در هر لحظه که یک نفر قصد فروش داشته باشد باید به بالاترین قیمت قرار داده شده در سفارشات سمت خرید این عملیات فروش را انجام دهد. 

حجم معمولا در پایین چارت و با نمودارهای میله ای نمایش داده می شود که نشانگر این است که میزان سهم در دوره زمانی مشخص (بر اساس تنظیمات چارت) دست به دست شده است. شکل زیر به عنوان مثال در تایم فریم یک دقیقه ای تنظیم شده است و نشان می دهد که در هریک از دقایق چه میزان سهم مورد مبادله قرار گرفته است. اگر مثلا چارت در تایم فریم روزانه تنظیم شده بود، هریک از میله ها نمایشگر حجم مورد معامله در یک روز بوده است. 

۱

معمولا نوارهای قرار داده شده در پایین چارت رنگی می باشد به صورتیکه نوارهای قرمز رنگ به منزله نزولی بودن قیمت در آن کندل بوده و کل حجم آن کندل به عنوان حجم فروش برآورد و تقریب زده می شود. اگر نوار سبز رنگ باشد، قیمت در آن کندل افزایش داشته و فرض می شود که کل حجم کندل مربوط به معاملات خرید بوده است. (البته این فرض ها تقریبی بوده و با خطا همراه است)

رای دادن به این post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *