راهنمای قدم به قدم و تصویری کار با کلاب هاوس

ش

کلاب هاوس یک شبکه اجتماعی صوتی مبتنی بر دعوت است که در طول روزها و هفته های اخیر توجهات بسیار زیادی را در ایران و جهان به خود معطوف کرده است. به خاطر رشد فزاینده آن از هم اکنون بسیاری از بحث ها در رابطه با قدرت آن و استفاده از کلاب هاوس برای بازاریابی و توسعه و تدوین و اجرای استراتژی های بازاریابی مبتنی بر آن به راه افتاده است. در حال حاضر دو ویژگی محدود کننده در کلاب هاوس وجود دارد اول اینکه فعلا فقط با دریافت دعوت نامه از اعضای فعلی می توان به عضویت این شبکه اجتماعی دراومد و دیگر اینکه تنها محدود به کاربران اپل بوده و هنوز نسخه اندرویدی آن ارائه نشده است. به نظر می رسد که این محدودیت ها دوام زیادی نداشته باشند و بایستی به سرعت منتظر نسخه های اپلیکیشن محبوب کلاب هاوس بر روی اندروید، نسخه تحت وب و همچنین نسخه های دسکتاپی آن مبتنی بر ویندوز، لینوکس و مکینتاش باشیم. البته بایستی توجه داشت که هم اکنون نیز با کمی جستجو در وب به نسخه های غیررسمی کلاب هاوس بر روی سایر پلتفرم ها برخورد می کنیم.

Table of Contents

راهنمای شیوه استفاده از کلاب هاوس

پیگیری و دریافت دعوت نامه

با وجود محدودیت الزام به دعوت نامه، احتمالا کار چندان سختی برای یافتن دوست و همکار و آشنایی در محیط کلاب هاوس نخواهید داشت. چرا که در همین مدت کوتاه تعداد کاربران این شبکه افزایش یافته و این رشد با سرعت سرسام آوری ادامه دارد. در صورتیکه کسی از نزدیکان و آشنایان خود را نیافتید که در این شبکه عضو بوده و حاضر به ارسال دعوت نامه برای شما باشد، جای ناامیدی نیست. می توانید یک اکانت در این اپلیکیشن ایجاد نمایید. سپس می توانید پروفایل اولیه و پایه ای را برای خود ایجاد نمایید. پس از آن بایستی اطلاعات تماس خود را وارد نموده و تعدادی از موضوعات و تاپیک های مورد علاقه خود را انتخاب نمایید. در این حالت یک صفحه (اسکرین)/ به شما نمایش داده می شود که به شما اعلام می دارد که شما در لیست انتظار قرار گرفته اید. در نتیجه افراد موجود در دفترچه تلفن و طرف تماس شما (contacts) به محض قرار گرفتن شما در لیست انتظار متوجه می شوند و یک نوتیفیکشن برای آنها ارسال می شود. در نتیجه آنها می توانند برای شما یک دعوت نامه بفرستند (اگر اندکی مرام داشته باشند که احتمال زیاد دارند!) تا شما تبدیل به کاربر فعال با دسترسی کامل در کلاب هاوس شوید. در این صورت شما یک پیامی مشابه تصویر زیر دریافت می نمایید.

۱

پس از دریافت دعوت نامه بایستی با همان شماره تماسی که دعوت نامه را دریافت کرده اید در اپلیکیشن ثبت نام نمایید. در هنگام ثبت نام یک آدرس ایمیل از شما خواسته شده و بایستی اطلاعات پایه ای را مثل سایر شبکه های اجتماعی و وب سایت ها از قبیل تصویر، نام کاربری و رمز عبور را وارد نمایید. همچنین شما می توانید از اطلاعات اکانت توییتر خود استفاده کرده و اکانت توییتری خود را به کلاب هاوس متصل کنید و در این صورت همان نام کاربری، تصویر و اطلاعات پروفایل شما به اپلیکیشن کلاب هاوس به صورت خودکار منتقل شده و کار شما آسان تر می گردد.

انتخاب موضوعات و تاپیک های مورد علاقه و دنبال کردن (فالو) کاربران

بعد از اینکه اطلاعات پایه ای خود را در حین ثبت نام ارائه کردید، می توانید همچنین تاپیک ها و موضوعات مورد علاقه خود را از بین لیست عریض و طویل موضوعات انتخاب نمایید. این موضوع منجر می شود که محتوای این اپلیکیشن و موارد پیشنهادی به شما توسط موتور هوشمند توصیه گر کلاب هاوس به خوبی متناسب با علایق و زمینه های جالب برای شما، سفارشی سازی می شود.

۲

سپس کلاب هاوس از شما می خواهد تا به آن اجازه دسترسی به لیست افراد و تماس های دفترچه تلفن را بدهید. در این صورت کلاب هاوس از موضوعات و ترجیحات انتخابی و مورد علاقه شما استفاده کرده تا به شما افرادی که احتمالا آنها را بشناسید پیشنهاد دهد. نظیر این قابلیت را به صورت بسیار هوشمندانه قبلا در فیس بوک دیدیم به گونه ای که بسیاری از اوقات دقت فیس بوک در پیشنهاد دقیق افراد مرتبط و آشنا کاربران را شگفت زده می کرد. همچنین موتور جستجوی کلاب هاوس به شما اینفلوئنسرهایی که احتمالا دنبال نمودن آنها برای شما جالب باشد را به شما پیشنهاد خواهد داد. این قابلیت نیز کار شما را برای دسترسی به اطلاعات مورد نیازتان در این شبکه اجتماعی راحت تر می نماید. اگر در ابتدا شما هیچ تاپیکی را انتخاب نکرده و هیچ کسی را فالو نکنید هم مشکلی نیست و نگرانی از این بابت وجود ندارد. بعدا سر فرصت و هر وقت مایل بودید می توانید این کار را انجام دهید.

تنظیم و ستاپ پروفایل

قبلا توضیح دادیم که می توانید اکانت توییتر را خود به کلاب هاوس متصل نمایید تا به صورت خودکار پروفایل شما ایجاد شود. در صورتیکه در توییتر اکانت نداشته باشید و یا اصلا مایل به انجام این کار نباشید هم مشکل خاصی وجود ندارد و فقط باید کمی زمان و دقت بیشتری صرف نمایید. برای ایجاد و تنظیم پروفایل خود بایستی یک عکس را اضافه نموده و در صورت نیاز می توانید تغییراتی نیز بر روی آن اعمال نمایید. همچنین یک متن و توصیف در مورد خودتان، سرگرمی ها، علایق، محل و زمینه های کاری و …. می توانید بنویسید. ممکن است در هنگام نوشتن این متن توصیفی ممکن است مطمئن نباشید که چقدر کلمات و جملات به کار رفته برای ویژگی و قابلیت جستجوی کلاب هاوس بهینه باشد. چرا که در آینده افراد (خصوصا افرادی که از نزدیک و در محیط خارج از فضای مجازی شما را نمی شناسند) بر اساس همین توصیف و تشریح شما از خودتان است که تصمیم می گیرند آیا شما را فالو کنند یا خیر.

در نهایت شما می توانید پروفایل خود را با لینک کردن به توییتر و اینستاگرام تکمیل نمایید. زمانی که این کار را انجام دهید، آیکون های توییتر و اینستاگرام به پروفایل شما لینک شده و در کانال های زیر توضیح و تشریح شما (دیسکریپشن) نمایش داده می شود. در زیر یک نمونه از پروفایل تکمیل شده در کلاب هاوس نمایش داده می شود که مربوط به یک اینفلوئنسر برجسته، کارآفرین و متخصص در زمینه گردشگری می باشد.

۳

اسکرول کردن صفحه اصلی

زمانی که شما تنظیمات پروفایل را به اتمام رساندید، در ابتدای یک مسیر هیجان انگیز قرار گرفته اید و حال می توانید به گشت و گذار در این شبکه اجتماعی جذاب، پرمخاطب و سودمند بپردازید. اولین جایی که شما چک می کنید صحفه اصلی کلاب هاوس (Clubhouse’s homepage) است. فقط یک فوت کوزه گری در این مورد وجود دارد که بایستی به آن توجه کنید. آیکون خاصی برای دسترسی به صفحه اصلی در کلاب هاوس پیش بینی نشده است که حتما طراحان این اپلیکیشن برای آن یک دلیل قانع کننده داشته اند. در نتیجه برای دسترسی به صفحه اصلی بایستی بر روی دکمه بازگشت (back) در گوشه سمت چپ و بالا در هر صفحه و قسمتی که در اپ کلاب هاوس قرار دارید، کلیک نمایید.

۴

استفاده از صفحه کاوش (explore page) برای پیدا کردن سایر کاربران، کلاب ها و روم ها

در صورتیکه از موارد نمایش داده شده در صفحه اصلی اپلیکیشن راضی نیستید و چندان توجه شما را به خود جلب نکرده اند، برای شما پیشنهاد بهتری داریم. از آیکون ذره بین استفاده کرده تا وارد صحفه کاوش یا همان اکسپلوریسشن کلاب هاوس شوید. در آنجا شما می توانید افراد پیشنهادی برای فالو کردن را مشاهده کرده و بر روی تاپیک های مورد نظر خود کلیک نمایید تا به روم ها، افراد یا کلاب های مرتبط با آنها هدایت شوید.

۵

همچنین می توانید از ویژگی و تب جستجو نیز برای پیدا کردن کاربران یا کلاب های مشخص استفاده نمایید که در ادامه بیشتر توضیح داده می شود.

پیوستن به کلاب ها

در محیط کلاب هاوس منظور از کلاب، گروه هایی از کاربران و افراد می باشند که به یک موضوع مشخص علاقمند می باشند. در واقع کلاب ها در کلاب هاوس مشابه گروه ها در فیس بوک یا لینکدین می باشند و چیز عجیب غریبی نیست. زمانیکه شما به یک کلاب می پیوندید (جوین می شوید) نوتفیکیشن های مربوط به روم های مربوط به آن کلاب را مشاهده می نمایید. همچنین می توانید از کلاب ها برای پیدا کردن و مرتبط شدن با کاربرانی استفاده نمایید که دارای علایق و زمینه های کاری یا علمی و تحصیلی مشابه شما هستند.

برای پیدا کردن کلاب ها می تونید از تب اکسپلور (Explore) یا نوار جستجو استفاده کرده و کلاب های مورد نظر خود از یک موضوع مشخص را جستجو و انتخاب نمایید. به عنوان مثال نتایج جستجو برای Growth Marketing در شکل زیر نشان داده شده است:

۶

برای پیوستن به یک کلاب بایستی به صفحه پروفایل مخصوص آن کلاب رفته و گزینه Follow (فالو یا همان دنبال نمودن) را انتخاب نمایید. بعد از فالو کردن در هر زمانی که ادمین (مدیر) کلاب یک روم را آغاز نماید شما از طریق نوتیفیکیشن ها مطلع خواهید شد.

۷

ممکن است مدتی بعد از عضو شدن در یک کلاب، دیگر تمایلی به باقی ماندن در آن نداشته باشید. در این صورت برای ترک آن کلاب وارد صفحه مربوط به آن شده و بر روی گزینه Following کلیک می کنید. در این صورت عملیات unfollow اتفاق خواهد افتاد و دیگر شما در آن کلاب حضور نخواهید داشت و گزینه مربوطه از Following به Follow تغییر پیدا خواهد کرد.

ایجاد یک کلاب

هنگامی که شما میزبانی سه دیسکاشن یا روم را در کلاب هاوس داشتید رزومه و سابقه عملکردی تان از نظر کلاب هاوس تقویت می شود. در این هنگام شما می توانیم درخواست ایجاد کلاب را دهید. برای این منظور باید به پروفایل خود رفته و گزینه چرخ دنده شکل در گوشه سمت راست بالا را انتخاب نمایید. مانند بسیاری از اپلیکیشن ها با انتخاب آن شما وارد منوی تنظیمات خواهید شد. در تنظیمات بر روی صفحه پرسش های متداول کلاب هاوس (Clubhouse’s FAQ) یا پایگاه دانش کلاب هاوس (Clubhouse Knowledge Center ) کلیک نمایید تا قوانین مربوط به کلاب ها و شیوه درخواست و ایجاد را بیابید و بتوانید از آنها مطلع شوید. همچنین در این قسمت شما می توانید بر روی لینک درخواست ایجاد کلاب (Club application) کلیک نمایید. در صورت تایید توسط کلاب هاوس شما نوتیفیکیشنی دریافت کرده و پس از آن شما می توانید پروفایل کلاب را ویرایش نموده و نسبت به ایجاد و برگزاری روم از طرف کلاب اقدام نمایید. در اینجا لازم است به یک نکته مهم توجه داشته باشید و آن هم اینکه در حال حاضر درخواست های ایجاد کلاب به صورت دستی توسط تیم کلاب هاوس بررسی و کنترل می شود و طبیعتا این موضوع مدت زمان انتظار تا تایید یک کلاب را افزایش می دهد. پس انتظار نداشته باشید که ایجاد کلاب به سرعت ایجاد یک صفحه یا گروه یا کانال در سایر شبکه های اجتماعی به سرعت انجام شود. همچنین به علت تعداد زیاد کلاب ها، در حال حاضر کلاب هاوس به هر کاربر فقط اجازه ایجاد یک کلاب را می دهد. پس بایستی در هنگام ایجاد درخواست برای کلاب دقت نظر و تامل کافی داشته باشید و تنها فرصت خود را به راحتی از دست ندهید و بهترین کار ممکن را با آن انجام دهید. چرا که بر اساس قوانین فعلی کلاب هاوس، این تنها کلابی است که شما می توانید آن را مدیریت کنید.

دراپ به یک روم

فرض کنید که شما یک روم یا چت روم صوتی را دیدید و تمایل به ملحق شدن به آن (drop-in) دارید. در این صورت تنها کاری که باید انجام دهید این است که بر روی آن بزنید تا گوش دادن شما به آن آغاز شود. در هنگام ورود به یک روم به صورت پیش فرض و دیفالت شما در حالت muted و شنونده (listener) هستید. شما می توانید افراد در حال صحبت و مدیران روم را در قسمت بالا و در بخش استیج (stage) مشاهده نمایید.

۸

پایین قسمت استیج شما حضار جلسه که سخنرانان (speakers) را فالو می کنند را زیر بخش Followed by speakers می بینید. سایر حضار را نیز در قسمتی تحت عنوان Others in the room مشاهده می نمایید. تمام حضاری که در قسمت استیج قرار نداشته باشند در حالت بی صدا (muted) قرار دارند و نمی توانند صحبت کنند مگر اینکه به قسمت استیج آورده شوند.

۹

اگر در کنار تصویر یک فرد ایموجی بمب کاغذ متحرک (🎉) را دیدید، بدین معناست که وی کاربر جدید کلاب هاوس می باشد.

درخواست صحبت

در صورتیکه بخواهید صحبت کنید بر روی آیکون دست در گوشه پایین سمت راست فشار دهید تا در لیست درخواست برای صحبت (ریکوست لیست) قرار گیرید. 

۱۰

هنگامی که دست خود را بالا می گیرید، یک نوتیفیکیشن برای مدیر ارسال شده و وی متوجه می شود که شما قصد صحبت دارید. در این صورت وی می تواند شما را از حالت خاموش در بیارید و unmute نماید یا اینکه درخواست شما را نادیده بگیرد. در صورتیکه مدیر شما را unmute کند نام و آیکون شما به قسمت استیج سخنرانان منتقل می شود. در این صورت شما می توانید سوال یا بحث خود را مطرح نمایید. البته در چنین شرایطی نبایستی دو دستی به میکروفن بچسبید و به بقیه اجازه صحبت ندهید. به زبان ساده کاری نکنید که مدیر پشیمان شود از اینکه به شما اجازه صحبت داده است.

به قواعد و قوانین روم که توسط مدیران وضع شده است پایبند باشید. یعنی ممکن است مدیر گفته باشد هر فرد بیشتر از ۵ دقیقه اجازه صحبت ندارد. در صورت پایبندی به قوانین و احترام به حقوق دیگران این شانس را خواهید داشت که مدت زمان بیشتری در استیج بمانید. در صورتیکه دست خود را بالا گرفتید و مدیر به شما اجازه صحبت نداد نبایستی ناراحت شده و از وی کدورتی به دل بگیرید. خود را برای یک لحظه جای مدیر روم قرار دهید. در هر لحظه دهها و شاید صدها نفر درخواست صحبت داشته باشند و اگر مدیر بخواهد به تمامی آنها اجازه صحبت بدهد عملا دیگر چیزی از روم باقی نمی ماند و کنترل کامل از دست وی خارج می شود.

افزودن دوستان به روم

ممکن است وارد یک روم جالب شده باشید و بخواهید دوستان خود را نیز اضافه نمایید تا آنها نیز از بحث ها و گفتگوهای مفید روم بهره بگیرند. در این صورت علامت مثبت (+) را در قسمت پایین روم فشار دهید تا بتوانید دوستانی را انتخاب و به روم اضافه نمایید.

ترک روم

ساختار کلاب هاوس به گونه ای است که یک روم می تواند چندین مدیر داشته باشد و ساعتها و حتی روزها ادامه یابد. پس کاملا قابل درک است که کاربران پس از اتمام گفتگوهای روم بخواهند از آن خارج شوند. در این صورت به راحتی می توانید بر روی Leave زده و روم را ترک نمایید. اگر می خواهید همچنان صدای روم را داشته باشید و در عین حال به گشت و گذار در محیط کلاب هاوس بپردازید گزینه All rooms در بالای صفحه را بزنید تا رومی که در آن قرار دارید کوچک (مینیمم) شود و بتوانید به جستجو و گشت و گذار خود ادامه دهید. اگر دیسکاشن دیگری توجه شما را جلب کرده و روی آن کلیک کردید به صورت خودکار از رومی که قبلا مینیمم شده خارج خواهید شد و به دیسکاشن جدید ملحق می شوید. چرا که ساختار کلاب هاوس به گونه ای طراحی و تنظیم شده است که در یک زمان نمی توانید به دو دیسکاشن گوش دهید.

دیدن روم های پیش رو (upcoming)

ممکن است شما در حال حاضر زمانی برای حضور در روم ها و گوش دادن به دیسکاشن ها نداشته باشید. اما بخواهید تقویم را مرور کرده و بدانید که روم های پیش رو در ساعات و روزهای آتی به چه صورت می باشند؟ در این صورت بر روی آیکون تقویم (calendar) بزنید تا پیشنهادهای روم های پیش رو را ببینید.

۱۱

اگر یک روم توجه شما را جلب کرد بر روی علامت نوتیفیکیشن بزنید تا در زمان شروع روم آلارم اطلاع رسانی بر روی تلفن خود دریافت نمایید. با زدن بر روی روم های زمان بندی شده، شما می توانید آنها را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید و یا یک یادآوری (reminder) در تقویم خود برای آن تنظیم نمایید.

دعوت از دوستان

زمانی که فردی اکانت کلاب هاوس را ایجاد می کند، دو امکان دعوت از سایرین در اختیار وی قرار می گیرد. برخی اوقات پس از استفاده از این دعوت نامه دو یا حتی سه دعوت نامه دیگر در اختیار فرد قرار داده می شود. مکانیزم این تخصیص ها دقیقا شفاف و مشخص نبوده و بستگی به آیتم های مختلفی دارد. ممکن است افراد زیادی از دوستان موجود در دفترچه تلفن شما هیجان زده و مشتاق برای پیوستن به کلاب هاوس باشند. در این صورت با زدن بر روی آیکونی که شبیه یک دعوت نامه باز شده است می توانید به جستجو پرداخته و دوستان متقاضی خود را دعوت نمایید.

۱۲

زمانی که شما فردی را دعوت می نمایید وی یک پیام به همراه شیوه پیوستن به کلاب هاوس را دریافت می کند. وی باید همان فرآیندی را طی نماید که در گام ابتدایی در بالاتر توضیح داده شد. همچنین در پروفایل این موضوع مشخص می شود که شما آنها را برای پیوستن به کلاب هاوس دعوت نموده اید. این موضوع به دوستان یا فالورهای آنها این امکان را می دهد که راحت تر بتوانند شما را پیدا کنند.

چگونه یک روم را در کلاب هاوس شروع کنید؟

شروع یا زمان بندی یک روم

هر فردی در کلاب هاوس می تواند روم های زیر را شروع یا زمان بندی نماید:

روم های بسته (Closed): این روم ها فقط برای افرادی که شما آنها را به روم دعوت کرده اید، باز می شوند.

روم های اجتماعی (Social): این نوع از روم ها فقط برای فالورهای شما باز می باشند.

روم های باز (Open): این نوع از روم ها برای تمامی کاربران کلاب هاوس قابل دسترسی می باشند.

 برای شروع خودکار یک روم می توانید بر روی “Start a room در پایین صفحات کلاب هاوس کلیک نمایید. همچنین با زدن آیکون بعدی می توانید ببینید کدام یک از فالورهای شما آنلاین بوده و روم ها را مستقیما با آنها شروع نمایید.

۱۳

اگر شما بخواهید که یک روم را زمان بندی نمایید، بایستی به تب Upcoming  رفته و در قسمت سمت راست تقویم را انتخاب نمایید.

۱۴

در قسمت پایین شما می توانید تفاوت بین شروع و زمان بندی یک روم را ببینید.

شروع یک روم:

برای اینکه فورا یک روم را شروع نمایید بایستی بر روی Start a room زده، یک موضوع (تاپیک) را انتخاب نمایید و تنظیمات حریم خصوصی (privacy) را انجام دهید. زمانی که یک روم شروع می شود شما می توانید تنظیمات حریم خصوصی را تغییر دهید و آن را از حالت Closed به Social و یا حتی کاملا باز (Open) تغییر دهید. اما پس از شروع روم امکان تغییر تاپیک دیگر وجود ندارد.

۱۵

زمانیکه روم شروع می شود شما به صورت خودکار به عنوان مدیر روم مشخص خواهید شد. نقش مدیر برای شما رزرو شده است و حتی اگر شما روم را ترک کرده و سپس به آن بازگردید باز هم مدیر روم خواهید بود.

زمان بندی روم

هنگامی که بر روی آیکون تقویم برای زمان بندی یک روم می زنید، صفحه ای را خواهید دید که به شما این امکان را می دهد تا بتوانید زمان رویداد، میزبانان، مدیران، لیست اولیه مهمانان، تاریخ و توضیحات مربوطه را مشخص نمایید. زمانی که بر روی گزینه انتشار (publish) می زنید، رویداد شما در تب پیش رو (Upcoming) نمایش داده می شود. وقتی زمان برگزاری روم فرا رسید شما و مدیران روم به سادگی برای شروع روم وارد آن خواهید شد.

۱۶

معرفی خود و مدیران به حضار و شنوندگان

زمانی که روم شما شروع می شود، آیکون شما در قسمت بالای صفحه نمایش داده می شود. در این زمان شما می توانید نسبت به معرفی خود، مدیران و سایر سخنرانان اقدام نمایید. ممکن است پس از معرفی بخواهید هدف از برگزاری روم، تیتر مباحث اصلی و قوانین اصلی روم را نیز بیان نمایید. به عنوان مثال ممکن است بگویید در انتهای دیسکاشن زمانی برای پرسش و پاسخ در نظر خواهیم گرفت و در آن زمان حضار می توانند دست خود را برای طرح سوال بالا گیرند.

بررسی درخواست های صحبت

اگر دیسکاشن و مباحث مطرح شده از سوی شما جذاب و چالشی و مشارکتی باشد، ممکن است تعدادی از حضار و شنوندگان دست خود را برای مشارکت در بحث یا طرح کامنت و سوال بالا بگیرند. در این هنگام شما یک نوتیفیکیشن دریافت کرده و در صورت تمایل می توانید فرد یا افراد متقاضی را در حالت سخنران (speaker) قرار دهید.

۱۷

افزودن حضار به استیج به عنوان سخنران

حتی اگر کسی دست خود را بالا نبرده باشد شما می توانید از آنها برای صحبت دعوت نمایید. برای این موضوع بر روی آیکون فرد مربوطه بزنید و گزینه Make a speaker را انتخاب نمایید. همچنین می توانید فردی را با انتخاب گزینه Make a moderator به جمع مدیران اضافه نمایید. همچنین در صورتی که یک فرد قبلا به عنوان سخنران مشخص شده است و صحبت وی به اتمام رسیده است با انتخاب گزینه Move to audience می توانید صدای وی را قطع نمایید. در این حالت وی در همان حالت شنونده معمولی قرار داده می شود. پس هر زمانی که شما فردی را به عنوان سخنران انتخاب نمودید، وی تا زمانی که شما وی را به جمع شنوندگان برنگردانده باشید می تواند صحبت نماید. اما اگر فردی را به عنوان مدیر انتخاب نمایید وی اختیارات وسیع تری داشته و می تواند به سایرین نیز برای صحبت اجازه دهد. 

۱۸

مدیریت اصولی دیسکاشن

پس از شروع یک روم شما نمی توانید تاپیک آن را تغییر دهید. پس در نتیجه در انتخاب تاپیک مناسب و مرتبط با بحث های داخل روم دقت لازم را به خرج دهید. چرا که در صورتیکه حضار بر اساس تاپیک وارد روم شده و سپس مباحثی را متفاوت با عنوان مشخص شده برای تاپیک بشنوند، به احتمال زیاد روم شما را ترک خواهند گفت. پس مدیریت و کنترل مسیر بحث های صورت گرفته در داخل روم دارای اهمیت زیادی می باشد. به این منظور بایستی از دوستان یا افرادی کمک گیرید که توانایی و تبحر لازم در مدیریت بحث ها و جهت دهی به افکار مخاطبین را داشته باشند. در هنگامی که به سایرین اجازه صحبت می دهید دقت نمایید که چه از نظر زمان و چه از نظر نوع مباحث بیان شده، اوضاع از کنترل خارج نشود. چرا که برخی افراد بسیار پرچونه بوده و به هیچ وجه من الوجوه پس از بدست آوردن میکروفن دوست ندارند آن را رها کنند. اگر دیدید که رشته مباحث دارد از مسیر اصلی خارج می شود بدون تعارف و در عین حال را با رعایت جوانب ادب و احترام، مجددا تاپیک و قوانین روم را به همگان یادآور شوید.

چک کردن لیست حضار

اگر سایر سخنرانان یا مدیران روم را تحت کنترل خود داشته باشند، یک بررسی و چک سریع و کلی روی لیست حضار داشته باشید تا ببنید چه کسانی در حال گوش دادن در روم شما می باشند. در این صورت خوب است که روی شنوندگان high-profile یا کاربرانی که تعداد فالور زیادی دارند و در حال گوش دادن در روم شما هستند، تمرکز ویژه ای داشته باشید. در این حالت خوب است بررسی کنید ببینید چه جذابیت هایی موجب حضور این گروه از کاربران در دیسکاشن روم شما شده است. در حین این بررسی ها حتی می توانید از کاربران جذاب و ارزشمندی که پیدا می کنید و می توانند ارزش افزوده ای به مباحث شما اضافه نمایند،  دعوت نمایید که به استیج ملحق شوند. اگر آنها دعوت شما را پذیرفتند قبل از شروع صحبت شان، آنها را به شنوندگان روم معرفی نمایید.

از شنوندگان بخواهید که دوستان خود را به روم اضافه نمایند.

مدیران روم می توانند سایر کاربران را به دیسکاشن اضافه نمایند. همچنین آنها می توانند وضعیت تنظیمات حریم خصوصی (پرایوسی) روم را هر زمان که صلاح بدونند از حالت بسته به باز تغییر دهند. پس از این تغییر حالت مدیران می توانند شنوندگان را ترغیب کنند که سایر دوستان خود را نیز به روم اضافه نمایند تا بتوانند از مباحث مفید مطرح در روم استفاده نمایند.

مدیران و سخنرانان غیرفعال را ریمو (Remove) کنید.

برخی اوقات مدیران یا سخنرانان روم را ترک می کنند اما اپلیکیشن کلاب هاوس به صورت خودکار به روز و رفرش نشده است. در این هنگام بهتر است مدیران وضعیت سخنرانان غیرفعال را به حالت حضار تغییر دهند. این موضوع منجر به کنترل تعداد مدیران و سخنرانان حاضر در بحث می شود. چرا که اگر این تعداد از حد معینی بیشتر شود عملا ریسک از کنترل خارج شدن بحث های روم بالا می رود.   

ترک روم یا پایان دادن به آن

اگر شما تنها مدیر حاضر در روم باشید وقتی از روم خارج شوید عملا بحث روم به اتمام می رسد. اما اگر سایر مدیران در روم حضور داشته باشند بحث ها تا زمان حضور سایر مدیران ادامه می یابد. با ترک یا پایان دادن روم توسط آنها روم به اتمام می رسد. اگر خود شما بخواهید روم را به اتمام برسانید بایستی بر روی آیکون سه نقطه در گوشه سمت راست بالا بزنید و گزینه End Room را انتخاب نمایید.

۱۹

اگر شما بخواهید رومی که ایجاد کرده اید را ترک کنید ولی جریان مباحث روم با حضور سایرین ادامه پیدا کند، بایستی حداقل یک مدیر را قبل از ترک گروه توسط خودتان مشخص نمایید. با این امکان پیش بینی شده در کلاب هاوس یک روم می تواند برای ساعت های متمادی و یا حتی روزها تداوم پیدا کند. اگر پس از ترک رومی که خود شما آن را آغاز کرده اید مجدد به روم برگردید، مجددا شما نقش مدیر را داشته و می توانید صحبت کرده و یا سایر وظایف مدیریتی را ایفا نمایید.

رشد و برتری در کلاب هاوس

شبکه کلاب هاوس در ابتدای راه خود می باشد و بنابراین هنوز زود است که بخواهیم عملکردهای موفق درون این شبکه را به بحث و مرور بگذاریم. اما تعدادی از راهکارها و اقدامات وجود دارند که شما می توانید برای یادگیری بیشتر و انتخاب مسیر موفق تر برای فعالیت در این شبکه اجتماعی از آنها بهره بگیرید:

  • روم های مرتبط با حوزه و زمینه کاری خود را انتخاب نمایید و آنها را مورد بررسی و کاوش و دقت نظر ویژه قرار دهید تا از تاپیک های داغ و ترندی و بحث های روز مورد توجه کاربران مطلع شوید.
  • شیوه مدیریت روم توسط مدیران و روش مشارکت حضار در بحث ها را مورد دقت نظر قرار دهید و درس آموخته ها و نکات قابل بهره برداری از آنها را ثبت و ضبط نمایید.
  • به کلاب های مرتبط با زمینه های مورد علاقه خود ملحق شوید و کاربران مرتبط را فالو کنید تا شبکه خود در کلاب هاوس را به خوبی ساخته و تقویت کنید.
  • با مشارکت در روم ها، بالا بردن دست و میزبانی چت های خود، میزان شناخت سایرین و شهرت خود در کلاب هاوس را افزایش دهید و فالورهای بیشتری جذب نمایید.

تاریخچه کلاب هاوس

اپلیکیشن کلاب هاوس در آوریل ۲۰۲۰ توسط پاول دیوسن و روهان ست پایه گذاری شد. در می ۲۰۲۰ ارزش این شبکه اجتماعی ۱۰۰ میلیون دلار برآورد شد و‌ این مقدار با رشد فزاینده ای در ژانویه ۲۰۲۱ به ۱ میلیارد دلار رسید تا این شبکه اجتماعی نیز به باشگاه اپلیکیشن های میلیارد دلاری وارد شود. در آوریل ۲۰۲۱ یعنی ۱ سال پس از آغاز به کار رسمی این شبکه اجتماعی جذاب و‌ پرطرفدار، میزان تامین مالی آن به ۴ میلیارد دلار رسید.

بعد از راه اندازی در آوریل ۲۰۲۰ این شبکه اجتماعی در جریان ماه های نخستین اپیدمی و همه گیری بیماری کرونا و‌ ویروس کویید ۱۹ به رشد قابل توجهی دست پیدا کرد. در دسامبر ۲۰۲۰ تعداد کاربران این شبکه به ۶۰۰ هزار نفر رسید. در ژانویه ۲۰۲۱ شرکت توسعه دهنده به صورت رسمی اعلام کرد بر روی پلتفرم اندرویدی آن نیز کار خواهد کرد تا هرچه سریع تر به مخاطبین مشتاق و دارای گوشی های اندرویدی ارایه شود.

تکنولوژی اپلیکیشن کلاب هاوس بر روی پلتفرم agora.io توسعه داده شده که یک استارت آپ مربوط به تکنولوژی های صوتی در شانگهای می باشد.

بعد از مصاحبه ایلان ماسک با کلاب good time، در ژانویه ۲۰۲۱، کلاب هاوس رشد فزاینده ای را تجربه کرده و اقباا مخاطبین به این شبکه به صورت قابل ملاحظه ای افزایش پیدا کرد. همچنین در روزهای ۱۰ و ۱۳ فوریه ۲۰۲۱ ایلان ماسک دوبار در توییت های خود از کلاب هاوس نام برد.

در زمانی که کلاب هاوس هنوز چندان فراگیر نشده بود دعوت نامه های مربوط به آن بر روی ebay خرید و فروش می شدند و حتی تا قیمت ۴۰۰ دلار نیز رسیدند.

پرسش و پاسخ های متداول در مورد کلاب هاوس

کلاب هاوس چیست؟

تصور کنید یک اپلیکیشن بر روی گوشی هوشمند خود دارید که به شما اجازه می دهد تا به صحبت ها ‌و‌ گفتگوهای زنده سایرین گوش دهید. اشتباه نکنید صحبت از جاسوسی و شنود و فال گوش ایستادن نیست. بلکه شما به صحبت هایی افرادی گوش می دهید که به همین منظور (یعنی شنیده شدن صدایشان توسط سایرین) در این شبکه اجتماعی حضور دارند. این افراد ممکن است دانشمندان، سیاست مداران، ورزشکاران، هنرمندان و یا اینفلوینسرها باشند و شما فرصت پیوستن به محیط مربوطه و شنیدن صدای آنها را دارید.

آیا در کلاب هاوس تصاویر و ویدیوها نیز بارگذاری می شوند؟

نکته جالب توجه و‌ یکی از تفاوت های کلیدی با سایر شبکه های اجتماعی در این است که در اینجا دیگر صحبتی از تصاویر و ویدیوهای رنگارنگ و متنوع نیست. تنها تصویری که شما در کلاب هاوس مشاهده می نمایید تصاویر پروفایل کاربران می باشد.

از کجا می توان اپلیکیشن کلاب هاوس را دانلود نمود؟

کلاب هاوس در حال حاضر فقط بر روی سیستم عامل ios قابل استفاده است. بنابراین کاربران آیفون می توانند این اپ را دانلود و در گفتگوها و مباحثات داخل آن شرکت نمایند.

آیا از طریق ثبت نام می توان فعالیت در این اپلیکیشن را شروع نمود؟

در هنگام نوشتن این مطلب متاسفانه پاسخ این سوال خیر است. در حال حاضر برای دسترسی به محتوای داخل کلاب هاوس شما نیاز دارید که یک دعوت نامه از سایر کاربران فعلی آن دریافت نمایید. هر کاربر جدید می تواند دو نفر را به این کلاب هاوس دعوت نماید (پس رقابت حساس شد و باید طرف واقعا رفیق فابریک مون باشد تا یکی از دو کوپن خود را خرج ما کند). البته به مرور و با افزایش فعالیت کاربر در کلاب هاوس به وی این امکان داده می شود که افراد بیشتری را دعوت کند. به علت همین محدودیت هاست که این روزها بازار خرید و فروش دعوت نامه روی اینترنت (مثلا در سایت ebay) داغ است. همچنین می توانید از زنجیره های دعوت pay-it-forward نیز استفاده نمایید. البته طبق معمول کلاه برداران و حقه بازان عزیز و گرامی در اینجا نیز حضور پرشور و سبز خود را اعلام داشته اند. پس مراقب دعوتنامه های تقلبی و فیک باشید. راه دیگر انتظار و صبر است تا زمانیکه کلاب هاوس به صورت رسمی ورود را برای همه آزاد نماید. این هم روشی است به هر حال برای جلب نظر و حساس سازی مخاطبین و ایجاد عطش در آنها. این ترفند حس نوستالژیک ماها را زنده می کند و به یاد زمان ارایه سرویس جی میل توسط گوگل می افتیم که آن هم در ابتدا بر پایه دعوت نامه بنا شده بود.

رای دادن به این post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *