راهنمای خرید پاور بانک

ش

در این مقاله به بیان نکات و آیتم های مهم برای رسیدن به یک تصمیم مناسب در هنگام خرید پاور بانک می پردازیم.

ظرفیت پاور بانک

 در ابتدا باید از خود این سوال را بپرسید که چه مدت بدون شارژ کردن پاور بانک، شما نیاز به استفاده از آن برای شارژ کردن ابزارها و وسایل دیجیتال خود مانند تلفن همراه و لپ تاپ دارید؟ پاسخ به این سوال ظرفیت پاور بانک مورد نیاز برای شما را مشخص می کند. علاوه بر این باید این سوال را از خود بپرسید که برای کدام یک از دیوایس ها و ابزارهای خود نیاز به استفاده از پاوربانک دارید؟ چرا که یک لپ تاپ نسبت به گوشی تلفن هوشمند  توان بیشتری مصرف کرده و نیاز به ظرفیت بالاتری از پاوربانک دارد. گوشی تلفن هوشمند می تواند با یک پاور بانک با ظرفیت ۳.۳۵۰ میلی آمپر ساعت شارژ شود. ولی یک لپ تاپ نیاز به پاور بانک با ظرفیت بالاتری  از قبیل ۳۰ میلی آمپر ساعت یا حتی بیشتر دارد. 

ورودی و خروجی پاور بانک

البته امروزه اکثر پاوربانک ها از ورودی و خروجی های مناسب برخوردارند. فقط شاید مدل های قدیمی و دست دوم باشند که از این نظر بایستی مورد بررسی و دقت نظر قرار گیرند. پس برای احتیاط این موضوع را چک نمایید که کدام یک از دیوایس های دیجیتال با پاور بانک مورد نظر برای خرید سازگار می باشند.

قیمت و کیفیت

اگر شما دنبال یک پاوربانک کامل هستید که با تمامی نیازها و خواسته های شما منطبق باشد، بایستی علاوه بر شکل ظاهری به ویژگی های آن از بُعد فنی و کارکردی نیز توجه ویژه داشته باشید. خیلی از اوقات مدل های ارزانتر پاوربانک با نیازهای شما مطابقت نداشته و دوام و طول عمر مناسب را نیز ندارند. پس همیشه صرفاً به قیمت فکر نکنید و به جای آن تناسب بین قیمت و کیفیت را در نظر داشته باشید و ببینید متناسب با قیمتی که می پردازید آیا کیفیت و ویژگی های مورد انتظار و مطابق با نیاز خود را دریافت می کنید یا نه؟ علاوه بر این باید توجه داشته باشید که برخی از پاوربانک های ارزان قیمت و با کیفیت پایین دارای مشکل بار اضافه (overload) بوده و دستگاه‌های الکترونیکی شما آسیب وارد می کند. 

 اندازه پاور بانک

مسلم است که استفاده اصلی پاور بانک ها در زمانی است که شما دسترسی به  پریزهای برق معمولی ندارید و در بیرون از منزل و محیط کار و یا در حین سفر و جابجایی و رفتن به یک مکان هستید. بنابراین اندازه پاور بانک اهمیت زیادی پیدا می‌کند چرا که نیاز دارید پاور بانک را همواره همراه خود داشته باشید. بسیاری از پاور بانک های ویژه تلفن هوشمند یا تبلت این امکان را دارند که در جیب شما جا شود. اما برای پاوربانک های بزرگتر ویژه لپ تاپ چنین چیزی امکان پذیر نیست و معمولاً اندازه آنها به صورتی است که درکیف دستی یا کوله پشتی شما جا شوند.

آمپر

ظرفیت پاور بانک ها بر اساس آمپر نیز بسیار مهم است. آمپر پاور بانک (A)  به شما نشان می دهد که چقدر دستگاه های الکترونیکی شما با سرعت شارژ می شوند؟ پاور بانک های معمولی بین یک تا سه و نیم آمپر می باشند. هر چقدر که اندازه این عدد بزرگتر باشد دستگاه های الکترونیکی شما سریعتر شارژ می شوند. 

باتری تلفن هوشمند شما

 تلفن های هوشمند دارای ظرفیت باتری  متفاوت می باشند. در هنگام محاسبه ظرفیت پاوربانک مناسب  به دو آیتم زیر توجه نمایید:

  • ظرفیت تلفن هوشمند یا تبلت شما
  • تعداد دفعات مورد نیاز برای شارژ توسط پاور بانک

 از حاصل ضرب دو عدد فوق ظرفیت تقریبی پاور بانک شما به دست می آید.

نوع استفاده از پاوربانک

  پاور بانک ها برای مقاصد و اهداف مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. مثلاً یک دانش آموز یا دانشجو در اتوبوس و مترو می‌خواهد از پاوربانک خود استفاده نمایند. یک کوهنورد یا جهانگرد می خواهد از پاور بانک برای شارژ نمودن تلفن همراه خود استفاده نماید تا برای مواقع ضروری و اضطراری بتواند  به برقراری تماس بپردازد. 

استفاده از پاوربانک برای بیش از یک دستگاه

بسیاری از اوقات کاربران نیاز دارند که در آن واحد و در یک زمان بیش از یک دستگاه (مثلاً هم تلفن همراه و هم تبلت) خود را  شارژ نمایند. در صورت دارا بودن خروجی های کافی میتوان همزمان طیف وسیعی از از وسایل دیجیتال را با پاور بانک شارژ نمود مانند:

  • تلفن همراه
  • لپ تاپ
  • تبلت
  • LED های پرتابل 
  • دوربین های دیجیتال  
  • و کلاً هر وسیله ای که  پورت USB یا USB-C  داشته باشد.

توجه به شارژ خود پاور بانک

پاور بانک در صورت عدم  استفاده بخشی از توان خود را از دست می‌دهد، حتی اگر شما با آن وسیله ای را شارژ نکرده باشید.  پس حتماً حتی در صورت عدم استفاده از پاوربانک برای مدتی، آن را به صورت مرتب شارژ نمایید. این موجب افزایش دوام و طول عمر پاوربانک شما شده و برای مدت زمان بیشتری می توانید از این وسیله مفید و کاربردی بهره ببرید. 

 

سوال ۱: آیا پاوربانک یک سیستم باز است یا بسته؟ چرا؟

سوال ۲:
الف) پاوربانک چه مشکلی (pain) را از کاربران برطرف می کند؟
ب) پاوربانک چه منفعتی (gain) را برای کاربران به ارمغان می آورد؟
سوال ۳: بیان داستان
رای دادن به این post

46 دیدگاه در “راهنمای خرید پاور بانک

  1. آرش نامجوفرد میگوید:

    پاسخ سوال (۱)
    پاور بانک یک سیستم باز است
    پاور بانک ورودی و خروجی دارد ابتدا با استفاده از یک مولد انرژی شارژ میشود و سپس میتواند انرژی ذخیره شده را به یک دستگاه مشخص مثل تلفن همراه انتقال بدهد. در اینجا ورودی و خروجی هر دو از یک‌جنس میباشد.

  2. آسو ظریف میگوید:

    پاسخ سوال ۱: پاور بانک سیستم باز است،چون با محیط خارج خود تبادل و تعامل دارد.ورودی و خروجی دارد و هدف آن هم این مساله را به وضوح نشان می دهد

  3. اميرمحمد قاسمي میگوید:

    پاسخ سوال ۱: سیستم باز
    باتوجه به تعریف سیستم باز و اینکه پاور بانک قابلیت دریافت اطلاعات و انرژی را به عنوان ورودی دارد و
    خروجی هایی نظیر نور لامپ یا انرژی الکتریکی لازم برای شارژ موبایل را ارائه میدهد، سیستم باز در نظر گرفته میشود.

  4. Sepand Pourazar میگوید:

    پاسخ سوال یک: پاوربانک برای دریافت و انتقال انرژی الکتریکی با محیط در ارتباط است، لذا یک سیستم باز به شمار می‌رود.

  5. زهرا جان نثاری میگوید:

    پاسخ سوال ۱
    سیستم باز حساب میشه، به این علت که ورودیش سیستم و برقی هست که شارژ را وارد پاور بانک میکند و بعد از اینکه شارژ شد میتوان توسط یه سیم اتصال شارژ را به گوشی موبایل و سیستمهای برقی دیگر منتقل کرد. البته اگر در پاور بانک را به این صورت در نظر بگیریم که یک سر پاور بانک به شارژ برقی متصل باشد و از سمت دیگر به گوشی موبایل یا وسیله برقی وصل باشد به صورت همزمان هم شارژ دریافت میکند و هم گوشی را شارژ میکند. و به صورت کامل مشخص میشود که باز است. اما اگر شارژ شود و سپس بعد از شارژ شدن به گوشی وصل شود باز هم سیستم باز محسوب میگردد با این تفاوت که همزمان نیست و با تاخیر صورت میگیرد.

  6. علي دوست محمدي میگوید:

    پاسخ سوال اول
    باز-زیرا با محیط اطراف و بیرونی خودش در تعامل است که شامل ورودی کابل و شارژ خود پاوربانک و همچنین خروجی جریان جهت شارژ دیوایس های مختلف است

  7. سيد عليرضا موسويان انارکي میگوید:

    پاسخ سوال ۱- باز است زیرا در تعامل با سیستم‌های دیگر مانند گوشی و … می‌تواند باشد و ورودی و خروجی آن جریان‌های متفاوت است.

  8. میکائیل رحیمی میگوید:

    پاسخ سوال ۱
    شاید بتوان گفت پاوربانک یک سیستم باز است . زیرا برای شارژ شدن نیاز به اجزای دیگری دارد.

  9. مهکام محبی میگوید:

    یک سیستم باز است چو با محیط بیرون تعامل دارد و ورودی آن به صورت انرژی الکتریکی و خروجی آن به صورت شارژ می‌باشد.
    پاسخ سوال ۱

  10. مهدی شفایی میگوید:

    سلام – پاسخ سوال ۱
    یک سیستم باز است زیرا برای شارژ شدن خودش انتقال انرژی از بیرون به داخل صورت می گیرد و همچنین برای شارژ کردن سایر وسایل انتقال انرژی از داخل به بیرون صورت می گیرد.

  11. مهدی شفایی میگوید:

    سلام – پاسخ سوال ۱
    یک سیستم باز است زیرا برای شارژ شدن خودش انتقال انرژی از بیرون به داخل صورت می گیرد و همچنین برای شارژ کردن سایر وسایل انتقال انرژی از داخل به بیرون صورت می گیرد..

  12. حجت اله خاآنی میگوید:

    پاسخ سوال اول
    پاور بانک یک سیستم باز است. زیرا با محیط اطراف خود تبادل انرژی دارد، بدین گونه که ابتدا انرژی را از محیط بیرونی خود دریافت و در خود ذخیره نموده و در مواقع لازم انرژی ذخیره شده را به به محیط باز می‌گرداند.

  13. زهرا جان نثاری میگوید:

    جواب سوال ۱:
    به نظرم پاوربانک یک سیستم باز هست،
    میشه این مورد رو از دو جهت بررسی کرد:
    اول اینکه اگر پاوربانک شارژ بشه از طریق برق و بعد از شارژ شدن گوشی یا وسیله برقی ای بهش متصل بشه میتونه شارژ درونش رو منتقل کنه، پس از طرفی هم سیستم هست به علت ورودی و خروجی ها.
    و از طرفی سیستم باز محسوب میشه چون شارژی که بهش وارد میشه را میتونه به سیستم دیگری منتقل کند.

  14. آرش نامجوفرد میگوید:

    پاسخ سوال ۲)

    الف- قبل از اینکه پاور بانک وجود داشته باشد اگر گوشی موبایل و یا لپتاپ شما از نبود شارژ و یا همراه نداشتن شارژر و یا نبود موقعیت مناسب و زمان کافی برای شارژ کردن خاموش میشد، مجبور بودید تا صبر کنید تا به محلی برسیم که بتونیم به برق دسترسی داشته باشیم. با اومدن پاور بانک مشکل شارژ تموم شدن و دسترسی نداشتن به برق حل شد.

    ب- سرعت بالاتر شارژ کردن device ها میتواند به عنوان یک gain در پاور بانک محسوب شود

  15. شهریار فتاحی میگوید:

    جواب سوال۲:
    سیستم پاور بانک بیشتر مشکلات را برطرف می‌کند تا منفعت را برآورده سازد شاید از موارد منفعت (قسمت ب) به مواقعی اشاره کرد که برق برای شارژ هم در دسترس باشد ولی از روی تنبلی به پاوربانک مراجعه کرد ولی در کل پاور بانک یک سیستم است که مشکلات را برآورده می‌سازد و در مواقع نبود برق گوشی و سیستم در دست ما را شارژ می‌کند.

  16. مهراد راجی کرمانی میگوید:

    پاسخ سوال ۲ :
    الف) مشکل زود خالی شدن باتری را کم میکند
    ب) زمان بیشتری میتوان با موبایل بازی کرد

  17. سپند پورآذر میگوید:

    پاسخ سوال ۲:
    الف) مشکلی (pain) که پاوربانک مرتفع می‌نماید ((عدم دسترسی به منبع مناسب برای شارژکردن باتری دستگاه‌های الکترونیکی مانند گوشی موبایل در طیفی از شرایط)) است.

    ب) از جمله منافعی (gains) که بعضی از انواع پاوربانک می‌تواند ارائه دهد عبارتند از:
    – انتقال شارژ بدون سیم (wireless)
    – استفاده از انرژی خورشیدی برای شارژ پاوربانک
    – امکان شارژ همزمان چند دستگاه
    – جذابیت ظاهری و ایجاد اعتبار (prestige)

  18. رضوانه میرزامحمدی میگوید:

    پاسخ سوال ۲:الف)پاوربانک مشکل شارژکردن گوشی موبایل و سایر دیوایس های الکترونیکی را در زمان هایی که خارج از خانه یا محیط کار هستیم و دسترسی به پریز برق نداریم حل نموده است.
    ب)امکان استفاده از پاوربانک برای شارژ همزمان چندین دستگاه الکترونیکی منفعت برای کاربران محسوب میشود.

  19. سعيد سهيلي میگوید:

    جواب سوال شماره ۲:

    الف) خاموش شدن گوشی و تبلت هنگام استفاده در اثر اتمام شارژ،
    عدم دسترسی به برق برای استفاده از شارژر،
    منتظر ماندن در صف پریز برق در بیمارستان ها و فرودگاه ها و اماکن عمومی،
    عدم دسترسی به برق جهت شارژ کردن باطری، هنگام قطع برق و خاموشی های اداره برق مخصوصا خاموشی های طولانی،
    همگی مواردی بودند که عدم مطلوبیت ایجاد میکردند که با استفاده از پاور بانک این موارد رفع شدند.(رفع pain رخ داد.)

    ب) امکان انتخاب پاوربانک با ظرفیت بالا جهت شارژ چند دستگاه یا جهت شارژ کردن چندباره یک دستگاه،
    امکان انتخاب پاوربانکی که چند خروجی داشته باشه برای شارژ کردن همزمان چند دستگاه،
    امکان انتخاب پاوربانکهایی که موزیک پلیر داشته باشند،
    امکان انتخاب پاوربانک هایی که حافظه داخلی دارند،
    همگی مواردی هستند که ایجاد gain میکنند.

  20. امیرمحمد جهانی میگوید:

    پاسخ سوال ۲:
    الف) پاور بانک مشکل وابستگی به پریز برق و مکان ثابت که پیشتر برای شارژ تلفن همراه وجود داشت را حل کرده است.
    ب) با پیشرفت تکنولوژی، پاور بانک ها قابلیت هایی نظیر امکان ذخیره بیشتر انرژی، تعداد پورت های مختلف برای شارژ انواع مختلف گوشی ها و امکان اتصال همزمان به چند موبایل پیدا کرده اند. این قابلیت ها مصداق Gain برای کاربران است.

  21. مهدی شفایی میگوید:

    سلام – پاسخ سوال ۲
    الف) امکان شارژ دیوایس در هر جایی بدون نیاز به دسترسی به برق
    ب) تنوع اتصالات و خروجی های مختلف برای شارژکردن هر دیوایس – ارائه ظرفیت های متفاوت پاوربانک متناسب با نیاز

  22. مهکام محبی میگوید:

    پاسخ سوال ۲:
    الف) پاور بانک مشکل شارژ کم و یا نگرانی از تموم شدن شارژ دستگاه در جاهایی که دسترسی به پریز برق ممکن نیست را از بین می‌برد.
    ب) پاور بانک‌ها با افزایش حجم و ظرفیت باتری و شارژ خود، می‌توانند امکان استفاده طولانی مدت و همچنین امکان استفاده برای دستگاه های مختلف با قدرت های بیشتر را برطرف کنند.
    همچنین امکان اینکه بتوان در هرجایی بدون نگرانی از تموم شدن شارژ رفت را برای کاربران ایجاد می‌کنند.

  23. حجت اله خاآنی میگوید:

    پاسخ سوال ۲:
    Pain: عدم امکان دسترسی به شبکه برق به دلیل در حرکت بودن و…
    Gain: امکان چند مرتبه شارژ کردن گوشی و سایر وسایل با یک بار شارژ کردن پاوربانک

  24. سيد عليرضا موسويان انارکي میگوید:

    پاسخ سوال ۲-
    الف- مهم‌ترین مشکلی که پاور بانک حل می‌کند در شارژ وسایلی مانند موبایل هنگام عدم وجود برق و یا عدم دسترسی به شارژر است مخصوصا وقتی نیاز به استفاده مدام از آن وسیله باشد.
    ب- سبکی پاوربانک و ظرفیت آن از منفعت‌هایی است که می‌تواند داشته باشد.

  25. آسو ظریف میگوید:

    پاسخ سوال دو :

    پاوربانک مشکل تمام شدن شارژ موبایل در سفر را رفع می کند.
    اما ویژگی های شکل پاور بانک و زیبایی ظاهری آن و ابعاد و جنس بدنه منفعت برای کاربر به حساب می آید.

  26. مهرآذين لطفي میگوید:

    سوال ٢: pain پاور بانک این است کاربران را برای استفاده از وسایل الکترونیکی ار محدودیت در می آورد
    Gain: کوچکتر شدن اندازه و قابلیت شارژ چند تا وسیله

  27. اميرمحمد قاسمي میگوید:

    پاسخ سوال ۲:
    pain: شارژ وسایل الکتریکی خصوصا موبایل در مواقعی که دسترسی به برق شهری به جهت شارژ باطری آن امکان ندارد-تامین انرژی الکتریکی لازم برای تجهیزات مختلف و تامین روشنایی ( درچادر های کوهنوردان و طبیعت گردان)
    gain: ایجاد امکان شارز سیع برای موبایل ها(fast charging) – امکان شارژ همزمان دو یا چند دستگاه با یک پاور بانک(داشتن بیش از یک پورت شارژ)-داشتن چراغ قوه بر روی آن-داشتن نمایشگر برای نشان دادن میزان انرژی الکتریکی باقی مانده در پاوربانک-امکان اتصال به هر دودستگاه اندروید و Ios-امکان شارژ بدون سیم موبایل ها

  28. زهرا جان نثاری میگوید:

    پاسخ سوال ۲:
    در مورد pain: اینکه وقتی وسط راه هستیم و دسترسی به برق نداریم شارژ گوشی تمام میشود و بدون پاوربانک کار ما لنگ میماند.
    در مورد gain: اینکه حتی اگر دسترسی به برق داشته باشیم میتوانیم گوشی خود را با استفاده از این وسیله یکجا ثابت نگذاریم و همراه با آن حرکت کرده و راحت‌تر به کار خود برسیم.

  29. میکائیل رحیمی میگوید:

    سوال ۲ : برطرف کردن مشکل شارژ گوشی در جاهایی که امکان دسترسی به برق وجود ندارد pain است و امکان ذخیره شارژ به مدت چند روز gain است .

  30. فاضل روشن علی میگوید:

    جواب سوال ۲:
    الف) پاوربانک با ایجاد دسترسی سریع و در هر مکان (در مکان هایی که دسترسی به برق شبکه شهری امکان پذیر نیست) برای کاربران موبایل به شارژ تلفن همراه، مشکل شارژ آن ها را رفع می نماید.
    ب) پاوربانک با ایجاد قابلیت هایی مانند وزن کمتر، تعداد پورت های بیشتر برای شارژ و شارژ سریع تر تلفن همراه، منفعت هایی را برای کاربران ایجاد می نماید.

  31. علی دوست محمدی میگوید:

    پاسخ سوال ۲
    Pain : طبیعتا همه ما با مشکل خالی شدن شارژ باتری موبایلمون تا همین چند سال پیش دست و پنجه نرم میکردیم که با ظهور و خلق پاور بانک دیگه چنین مشکلی وجود ندارد
    Gain :اینکه پاور بانک های امروزی از قابلیت هایی مثل شارژ سریع در خروجی و ورودی ، ضد اب و ضربه بودن و مقاومت در برابر شوک های الکتریکی و پشتیبانی از دیوایس های بیشتر جهت شارژ همزمان برخوردار باشند از جمله gain های این وسیله برای کاربران است.

  32. سیدمحمد جواد توسلی میگوید:

    پاسخ سه

    این داستان: پاوربانک

    سکانس اول

    امیرحسین در حال ارائه ی پروژه سر کلاس درس.

    امیرحسین: در این اسلاید تفاوت سه الزام پایه ای، عملکردی و انگیزشی را ذکر خواهیم کرد و بعد با ذکر مثال نحوه ی تبدیل الزامات انگیزشی به پایه ای را به مرور زمان توضیح خواهیم داد…

    لپ تاپ:

    امیرحسین: با عرض معذرت از حضار، یک لحظه فرصت میخوام که شارژر رو وصل کنم.

    چند لحظه بعد: متاسفانه باید بگم شارژر رو فراموش کردم. کسی شارژر لپ تاپ نداره؟

    همهمه در کلاس: نه من ندارم… منم امروز لپ تاپ نیاوردم… منم فراموش کردم…

    امیرحسین: پس اگر مشکلی نباشه با اجازه ی استاد بقیه ی رائه رو به جلسه ی بعد موکول میکنیم.

    حمید از ته کلاس بلند میشود و میگوید: بیا از پاوربانک من استفاده کن.

    امیرحسین: مگه با پاوربانک میشه لپ تاپ شارژ کرد؟ مشکلی براش پیش نمیاد؟

    حمید: نه خیالت راحت…

    سکانس دوم

    بعد از کلاس حمید در حال خروج از راهروست تا خود را سرکار برساند… امیرحسین با سرعت از پشت سر خود را به حمید میرساند.

    امیرحسین: حمید… حمید… پاوربانکت یادت رفت.

    حمید: آها… مرسی.

    امیرحسین: حمید این پاوربانکت عجب چیزی بود. هم نذاشت لپ تاپ خاموش شه هم کامل شارژش کرد تو همین چند دقیقه.

    حمید: خوب نسل جدید شارژرا اینجورین دیگه. بهشون میگن quick charge.

    امیرحسین: چه جالب… راستی من ماشین دارم بیا هرجا میخوای بری میرسونمت.

    سکانس سوم

    هردو در ماشین امیرحسین نشسته اند. حمید متوجه خالی شدن شارژ ساعت هوشمندش میشود و آن را به پاوربانک وصل میکند.

    امیرحسین ناباورانه به این صحنه نگاه میکند و میگوید: دِ آخه لامذهب… چطور ممکنه که میشه با پاوربانکت هم لپ تاپ شارژ کرد هم ساعت و هم لابد موبایل؟ مگه شدت جریان باتری هاشون باهم فرق نمیکنه؟

    حمید خنده کنان جواب میدهد: پاوربانکای جدید اینجورین دیگه… خودشونو با باتری گجت مهمانشون هماهنگ میکنن و برای هر باتری ولتاژ متناسب با اونو ایجاد میکنن.

    امیرحسین: خدایا پاوربانکام هوشمند شدن.

    حمید: دقیقا… به این پاوربانکا میگن همه کاره. این قابلیتم اسمش fit chargeه.

    امیرحسین: جل الخالق… شیاومیه؟

    حمید: آره. مدل ۲۰۰۰۰mAh Mi. تازه باتریشم لیتیومیه یعنی تا چندسال با خیال راحت میتونی ازش استفاده کنی. چراغ شارژش هم که میبینی هنوز قرمز نشده یعنی حداقل یبار دیگه میتونم گوشیمو باهاش شارژ کنم.

    امیرحسین: خوب اگه به چیز دیکه ای وصلش نکنی چند بار میشه باهاش گوشی شارژ کرد؟

    حمید: تا چهار بار میشه.

    امیرحسین با تعجب سر تکان میدهد. حمید ادامه میدهد: حالا که میخوای بدونی بذار بهت بگم که جنس بدنه ی پاوربانکم هم خیلی مهمه. این پلاستیک مات فشرده س که خیلی مقاومه فقط راستشو بخوای مشکلش اینه ک چون سفیده یکم زیادی کثیف میشه.

    امیرحسین با خنده: آره دیدم… واسه همین قیافه ش اصا فک نمیکردم انقد خفن باشه.

    حمید: مشکلی نیس میتونی کاور بندازی… من خودم چون کلا کاور دوست ندارم ننداختم وی تو اگه مشکلی نداری میتونی از کاور استفاده کنی.

    امیرحسین: آره اینم میشه… تو مغازه موجود دارین الآن؟

    حمید: آره همین الآن بیا بریم یکیشو بهت بدم. قیمتشم ۶۳۰ تومنه که واسه شما که آشنایی یه تومن.

  33. سیدمحمد جواد توسلی میگوید:

    کلمات انگلیسی ای که در کامنت حذف شده اند:
    سکانس اول
    لپ تاپ: باتری در حال تمام شدن است.

  34. رضوانه میرزامحمدی میگوید:

    پاسخ سوال سه: زهرا و رضا حدودا دو سالی میشود که با هم ازدواج کرده اند. آن ها هر دو در یک آژانس هواپیمایی به عنوان رهبر تور (tour leader) مشغول به کار بوده و به واسطه ی شغلشان بیشتر اوقات در سفر هستند. سفر اخیر آن ها به منطقه ی زیبای فیلبند نیز کمتر از چند ساعت است که به پایان رسیده. زهرا مشغول باز کردن چمدان ها و جابجایی وسایل است.
    زهرا: رضا جان شما پاوربانک رو ندیدی؟
    رضا: من؟ نه. صبح توی هتل زده بودیش به شارژ که پر بشه اگر توی راه یوقت لازممون شد شارژ داشته باشه.
    زهرا: آخخخخ راست میگی. وااای اصلا فراموش کردم برش دارم موقع جمع کردن وسایل. جا مونده توی اتاق هتل.
    رضا: اشکالی نداره فدای سرت. اصلا اون ظرفیتش هم خیلی برای ما کافی نبود. باید یدونه دیگه میخریدیم در هر حال.
    زهرا: آره درسته چون ما خیلی پیش میاد که توی طبیعت و کوه و جنگل باشیم قطعا یه پاوربانک با ظرفیت بالا برامون بهتره ولی بازم حیف شد.
    رضا: نبابا اصلا حیف نشد. دو سال بود ازش استفاده میکردیم. حالا هم فردا میریم یکی بهترشو میخریم.
    زهرا: آره حتما باید فردا بخریم چون پسفردا دوباره باید بریم سفر. توی سفر بدون پاوربانک نمیشه.
    رضا: چشم من الان میرم یه تحقیقی میکنم ببینم چه مدل و برندی بهتره که فردا سریع برم بخرم.
    یک ساعت بعد…
    رضا پشت لپ تاپ و مشغول جستجو در میان مدل های پاوربانک است. زهرا با سینی چای میاید و روی صندلی کنار او می نشیند.
    زهرا: خب خسته نباشی. به نتیجه ای هم رسیدی؟ چیز خاصی پیدا کردی؟
    رضا: دست شما درد نکنه. آره تا حدی. زهرا بنظرم این بار پاوربانک خورشیدی بخریم چون برای ما خیلی کاربردی تره.
    زهرا: آره خیلی فکر خوبیه. دیگه اینطوری توی طبیعت استرس تموم شدن شارژ پاوربانک رو نداریم. به نظرت ظرفیت چقدر کافیه؟
    رضا: طبق چیزی که من الان خوندم ظرفیت واقعی پاوربانک ها حدود دو سوم الی سه چهارم ظرفیت اسمی که در مشخصاتشون ذکر میشه هست. بنظرم ما باید ظرفیت اسمی حداقل حدود ۲۰۰۰۰ میلی آمپر ساعت رو مدنظر داشته باشیم.
    زهرا: آره دقیقا درست میگی. و مثل پاوربانک قبلیمون قابلیت شارژ همزمان حداقل دو تا دستگاه داشته باشه که اگر خواستیم هردومون گوشی هامون رو شارژ کنیم مشکلی نداشته باشیم.
    رضا: آره دقیقا. ولتاژ و جریان خروجی هم که با توجه به مدل گوشی های ما مثل قبلی همون ۵ ولت و ۲ آمپر خوبه.
    زهرا: آره خوبه. ولی این یکی حتما مقاوم در برابر ضربه هم باشه. یادته یبار که پاوربانک قبلیمون از دستت افتاد حتی با اینکه رو چمن بود، مشکل پیدا کرد.
    رضا: آره آره. کلی خدا خدا کردیم که درست بشه. شانس آوردیم که دوباره درست شد. این سری حتما پاوربانکی انتخاب می کنیم که مقاوم در برابر ضربه و نفوذ مایعات باشه. با توجه به مواردی که توی تجربیات کاربرها خوندم داشتن شدت جریان هوشمند هم مهمه.
    زهرا: شدت جریان هوشمند یعنی چی؟
    رضا: قابلیت شدت جریان هوشمند یا fit charge یعنی اینکه پاوربانک ولتاژ دستگاهی که بهش متصل هست رو می‌سنجه و مقدار ولتاژ ورودی رو متناسب با دستگاه قرار میده. این باعث میشه وقتی دستگاه ها با ولتاژ های مختلف بهش متصل میشن آسیب نبینند.
    زهرا: چه خوب. آره عالیه. شارژ سریع هم داشته باشه خیلی خوب میشه.
    رضا: آره اونم میذاریم توی اولویت. جنس باتری هم مهمه که اکثر پاوربانک ها باتری لیتیومی دارند.
    زهرا: آره. میشه برای اطمینان از کیفیت باتری مدل رو که انتخاب کردیم در مورد جنس باتری از فروشنده بپرسیم موقع خرید یا نظرات کاربران رو بخونیم در موردش.
    رضا: آره فکر خوبیه. طول عمر باتری هم هست که باید سعی کنیم حداقل حدود ۱۰۰۰ بار شارژ و دشارژ بشه.
    زهرا: رضا ولی فکر میکنم پاوربانک های خورشیدی وزنشون بالا باشه.
    رضا: مسلما وزنشون به اندازه ی پاوربانک های معمولی سبک نیست. یعنی حداقل بیش از ۴۰۰ گرمه ولی خب به نظرم چاره ای نیست ارزشش رو داره.
    زهرا: آره درست میگی. حالا تو چه مدل هایی مد نظرته با توجه به این چیزایی ک گفتیم؟
    رضا: بین مدل های پاوربانک های خورشیدی بنظرم آکی بهترین و با کیفیت ترین مدل هارو داره. درسته یخورده گرون تر از بقیه هستن ولی حداقل میشه اطمینان داشت که با کیفیتن. الان یکی از مدل هاش توی دیجی کالا هست با مشخصاتی که میخوایم. مدل P17. نظرات کابران هم در موردش مثبته تقریبا.
    زهرا: بذار ببینم. آره انگار. نگاه کن فروش ویژه هم هست. حدودا ۳۰۰ تومن کمتر شده قیمتش. میخوای از همین جا بخریم اصلا حالا که فروش ویژست.
    رضا: آخه نمیدونم تا فردا برامون میارن یا نه. بذار ببینم اگر تا فردا میفرستن همینجا میخریم.
    زهرا: انگار میتونن تا فردا شب برامون بفرستن.
    رضا: آره همین الان سفارش میدم. راحت ترم هست.

  35. امیرمحمد جهانی میگوید:

    پاسخ سوال ۳:
    مجتبی یکی از دست فروشان معروف در متروی تهران است که سه سال پیش از یکی از روستاهای دور افتاده ی کردستان به تهران مهاجرت کرد. تقریبا همه ی دست فروشان مترو او را می شناسند. اوایل در خط تجریش کار می کرد و آدامس می فروخت، اما بعدها به خط ارم سبز آمد و زمانی که دست زیاد شد به سراغ اجناس کمیاب تر رفت. از سیم شارژر گرفته تا لامپ های کم مصرف. اما بیشترین فروشش زمانی بود که با لامپ های یو اس بی (USB) آشنا شد. این لامپ ها حاشیه سود زیادی داشت. فروشش هم نسبتا خوب بود. مخصوصا مردها عاشق این جور ابزار آلات بودند. کار و بار مجتبی حسابی سکه شده بود و رفقا لقب مجتبی برقی را به او داده بودند. اما مجتبی با یک مشکل بزرگ روبرو بود. لامپ های USB به برق نیاز داشت و این مجتبی برای این کار نیاز داشت تا از پاور بانک استفاده کند. برای تقریبا اوایل سال ۹۸ بود که یک پاور بانک ۱۰۰ هزار تومانی خرید. یک هفته نشد که پاور بانک از کار افتاد. هر روز صدها بار لامپ ها را به پاور بانک میزد و قطع می کرد. هیچ لامپی را بیشتر از ۲۰ بار روشن و خاموش نمی کرد تا نسوزد. اما فکرش به این نرسیده بود که ممکن است پاور بانک دچار مشکل شود. طبیعی هم بود. چون اولین بار بود که پاور بانک می خرید. پاور بانک از همه جا بی خبر، در یک هفته انقدر شارژ شد و شارژ خالی کرد که رمقی برایش نماند. به حدی رسید که فقط به اندازه ی ۱۰ دقیقه شارژ نگه می داشت. مجتبی برقی که حسابی به فکر سرمایه گذاری بود، به پاساژ پایتخت در تهران رفت. تقریبا ۲ ساعتی گشت و با فروشنده ها صحبت کرد تا بتواند پاور بانکش را تعمیر کند. بگذریم که گارانتی اش هم تقلبی از آب درآمد. با یکی از مغازه دارها که حرفش گرم گرفت، از کار و بارش گفت و صحبت رسید به اینکه در مترو لامپ USB می فروشد. فروشنده پرسید: “پس حتما پاور بانکی لازم داری که از صبح تا عصر برایت شارژ نگه دارد؟” مجتبی پوزخندی زد و گفت: “کجای کاری برادر؟ از صبح تا شب! تقریبا از ۸ صبح کار میکنم تا ۸ شب.” فروشنده گفت: “باید پاور بانک قوی تری بخری”. سپس ادامه داد: “اگر میخواهی چند لامپ را همزمان روشن کنی، پاور بانکی بگیر که چند درگاه داشته باشد..قید این پاور بانک را هم بزن. با قیمت خوبی ازت بر میدارم.” مجبتی پرسید: “بهترین مارک بازار چیست؟”. فروشنده گفت: “سونی ها را خوب می برند. یک مدل سونی دارم ۲۰۰۰۰ میلی آمپر ظرفیت دارد. سبک هم هست. دستت تا شب خسته نمی شود”. مجتبی پرسید: “فرقش با بقیه چیست؟”. فروشنده گفت: “برات می ماند. جنسی را می بری که باهاش خیالت راحت است. با همین ظرفیت شیائومی هم دارم. ممکن است ۲ سال برایت کار کند. ممکن هم هست ۳ ماه بعد خراب شود. اما سونی امتحانش را پس داده. ژاپنی است. جنس ژاپنی مرگ ندارد”. مجتبی حرف فروشنده را قطع کرد و گفت: “هرچقدر پول بدی آش می خوری. من دست فروش چقدر باید برای یک پاور بانک هزینه کنم؟” فروشنده گفت: “۵۰۰ هزار تومن هزینه می کنی، دو سال خیالت راحت است. البته این را اضافه کنم که این پاور بانک راست کار خودت است. شدت خروجی اش کم است و برای لامپ ها مناسب است. شدت خروجی زیاد برای کسانی است که می خواهند گوشی موبایلشان را سریع شارژ کنند. ولی برای تو این مدل بهتر است.” مجتبی پاور بانک را دست گرفت و خوب برانداز کرد. مشکی هم بود و زود کثیف نمی شد. فقط کمی لیز بود و ممکن بود از دستش لیز بخورد و در مترو بشکند. فروشنده به مجتبی یک کاور پارچه ای برای پاور بانک پیشنهاد کرد که راحت قالب دستش شود و لیز نخورد. برای محافظت بیشتر هم خوب بود. مجتبی با بی اعتمادی پرسید: “گارانتی هم دارد؟” فروشنده گفت: “دارد اما اوضاع گارانتی را که میشناسی. اگر برایش مشکلی پیش آمد بیا پیش خودم تا برات درست کنم. البته از گارانتی هم خیلی ها استفاده کردند و راضی بودند”. مجتبی پاور بانک را خرید و تقریبا یک هفته نشد که پولش را از فروش لامپ USB درآورد. یک سرمایه گذاری خوب که تا الان نتیجه داده است!

  36. فاضل روشن علی میگوید:

    پاور بانک
    علی یک کارمند تولید محتواست و برای چند وب سایت مجله خبری و فروش آنلاین ایزوگام، مقاله تولید می کند، همچنین تمامی پیج های اینستاگرام و لینکدین آن ها را مدیریت کرده و برای آن ها نیز محتوا تولید می کند.
    وسیله اصلی کار او تبلت اش است. او هیچ وقت تبلتش را از خود جدا نمیکند. حتی شب ها در حال تولید محتوا برای روز بعد است. سیم کارتش را هم در آن قرار داده و شبکه های اجتماعی شخصیش نیز روی تبلت نصب اند. همه میدانند که او کارش را دوست دارد، جای علی در منزل روی یک مبل ثابت و کنار پریز برق است، به خاطر این که مدام شارژ تبلت خالی می‌شود. به پیشنهاد همسرش باتری آن را تعویض کرد. اما اشکال از باتری نبود. مسئله کار مداوم او با تبلت بود.
    مشکل اصلی جایی آغاز می شود که علی برای انجام کار فروشگاه اینترنتی ایزوگام، مجبور است روزهای فرد به نمایندگی های فروش رفته و از محصولات ایزوگام آن ها عکاسی کند و در شبکه های اجتماعی این کسب و کار قرار دهد. مشکل آنجاست که علی با هر بار استفاده از تبلت، عکاسی و انتشار عکس ها در اینستاگرام و لینکدین، شارژ تبلت کم شده و نیاز به شارژ مجدد دارد. به همین خاطر علی شروع به جستجو برای انتخاب یک پاوربانک مناسب برای تبلت خود می نماید.
    علی ابتدا با همسرش محبوبه مشورت می کند. زیرا محبوبه در زمان دانشجویی تجربه خرید پاوربانک را داشته است. محبوبه که ۲ سال پیش یک پاوبانک راوپاور ۱۰ هزار میلی آمپری خریداری کرده بود با علی شروع به بررسی می کنند که علی به چه پاوربانکی نیاز دارد و این پاوربانک باید چه ویژگی هایی داشته باشد تا علی کمتر به پریز برق نزدیک باشد و راحتر کار روزهای فرد یعنی عکاسی از محصولات ایزوگام و انتشار آن ها در شبکه های اجتماعی را انجام دهد.
    از نظر محبوبه همسر علی، اولین موردی که برای علی اهمیت دارد، شارژ شدن سریع تبلیت او است زیرا پاوربانک راوپاور محبوبه موبایل او را به سرعت شارژ نمی کرد. علی چون در دانشگاه مهندسی برق خوانده است می داند که این عملکرد بستگی به میزان آمپر پاوربانک است و باید قبل از خرید به این آیتم توجه نماید.
    دومین موردی که محبوبه به ذهنش می رسد، اندازه پاوربانک است. زیرا پاوربانکی که محبوبه خریداری کرده بود حدود ۵۰۰ گرم وزن داشت و بزرگ و سنگین بود، با توجه به کار علی که باید ایستاده باشد و از محصولات با تبلت عکاسی نماید، مشکل خواهد بود. بنابراین باید یک پاوربانک سبک و کم حجم را خریداری نمایند.
    موردی سومی که علی به عنوان یه مهندس برق به ذهنش می رسد، ظرفیت باتری تبلیت و موبایل است که برای محاسبه ظرفیت پاوربانک به آن نیاز دارد. دو آیتم ظرفیت تبلت و تعداد دفعات مورد نیاز برای شارژ را باید دقت نمود تا با حاصل ضرب این دو مورد بتوان ظرفیت تقریبی پاوربانک را محاسبه کرد.
    محبوبه که خود یک مهندس ژنتیک است و از پاوربانک قبلی خریداری کرده راضی نیست، گاهی نیاز به استفاده از پاروبانک دارد، پیشنهاد می کند که علی پاوربانکی خریداری نماید که دارای ورودی و خروجی مناسب با گوشی موبایل او و تبلت علی داشته باشد.
    علی با بررسی این موارد شروع به جستجو در سایت های معروف خرید پاوربانک می نماید. سایت دیجی کالا که علی قبلا هم از این وب سایت وسائل زیادی خریداری نموده است اخیرا یک کد تخفیف برای اجناس بالای ۲۰۰ هزار تومان برای او پیامک کرده است. پس علی تصمیم می گیرد برای استفاده از کد تخفیف دیجی کالا از این وب سایت پاوربانک را خریداری نماید. علی به همراه محبوبه در سایت دیجی کالا در بخش پاوربانک ها شروع به جستجو می نمایند. پس از بررسی برندهای مطرح متوجه می شوند که شارژ خود پاوربانک نیز عامل مهمی در انتخاب این محصول می باشد.
    علی که یک تبلت سامسونگ S6 lite دارد با مراجعه به این تبلت متوجه می شود که ورودی آمپر آن ۲ میلی آمپر است. بنابراین به دنبال برندهایی است که خروجی آن ها ۲ میلی آمپر باشند و از طرفی به دلیل تعداد دفعات بالای شارژ تبلت، بهتر است محدوده ظرفیت آن ۲۰ هزار میلی آمپر باشد.
    محبوبه در میان ویژگی هایی که در سایت دیجی کالا در مورد جنس بدنه پاوربانک نوشته شده است، به یاد سر به هوا بودن علی و امکان ضربه خوردن به پاوربانک می افتد و به علی شدیدا توصیه می کند که یک پاوربانک با جنس بدنه فلزی خریداری نماید. علی این نکته را تایید می نماید اما به محبوبه می گوید در صورتی که بخواهیم تمامی ویژگی های گفته شده را پوشش دهیم باید هزینه ای بالای ۵۰۰ هزار تومان بپردازیم که این عملا ممکن نیست زیرا آن ها حداکثر بودجه ۳۵۰ هزار تومانی برای این وسیله کنار گذاشته اند.
    با تمامی این بررسی ها و پس از بررسی سایت دیجی کالا به ۲ انتخاب می رسند که با توجه به محدودیت قیمت ۳۵۰ هزار تومانی، برخی از ویژگی های آن ها (مانند جنس بدنه فلزی، پشتیبانی از فناوری شارژ سریع Power delivery) را برآورده نمی کنند:
    – شارژر همراه ای دیتا مدل S20000D ظرفیت ۲۰۰۰۰ میلی آمپر ساعت
    – شارژر همراه سیلیکون پاور مدل C200 ظرفیت ۲۰۰۰۰ میلی‌آمپرساعت
    در نهایت شارژ همراه ای دیتا به وزن مناسب ۳۰۰ گرم، محدوده ظرفیت ۲۰ هزار میلی آمپر، شدت جریان خروجی ۲.۱ آمپر و تعداد ۲ درگاه خروجی را با قیمت ۳۳۵ هزار تومان خریداری می کنند.

  37. شهریار فتاحی میگوید:

    جواب سوال ۳: (پاوربانک)
    دوستم علی چند وقت پیش ۳ میلیون پول پیش یکی از دوستان مشترکمان رضا، گذاشته بود که با آن به خرید و فروش گوشی بود اشتغال داشت اون توقع سود آنچنانی را نداشت، و فقط چون رضا به او پیشنهاد داده بود این کار را کرده بود. من یک پاوربانک داشتم که هر وقت علی میرفت بیرون اون رو بهش میدادم، از بس که اهل گشت و گذار بود و دیر برمیگشت. این رو هم بگم دیگه منظورم پاوربانک تلفن همراه هست دیگه نه مال لپ‌تاپ. خوب این وسیله شده بود یک دوست صمیمی برای اون چون واقعا انتظارش رو تا حد زیادی برآورد می‌کرد چرا؟ خوب معلومه چون دیگه گوشی ش که یه دوست صمیمی‌تر از پاوربانک محسوب می‌شد خاموش نمی‌شد. خوب دلیل دیگه این موضوع هم حجم کم پاوربانک بود چون معمولا محصولات فیزیکی قابلیت حمل کمی دارند. از طرفی یک مشکل بسیار بزرگ را پاوربانک حل می‌کند و اون هم دسترس پذیری اون هست چون بیرون از منزل به سختی می‌توان منبع برق و شارژر برای گوشی همراه پیدا کرد که پاوربانک این دو را پوشش می‌دهد.
    بعد مدتی رضا به علی گفت که می‌خواد پولش رو پس بده و چون زیاد از قبل معامله شفافی نداشتند خواست یه وسیله به جای پول (سود پولش) بهش بده. خوب علی هم که عاشق پاوربانک ولی خوب یا به علت پول کم یا خسیس بودن نمی‌گرفت. رضا یه پاوربانک مدل بیلی‌تانگ بهش داد که ظرفیت ۲۰ هزار میلی آمپر داشت و ظرفیت خوبی برای شارژ یک گوشی مثل آیفون‌اکس حداقل ۵ بار محسوب می‌شد. علی هم که انتظار چیز خاصی نداشت خیلی خوشحال شد. ولی خوب اون قبلا به یک مدل پاوربانک فکر می‌کرد که از انرژی خورشید برای شارژ استفاده می‌کرد و به نوعی از سیستم طبیعی هم تو اون استفاده شده بود (پاوربانک سولار)، خوب این یکی چون رایگان محسوب می‌شد علی رو راضی کرد. جنس رویه این پاوربانک خیلی مخصوص بود و خیلی شکننده به نظر نمی‌رسید و این یک مزیت عالی به شمار می‌رفت، از طرفی وزن حدود ۲۵۰ گرم و ابعاد حدودی ۱۴*۷*۱ آن هم قابلیت حمل اون رو خیلی بهتر کرده بود. خوب مثل تمام پاوربانک های دیگه یک سیستم باز (دارای ورودی و خروجی مجزا) بود. پشت و روی این پاوربانک مشکی و لبه‌های آن دارای یک خط سفید زیبا بود.
    همون طور که گفتم علی دوست داشت یک پاوربانک خورشیدی داشته باشد، در نتیجه بعد مدتی اون شور و اشتیاق رو برای پاوربانک رضا که بهش داده بود از بین رفت و اون انتظاراتی که زمانی اون رو به وجد می‌آورد حالا به چیزهایی بدیهی یا لازم برای علی تبدیل شده بود. خوب طبیعی هم هست انتظارات مشتریان در گذر زمان تغییر پیدا می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *