راهنمای خرید ساعت هوشمند

ش

در این مقاله به بیان نکات و آیتم های مهم برای رسیدن به یک تصمیم مناسب در هنگام خرید ساعت هوشمند می پردازیم. در ابتدا به بیان یک راهنمای سریع و نکات اصلی به صورت خلاصه برای خرید ساعت هوشمند می پردازیم.

سازگاری با تلفن همراه و سیستم عامل آن

حتماً در هنگام خرید ساعت هوشمند به مد شدن و برقراری ارتباط بین آن با تلفن هوشمند خود توجه  نمایید. هرگز ساعت هوشمندی را خریداری نکنید که قابلیت اتصال و برقراری ارتباط با تلفن هوشمند شما را نداشته باشد. به عنوان مثال ساعت های هوشمند اپل فقط قابلیت اتصال به آیفون را دارند. از سوی دیگر پلتفرم OS  پوشیدنی گوگل و ساعت های  پیرزن (Tizen) سامسونگ قابلیت برقراری ارتباط با گوشی های آیفون و همچنین گوشی های اندروید را دارند. اما در صورت اتصال به گوشی های اندرویدی قابلیت ها و ویژگی های کمتری از آنها قابل فعال خواهد بود. 

سنسور ضربان قلب و GPS 

اگر برنامه های تناسب اندام دارید و یا اینکه به صورت مرتب می دوید، ساعت هوشمندی را انتخاب نمایید که دارای سنسور اندازه گیری ضربان قلب و همچنین GPS داشته باشند تا بتوانید قدم ها و میزان مسافت طی شده توسط شما را ثبت نماید.

 باتری

در هنگام خرید ساعت هوشمند به عمر باتری توجه ویژه نمایید. ساعت های هوشمند هیبریدی  آنالوگ دارند معمولاً بیشترین طول عمر را را دارا می باشند، اما آنها قابلیت تاچ اسکرین (صفحه لمسی) را ندارند و به این کمبود آنها باید توجه نمایید. 

بند ساعت هوشمند 

بررسی نمایید که بند ساعت هوشمند به راحتی قابل استفاده و تعویض باشد. 

 اپلیکیشن های ساعت هوشمند

اپلیکیشن های مربوط به ساعت هوشمند نیز یک آیتم تصمیم‌گیری است. اما به اندازه قابلیت برقراری ارتباط با تلفن همراه، طراحی و سایر ویژگی های فنی و عملکردی ساعت هوشمند اهمیت ندارد.

 

سوال ۱: آیا ساعت هوشمندی که توسط انرژی خورشیدی شارژ می شود، یک سیستم طبیعی است یا مصنوعی؟ چرا؟

سوال ۲: حداقل دو مشخصه و ویژگی از ساعت هوشمند را در نظر گرفته و در رابطه با آنها تفاوت بین تصدیق (verification) و صحه گذاری (validation) را به صورت دقیق و مشخص تشریح نمایید. 

سوال ۳:

الف) ساعت هوشمند چه مشکلی (pain) را از کاربران برطرف می کند؟

ب) ساعت هوشمند چه منفعتی (gain) را برای کاربران به ارمغان می آورد؟

سوال ۴:

در مورد ساعت هوشمند موارد زیر را مورد تحلیل و‌ بررسی قرار دهید:
الف) حداقل سه الزام پایه ای را بیان نمایید.
ب) حداقل سه الزام عملکردی را بیان نمایید.
ج) حداقل سه الزام انگیزشی را بیان نمایید.
د) سیر تغییر و تحول و تغییر نوع الزامات را در گذر زمان تجزیه و‌ تحلیل نمایید.

سوال ۵: بیان داستان

رای دادن به این post

84 دیدگاه در “راهنمای خرید ساعت هوشمند

  1. رضوانه میرزامحمدی میگوید:

    پاسخ سوال ۱: سیستم مصنوعی است زیرا اجزای ساعت هوشمند از جمله تکنولوژی استفاده از نور خوشید آن ساخته ی دست بشر و بنابراین مصنوعیست.

  2. آرش نامجوفرد میگوید:

    پاسخ سوال(۱)
    یک‌سیستم human modified است که با استفاده از یک ‌سیستم طبیعی میتوان یک سیستم مصنوعی را راه اندازی کرد
    در واقع ساعت هوشمند به خودی خود سیستم مصنوعی است زمانی که برای شارژ شدن در مقابل نور خورشید قرار میگیرد و ورودی آن انرژی خورشیدی است تبدیل به یک‌سیستم human modified میشود.

  3. علی دوست محمدی میگوید:

    پاسخ سوال اول
    مصنوعی-از اونجایی که این سیستم توسط انسان ساخته شده و بطور طبیعی وجود خارجی نداره ،مطابق با تعریف ،سیستم مصنوعی ست.

  4. اميرمحمد قاسمي میگوید:

    سوال اول ساعت هوشمند: سیستم مصنوعی
    ساعت هوشمند به خودی خود در طبیعت موجود نیست و طبیعت در شکل دادن ان دخیل نیست و جزئی از فرآیند دریافت اطلاعات و انرژی ان توسط طبیعت انجام میشه و در کل توسط انسان ساخته شده . میشود آن را نوعی سیستم human modify در نظر گرفت.

  5. Sepand Pourazar میگوید:

    پاسخ سوال یک: با توجه به اینکه سیستم طبیعی تابش نور خورشید با استفاده از یک سیستم ساخت بشر مورد استفاده قرار گرفته و یک انرژی طبیعی، در این سیستم تحت کنترل درآمده است، یک سیستم modify شده محسوب می‌شود.

    • سپند پورآذر میگوید:

      اصلاح پاسخ سوال ۱: با اینکه باتری ساعت از انرژی طبیعی خورشید استفاده می‌کند، اما یک سیستم مصنوعی به شمار می‌رود چرا که ساختار ساعت صرفا از یک سیستم طبیعی ورودی دریافت می‌نماید و تعامل سیستم با طبیعت محدود به دریافت انرژی است.

  6. سيد عليرضا موسويان انارکي میگوید:

    پاسخ ۱- می‌توان یک سیستم human modify در نظر گرفت زیرا خود ساعت هوشمند سیستمی مصنوعی است که در ارتباط با انرژی خورشیدی قرار دارد.

  7. مهدی شفایی میگوید:

    سلام – پاسخ سوال ۱
    شارژ شدن سیستم مصنوعی است. انرژی خورشیدی یک سیستم طبیعی است که طی یک سیستم مصنوعی(باطری و اتصالات) منجر به ذخیره شدن این انرژی در ساعت می شود.

  8. آسو ظریف میگوید:

    پاسخ سوال یک: این سیستم با دستکاری انسان در طبیعت فرایند خود را شکل می دهد ، به همین علت آن را human modified در نظر می گیریم و نمیتوان آن را به علت انرژی خورشید فیزیکی نامید.

  9. فاضل روشن علی میگوید:

    پاسخ سوال ۱
    ساعت هوشمندبا توجه به ساخت آن توسط انسان یک سیستم مصنوعی است که ورودی این سیستم از طبیعت است.شاید بتوان گفت یک سیستم ترکیبی از مصنوعی و طبیعی است البته با اولویت مصنوعی.
    اگر بخواهیم از این دید بررسی نماییم که ورودی و انرژی اکثر سیستم های مصنوعی در نهایت از طبیعت (مانند خورشید، نفت و گاز طبیعی و ..) نشات می گیرند پس اکثرا سیستم های الکتریکی با ورودی برق می تواند منشاء ورودی طبیعی داشته باشند اما توسط انسان تولید شده اند.

  10. Sepand Pourazar میگوید:

    پاسخ سوال یک: با اینکه باتری ساعت از انرژی طبیعی خورشید استفاده می‌کند، اما یک سیستم مصنوعی به شمار می‌رود چرا که ساختار ساعت صرفا از یک سیستم طبیعی ورودی دریافت می‌نماید و تعامل سیستم با طبیعت محدود به دریافت انرژی است.

  11. میکائیل رحیمی میگوید:

    پاسخ سوال ۱
    یک سیستم مصنوعی است . زیرا از نور خورشید فقط در یک مرحله استفاده میشود و کار اصلی توسط سیستم کامپیوتری انجام میشود .

  12. زهرا جان نثاری میگوید:

    جواب سوال ۱:
    یک فرد سیستم قابل شارژ را ایجاد کرده پس در کل این سیستم مصنوعی به حساب می اید.
    اما بخشی از این سیستم توسط خورشید و منبع طبیعی شارژ میشود که باز هم باعث نمیشود کل سیستم طبیعی شود.
    نهایتا کل سیستم مصنوعی خواهد بود.

  13. حجت اله خاآنی میگوید:

    پاسخ سوال اول
    جواب مصنوعی است. اگر منظور از سیستم ساعت هوشمند باشد، علت آن است که ساخته دست بشر بوده و نمونه‌ی آن در طبیعت موجود نیست. چنانچه منظور باطری ساعت باشد، به دلیل آن که موجودیتش مدیون برنامه‌ریزی و عملکرد آگاهانه انسان است سیستم مصنوعی به حساب می‌آید با وجود این که نمونه‌ی آن در طبیعت موجود می‌باشد.

    • علی دوست محمدی میگوید:

      پاسخ سوال ۳
      Pain :مواردی هست که میشه بهشون اشاره کرد مثل سخت بودن استفاده همزمان از ساعت مچی و دستبند هوشمند و گوشی موبایل ، دغدغه افراد از به سرقت رفتن گوشیشون وقتی اون رو در مکان های شلوغ جهت چک کردن کوچک ترین نوتیفیکیشن ها بیرون میاوردند و یا تغییر سلیقه افراد در انتخاب ساعت مچی عقربه ای یا دیجیتالی و.. اینها مشکلاتی بود که با بوجود اومدن ساعت هوشمند رفع گردید
      Gain: منفعتی که برای کاربران با تولید ساعت های هوشمند ایجاد شد میشه به مدیریت نوتیفیکیشن ها به راحتی ، استفاده از اون به عنوان mp3 player و با داشتن سنسور ضربان قلب و گام شمار و.. یک پایش سلامتی همیشگی رو در اختیار کاربر قرار میده، با داشتن سنسور gps یه سیستم موقعیت یاب در هر زمان کنار کاربر حضور داره و همچنین کاربر به راحتی میتونه تصویر ساعت رو از عقربه ای به دیجیتال و بالعکس باانواع مدلهای مختلف و متناسب با سلیقه خودش شخصی سازی کنه.

  14. امیرمحمد جهانی میگوید:

    پاسخ سوال ۱: سیستم مصنوعی است اما برای ادامه ی فعالیت از طبیعت صرفا کمک و بهره می گیرد. اما ماهیتا مصنوعی ساخته شده است.

  15. سيد عليرضا موسويان انارکي میگوید:

    پاسخ سوال ۲
    اگر ویژگی اول ساعت هوشمند را اندازه بند آن در نظر بگیریم، اینکه اندازه بند ساعت برای مچ‌های مختلف قابل تنظیم باشد، تصدیق هست. و اینکه بند بگونه‌ای باشد که هنگامی که بسته شد خیلی شل و آویزان نباشد و هم اینکه آن‌قدر چسبان و محکم دور مچ قرار نگیرد، صحه‌گذاری هست.
    اگر ویژگی دوم را میزان شارژدهی آن در نظر بگیریم، اینکه بتواند با هر بار شارژ حدود ۱ (دقیق‌تر بین ۱۸ تا ۲۴ ساعت ) روز کار کند، تصدیق است و اینکه در هنگام استفاده مشتری زود شارژ خالی نکند صحه‌گذاری است.

  16. سپند پورآذر میگوید:

    پاسخ سوال دو: دو ویژگی ((ضدآب‌بودن)) و ((عمر باتری)) را در نظر بگیرید:
    الف) ضدآب‌بودن: داشتن این ویژگی مساوی با عدم نفوذ آب به هر شکل به داخل موتور و پردازنده و زیر صفحه‌ی نمایشگر ساعت است. برای تصدیق این ویژگی می‌توان از معیارهایی مانند فاصله‌ی شیشه‌ی روکش از قاب ساعت و فاصله‌ی درب موتور و باتری از قاب بهره گرفت. برای صحه‌گذاری اما باید ساعت در معرض نفوذ آب قرار داده شود. برای نمونه تست نشتی و غوطه‌وری در آب و بخار می‌تواند برای صحه‌گذاری این ویژگی کاربرد داشته باشد.
    ۲) عمر باتری: این ویژگی به حداقل مدت عمر مفید باتری ساعت اشاره دارد. برای تصدیق این ویژگی می‌توان معیارهایی مانند ولتاژ و جنس باتری تعریف نمود. اما صحه‌گذاری این ویژگی باید با حصول اطمینان از مدت عمر مفید باتری بررسی شود. تست‌های دوام و قراردادن باتری در معرض عملکردی متناسب با عمر ادعاشده باید برای این منظور انجام شود.

  17. آسو ظریف میگوید:

    پاسخ سوال دو:
    ۱_سینک شدن با گوشی هوشمند
    Verification :
    ساعت هوشمند قابلیت ارتباط باگوشی هوشمند داشته باشد
    Validation:
    ما بتوانیم با ورژن های مختلف برنامه های خاص مدنظرمان از گوشی هم ارتباط برقرار کنیم ( مثلا هشدار قرارهای کاری )
    ۲_ویژگی ظاهر صفحه نمایش
    Verification:
    در ساخت دو نوع ساعت مدنظر طراح صفحه گرد و مستطیلی محقق شود
    Validation:
    سلیقه ی مشتری ساعت صفحه گرد یا مستطیلی را بپسندد

  18. اميرمحمد قاسمي میگوید:

    پاسخ سوال ۲:
    مدت زمان باطری و سازگاری با سیستم عامل تلفن همراه
    در رابطه با مدت زمانی که باطری دستگاه را روشن میکند میشود بیان کرد که طراح و سازنده مدت زمان ۳ ساعت بطور مداوم کارکردن را برای آن به عنوان تصدیق در نظر بگیرد حال آنکه برای بسیاری از کاربران ۴ با توجه به شرایط کاری و درسی ۴ ساعت مطلوب باشد به عنوان صحه گذاری.
    در رابطه با سازگاری با سیستم عامل تلفن شرکت سازنده صرفا سیتم عامل اندروید با ورژن ۱۱ را در نظر بگیرد درحالی که بسیاری از مشتریان هنوز سستم عامل اندروید خود را به ۹ هم ارتقا نداده اند.

  19. میکائیل رحیمی میگوید:

    پاسخ سوال ۲
    سیستم هشدار و نشان دادن زمان های مختلف : سیستم هشدار را میتوان با توجه به هوشمند بودن ساعت Validation نام برد و نشان دادن چند منطقه زمانی را با توجه به ماهیت ساعت Verification نام برد.

  20. مهدی شفایی میگوید:

    سلام – پاسخ سوال ۲
    الف) صفحه نمایش ساعت، با کیفیت و رزولوشن مشخص می شود Verification / معلوم نبودن این صفحه در جلوی نور آفتاب می شود Validation
    ب) ضدآب بودن ساعت طبق استانداردهای موجود می شود Verification / کافی نبودن و عدم رضایت این ویژگی می شود Validation

  21. رضوانه میرزامحمدی میگوید:

    پاسخ سوال دو:مثلا درباره ی باتری ساعت هوشمند تصدیق آنست که باتری طبق ظرفیت تعیین شده در طراحی روی ساعت قرار داده شود اما صحه گذاری آنست که مشتری از ظرفیت باتری و مدت زمان نگهداری شارژ آن رضایت داشته باشد مثلا مدت زمان نگهداری شارژ آن یک یا دو روز نباشد که مدت زمان کوتاهی است. نکته ی دیگر اینکه تصدیق در صفحه ی نمایشگر ساعت این است که طبق رزولوشن و ابعاد تعیین شده در طراحی ساخته شود اما صحه گذاری آن است که ابعاد صفحه آنقدر کوچک نباشد که دید سخت شود یا آنقدر بزرگ نباشد که روی مچ دست سنگینی کند یا از روی آن بیرون بزند.

  22. امیرمحمد جهانی میگوید:

    پاسخ سوال ۲:
    سایز یک ساعت هوشمند، می بایستی متناسب با مچ دست انسان باشد و تطابق این سایز با استانداردهای جهانی، تصدیق این ویژگی است. اما ممکن است این ساعت در قاره ی آفریقا به فروش برسد. در آن قاره ممکن است سایز مچ دست افراد از میانگین پیش بینی شده بزرگتر باشد و صحه گذاری این ویژگی از سمت مشتریان اتفاق نیفتد.
    یک ویژگی دیگر، میزان روشنایی صفحه ساعت هوشمند است که مطابق رنج استاندارد طراحی و تصدیق می شود. اگر این میزان روشنایی، از نظر کاربرانی که دچار مشکل بینایی هستند، مورد تائید قرار نگیرد، صحه گذاری انجام نشده است.

  23. مهراد راجی کرمانی میگوید:

    پاسخ سوال ۲
    تصدیق به معنای این است که آیا مشخصه ی اندازه گیری تپش قلب به خوبی کار میکند ؟ و یا آیا مشخصه اندازه گیری قدم دقت متناسب با مشخصات دارد؟
    صحه گذاری به معنای این که آیا ساعت هوشمند نیاز به نوار قلب دارد و آیا بازار به آن نیاز دارد ؟ و این که آیا کیفیت صفحه نمایش متناسب با نیاز بازار است ؟

  24. زهرا جان نثاری میگوید:

    پاسخ سوال ۲:
    صفحه نمایش ساعت به گونه‌ای باشد که در چه در معرض نور افتاب چه در تاریکی دید کامل را برای مشتری ایجاد نماید (validation)
    صفحه‌ی ساعت به گونه‌ای باشد که اعداد و حروف را به درستی و واضح نمایش دهد یا مثل ادوبی کانکت چینش و تایپ حروف را به هم نریزد مثل حرف “ی”(verification)

    مورد دیگر اینکه خود ساعت از روی رفتار ما به درستی حدس بزند که خواب هستیم و در زمان خواب بودن نوتیف‌های خود را بی‌صدا کند (validation)
    و در مورد verification اینکه باید نوتیف‌های گوشی کامل باشد و همه اطلاع‌رسانی‌ها انجام شود و چیزی را اشتباها جا نیندازد.

  25. سیدمحمد جواد توسلی میگوید:

    سوال ۲
    الف) شعاع آنتن دهی بلوتوث این دستگاه برای ارتباط با تلفن هوشمند
    Validation: بررسی اینکه شعاع آنتن دهی در نظر گرفته شده با موارد بالقوه ی استفاده ازین دستگاه همخوانی دارد یا خیر

    Verification: بررسی اینکه آیا بلوتوث دستگاه ساخته شده تا شعاع مورد نظر در طراحی آنتن میدهد یا خیر

    ب) بازه ی قابل تنظیم برای نور صفحه ی نمایش
    Validation: بررسی اینکه آیا این بازه ی تعریف شده جوابگوی استفاده ازین دستگاه در محیط های احتمالی استفاده با شدت نور های متفاوت جوابگوی نیاز کاربر است یا نه
    Verification: بررسی اینکه آیا بازه ی قابل تنظیم در دستگاه ساخته شده با بازه ی از پیش درنظر گرفته شده همخوانی دارد یا خیر

  26. مهکام محبی میگوید:

    پاسخ سوال ۲: در ساعت هوشمند می‌توان ویژگی قدرت وضوح صفحه و یا تعداد رنگ‌های نمایشی و طراحی های فنی آن و تعیین حد مشخصی در طراحی درنظر گرفت؛ verification در آن مطابقت داشتن و رسیدن به اهداف و الزامات تعیین شده در طراحی صفحه نمایش و وضوح آن و validation مطابقت داشتن و برطرف کردن نیازهای مشتری است که مثلا در هنگام آیا وضوح آن از نظر مشتری چطور ارزیابی شود.
    ویژگی دوم به طور مثال میتوان حافظه رم آن را درنظر گرفت که در هنگام طراحی مثلا ۱ گیگ فرض شده باشد و verification آن یعنی پس از ساخت الزامات مدنظر را برآورده کرده باشد و ۱ گیگ ساخته شده باشد و validation در این ویژگی ان است که آیا این حافظه رم پاسخگوی نیاز مشتری بوده‌است یا خیر.

  27. شهریار فتاحی میگوید:

    پاسخ سوال ۲:
    ویژگی گرفتن ضربان قلب به صورت صحیح و ماندگاری و صحت باتری تا دو سال را در مقابل ویژگی دوام و سازگاری قطعات و لوازم به کار رفته در این سیستم در مقابل گرم و سرمای بالا یا ویژگی اعلام خطر در صورت بالا بالا رفتن فشار خون را در نظر بگیریم، دو مورد اول در verification جای میگیرند چون جزوی از مشخصات و الزمات اولیه ساعت هوشمند تلقی می‌شوند ولی دو مورد آخر در validation جای می‌گیرند چون جرو مشخصات خاص کاربر نهایی محسوب می‌شوند.

  28. فاضل روشن علی میگوید:

    جواب سوال ۲:
    ویژگی اول سازگاری با تلفن همراه و سیستم عامل آن است. در طراحی محصول باید الزاماتی مانند قابلیت اتصال و برقراری ارتباط با تلفن هوشمند را داشته باشد و باید پس از تولید محصول در بحث تصدیق (verification) بررسی نمود که آیا ساعت ساخته شده با تلفن های هوشمند ارتباط درستی برقرار می نماید یا خیر.
    در بحث صحه گذاری (validation) باید بررسی نمود که این ارتباط از چه فاصلی ای با تلفن هوشمند برقرار می شود؟ میزان برقراری این ارتبط چه تاثیری در میزان ساعت شارژ ساعت هوشمند می گذارد؟ آیا ارتباط قطع می گردد و دلیل قطع ارتباط چیست؟
    ویژگی دوم بند ساعت هوشمند است. پس از طراحی باید اطمینان حاصل نمود که (verification) بند ساعت مطابق جنس تعریف شده در طراحی باشد یعنی پهنای بند و طول آن مطابق طراحی، تولید شده باشد. جنس بند بر اساس جنس تعریف شده در زمان طراحی (چرم، پلاستیک و …) ساخته شده باشد.
    در بحث استفاده مشتری و (validation) در نظر بگیریم آیا مشتری از طول عمر بند راضی است؟ آیا مشتری به راحتی می تواند بند ساخت را تعویض نماید؟ آیا جنس بند ساعت برای مشتریان حساسیت زا نیست؟

  29. آرش نامجوفرد میگوید:

    پاسخ سوال ۲
    در رابطه با ساعت هوشمند دو ‌مشخصه
    مسئله باتری ساعت و دیگری کیفیت تصویر نمایشگر
    در طراحی و قسمت verificstion مد نظر ما این است که ساعت طولانی و همچنین با حداکثر استفاده بتواند مدت ۱۲ ساعت شارژ بماند و بصورت واضح و مشخص با میفیت hd ساعت اعلامی را نمایش دهد
    در قسمت validation با تست استفاده از ساعت اگر زمان ماندگاری و کارکرد به ۱۲ ساعت رسید و یا تصویر نمایش داده شده کیفیت اچ دی را داشت موضوع طراحی validate شده و به هدف طراحی رسیده است.

  30. علی دوست محمدی میگوید:

    پاسخ سوال ۲
    ۱-ضد اب بودن
    اینکه مطابق با استانداردهای تعریف شده گواهی مربوطه (مثلا IP68) رو دریافت کند ، تصدیق
    و اینکه کاربر در شرایط مختلف جغرافیایی و در اب و هوای متفاوت و در معرض اب قرار گرفتن ان ،نسبت به این ویژگی دستگاه احساس رضایت کند ، صحه گذاری
    ۲-سنسور ضربان قلب
    اینکه این سنسور در مکان مناسب ، مطابق با طراحی انجام شده قرار بگیرد و تست را با موفقیت پشت سر بگذارد ، تصدیق
    اینکه کاربر از این قابلیت استفاده کند و نحوه عملکرد ان را درست شناسایی کند ، صحه گذاری

  31. آرش نامجوفرد میگوید:

    پاسخ سوال ۳)

    الف- اینکه ما نتوانیم زمانی که تلفن همراهمون در دسترسمون نیست بهش دسترسی داشته باشیم یک پین هست که با اومدن ساعت هوشمند قابلیت پاسخ دادن تماس های دریافتی و یا دسترسی کامل به تلفن همراه وقتی که تلفن همراه در دسترسمون نیست میسر شده است

    ب- اینکه بتواند مدت زمان بیشتری بدون شارژ شدن دوباره روشن بماند و کار کند میتواند به عنوان یک gain در نظر گرفته شود.

  32. شهریار فتاحی میگوید:

    جواب سوال۳:
    الف) مشکلاتی همچون کنترل ضربان قلب و یا فشار خون برای افراد مریض، یافتن موقعیت مکانی خود یا مکان دلخواه، دیدن زمان در صورت همراه نداشتن تلفن همراه و … از مواردی و مشکلاتی هستند که ساعت هوشمند آن را رفع می‌کند.
    ب) حس اعتماد به نفس و با کلاس بودن، دسترسی بهتر و سریع‌تر به زمان، مکان و تاریخ، چک کردن و نمایش اعلان‌های تلفن همراه از طریق ارتباط با ساعت هوشمند از منافعی است که سعت هوشمند ایجاد می‌کند.

  33. مهراد راجی کرمانی میگوید:

    پاسخ سوال ۳
    الف) مشکل فراموشی قرار های کاری با الارم حل میکند
    ب) تشویق به ورزش کردن میکند و باعث سلامتی میشود

  34. مهراد راجی کرمانی میگوید:

    پاسخ سوال ۳:
    الف) مشکل فراموشی قرار های کاری با الارم حل میکند
    ب) تشویق به ورزش کردن میکند و باعث سلامتی میشود

  35. سپند پورآذر میگوید:

    پاسخ سوال ۳:
    الف) به نظر من ساعت هوشمند مشکلی (pain) را مرتفع نمی‌کند، بلکه به دلیل منافع (gains) متعددی که به کاربر ارائه می‌نماید ارزش پیدا می‌کند.
    ب) برخی از منافعی که ساعت هوشمند می‌تواند فراهم سازد عبارتند از:
    – امکان پاسخ سریع به تماس‌های دریافتی
    – امکان پایش ضربان قلب، سرعت حرکت، مسافت و تعداد قدم‌های کاربر
    – زیبایی ظاهری
    – امکان تنظیم صفحه‌ی نمایش
    – اطلاع از تبادلات شبکه‌های اجتماعی (notification)

  36. رضوانه میرزامحمدی میگوید:

    پاسخ سوال ۳:الف)ساعت هوشمند مشکل چک کردن راحت و سریع زمان را حل نموده است.
    ب)ساعت هوشمند امکان متصل شدن به تلفن همراه از طریق بلوتوث و نمایش پیام ها و سایر اطلاعات،مکالمه و نیز چک کردن ضربان قلب و فشار خون را دارد که این برای کاربر منفعت محسوب میشود.

  37. امیرمحمد جهانی میگوید:

    پاسخ سوال ۳:
    الف) طبیعتا اتصال ساعت به تلفن همراه و نمایش نوتیفیکیشن ها، تماس ها و پیام ها بر روی مچ دست، مشکلی بوده است که ساعت های هوشمند از کاربران برطرف کرده اند
    ب) با گذشت زمان، قابلیت های زیادی از جمله سنسور های مختلف مانند سنسور ضربان قلب، قدم شمار، دوربین و بسیاری موارد دیگر به ساعت های هوشمند اضافه شده است که از نیاز پایه ی کاربران فراتر رفته است. این قابلیت ها، منافعی را برای کاربران به ارمغان اورده است تا بتوانند ورزش کنند، عکس بگیرند و اطلاعات زیادی را بر روی مچ دست خود مشاهده کنند و لذت ببرند.

  38. حجت اله خاآنی میگوید:

    پاسخ سوال ۲:
    ویژگی اول) هماهنگی و قابلیت اتصال به سایر دستگاه ها
    در خصوص تصدیق می توان گفت که آیا پروتکل هایی که جهت اتصال به سایر دستگاه ها در نظر گرفته شده است به درستی پیاده سازی شده اند یا خیر؟
    و در خصوص صحه گذاری می توان گفت که آیا این پروتکل ها در عمل اتصال به سایر دستگاه ها را به آسانی فراهم می سازد یا خیر؟
    ویژگی دوم) رابط کاربری
    در خصوص تصدیق می توان گفت که آیا این رابط کاربری نیازهای فرد را مطابق با طراحی برآورده می نماید یا خیر؟
    و در خصوص صحه گذاری می توان گفت که آیا این رابط کاربری، کار کردن با دستگاه را آسان تر نموده و نیاز های ارتباطی مشتری را پاسخ گو هست یا خیر؟

  39. حجت اله خاآنی میگوید:

    پاسخ سوال ۳:
    Pain: این که ما بدانیم در حال حاضر ساعت چند است و چه کاری را باید انجام دهیم؟
    Gain: برقرار کردن ارتباط با گوشی جهت مشاهده نام کسانی که دارند با ما تماس می گیرند در حین رانندگی و یا غیره
    استفاده از دستیار صوتی جهت تسهیل کارها

  40. مهکام محبی میگوید:

    پاسخ سوال ۳:
    الف) با ساعت هوشنمد دیگر لازم نیست برای کارهای ساده سریع از گوشی موبایل استفاده کرد.
    ب) ساعت هوشمند امکان استفاده از برخی از قابلیت‌های گوشی موبایل را بدون استفاده از خود گوشی، ممکن میکند. همچنین با قابلیت اینکه این دستگاه هوشمند به دور مچ بسته می‌شود، دیگر دست‌ها را اشغال نمیکند و هر لحظه قابل دسترس است.

  41. سيد عليرضا موسويان انارکي میگوید:

    پاسخ سوال ۳-
    الف- اولین مشکلی که ساعت هوشمند رفع می‌کند، از منظر ساعت بودن آن، عدم آگاهی از زمان است و از منظر هوشمند بودن آن عدم استفاده مکرر از تلفن همراه بعنوان مثال برای افرادی است که توانایی در دست گرفتن تلفن را ندارند.
    ب- منفعت ساعت هوشمند تمامی اپ‌ها و قابلیت‌هایی نظیر سنسور ضربان قلب، گام‌شمار و … است.

  42. سعيد سهيلي میگوید:

    پاسخ سوال شماره ۳:

    الف) اینکه گوشی موبایل رو در مکانهای عمومی و شلوغ از جیب خود در بیاوریم،
    اینکه متوجه تماس های از دست رفته نشویم،
    اینکه نوتیفیکیشن های اس ام اس و ایمیل از ما پنهان بمانند،
    مواردی بودند که عدم مطلوبیت برای ما بوجود می آوردند و با استفاده از ساعت هوشمند این عدم مطلوبیت، رفع شد.(رفع pain رخ داد)

    ب) شمارش گام ها، شمارش ضربان قلب، میزان کالری مصرف شده در بعضی رشته های ورزشی مثل دوچرخه سواری و تنیس، ابزاری برای کنترل سلامتی و تناسب اندام می باشد.
    ساعت های مجهز به ردیاب جی پی اس،
    داشتن دوربین،
    داشتن سنسور شتاب سنج،
    امکان انتخاب جنس بدنه و بند ساعت،
    امکان انتخاب نوع صفحه نمایش،
    امکان انتخاب سیاه سفید بودن یا رنگی بودن صفحه نمایش،
    همگی مواردی هستند که ایجاد gain می کنند.

  43. مهدی شفایی میگوید:

    سلام – پاسخ سوال ۳
    الف) کنترل از راه دور موبایل و برقراری تماس – ارسال پیامک و استفاده از برخی از اپ ها بدون نیاز به موبایل
    ب) بهره مندی از ویژگی های مختلف همچون ضربان شمار قلب – گام شمار – قطب نما – اتصال به اینترنت

  44. آسو ظریف میگوید:

    پاسخ سوال سه :
    به نظر من ساعت هوشمند کلا gain می باشد چرا که کاربرد های آن را در وسایل دیگر هم میبینیم ( مثلا نشان دادن نوتیفیکشن های گوشی) و یک مشکل اساسی را از کاربر رفع نمیکند .

  45. مهرآذين لطفي میگوید:

    سوال ٣: pain ساعت هوشمند میشود اطلاع و انتقال سریع نرم افزاری موبایل به ساعت
    Gain هم دادن اطلاعاتی مثل آلارم ساعت یا درصد باتری موبایل

  46. اميرمحمد قاسمي میگوید:

    پاسخ سوال ۳:
    pain: امکان خواندن پیام ها از روی ساعت هوشمند بدون خارج کردن موبایل از جیب-امکان شناسایی تماس ورودی در هنگامی که هدفون در گوش هست-امکان تعویض موسیقی هنگام پخش شدن با هدفون-
    gain:نمایش ضربان قلب در حالات مختلف-نمایش میزان تحرک بدن در طول روز-نمایش هشدار های تقویم و ساعت-نمایش نقشه و gps-

  47. زهرا جان نثاری میگوید:

    پاسخ سوال ۳
    در مورد pain: اینکه میتواند وضعیت ضربات نبض و سلامتی را اندازه بگیرد که برلی افرادی که بیماری‌های قلبی یا بیماری‌های زمینه‌ای دارند میتواند pain killer باشد.
    در مورد gain: اینکه میتوانیم بدون اینکه گوشی را از جیب لباس یا کیف خارج کنیم نوتیف‌ها را چک کنیم، ببینیم چه کسی در حال تماس است یا تماس‌ها را جواب دهیم.

  48. میکائیل رحیمی میگوید:

    سوال ۳ : نشان دادن زمان در چند منطقه زمانی pain است و قابلیت های دیگر مثل ثبت فعالیت های ورزشی gain است .

  49. فاضل روشن علی میگوید:

    جواب سوال ۳:
    الف) ساعت هوشمند با برقراری ارتباط بین تلفن همراه هوشمند با خود باعث اطلاع کابر از تماس های تلفنی و پیامک ها می شود در حالتی که کاربر نمی تواند به تلفن همراه خود دسترسی داشته باشد.
    ب) ساعت هوشمند با طول عمر باتری بالا، سنسور ضربان قلب و GPSو … منفعت هایی برای کابران دارد.

  50. علی دوست محمدی میگوید:

    پاسخ سوال ۳
    Pain :مواردی هست که میشه بهشون اشاره کرد مثل سخت بودن استفاده همزمان از ساعت مچی و دستبند هوشمند و گوشی موبایل ، دغدغه افراد از به سرقت رفتن گوشیشون وقتی اون رو در مکان های شلوغ جهت چک کردن کوچک ترین نوتیفیکیشن ها بیرون میاوردند و یا تغییر سلیقه افراد در انتخاب ساعت مچی عقربه ای یا دیجیتالی و.. اینها مشکلاتی بود که با بوجود اومدن ساعت هوشمند رفع گردید
    Gain: منفعتی که برای کاربران با تولید ساعت های هوشمند ایجاد شد میشه به مدیریت نوتیفیکیشن ها به راحتی ، استفاده از اون به عنوان mp3 player و با داشتن سنسور ضربان قلب و گام شمار و.. یک پایش سلامتی همیشگی رو در اختیار کاربر قرار میده، با داشتن سنسور gps یه سیستم موقعیت یاب در هر زمان کنار کاربر حضور داره و همچنین کاربر به راحتی میتونه تصویر ساعت رو از عقربه ای به دیجیتال و بالعکس باانواع مدلهای مختلف و متناسب با سلیقه خودش شخصی سازی کنه

  51. اميرمحمد قاسمي میگوید:

    پاسخ سوال ۴ :
    الف)الزام پایه ای: داشتن نمایشگر تاچ-نشان دادن تماس وروردی-نشان دادن پیام ها-اتصال به تلفن همراه
    ب)الزام عملکردی: طول عمر باطری حداقل ۴ ساعت-سازگاری با سیتم عامل های جدید- وزن مناسب
    ج)الزام انگیزشی: داشتن سنسور ضربان قلب- ضد آب بودن-داشتن بکگراند های متفاوت مناسب سلیقه های مختلف(کلاسیک، مدرن و … مثل samsung gear)
    د)ساعت های هوشمند در سال های اخیر بسیار توسعه یافته اند و هر روزه الزامات جدیدی به آنها افزوده میشود.الزام پایه ای که ابتدا مطرح بود قابلیت اتصال به تلفن همراه و پاسخ دادن به تلفن های ورودی به کاربر بود اما با اضافه شدن الزامات جدید ارایی های آن در حال افزوده شدن است، ابته این الزامات اغلب در حوزه انگیزشی هست مثل تمرین های حرکتی جهت ورزش، کنترل فشار خون و ….

  52. سپند پورآذر میگوید:

    پاسخ سوال ۴:
    الف) سازگاری (compatibility) با حداقل یک نوع سیستم عامل تلفن همراه، قابلیت تنظیم بند ساعت و داشتن صفحه‌ی نمایشگر الزاماتی پایه‌ای برای ساعت هوشمند هستند.
    ب) طول عمر باتری، وضوح تصویر و میزان حافظه‌ی داخلی سه الزام عملکردی برای ساعت هوشمند به شمار می‌رود.
    ج) داشتن دوربین، امکان گستردن فیزیکی ساعت و تبدیل‌شدن ساعت به یک کامپیوتر یا گوشی موبایل متشکل از صفحه‌ی نمایشگر و کیبورد (ساعت‌های هوشمند تاشو) و قابلیت هماهنگ‌شدن طرح ساعت با طرح و رنگ لباس کاربر الزاماتی انگیزشی برای ساعت هوشمند به شمار می‌رود.
    د) امکان اتصال به یک کامپیوتر دیگر برای نخستین ساعت‌های کامپیوتری یک الزام انگیزشی بود، در حالیکه امروزه سازگاری با گوشی‌های موبایل یک الزام پایه‌ای برای ساعت‌های هوشمند به شمار می‌رود.

  53. آسو ظریف میگوید:

    پاسخ سوال چهار:
    برقراری ارتباط و سینک شدن با گوشی همراه و خواندن تیتر اخبار و پیامک ها ، اپلیکیشن های کالری شمار هنگام ورزش ، الزام اساسی است.
    عمر باطری،جنس بند و مناسب بودن از نظر ارگونومی ،دقت تاچ، الزام عملکردی است.
    الزام انگیزشی:قابل استفاده بودن بدون نیاز به ارتباط با وسائل دیگر مانند گوشی ، تمام کارهایی که با گوشی انجام می شوند توسط ساعت قابل انجام باشند و کاربر را از تلفن همراه بی نیاز کنند.شارژ با نورخورشید، به صورت خودکار درتمام شبانه روز فشار خون و ضربان را اندازه گیری کند و به کاربر هشدار دهد.
    شارژ با نور خوشید در آینده به الزام پایه ای تبدیل می شود و استفاده از انرژی های خورشیدی ترویج می یابد.در گذشته فقط قابلیت ماشین حساب بودن را داشتند و ارتباط با تلفن همراه الزام انگیزشی بود اما اکنون به اساسی تبدیل شده است.

  54. مهدی شفایی میگوید:

    سلام – پاسخ سوال ۴
    الف) الزامات پایه ای: داشتن صفحه نمایش – داشتن باتری – داشتن رابط کاربری
    ب) الزامات عملکردی: کیفیت صفحه نمایش – ظرفیت باتری – وزن ساعت
    ج) الزامات انگیزشی: ضدآب بودن – بند قابل تعویض – قابلیت برقراری تماس
    د) نسخه های اولیه ساعت هوشمند بدون سیستم عامل بودند اما امروزه یکی از الزام های پایه ای ساعت هوشمند داشتن همین الزام است. در نسخه های ابتدایی ضدآب بودن برای ساعت مفهوم چندانی نداشته اما امروزه یک الزام انگیزشی به شمار می رود. نگهداری شارژ و همچنین سرعت شارژ شدن هم امروزه به عنوان یک الزام کاربردی به شمار می رود. قابلیت مکالمه نیز به عنوان یکی از الزامات انگیزشی به شمار می رود که تازه در برخی از ساعت های هوشمند قرار داده شده است.

  55. سعيد سهيلي میگوید:

    سلام

    پاسخ سوال ۴

    الف) داشتن باطری قابل شارژ/ بندهای قابل تعویض/ نمایش نوتیفیکیشن های گوشی تلفن همراه = الزام پایه ای
    ب) مدت زمان نگه داشتن شارژ باطری/ گارانتی ساعت هوشمند/ کیفیت صفحه نمایش/ تعداد اپلیکیشن ها = عملکردی
    پ) ضد آب بودن/ داشتن ضربان سنج و جی پی اس درونی و کارکرد آنها بدون نیاز به تلفن هوشمند = انگیزشی
    ت) به مرور زمان:
    قابلیت تعویض بند از انگیزشی به پایه ای تغییر کرده.
    داشتن باطری های قابل شارژ از انگیزشی به پایه ای تغییر کرده.

  56. شهریار فتاحی میگوید:

    جواب سوال ۴:
    الف) بند برای بستن روی دست، نمایش زمان و تاریخ و تنظیم آن، گذاشتن هشدار و تنظیم بند ساعت برای اندازه‌های مختلف دست از جمله الزامات پایه‌ای هستند.
    ب) صفحه لمسی مناسب، باتری با عمر مفید بالا، قابلیت مکان‌یابی و اتصال مناسب به موبایل از قابلیت و الزامات عملکردی ساعت هوشمند هستند.
    ج) هشدارهای سلامت برای مریض‌هایی که فشارخون، تپش قلب و … برای آنها در کنترل نیست – باتری مادام العمر – سیم کارت خوان بودن از موارد الزام انگیزشی محسوب می‌شوند.
    د) اندازه‌گیری فشارخون و دادن آلارم به صاحب ساعت هوشمند یک الزام انگیزشی محسوب می‌شود یا شاید زمانی اینگونه محسوب می‌شد، با آمدن تکنولوژی جدید و ارائه آن مشتریان هرچه بیشتر به برآورد آن توسط ارائه‌دهندگان اقرار می‌کنند زمانی که بین عرضه‌کنندگان رقابت بر سر چگونگی و کیفیت پیاده‌سازی آن ایجاد شد این الزام به عملکردی تبدیل می‌شود و سپس در آینده‌ای دورتر تبدیل به الزام پایه‌ای می‌شود. در این میان به همان ترتیبی که گفته شد ابتدا این الزام فقط رضایت را در برداشت ولی در گذر زمان ارایه و عدم ارائه همراه با کیفیت آن رضایت وو نارضایتی را ایجاد می‌کند. در آینده که همه ملزم به پیاده سازی آن شدند و در طول زمان کم کم این الزام فقط در موردی که اجرا نشود ظهور پیدا می‌کند که عدم رضایتی به وجود می‌آورد.

  57. سیدمحمد جواد توسلی میگوید:

    پاسخ ۴
    پایه ای: اتصال به موبایل، بلوتوث، اتصال به اینترنت
    عملکردی:ظاهر زیبا، کیفیت تصویر بالا، لمسی بودن
    انگیزشی: مسافت سنج، کالری سنج، هشدار ضربان قلب
    تغییرات: ویژگی های پایه ای مانند اتصال به موبایل که روزی انگیزشی بودند امروز به الزام های پایه ای تبدیل شده اند

  58. امیرمحمد جهانی میگوید:

    پاسخ سوال ۴:
    الف) قابلیت نمایش تصویر، اتصال به تلفن همراه، پخش صدا، ارگونومی مناسب برای مچ دست، از جمله الزامات پایه ای ساعت های هوشمند هستند.
    ب) میزان کیفیت تصویر، پیکسل های رنگی، سنسور ضربان قلب، مقاومت در برابر آب و گرد و غبار، جنس مقاوم در برابر ضربه و میزان ذخیره باتری، از جمله الزامات عملکردی هستند که به هر میزان بهبود یابند، به همان میزان رضایت مشتریان بیشتر می شود.
    ج) قابلیت تاچ و عدم نیاز به دکمه ی فیزیکی، سنسورهای قدم شمار و تنفس، امکان ذخیره ی موسیقی و …، از الزامات جدید و انگیزشی ساعت های هوشمند هستند که وجود آنها باعث مشعوف شدن مشتری می شود اما نبودن آنها نیز خطری جدی برای فروش محصول محسوب نخواهد شد.
    د) در طول زمان الزامات انگیزشی به عملکردی و الزامات عملکردی به پایه ای تبدیل می شوند. برای مثال قابلیت تاچ لمسی در آینده ای نزدیک به نیاز عملکردی و پایه ای تبدیل می شود و ساعت های دکمه ای از رده خارج خواهند شد. یا برای مثال ضد آب بودن به زودی به یک الزام پایه ای تبدیل می شود که نبود آن، فروش محصول را غیر ممکن خواهد ساخت.

  59. سيد عليرضا موسويان انارکي میگوید:

    پاسخ ۴-
    الف)نمایش زمان،وجود ساعت شمار،وجود دقیقه و ثانیه شمار
    ب)نمایش تاریخ روز،نمایش صدم ثانیه،نمایش ساعت رسمی چند کشور به طور همزمان
    ج)نمایش سطح اکسیژن خون،نمایش عمق خواب و سیر تغییرات ان، نمایش میزان ورزش روزانه و سطح کالری از دست داده، اتصال به تلفن‌های هوشمند
    د)درابتدا نمایش ساعت صرفا الزام پایه‌ای تلقی می‌شدند در حالی که امروزه نمایش زمان به دقت ثانیه و صدم ثانیه از الزامات پایه‌ای هر ساعت هوشمندی است.

  60. رضوانه میرزامحمدی میگوید:

    پاسخ سوال ۴:الف)۱_داشتن صفحه ی تاچ
    ۲_قابلیت نمایش زمان
    ۳_قابلیت اتصال به تلفن همراه با بلوتوث
    ۴_داشتن بند
    ۵_داشتن صفحه نمایش رنگی
    ب)۱_داشتن حسگر کنترل ضربان قلب
    ۲_داشتن حسگر گام شمار
    ۳_نمایش نوتیفیکیشن شبکات اجتماعی
    ج)۱_داشتن قابلیت مکالمه
    ۲_داشتن امکان نصب سیمکارت
    ۳_ضد آب بودن
    د)الزامات انگیزشی در طی گذشت زمان تبدیل به الزامات عملکردی و حتی پایه شده و یا الزامات عملکردی تبدیل به الزامات پایه ای میشوند.به عنوان مثال نمایش نوتیفیکیشن شبکات اجتماعی و قابلیت ارسال پیام در گذشته الزام انگیزشی به حساب می آمد اما امروزه تبدیل به الزام عملکردی شده است.

  61. آرش نامجوفرد میگوید:

    پاسخ سوال ۴)
    الف) داشتن بند ساعت – داشتن نمایشگر – قابلیت تنطیم ساعت
    ب) ذخیره شارژ بیشتر – صفحه نمایش با کیفیت – اتصال به کوشی همراه
    ج) ضد خش بودن – قابلیت برقراری تماس و‌ پاسخگویی تماس با ساعت – شارژ شدن با استفاده از نور
    د) قابلیت اتصال به گوشی همراه در کذشته به عنوان یک الزام انگیزشی بوده که اکنون به عنوان یک الزام عملکردی تلقی میشود

  62. مهکام محبی میگوید:

    پاسخ سوال ۴:
    الف) الزامات پایه‌ای؛ صفحه نمایش، قابلیت اتصال به موبایل، بلندگو، میکروفون
    ب) الزامات عملکردی؛ عمر باتری، کیفیت و رزولوشن صفحه نمایش، سرعت پردازش، حافظه رم
    ج)الزامات انگیزشی؛ قابلیت نمایش به صورت ویدیو پروژکتور، داشتن چراغ قوه، قابلیت عکس و فیلم برداری(داشتن دوربین)، پشتیبانی از نرم افزار های متنوع‌تر
    د) در گذر زمان قابلیت‌های متنوعی به ساعت‌های هوشمند اضافه شده‌است که در گذشته از الزامات انگیزشی محسوب می‌شدند مثل داشتن صفحه نمایش که بتوان با آن اپلیکیشن های متنوعی را کنترل کرد.

  63. مهراد راجی کرمانی میگوید:

    پاسخ سوال ۴ : ‌
    الف) نمایش ساعت-داشتن حداقل ۱ روز باتزی- نمایش پیام ها
    ب) توانایی شمارش ضربان- شناسایی حرکات ورزشی-توانایی شارژ بی سین
    ج) نوار قلب- صفحه نمایش همیشه روشن-داشتن دستیار صوتی
    ب) توانایی شمارش ضربان قلب بزودی وارد اازامات پایه ای خواهد

  64. مهراد راجی کرمانی میگوید:

    پاسخ سوال ۴
    الف) نمایش ساعت-داشتن حداقل ۱ روز باتزی- نمایش پیام ها
    ب) توانایی شمارش ضربان- شناسایی حرکات ورزشی-توانایی شارژ بی سین
    ج) نوار قلب- صفحه نمایش همیشه روشن-داشتن دستیار صوتی
    ب) توانایی شمارش ضربان قلب بزودی وارد اازامات پایه ای خواهد

  65. زهرا جان نثاری میگوید:

    پاسخ سوال ۴:
    در مورد ساعت هوشمند
    الف) الزامات پایه ای:
    کلا باید در نظر داشته باشیم که ساعت هوشمند به خودی خود یک وسیله پایه‌ای نیست و در کل یک وسیله لوکس حساب میشود ولی در داخل خودش الزامات پایه‌ای به صورت زیر است:
    یکی اینکه ساعت رو درست نمایش دهد.
    دیگر اینکه نوتیف را نمایش دهد.
    یکی دیگر اینکه گوشی اگر زنگ میخورد، بتوانیم با آن پاسخ دهیم.
    دیگر اینکه دسته ساعت وجود داشته باشد و بتوان آن را روی دست قرار داد.

    ب) الزامات عملکردی:
    مثلا اینکه سنسور آن دقیق‌تر کار کند و ساعت را با کیفیت‌تر نشان دهد. قدم هارو بهتر بتواند بشمرد.
    نبض را بهتر بتواند بگیرد.
    صفحه نمایشش وضوح بالاتر و بهتری داشته باشد.
    کیفیت بند ساعت خوب باشد و به دست فشار نیاورد مثلا روی دست جا یندازد.

    ج) الزامات انگیزشی:
    اینکه مثلا بتوان با آن صحبت کنیم. ویس ما را بفهمد و کاری که ازش خواسته ایم را در گوشی یا لم تاب یا هرچیزی که به آن وصل کرده ایم انجام دهد.
    الزام انگیزشی دیگر اینکه هوش مصنوعی آن تشخیص دهد که چه زمانی میخوابیم، چه زمانی بیدار میشویم و بر این اساس به ما نوتیف دهد (با هوشمندی میتواند بفهمد که صبح معمولا چه ساعتی به سر کار میرویم) و به ما در ساعت مشخصی هشدار داد که صبح در این ساعت میخواهی به یر کار بروی الان بابد بخوابی یا مثلا پیشنهاد دهد.
    دیگر اینکه بفهمد مثلا ساعت ۳ نصفه شب ما خواب هستیم. اگر گوشی موبایل اس ام اس داد یا زنگ خورد و صدا سایلنت نبود، خودش قبلا اجازه گرفته باشد که آیا اجازه این کار را دارد و در صورت اجازه ما وقتی خواب هستیم صدا را سایلنت کند.
    دیگر اینکه تشخیص دهد اگر کسی ۵، ۶ بار تماس گرفت دیگه گوشی را وقای خواب هستیم صدا دار کند. چون وقتی فردی تعداد تماسهای بالایی به صورت مکرر میگیرد به احتمالا زیاد کار واجبی داشته است.

    د)
    در کل ساعت هوشمند هنوز هم به صورت عادی درنیامده اما به مرور زمان و جا افتادن میان مردم الزامات انگیزشی آن تبدیل به الزامات عملکردی شده اند.
    مثلا همین نوتیف دادن در ابتدا انگیزشی بود اما بعد از مدتی تبدیل به الزام عملکردی شده است.
    زمان و تکنولوژی باعث میشوند نیازهای انگیزشی تغییر کرده و تبدیل به الزامات عملکردی شوند.
    یا مثلا امکان تغییر بند در ساعت هوشمند در اوایلی که ساعت هوشمند آمده بود یک الزام انگیزشی بود اما در طول زمان به یک نیاز عملکردی تبدیل شده است.

  66. علی دوست محمدی میگوید:

    پاسخ سوال ۴
    الف
    عملکرد درست کلید ها و لمس صفحه نمایش
    شارژ صحیح دستگاه
    سازگار با سیستم عامل گوشی و عملکرد صحیح
    قابلیت اتصال بلوتوث
    ب
    داشتن سیستم موقعیت یاب
    داشتن ارتباط حوزه نزدیک (nfc)
    وجود درگاه سیم کارت
    ج
    بسته بندی شیک و شکیل
    ارائه ویژگی پایش خواب با انواع پیشنهادهای بهبود دهنده
    ویژگی سنجش میزان استرس
    د
    ارائه ساعتهای هوشمند با قابلیت اتصال بلوتوث در ابتدا یک الزام انگیزشی بود که پس از چندی افراد درخواست خرید ساعت هایی با قابلیت اتصال بلوتوث را داشتند که به یک الزام عملکردی تبدیل شد و اکنون پشتیبانی از این قابلیت یک الزام پایه ای برای ساعت های هوشمند میباشد.

  67. فاضل روشن علی میگوید:

    جواب سوال ۴:
    الف) قابلیت اتصال به تلفن همراه، قابلیت یادآوری پیامک تلفن همراه روی ساعت، قابلیت نگهداری شارژ باتری حداقل یک روز
    ب) عمر باتری بیشتر، صفحه نمایش بزرگتر و متناسب با دست کاربران، اتصال به اکثر اپلیکیشن های ساخته شده
    ج) نمایش کیبورد موبایل به صورت مجازی روی هر سطحی، اتصال به سیستم هوشمند خانه جهت کنترل لوازم الکتریکی منزل، قابلیت خواندن پیام های گوشی به صورت هوشمند، در صورت شناسایی ضربان قلب نامنظم به اورژانس یا یک شماره ضروری تعریف شده تماس بگیرد و مکان شخص را اطلاع دهد.
    د) اولین ساعت های هوشمند با برقراری ارتباط با کامپیوترها ایجاد شدند، سپس ساعت های هوشمند قابلیت ذخیره سازی اطلاعات را پیدا کردند و پس از آن وضوح نمایش تصویر در آن ها بسیار افزایش یافت. همچنین بعضی از ساعت ها به حسگر لمسی مجهز شدند.
    همه موارد گفته شده در سال های گذشته به عنوان الزامات انگیزشی در سال های ارائه شده بیان می شدند اما در حال حاضر به عنوان الزان پایه ای مطرح می شوند.

  68. حجت اله خاآنی میگوید:

    پاسخ سوال ۴
    الف) الزامات پایه ای
    ۱- نمایش دادن ساعت، ۲- داشتن صفحه نمایش و ۳- قابلیت اتصال به گوشی همراه
    ب) الزامات عملکردی
    ۱- داشتن GPS، ۲- کیفیت صفحه نمایش بالا و ۳- اندازه گیری ضربان قلب
    ج) الزامات انگیزشی
    ۱- داشتن سیستم عامل، ۲- داشتن صفحه نمایش لمسی و ۳- قابلیت project نمودن تصویر
    د) داشتن GPS و سنسور اندازه گیری ضربان قلب اندکی قبل جزء الزامات انگیزشی و اکنون جزء الزامات عملکردی می باشند.

  69. بردیا اخوت میگوید:

    پاسخ به سوال ۵
    روزی آفتابی و طبق معمول شرجی شهریور ۱۳۹۱ است..آب و هوای این روز های رشت بارانی بود که امروز پس از ۵ روز رخ خورشید از پس ابرها نمایان شد…آقا محسن طبق عادت روزانه اش مشغول به ورزش صبحگاهی به همراه دختر عزیش شادی بود. .
    محسن کار آزاد داشت و اوضاع مالی مناسبی را برای خود و خانواده اش فراهم کرده بود. شادی ۱۹ ساله یک دوره پشت کنکور کارشناسی مانده است ..او به اصرار مادرش مجبور به انتخاب رشته ریاضی شد و به دنبال آن مادرش از او توقع حسابدار شدن را دارد. محسن به شادی قول این را داده است که در صورت قبولی در کنکور امسال یک ساعت هوشمند برای شادی بخرد..اگرچه هم قبول نشود برایش تهیه میکند …ناسلامتی عزیز دردانه پدر است.
    پس از ورزش صبحگاهی شادی و پدر برای صرف صبحانه به خانه بازگشتند..مادر خانه بسیار به طبیعی و سالم بودن غذا و مقدار دریافت کالری روزانه اهمیت می دهد.لذا همیشه هر قالب پنیر -نان- مایعات و…..را وزن و کالری آن را برای هر شخص محاسبه و در ظرف غذا شخص میگذارد. پس از صرف صبحانه محسن برای گردش در سایت ها و اگاهی از قیمت اجناس برای به روز بودن خودش و گذراندن وقت و تفریحی جزئی چشمش به یک پیشنهاد تخفیفی ۵۰ درصد بر روی یک ابزار تندرستی افتاد…از آنجایی که آقا محسن فرصت های اقتصادی را از دست نمی دهد شروع به تحقیق درمورد این ابزار کرد تا شاید هدیه مناسبی برای شادی به جای ساعت هوشمند باشد.
    اولین کاری که محسن انجام میده برای هر خرید که تعداد رقم های هزینه اش از ۸ به بالاست آنالیز میکنه که اصلا چرا باید بخره و به قول خانمش رگ محاسبه وتحلیل گریش میزنه بالا 
    برای خرید این آقا محسن اول با از خانمش پرسید چرا باید برای شادی جایزه بگیرم؟ و خانمش در جواب گفت ای هدیه انگیزه و تشویق برای دخترمونه و هم نیاز داره به یک ساعت هوشمند .آقا محسن گفت چیزای دیگه هم میشه خرید چرا ساعت هوشمند و چه نیازی دیدی برای شادی که اون رو داشته باشه؟ خانمش گفت همیشه بعد از ورزش صبحگاهیتون به من میگه کاش میدونستم چقدر کالری مصرف کردم و من پرسیدم ازش چیزی هست که کالری مصرفی روزانه را نشان بده و شادی گفت یک سری ابزار های تندرستی که هم به قلب میتونن وصل بشن و به کفش و به مچ پا و حتی روی دست و همچنین پیراهن هایی هستند که سنسور دارن و در باشگاه های ورزشی فوق حرفه ای استفاده میشوند. محسن جان درمورد عمل جراحی و پیراهن ها اصلا فکر نکن چون از نظر هزینه ای اصلا به صرفه نیست . کفش هایی که شادی گفت گام شمار داخل خود کفش است که به نظر با استفاده روزمره شما توی بارون و برف اصلا جور در نمیاد و برای باشگاه های ورزشی مناسب هستند .روی سنسور های مچ پا و مچ دست میتوانیم تمرکز کنیم. آقا محسن پرسید این سنسور ها که اطلاع جمع آوری میکنند این اطلاعات را چگونه پردازش می کنند و چگونه نمایش می دهند؟ همسرش در پاسخ گفت بعضی از این دستگاه های سلامتی خود یک نمایشگر دارند که عدد های پردازش شده را از قبیل تعداد گام ، مسافت طی شده و ضربان قلب را نشان میدهد و برخی نیز با پلتفرم های اندروید و ios و ویندوز از طریق اینترنت و یا بلوتوث متصل میشوند و اطلاعات را انتقال میدهد . محسن با اندکی تحقیق بر روی راه اتصال دو سخت افزار به یکدیگر راه NFC و اتصال با ip ثابت را نیز یافت. در حین جستجو به این موضوع که منبع تغذیه این سخت افزار ها چه هستند نیز پرداخت . برخی این دستگاه ها از با تبدیل انرژی حرکتی حین حرکت شخص به الکتریکی انرژی لازم را بدست آورده بعضی نیز باتری های جدا شدنی قابل شارژ داشتند و برخی نیز منبع تغذیه داخل دستگاه است و به طور مستقیم شارژر میشوند. از آن جا که دستگاه هایی که داخل آن ها مبدل های انرژی حرکتی به الکتریکی داشتند وزن بیشتری دارند و شادی دختری ظریفی است ترجیحا وزن سبک برایش مناسب تر است . در مورد اینکه آیا این دستگاه به پا وصل شود و یا به مچ دست مادرش گفت اگر صفحه نمایش از زیبایی خاصی برخوردار نیست و ابعاد آن بزرگ و محکم و بادوام است دستگاهی که به مچ پا بسته میشود بهتر است اما این حس نوستالژی که مانند برده ها و زندانی های چیزی دور پا باشد نیز تداعی می شود .سوالی در ذهن محسن شکل گرفت که آیا از طریق gps می توان مقدار مسافت طی شده را اندازه گیری و یک عدد تقریبی برای کالری با توجه به سن و وزن و قد در نظر گرفت؟
    مادر شادی یادش افتاد به خاطره ای که دخترش از دوست صمیمی اش تعریف کرده بود. دوست شادی تصادف کوچکی با موتور سوار داشت .دلیل آن این بود که حواسش در خیابان به صدای نوتیفکیشن تلفن همراه خود پرت شده بود و در مشغول به جستجوی جیب و پاکت های کیفش بود که یکدفعه فهمید در وسط خیابان است و موتور سوار با ترمزی سریع مانع از برخورد شدید شدو از حادثه فاجعه باری جلوگیری کرد .این اتفاق به کرات برای آقا محسن نیز اتفاق افتاده بود لذا در گفتگویی در مورد ابزار تندرستی به این موضوع نیز اشاره کردند که ای کاش به برنامه های تلفن همراه راحتتر دسترسی داشتیم.پس از جستجو در به ساعت هوشمندی که از طریق بلوتوث به تلفن همراه اتصال پیدا می کند برخوردند و به دنبال امکاناتی که میتوانند از آن بهره برداری کنند پرداختند. اکنون آنها میدانستند از ساعت هوشمند چه چیزی میخواهند . آقا محسن هرکدام از نیازمندی های که از یک ساعت میخواستند را به صورت لیست زیر درآورد :

    ساعت های هوشمندی که جنس محکم و با کیفیت و بادوام چون شادی بیشتر زمان خود در بیرون خانه ( کلاس کنکور-ورزش) است باید جنس بدنه ساعت محکم و بادوام باشد
    ظریف و سبک مناسب با وضعیت بدنی ( اندازه مچ شادی) و سبک باشد
    ظرفیت باتری بالا به دلیل عدم دسترسی در لحظه به منبع تغذیه الکتریکی باید ظرفیت ساعت بالا باشد
    قابلیت پاسخ به تماس های تلفنی به دلیل سهولت به دسترس تلفن و برقراری ارتباط در حین رانندگی و خیابان ها با تمرکز کمتر
    تماس های تلفنی با کیفیت و وضوح صدای مناسب چون باید ارتباط به خوبی و با وضوحی مانند تلفن همراه برقرار شود.
    قابلیت چت به دلیل سهولت در پاسخ دهی به پیام ها و مشاهده نوتیفکیشن ها
    ماشین حساب به دلیل رشته تحصیلی شادی به دلیل رشته حسابداری ممکنه محاسبات آنی مورد نیاز شادی باشد
    قدم شمار دقیق برای اندازه گیری کالری دقیق
    کالری شمار دقیق برای رفع نگرانی مادر شادی
    قابلیت اتصال از طریق بلوتوث یا NFC به تلفن همراه برای استفاده از اپلیکیشن های تلفن همراه با حداقل مصرف انرژی الکتریکی
    قابلیت اتصال به اینترنت برای جستجوی راحت در اینترنت
    صفحه نمایشگر با روشنایی و رزولوشن مناسب برای استفاده راحت تر و انتقال راحتتر اطلاعات به کاربر
    قابلیت تنوع در نمایش صفحه و ترکیب رنگ مناسب به دلیل عدم یکنواختی و حتی استفاده چند کاربره از ساعت ( مدل دخترانه برای شادی و مردانه برای آقا محسن
    قابلیت اندازه گیری اکسیژن خون برای ارزیابی سلامت در حین ورزش – خواب و..
    قابلیت اندازه گیری کیفیت خواب و زمان بیداری و خواب و تنظیم هشدار برای آگاهی از وضعیت خواب – هوشیاری – ارزیابی خواب کافی و باکیفیت
    قابلیت کرونومتر برای ورزش کردن- تست زنی شادی
    قیمت مناسب و به صرفه وضعیت مالی اقا محسن خوب هست ولی پول اضافه دوست نداره بده
    قابلیت تعویض بند های ساعت
    به دلیل تنوع بیشتر و جلوگیری از دلزدگی و یکنواختی
    قابلیت تبدیل گفتگو به متن فارسی
    به دلیل جستجوی راحتتر و تایپ سریع و راحتر،چون کیبورد صفحه لمسی بسیار فشرده است و تایپ به سختی انجام میگیرد
    تنظیم کردن حالت های سایلنت – AIRPLAN MODE از طریق این ساعت
    به دلیل عدم ایجاد تداخله در کلاس های کنکور و یا حسن خوابیدن ،راحتتر الوصول بودن سایلنت و یا از دسترس خارج کردن
    قابلیت اتصال به GPS
    به دلیل ملاحظات امنیتی برای شادی – محاسبه راحتتر مسافت طی شده و دسترسی به نقشه و مسیریابی
    دوربین
    گاها لازم می شود در شرایط خاص دوربین ساعت هوشمند فعال باشد وصحنه هایی را فیلمبرداری کند
    قابلیت ست با برنامه های ورزشی
    به دلیل روحیه ورزشی شادی و خانواده
    خدمات پس از فروش مناسب ( وارانتی و گارانتی)
    به دلیل افزایش رضایت کاربر و در صورت خرابی راحت عیب را با مراجعه به نمایندگی برطرف کنیم
    حافظه کافی اطلاعات ذخیره شده ممکن است حجم بالایی مطالبه کند (فایل های ویدیویی)
    دسترسی به نرم افزار ها با حداکثر سرعت درون سیستمی و بدون هنگ و خطای ساعت خطا و هنگ سیستم عامل ساعت هوشمند یکی از شکست های کارکردی اصلی است و باید از ان جلوگیری کرد
    ضد آب بودن به دلیل هوای شرجی و بارانی محل زندگی
    اتصال سریع به تلفن همراه هرچه سرعت اتصال بیشتر-تمرکز جهت ست کردن کمتر و راحتی بیشتر

  70. مهراد راجی کرمانی میگوید:

    پاسه سوال ۵ :
    ساعت هوشمند دقیقاً به چه دردی میخوره ؟؟
    این سوالی بود که یکی از دوستام درست چند روز بعد از خرید اولین ساعت هوشمندم از من پرسید، خب اگر بخوام جواب این سوال رو بدم اول از همه بهتره یک خلاصه از سیر و تاریخچه اون بهتون بگم :
    در دهه‌های گذشته در اقلب فیلم های علمی تخیلی شاهد ابزارک‌های پوشیدنی همچون عینک و ساعت هوشمند بودیم که اطلاعاتی فراتر از یک ساعت معمولی را دارا بودند، در اواخر قرن ۲۰ میلادی این ایده کم کم رنگ حقیقت به خود گرفت اما در آن زمان ها بعلت محدودیت های تکنولوژیکی، این محصولات فناورانه جذابیتی برای مشتریان نداشت تا حدود ۶، ۷ سال قبل که شایعاتی در رابطه معرفی ساعت هوشمند توسط شرکت های به‌نام سازنده تلفن همراه هوشمند پخش شد و در همان سال ها بود که اولین ساعت های هوشمند بر دو پایه اصلی معرفی شدند : ۱- بر بستر ارتباط با تلفن های هوشمند باشند ۲- پایش سلامتی کاربر از قابلیت های اصلی آن است
    همانطور که گفتیم یکی از پایه های اصلی این ساعت ها پایش سلامت است، بحث پایش سلامت در تلفن های هوشمند در ۲، ۳ سال قبل از ورود عمده ساعت های هوشمند مطرح شد و کم کم تبدیل به یک الزام در سیستم های هوشمند شد و در آن سال ها بود که اهمیت پایش سلامت بسیار داغ شد.
    پس یکی از مهم ترین ارکان ساعت هوشمند پایش سلامت اون هست که با توجه به دقت و میزان موارد اندازه‌گیری مدل های مختلف ساعت های هوشمند متمایز می‌شن باری مثال :
    ۱- اندازه گیری میزان تپش قلب در دقیقه
    ۲- گرفتن نوار قلب
    ۳- اندازه گیری میزان اکسیژن در خون
    ۴- تحلیل حرکات بدن دز زمان ورزش و محاسبه کالری مصرفی و بررسی کیفیت ورزش
    در دنیای ماشینی امروز به علت به وجود آمدن بسیار از بیماری ها پایش سلامتی بسیار مهم بوده اما فقط این نیست
    در ادامه توضیحاتم از تجربه استفاده خودم از ساعت هوشمند گفتم:
    ساعت هوشمند به صورت ناخودآگاه انگیزه کاربر را برای ورزش کردن و اهمیت دادن به سلامتی را بیشتر افزایش می‌دهد.
    همچنین در کنار این مزایا تمامی اعلان ها در آن نمایش داده میشه و دیگر هیچوقت هیچ اعلان مهمی رو از دست نمیدی.
    خلاصه اگر قصد خرید ساعت هوشمند رو داری حواست به ای موارد باشه :
    ۱- مواردی رو که از نظر سلامتی مورد پایش قرار میده
    ۲- چه تلفن های هوشمندی رو حمایت می‌کنه
    ۳- اندازه صفحه نمایشش جه قدر هست
    ۴- آیا ضد آب هست ؟
    ساعت هوشمند نسبتاً کالای لوکس حساب میشه و معمولاً قیمت های بالایی داره

  71. مهکام محبی میگوید:

    پاسخ سوال ۵) بیان داستان:
    مریم به تازگی از دوره ی کارشناسی فارغ التحصیل شده و الان هم دانشجوی ارشد مهندسی صنایع هست. او چند وقتی هست که به فکر خرید ساعت هوشمنده؛ البته داستان از اینجا شروع شد که… .
    او قبلا هم دوست داشت که ساعت هوشمند داشته باشه ولی همیشه می گفت که شاید بیشتر جنبه فانتزی براش داره و شاید خیلی نیاز واقعی نداشته باشه، البته که با کاربردها و کارکردهای ساعت هوشمند تا حدودی آشنا بود.
    مریم همیشه سعی می کرد جاهای خیلی شلوغ مثل اتوبوس و مترو تا حد امکان موبایلش رو در کیفش بذاره و دستش نگیره، حتی پیش اومده بود که تو اتوبوس خیلی شلوغ متوجه شده بود که گوشیش زنگ می خوره اما به خاطر شلوغی و خطراتی مثل دزدیده شدن جواب تلفن رو نمیداد و بعدا دوباره تماس می گرفت. چون اکثر اوقات هم موبایلش بی صدا بود متوجه تماس ها نمیشد و از این بابت هم بقیه همیشه تذکر میدادن که “چرا هروقت زنگ میزنیم همون موقع جواب نمی دی!”
    تا اینکه یک روز منتظر یک تلفن کاری خیلی مهم بود و هرطور که بود باید اون رو جواب میداد و از قضا در راه برگشت از دانشگاه و سوار اتوبوس بود که موبایلش زنگ خورد و از کیفش درآود اما اون تماس مهم نبود و در همین لحظه، گوشیش رو دزدیدن!
    مریم اون تلفن کاری و اون کار رو از دست داد؛ موبایلش هم دزدیده شد، به فکر فرو رفت که ار با ساعت هوشمند می دیدم که تماس از چه کسی بود، شاید اصلا جواب نمی دادم!
    به خاطر همین بعد از خرید یک گوشی موبایل جدید، به دنبال خرید یک ساعت هوشمند نیز افتاد. او اول سری به اینترنت و سایت های مختلف زد و تنوع ساعت های هوشمند رو دید؛ که به طور خاص تر به دو گروه مچ بند هوشمند و ساعت هوشمند تقسیم میشن و قیمت و امکانات آن ها بسیار متنوع هستند.
    از برند های متفرقه و بسیار ارزان که فقط قابلیت اتصال بلوتوث و امکاناتی مثل شمارشگر ضربان قلب و قدم شمار دارند تا اون هایی که صفحه نمایش بزرگ دارن و از برند های خیلی مفروف و بنام هستن و امکانات مختلفی مثل کنترل دوربین و پاسخ به تماس ها را دارند. تنوع آنقدر زیاد بود که گیج شده بود و تصمیم گرفت از چند نفر از دوستانش که تجربه استفاده از ساعت هوشمند را دارند، مشورت کند.
    سارا دوست مریم، دو سال بود که ساعت هوشمند شیائومی داشت و خیلی راضی بود. سارا راهنمایی های خیلی خوبی داد؛ اینکه حتما به عمر باتری، رم و قدرت پردازش ساعت ها دقت کنه و با توجه به امکاناتی که مدنظرش هست، سعی کنه که از برند خوبی خرید کنه که مطمئن تر باشه.
    باتری های از ۱۲۵ میلی آمپرساعت هستن تا ۳۸۰ میلی آمپرساعت. رم ساعت ها هم از ۵۰۰ کیلوبایت تا ۱ گیگابایت متفاوت هست. ساعت های هوشمند جنس ها و وزن های مختلفی دارن، بعضی از آنها فابلیت نصب سیم کارت و دوربین دارند و بعضی هم ضدآب هستند.
    مریم بعد از پرس و جو و بررسی سایت ها و نظرات خریداران مختلف و به خصوص تمرکز به سایت دی جی کالا، تصمیم گرفت با توجه به اولویت های خودش، مشخصات مهم تر را بررسی کند.
    او تصمیم گرفت که یک ساعت هوشمند با عمر باتری بالا، پردازنده قوی و رم بالا و قابلیت هایی نظیر کنترل برنامه های مختلف مثل تماس، دوربین و پخش موسیقی رو از یک برند مطمئن خریداری کنه و با توجه به اینکه گوشی موبایلش سامسونگ بود، تصمیم گرفت از همین برند ساعت هوشمند انتخاب کنه که سازگاری بهتری داشته باشه. حالا مریم منتظر رسیدن سفارش خود از دیجی کالاست.

  72. سعيد سهيلي میگوید:

    پاسخ سوال ۵

    بیان داستان

    سلام من می خوام یه تجربه واقعی از خرید ساعت هوشمند رو برای شما تعریف کنم… برای من و شما خیلی پیش میاد که برای اطلاع از زمان، مشاهده اطلاعات تماس گیرنده و پاسخ به تماس، مشاهده اطلاعات پیامک دهنده، آگاهی از وضعیت آب و هوا و بررسی اعلان های گوشی، مجبور بشیم روزانه بارها و بارها تلفن همراه خود رو از جیب خارج کنیم و بهش نگاه بندازیم. بالاخره برای عدم انجام این کار، تصمیم گرفتم یک ساعت هوشمند تهیه کنم. از اونجایی که اطلاعات خاصی راجع به خرید ساعت هوشمند نداشتم، به همراه آقا سپهر، برادرزاده خودم، به پاساژ پایتخت رفتیم و سپهرجان به من پیشنهاد داد که با توجه به اندروید بودن گوشی تلفن همراهم که البته برند اون بلک بری هست، از ساعت هوشمند سامسونگ خرید داشته باشم. به یک فروشگاه برند سامسونگ وارد شدیم. فروشنده با خوشرویی جلو اومد و پرسید که چه محصولی از سامسونگ مدنظر داریم؟ ما هم گفتیم ساعت هوشمند… البته نه قیمت بالا و گرونش. بلکه با قیمت اقتصادی و معمول… سپس از ما پرسید که کدوم مدل از ساعت هوشمند مد نظر ماست؟ من هم به او گفتم که هیچ اطلاعی راجع به انواع ساعت هوشمند ندارم. ایشون از من پرسید که چه آپشن هایی بیشتر مدنظرمون هست که ساعت هوشمند داشته باشه؟ من گفتم کارهای معمول و روزمره در ارتباط با چک کردن نوتیفیکیشن های گوشی و البته برنامه های ورزشی هم دوست دارم ساپورت کنه. فروشنده از من پرسید بودجه خریدتون برای ساعت چقدره؟ پاسخ دادم حدوداً ۴ میلیون تومان. فروشنده به من گفت اگر حدود ۵ تومن هزینه کنید بهتون یک مدل ساعت فوق العاده عالی معرفی می کنم. سپهر به من گفت عمو جون اگه ویژگی های ساعت عالی باشه ارزش داره که اون حدوداً یک میلیون تومان رو هزینه کنیم. گفتم اوکی. سپهر به فروشنده گفت کدوم مدل ساعت سامسونگ پیشنهاد شماست؟ فروشنده گفت مدل گلکسی-واچ-اس ام-آر۸۰۰ که به گلکسی واچ ۴۶ میلیمتری معروف هست رو بهتون پیشنهاد میدم.
    (Galaxy Watch SM-R800) این ساعت از بدنه ای فولادی و ضد زنگ برخورداره و در عمق ۵۰ متری زیر آب هم ۳۰ دقیقه بدون مشکل دوام میاره. رزولیشن نمایشگرش ۳۶۰*۳۶۰ و تصویر فوق العاده شفاف با عمق رنگ بالا داره. تا اینجا که همه توضیحات از نظر من و سپهرجان اوکی و خوشایند بود، ایشون در ادامه گفتند ۴ گیگابایت حافظه داخلی داره و ۷۵۰ مگابایت رم این ساعت می باشد و پردازنده اگزینوس، اجرای تمام عملیات مد نظر شما رو راحت می کنه. باتری این ساعت ۴۷۲ میلی آمپره که با استفاده ی متوسط و معمول از این ساعت، حدوداً ۵ روز دوام شارژ داره. از فروشنده راجع به رنگ و ساختار این ساعت پرسیدم. ایشون گفت بدنه این ساعت فقط نقره ای است و بند قابل تعویض دارد. سپهر رو به من کرد و گفت: این قابلیت تعویض بند باعث می شه که شما با سلیقه خودتون رنگ بند ساعت رو تغییر بدین و خوبیش اینه که با لباسهای مختلف ست میشه. :))))))
    از فروشنده پرسیدم از لحاظ سخت افزار و اندازه نمایشگر این ساعت چه ویژگی هایی داره؟ فروشنده در حالی که رفت و یه نمونه شوروووم رو برامون آورد تا از نزدیک ببینیم، به من گفت نمایشگر اون ۱/۳ اینچ و نمایشگر این ساعت از نوع سوپر-امولد هست. خوبیه این ساعت این هست که نمایشگر آن با محافظ شیشه پوشیده شده و در برابر خط و خش بسیار مقاومه. همچنین از لحاظ کنتراست کاملاً در رقابت با سایر محصولات خوب عمل کرده و گرید بالایی داره. تا اینجا من و سپهر از توضیحات فروشنده راضی بودیم. فروشنده گفت پردازنده اگزینوس با فرکانس ۱/۱۵ گیگاهرتز و دو هسته ای کار میکنه. البته باید بگم که از ۴ گیگابایت حافظه داخلی تنها ۱/۵ گیگابایت قابل دسترسیتون هست و این ساعت فاقد ورودی حافظه است. من به سپهر گفتم به نظرت حافظه داخلیش کم نیست؟ سپهر به من گفت عموجون شما که استفاده خاصی نمیخوای بکنی و به نظرم همین ۱/۵ گیگابایت کفایت می کنه براتون. رو به سپهر گفتم بذار راجع به بقیه مشخصاتش هم بپرسیم و در آخر تصمیم گیری می کنیم. فروشنده گفت این ساعت قیافه بسیار جذابی داره، چون ظاهرش کلاسیک و دارای صفحه آنالوگ هست. پرسیدم که چه نرم افزارهایی را پشتیبانی می کنه؟ ایشون گفت خود شرکت سامسونگ چند نرم افزار رو در این سیستم عامل گنجانده، مثل بزرگترین و محبوب ترین کتابخانه موسیقی جهان، معروف ترین نرم افزار تحلیل پیاده روی، نرم افزار ورزش فیتنس و تناسب اندام، همچنین نرم افزار رسمی فدراسیون شنا… که البته عدم پشتیبانی از اپلیکیشن های گوناگون، ضعف این ساعت حساب میشه. فروشنده که میخواست توی ذوق ما نخوره و نتیجه گیریمون منفی نباشه، گفت البته شما به اپلیکیشن های بیشتری هم نیاز ندارید و در همین حد کفایت می کنه براتون. از فروشنده راجع به عملکرد بخش ورزش و سلامت دستگاه پرسیدم. ایشون گفت این ساعت ۴۰ برنامه و حرکت ورزشی تعریف شده در خود داره. کافیه یکی از آنها را انتخاب کنید، سپس ردیاب خودکار تمرینات ورزشی فعال میشه. همچنین ثبت فعالیت ها و تحلیل آنها را انجام می ده. مثلاً پیاده روی، دویدن، دوچرخه سواری، شنا، تردمیل و تمرینات باشگاهی را پوشش می ده که البته برای خود من بشخصه کفایت می کرد. همچنین این ساعت بررسی ضربان قلب و میزان استرس و تحلیل وضعیت خواب رو انجام میده که خوب و رضایت بخش بود برام. توضیحات فروشنده کامل بود، به سپهر گفتم جمع بندی کن آیا این ساعت مناسب خرید است یا نه؟ سپهر گفت عمو جون نمایشگر ساعت، پردازنده دو هسته ای، حافظه داخلی، بدنه فولادی ضد آب و ضد خط و خش در کنار شارژ دهی عالی، سازگاری با اندروید، نمایشگر سوپر-امولد جز موارد تعیین کننده در تصمیم ما هستند که همگی مورد تاییدند. تنها عیب ساعت پوشش کم نرم‌افزارهای آن هست که البته برای کار و انتظارات شما کافی است و ضعف حساب نمیشه. ضمناً قیمت آن هم اقتصادی به نظر می‌رسه و بهتر است که خرید رو انجام دهیم. من هم توضیحات فروشنده و جمع بندی آقاسپهر رو مثبت ارزیابی کردم و این چنین شد که این ساعت را خریدیم و حدودا هشت ماه هست که در حال استفاده از اون هستم… امیدوارم این تجربه خرید کاملا واقعی به درد شما عزیزان بخوره… موفق و موید باشید… :)))))

  73. سعيد سهيلي میگوید:

    با سلام
    پاسخ سوال شماره ۱ _ ساعت هوشمند
    سیستم طبیعی سیستمی است که موجودیت آن مدیون برنامه ریزی و عملکرد آگاهانه انسان نیست.
    این سیستم شامل خود انسان و بسیاری از سیستم های گروهی است که انسان درآن شرکت دارد.
    سیستم های طبیعی بخشی از طبیعت هستند.
    در حالیکه سیستم مصنوعی، موجودیت آن مدیون برنامه ریزی و عملکرد آگاهانه انسان است.
    سیستم های مصنوعی، به وسیله و به دست انسان ها ایجاد شده اند.
    بنظر من پاسخ به این سوال از دو منظر قابل بررسی است:
    ساخت خود ساعت هوشمند چون نیازمند تکنولوژی و علم بشر می باشد بیانگر سیستم مصنوعی است. اما استفاده از انرژی خورشیدی را پس از ساخت، بمنظور شارژ و مشاهده کارکرد ساعت، میتوان از نوع سیستم طبیعی قلمداد کرد

  74. علي دوست محمدي میگوید:

    پاسخ سوال ۵
    چند وقت دیگه تولد یکی از همکارانمون بود و به شدت تو فکر این بودم یه هدیه مناسب و البته مورد پسندش رو براش بگیرم خیلی فکر کردم که چی میتونه مناسبش باشه.خیلی چیزا به ذهنم رسید از عطر و ادکلن گرفته تا کیف چرم اداری.اما کدومش واقعا خوبه؟! البته یه ضرب المثل هست که میگه دندون اسب پیشکشی رو نمیشمارند، ولی خوب طبیعتا هر کسی دوست داره چیزی که بهش نیاز داره یا براش کارآمد است رو هدیه بگیره و خود من هم دوست دارم هدیه ای که میگیرم به درد مخاطبم بخوره.تا همین چند روز پیش مشغول پیدا کردن یک هدیه مناسب بودم که متوجه شدم ساعت مچی ایشون شکسته و عملا دیگه کار نمیکنه از آنجایی که تلفن همراه همیشه در دسترسش هست اون قدر برای تعمیر ساعتش تلاشی نمیکنه.به نظر خوب می اومد، ساعت رو میگم.اما نه فقط یه ساعت مچی ساده که حداقل نمیتونست خودمو قانع کنه. پس برای همین تصمیم گرفتم که کادویی که قراره براش بگیرم یه ساعت هوشمند باشه ، که هم شیک تره و هم متناسب با شخصیت کاوشگر و عشق تکنولوژی همکارمه. خب میدونستم ایشون از ساعت های صفحه گرد و بزرگ خوشش میاد انصافاً هم بهش حق میدم تو دستش ساعت های سایز کوچک قشنگ نمیشه ، از طرفی هم به بندهای پلاستیکی حساسیت داره و باعث ایجاد خارش پوستش میشه. پس تا اینجا ساعتی مناسب بود که اولا بند پلاستیکی نداشته باشه و ثانیا صفحه نمایش گرد نسبتاً بزرگ داشته باشه.من خودم هم تجربه استفاده از این مدل گجت ها را داشتم البته نه ساعت هوشمند بلکه از مچ بند هوشمند استفاده کرده بودم و تا حدودی از ویژگیهای یک همچین گجتی خبر داشتم . تا جایی که من دیدم و تا آخرین باری که یادمه ایشون از گوشی های سری نوت سامسونگ استفاده میکرد و این یعنی ساعت باید سازگار با سیستم عامل اندروید میبود.چی بهتر از این که چون گوشی خودش هم سامسونگ هست ساعت هوشمند هم سامسونگ باشه.سامسونگ دو مدل کلی gear sport و galaxy watch برای ساعت هوشمند داره. از آنجایی که همکارم زیاد اهل ورزش نیست و با توجه به مشغله زیادش اصلا وقت ورزش کردن هم نداره و به نظرم گلکسی واچ می تونست مناسب باشه. در مورد رنگ ساعت باید چیزی انتخاب میکردم که با تیپ و مدل لباس هایی که میپوشه همخونی داشته باشه،با توجه به تیپ کلاسیک و رنگهای نسبتاً تیره ایی که میپوشه مثلاً مشکی یا خاکستری خوب بود. همونطور که قبلا اشاره کردم همکارم به شدت به تکنولوژی علاقه داره ، بطوری که شبها بعد از کار وقتی به خونه میرسه مدت زیادی را صرف سرچ و جستجو در اینترنت و پیگیری مطالب روز دنیا در حوزه فناوری و تکنولوژی و… میکنه و صبح ها که به شرکت میرسه از شدت کم خوابی مجبور به مصرف نوشیدنی های کافئین دار مثل قهوه و نوشابه های انرژی زا ست. هرچقدرم بهش میگیم این تکنولوژی خوابت رو به هم ریخته قبول نمی کنه به نظرم اینکه ساعت هوشمند سنسور پایش کیفیت خواب داشته باشه خیلی میتونه مفید باشه بلکه قبول کنه ، چون حرف تکنولوژی رو دیگه رد نمیکنه.
    از آنجایی هم که آخر هفته ها رو یا پیست دیزین و شمشک یا کوه و جنگل های اطراف شهر میگذرونه به نظرم ساعتی که استانداردهای IP68 که مربوط به مقاومت در برابر آب و استانداردهای نظامی که مقاومت در برابر سقوط و ضربه رو فراهم میکنه داشته باشه خالی از لطف نیست.همچنین میدونیم که برند سامسونگ اکثراً با گارانتی در کشور عرضه میشه و نگرانی از این بابت ندارم.
    من چند باری دیدم که ایشون موبایلش رو با شارژر وایرلس در محل کار شارژ می کنه و خب ساعتی که از این قابلیت پشتیبانی کنه قطعاً براش جذاب خواهد بود. قاعدتاً یه سری ویژگیها مثل قابلیت کنترل نوتیفیکیشنها ، ظرفیت باتری و حتی کیفیت ساخت خوب با توجه به برند انتخابی به صورت پیشفرض تضمین شده است.در نهایت با جستجو در چندسایت معتبر که خودم هم قبلا ازشون خرید داشتم به چیزی که می خواستم رسیدم و به صورت اینترنتی سفارش دادم چون خودم هم طی روز در محل کار هستم و امکان خرید حضوری را ندارم. حالا این بسته به دستم رسیده و به سلیقه خودم هم کادوپیچش کردم و خیلی ذوق دارم تا،آخر این هفته یعنی روز تولدش هدیه رو تقدیمش کنم.امیدوارم که خوشش بیاد!

  75. آرش نامجوفرد میگوید:

    پاسخ سوال۲)
    سینک شدن برنامه های گوشی همراه با ساعت هوشمند
    در وریفیکیشن این برنامه ریزی انجام شده باشد که با حداقل ۱۰ برنامه از قبل نصب شده و مربوط به خود سیستم عامل گوشی همراه وصل بشود و سینک بشود حال آنکه در ولیدیشن بتواند برنامه های بیشتری که مشتری انتظار دارد نیز با ساعت هوشمند کار کند نیز متصل و سینک بشود
    کیفت صفحه نمایش
    در وریفیکیشن ربنامه ریزی میشود که کیفیت صفحه نمایش ساعت فول اچ دی باشد و تحقق پیدا کند و در ولیدیشن بتواند ارتقا کیفیت به ۴k و یا تنزل کیفیت به اچ دی برای لود شدن سریع تر عکس ها و ویدیو های ذخیره شده در ساعت انجام دهد.

  76. سعيد سهيلي میگوید:

    پاسخ سوال ۲

    ۱_هماهنگ شدن با گوشی هوشمند تلفن همراه
    Verification :
    ساعت هوشمند قابلیت هماهنگ شدن با گوشی هوشمند تلفن همراه را داشته باشد و در بررسی ها هم این موضوع اتفاق بیافتد.
    Validation:
    اینکه ما تمام نوتیفیکیشن ها رو در ساعت هوشمند به درستی ملاحظه کنیم.

    ۲-نشان دادن تعداد ضربان قلب
    verification: ضربان قلب رو نشون بده و در بررسی ها این مورد تایید بشه.
    validation: ببینیم که آیا هنگام انجام مسابقات ورزشی و عرق کردن دست، ضربان قلب رو به درستی نشان میدهد یا خیر…

  77. بردیا اخوت میگوید:

    سوال ۴
    الزام پایه
    الزام پایه برای ساعت هوشمند می توان به نمایش دادن ساعت، داشتن باتری قابل تعویض،داشتن بلوتوث و یا قابلیت اتصال به سیستم های دیگر،صفحه نمایشی با نور قابل قبول و واضح
    الزام عملکردی
    باتری با دوام و طول عمر و آمپراژ بالا،امکان مدیریت اطلاعات تلفن همراه از قبیل پیام رسان چت و حتی صحبت،داشتن گام شمار و ابزارهای تندرستی و سلامت و ارتباط بااپلیکیشن های مربوط به آنها
    الزام انگیزشی
    امکان صحبت و جواب دادن به تماس های صوتی تلفن همراه و اتصال به اینترنت داشتن سنسورهای سلامتی از قبیله فشار خون ضربان قلب و..
    الزامات انگیزشی با گذر زمان به عمل کردی و سپس به الزام پای تبدیل می شوند و امکان دارد که موارد گفته شده با توجه به رشد سریع تکنولوژی هم اکنون تبدیل به نظام عملکردی شده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *