داده کاوی خودرو (داده کاوی در صنعت خودرو)

A

صنعت خودرو یکی از بزرگترین و گسترده ترین صنایع می باشد. یکی از تفاوت های این صنعت با سایر کسب و کارها که منجر به گستردگی بسیار زیاد آن شده است، طیف وسیع تامین کنندگان آن می باشد به گونه ای که هریک از شرکت های خودروسازی در پیرامون خود طیف وسیعی از تامین کنندگان در موقعیت های جغرافیایی و کشورهای مختلف را دارند. این امر بر میزان تنوع فعالیت ها و تعاملات شبکه ای در این صنعت، افزوده است. 

فیلدهای اطلاعاتی (متغیرهای) مربوط به داده کاوی خودرو

  • فیلدهای اطلاعاتی مربوط به مشتریان مانند سن، جنسیت، تاریخ ثبت نام، تاریخ تحویل خودرو، سطح رضایت، میزان رضایت مشتری از خودروی خریداری شده و امکانات آن، میزان رضایت مشتریان از خدمات دریافتی، میزان رضایت مشتریان از فرآیند رسیدگی به شکایات آنها و …
  • فیلدهای اطلاعاتی مربوط به خودروها مانند نوع خودرو، مصرف سوخت، نوع سوخت (بنزینی، دیزل، دوگانه، هیبرید و …)، تعداد سرنشین، امکانات اضافی و آپشن ها، تعداد ایربگ و ….
  • فیلدهای اطلاعاتی مربوط به کارکنان شرکت خودروساز مانند تاریخ استخدام، سن، جنسیت، تحصیلات، رشته تحصیلی، دانشگاه تحصیل، متوسط امتیاز عملکردی سالانه و ….
  • اطلاعاتی مربوط به نمایندگی های شرکت خودرویی مورد تحلیل از قبیل میزان رضایت مشتریان جذب شده توسط نمایندگی، میزان فروش متوسط نمایندگی، تعداد مشتریان نمایندگی، سابقه فعالیت نمایندگی و …
  • فیلدهای اطلاعاتی مربوط به خدمات پس از فروش ارائه شده مانند: تاریخ ارائه خدمت، نوع خدمت (گارانتی، وارانتی، سرویس دوره ای و …)، هزینه خدمات ارائه شده و …

انواع تحلیل های داده کاوی قابل ارائه در داده کاوی خودرو

انجام تحلیل های داده کاوی در صنعت خودرو از زوایای مختلف امکان پذیر است از قبیل:

  • تحلیل داده کاوی بر روی مشتریان صنعت خودرو (مثلا اینکه هریک از طرح های فروش شرکت برای چه گروهی از مشتریان جذابیت دارد؟ مشتریان دارای سطح رضایت پایین بیشتر از چه نوع محصولات/ خدماتی استفاده کرده اند؟ به صورت کلی مشتریان شرکت خودروساز مورد نظر را به چند خوشه می توان تقسیم بندی نمود و وجه تمایز هریک از خوشه ها با سایر گروه ها در چیست؟)
  • تحلیل داده کاوی بر روی فرآیندهای داخلی شرکت (مثلا اینکه چه الگوهای پرتکراری در رابطه با خودروهایی که با تاخیر تحویل خریدار شده اند، مشاهده شده است؟)
  • تحلیل عملکرد نمایندگی های شرکت خودروساز (نمایندگی های موفق و برتر از نظر فروش و جلب رضایت مشتری چه ویژگی های مشترکی داشته اند؟ چه الگوهایی در رابطه با نمایندگی هایی که روند فروش آنها صعودی بوده است مشاهده شده است؟ نمایندگی های ناموفق و ورشکسته چه خصوصیات مشترکی داشته اند؟)
رای دادن به این post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *