کاربرد داده کاوی

ش

داده کاوی دارای کاربردهای بسیار متنوعی می باشد. به صورت کلی میزان کاربرد های داده کاوی به حدی گسترده است که هیچ حد و مرزی را نمی‌توان برای آن قائل شد. یک جمله معروف در داده کاوی وجود دارد که می‌گوید کاربردهای داده کاوی از اعماق اقیانوس ها تا گستره فضا و کهکشان ها را در بر می گیرد. به بیان ساده تر در هر جایی که در رابطه با یک موضوع و مسئله داده هایی جمع آوری شده و می‌توان با تجزیه و تحلیل آن داده ها به اطلاعات ارزشمند دست پیدا کرد، داده کاوی مطرح می شود. در ادامه با هم برخی از کاربردهای اصلی داده کاوی را مرور خواهیم کرد.

کاربرد داده کاوی در مدیریت ارتباط با مشتری 

یکی از اولین حوزه هایی که مورد نظر تحلیل گران داده برای به کارگیری تکنیک های داده کاوی قرارگرفت، مبحث مدیریت ارتباط با مشتری بود. در بسیاری از کتاب های داده کاوی هم مثال های ساده و اولیه مربوط به داده کاوی با همین مبحث شروع می‌شود و در رابطه با فروشگاه‌های زنجیره‌ای صحبت می‌شود که چگونه می توان با استفاده از داده کاوی الگوهای مربوط به فروش محصولات و کالاهای مختلف را در یک فروشگاه زنجیره‌ای بزرگ مورد بررسی قرار داد یا چگونه می توان محصولی را به مشتری پیشنهاد داد که مشتری با احتمال بیشتری پیشنهاد ما را بپذیرد و این محصول را خریداری نماید. اینها نمونه های کلاسیک و پر کاربرد داده کاوی می‌باشند. جالب است بدانید که هنوز هم یکی از زمینه های پرکاربرد و اصلی داده کاوی همین مبحث مدیریت ارتباط با مشتری می باشد. تصور نمایید که وارد سایت یک فروشگاه اینترنتی شده و در حال گشت و گذار در آن سایت و مشاهده محصولات مختلف هستید در حینی که شما مشغول بررسی محصولات مختلف هستید، موتور هوشمند سایت نیز بیکار ننشسته و مدام محصولات مرتبط و پیشنهادی خود را به شما ارائه می دهد. تمام پیشنهاداتی که به شما ارائه می شود   حاصل تجزیه و تحلیل داده و داده کاوی بوده است. فرض نمایید شما در حال بررسی یک مسواک برقی و مشخصات و برندهای مختلف آن هستید. در این حالت موتور هوشمند سایت بر اساس الگوهای قبلی دریافته است که مشتریانی که در حال حاضر به مسابقه برقی علاقه مند می باشند، احتمالاً  فلان نوع ریش تراش نیز برای آنها جالب  بوده و درصد زیادی از مشتریانی که مسواک‌برقی را خریداری نموده اند در همان روز یا روز های بعد سفارش خرید ریش تراش خود را نیز در سایت ثبت نمودند. در نتیجه این موضوع به عنوان یک رابطه و یک همبستگی قوی بین دو محصول ریش تراش و مسواک برقی از سوی موتور هوشمند سایت تشخیص داده می شود.  عکس العمل موتور هوشمند سایت چیست؟  پاسخ واضح است در حالی که شما  مشغول مشاهده مشخصات انواع مسواک های برقی هستید محصول ریش تراش نیز در گوشه یا کنار یا پایین صفحه به شما نمایش داده می شود تا  وجود این محصول در سایت را به شما یادآور شود. این موضوع می‌تواند در صورت استفاده هوشمندانه و دقیق  منجر به افزایش میزان فروش محصول ریش تراش شود. همچنین می‌تواند مدت زمان ماندگاری کاربر در سایت را نیز افزایش داده که یکی از معیارهای مهم در فضای رقابت بین وب سایت ها و فروشگاه های اینترنتی می باشد. چرا که در مبحث سئو نیز موتور جستجوی گوگل مدت زمان ماندگاری در سایت را به عنوان یک پارامتر مهم  مهم و تاثیر گذار در رتبه سایت های مختلف در نظر می گیرد. 

رای دادن به این post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *