نکات تست خوانی و تست زنی آمار و احتمال- ۵ نکته کلیدی

A

در این نوشتار تلاش می شود تا مجموعه ای از نکات مفید و کاربردی جهت کمک به ارتقا توانایی و مهارت تست زنی دانشجویان و دانش آموزان عزیز در درس آمار و احتمال، ارائه شود. لازم به ذکر است که این نکات به نوعی در کلیه دروس خصوصا دروس ریاضی می تواند مورد استفاده و بهره برداری قرار گیرد. 

  1. عجله بیش از حد در خواندن سوال ممنوع !!! ابتدا سوال را به درستی و با تامل و صرف زمان مناسب بخوانید. یکی از مشکلات بچه ها در حین مواجهه با تست های آمار و احتمال سرعت بیش از حد و عجول بودن در خواندن سوال می باشد. در صورت عدم فهم درست و دقیق منظور سوال این امکان وجود دارد که در عین اینکه دانش آموز یا دانشجو پاسخ سوال را بلد است، به علت عدم درک درست منظور سوال، از مسیر اشتباه رفته و یک تست ارزشمند را مفت و مجانی از دست دهد. این موضوع خصوصا در هنگامیکه تست ها به صورت مفهومی ارائه شده باشند، دارای اهمیت بیشتری می باشد.
  2. سوالات را بر اساس توانمندی و نقاط قوت خود اولویت بندی نمایید. مثلا فرض می کنیم آمار توصیفی را خیلی خوب مسلط هستید و همیشه در آزمون های آزمایشی یا در هنگام تمرین تست زنی، تست های این مبحث را به سرعت و سادگی حل می کردید. پس آمار توصیفی یکی از نقاط قوت شما در درس آمار و احتمال است و ابتدا می توانید این سوالات را پاسخ دهید و با روحیه مناسب تر و انرژی کسب شده به علت پاسخ دهی صحیح، سریع و با اعتماد به نفس بالا به سوالات این قسمت، به سراغ سایر بخش ها بروید.
  3. آمادگی کافی قبل از شروع تست زنی کسب نمایید. قبل از اینکه به سراغ تست ها بروید و شروع به حل آنها نمایید، قسمت های مربوطه و نمونه سوالات و نمونه تست ها رو خوب بررسی کرده باشید. این موضوع موجب می شود تا نتیجه تست زدن به معنای واقعی، توانمندی شما را منعکس نماید. اگر بیش از حد زود به سراغ تست ها (خصوصا تست های جامع) بروید ممکن است با درصدهای خیلی پایینی مواجه شوید که واقعی نمی باشند و فقط موجب کاهش سطح روحیه می شوند، چرا که همه مباحث مرتبط را هنوز مطالعه نکردید و طبیعی است که از پس سوالات مربوط به قسمت های مطالعه نشده برنیامده باشید.
  4. ایده آل گرا نباشید. لزوما نباید انتظار داشته باشید که در همان مرور اول پاسخ دقیق تمامی تست ها به ذهن شما بیاید و به صورت کامل و با اطمینان صد در صد از انتخاب پاسخ درست، تمامی تست ها را حل نمایید. بلکه بدون استرس و در کمال آرامش به ذهن تون فرصت بدید و در دور اول تست های ساده ای که کاملا مطمینید که پاسخ آنها را به درستی می  دانید، حل نمایید و سپس در دور دوم و سوم تست های احتمالی باقیمانده را حل نمایید. این امر روحیه زیادی به شما می دهد. مثلا اگر در دور اول از ۱۰ تست، ۶ تست را پاسخ داده باشید، اکنون در دور دوم خیال تون از بابت ۶۰ درصد از تست ها راحت شده و در واقع انرژی حاصل از دستاورد حل ۶ تست به شما منتقل شده و اکنون با روحیه بهتر می توانید بر روی ۴ تست باقیمانده به فعالیت بپردازید. 
  5. ارزش تمام تست ها برابر است. این موضوع بدیهی است و همگان آن را می دانند، اما برخی اوقات دانش آموزان و دانشجویان در جلسه امتحان مقاومت عجیبی در برابر آن می نمایند و اصرار دارند که با یک تست پیچیده که نتونستند به درستی باهاش ارتباط برقرار نمایند، درگیر شوند. به نوعی حل اون تست براشون به مساله حیثیتی تبدیل شده است و به هر قیمت ممکن (حتی به قیمت از دست دادن زمان حل ۳ تست ساده) می خواهند آن را حل نمایند. پس همواره در ذهن تون این موضوع را تداعی نمایید که ارزش تمامی تست ها با هم برابر است و هدف شما کسب بالاترین امتیاز ممکن با توجه به سطح آمادگی تون است. درست به مانند یک مربی کارکشته و میدان دیده که هدف اصلی خود در مسابقه را کسب سه امتیاز و پیروز بیرون آمدن از زمین قرار می دهد و سایر اهداف فرعی مثل بردن بازی با اختلاف بالا و … را در درجه دوم قرار می دهد و هیچگاه هدف اول را که دارای بالاترین اولویت است، فدای رسیدن به سایر هدف های فرعی دارای اولویت کمتر، نمی نماید. 
رای دادن به این post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *