راهنمای خرید گوشی موبایل

ش

در این راهنما به تلاش می شود تا نکات و جنبه های مختلف برای خرید  گوشی تلفن  همراه مورد بررسی قرار گیرد. پس اگر به دنبال خرید  گوشی موبایل  هستید یا قصد ارتقاء و بروزآوری موبایل خود را دارید، این راهنما می تواند به شما کمک کند. این روزها در بازار مدل های جدید و متنوع از پرچمداران گوشی های موبایل هوشمند ارائه شده که توجه کاربران و خریداران را جلب می نمایند. میزان تنوع در آپشن‌های دارای کیفیت بالا نیز روز به روز در حال افزایش است. از این رو انتخاب یک گوشی تلفن همراه به یک موضوع چالش برانگیز تبدیل شده که در این نوشتار تلاش می شود تا این موضوع برای شما تسهیل شود تا بتوانید در زمان مناسب و با  دغدغه کمتر به انتخاب مناسب بر مبنای نگرش هوشمند برسید. در این راهنمای خرید تمامی نکات و معیارهای لازم قبل از خرید گوشی موبایل شامل سیستم عامل، اندازه صفحه، دوربین، پردازنده و قیمت مورد بررسی قرار می گیرد تا شما بتوانید به بهترین شکل ممکن و در چارچوب بودجه خود به نیازهایتان پاسخ دهید. 

سیستم عامل گوشی موبایل

 سیستم عامل iOS  راحت تر می تواند مورد استفاده قرار گیرد اما اندروید به شما انتخاب ها و آپشن های بیشتری می دهد. اگر شما بین انتخاب یک گوشی با سیستم عامل iOS  یا اندروید مردد هستید و خارج از ایران ساکن هستید،  به این نکته توجه نمایید که با داشتن iOS علاوه بر راحتی استفاده می توانید اپلیکیشن های جدید را به سرعت دریافت نموده و همچنین به خوبی از امکان آپدیت اپلیکیشن های قبلی بهره مند شوید. اما اندروید از نظر سخت‌افزاری امکانات و آپشن های بهتری در اختیار شما قرار میدهد. اما اگر در ایران ساکن هستید با توجه به محدودیت ها و تحریم های ایجاد شده در رابطه با دسترسی کاربران ایرانی به App Store شرکت اپل، از نظر نرم‌افزاری و دسترسی به اپلیکیشن های جدید iOS نیز محدودیت‌های فراوانی برای شما ایجاد  شده است. تا جایی که این روزها بسیاری از اپلیکیشن های داخلی برای کاربران ios  دیگر امکان  تولید و عرضه نسخه متناسب را ندارند و به جای آن به آنها پیشنهاد می کنند که از نسخه ها و امکانات تحت وب آن اپلیکیشن ها بهره گیرند. اما به راحتی برای کاربران اندروید نسبت به ارائه نسخه های اختصاصی قابل نصب اقدام می نمایند. 

قیمت و بودجه خرید گوشی موبایل

بیش از نیاز خود به گوشی خرج نکنید. اگر بخواهید مدل هایی مانند iPhone 8 یا Galaxy S8 و یا گوشی های اندرویدی پیشرو و متمایز را خریداری کنید، بایستی بودجه خوبی برای موضوع کنار بگذارید. در حالی که می توانید با بودجه کم تر گوشی های مناسب با امکانات خوب بخرید. پس دقیقاً نیاز خود را بررسی کنید و متناسب با آن دست به جیب شوید و صرفاً به دلیل اینکه فلان مدل آخرین مدل عرضه شده از یک سری گوشی های هوشمند می باشد تصمیم نگیرید. چرا که چند ماه بعد با عرضه مدل جدیدتر مسلماً گوشی  موجود  در دستان شما نیز دیگر آخرین مدل نخواهد بود. 

اندازه صفحه  گوشی موبایل

اندازه صفحه مناسبی را انتخاب نمایید. اگر برای شما مهم است که بتوانید به راحتی با یک دست با گوشی موبایل خود کار کنید یا اینکه اگر به صورت کلی دستان کوچکی دارید موبایل با صفحه نمایش کمتر از ۵.۵ اینچ را انتخاب نمایید. اما اگر می خواهید مکررا و به میزان زیاد، فایل‌های ویدیویی را با گوشی خود تماشا نمایید یا این که می خواهید با آن بازی کنید و همچنین از مزایای حالت چند پنجره ای (multiwindow) در اندروید بهره بگیرید، به یک گوشی با صفحه نمایش بزرگ تر فکر کنید. در حال حاضر تولیدکنندگان مطرح گوشی‌های تلفن همراه معمولاً گوشی هایی با صفحه نمایش بزرگ مانند Galaxy S8 (با صفحه نمایش ۵.۸ اینچی) را تولید و به بازار عرضه می کنند.

ویژگیهای صفحه نمایش گوشی موبایل

برای صفحه نمایش گوشی کیفیت رنگ و شفافیت مهمتر از رزولوشن می باشد. درست است که داشتن صفحه نمایش ۴K  برای یک گوشی تلفن قابلیت جذابی است اما واقعاً نیازی به آن نبوده و به نوعی یک افراط کاری به حساب می آید. به جای آن پیشنهاد ما این است که بیشتر به شفافیت صفحه نمایش فکر کنید تا بتوانید در محیط خارج از منزل و در شرایط مختلف از نظر نور به خوبی بتوانید از آن استفاده نمایید. همچنین این موضوع را بررسی نمایید که وضعیت پنل آن از نظر پوشش رنگ های مختلف به چه صورت است. تجربه نشان داده است که پنل‌های AMOLED از این نظر بهتر از پنل های LCD  میباشند. برخی از آخرین مدل های گوشی های تلفن همراه موجود در بازار از فناوری HDR برای نمایش هرچه بیشتر و بهتر رنگ ها بهره می گیرند. 

دوربین گوشی موبایل

 هر چقدر که عمر باتری گوشی موبایل شما بیشتر باشد، مسئله دوربین اهمیت بیشتری پیدا می کند. توجه خود را به ویژگی های فنی دوربین از قبیل اندازه روزنه عکسبرداری ( که هر چه کمتر باشد بهتر است)، لنز‌های دوبل و تثبیت کننده اپتیکی معطوف نمایید. پس در هنگام بررسی دوربین های تلفن همراه صرفاً به رزولوشن آن بر حسب مگاپیکسل توجه نکرده و سایر آیتم ها را نیز در نظر بگیرید. 

توان پردازش گوشی موبایل

توان پردازشی گوشی موضوعی است که خیلی از اوقات به آن توجه نمی شود. اکثر گوشی های موبایل متوسط و میان رده توان عملکردی کافی و مناسبی را برای اکثر کاربران ارائه می دهند. اما اگر به دنبال ویژگی‌ها و کارکردهای خاص مانند بازی های حرفه‌ای و یا واقعیت مجازی هستید باید به دنبال یک گوشی اندرویدی با پردازشگر Snapdragon 835 بروید. همچنین خوب است بدانید که پردازشگر A11 Bionic  که در گوشی های آیفون ۸، آیفون ۸ پلاس و آیفون X مورد استفاده قرار گرفته است، قویترین و سریعترین پردازشگری است که تاکنون در تلفن های همراه به کار برده شده است. 

عمر باتری گوشی موبایل

سعی کنید گوشی موبایلی خریداری نمایید که طول عمر باتری آن کمتر از ۱۰ ساعت نباشد. برای این موضوع می‌توانید از وب سایت های راهنما که نتایج تست گوشی های مختلف را ارائه داده اند، برای مقایسه، تحلیل و تصمیم گیری استفاده نمایید تا به خوبی متوجه شوید که با یک بار شارژ تا چند ساعت می توانید در عمل با گوشی خود کار کنید. در کل تولید کنندگان به این آیتم توجه زیادی داشته اند و اکنون می توان در رنج های بودجه ای مختلف گوشی های موبایل خوبی با عمر باتری مناسب تهیه نمود. 

حافظه گوشی موبایل

توصیه می‌شود که برای حافظه گوشی موبایل خود حداقل اندازه ۳۲ گیگابایت را در نظر بگیرید. در وضعیت فعلی گوشی های با حافظه ۱۶ گیگابایت اصلا توصیه نمی شود، هرچند که از نظر اقتصادی و قیمتی مناسب به نظر بیایند. حافظه ۳۲ گیگابایت برای ذخیره فیلم، عکس و همچنین فضای مورد نیاز برای نصب اپلیکیشن ها و بازی ها مناسب می باشد. افزون بر این باید در نظر داشته باشد که حافظه ۶۴ گیگابایت استاندارد جدید گوشی های پرچمدار می باشد. همچنین داشتن اسلات مربوط به کارت میکرو SD یک گزینه مناسب برای افزایش حافظه در صورت نیاز می باشد. توجه داشته باشید که این امکان محدود به برخی از مدل های گوشی های موبایل اندرویدی است  و بین تمام گوشی ها عمومیت ندارد. از این رو در هنگام خرید به این آیتم نیز می‌توانید توجه نمایید، چرا که انعطاف پذیری خوبی برای افزایش حافظه در صورت نیاز در اختیار شما قرار می دهد و صرفاً به خاطر کمبود حافظه شما را مجبور به تعویض گوشی در آینده نمی نماید. 

در ادامه به تشریح هر یک از ویژگی های فوق خواهیم پرداخت. 

قیمت: چه مقدار می خواهید هزینه کنید؟

اگر می‌خواهید کمتر هزینه کنید و در عین حال یک گوشی با امکانات و قابلیت های خوبی داشته باشید، به سراغ گوشی های اندرویدی بروید. مدل های برتر این گوشی های موبایل دارای قابلیت های خوب و بعضاً شگفت انگیزی از قبیل عملکرد مناسب، صفحه نمایش فول اچ دی (ull-HD) و عمر باتری طولانی می باشند. یکی از چنین مدل هایی گوشی Moto G5 Plus است.

سیستم عامل اندروید یا ios؟

ابتدا به بررسی سیستم عامل اندروید می پردازیم. در حال حاضر گوشی های اندرویدی دست بالا را در بازار دارد و بخش عمده ای از فروش و سهم بازار را به خود اختصاص دادند. چرا که در بین گوشی های اندروید تنوع بسیار زیادی  نسبت به گوشی های دارای سیستم عامل ios ( یعنی گوشی های آیفون شرکت اپل) وجود دارد. شما می توانید  تنوعی از  ویژگی های مختلف از قبیل طراحی، اندازه  صفحه  نمایش، ویژگی های فنی،  قابلیت ها و قیمت را در بین گوشی‌های اندرویدی به راحتی پیدا کنید. علاوه بر این اندروید یک سیستم عامل متن باز است در نتیجه قابلیت سفارشی سازی راحت تر برای اپلیکیشن ها و ویجت ها در اختیار توسعه دهندگان قرار می دهد. بر روی آخرین ورژن اندروید که Android 8.0 Oreo نام دارد، گوگل امکانات متنوع و جذابی را ارائه داده است مانند:

  • عملکرد سریعتر
  • قابلیت تصویر در تصویر (picture-in-picture)  که امکان باز بودن دو اپلیکیشن به صورت همزمان را در اختیار شما قرار می دهد. علاوه بر این قسمت نوتیفیکیشن موبایل نیز فعال می باشد تا شما از آخرین موارد دریافتی (مثلا پیامها در اپلیکیشن های اجتماعی خود) به سرعت مطلع شوید. با این وجود وقتی که یک ورژن و نسخه جدید اندروید عرضه می‌شود، معمولاً چند ماه یا حتی بیشتر طول می کشد تا آپدیت های مربوط به سیستم عامل آن ارائه شود. 

حال نوبت بررسی سیستم عامل ios می باشد. آخرین  نسخه عرضه شده از سیستم عامل ios،  نسخه ۱۱ می باشد که بر روی مدل هایی از قبیل آیفون ۸،  آیفون ۸ پلاس، آیفون X و  همچنین برخی از مدل‌های قدیمی مانند آیفون SE قابل نصب است. ‏ios ۱۱ توسعه های مختلفی را  ارائه کرده است مانند:

  • افزایش قابلیتهای مرکز کنترل (Control Center)
  • قابلیت ویرایش تصاویر لایو و زنده
  • اپلیکیشن مربوط به مدیریت فایل ها (که بالاخره پس از انتظار بسیار ارائه شد)
  • تغییر در طراحی اپ استور

با وجود مقبولیت بیشتر اندروید، اما کاربران و طرفداران ‏ios نیز  دلایلی برای انتخاب خود دارند مانند:

  • استفاده آسان
  • دسترسی به آپدیت ها به محض انتشار
  • قابلیت اتصال بدون سیم با دیوایس های اپل ( مثلاً اتصال بین آیفون و کامپیوترهای مک)
  • امنیت بیشتر نسبت به اندروید
  • به روزتر بودن اپ استور در عرضه اپلیکیشن ها و گیم های پرطرفدار (چرا که توسعه دهندگان اپلیکیشن با تعداد محدودی از دیوایس ها مواجه هستند که خصوصیات و ویژگی‌های فنی مشابهی دارند و بنابراین راحت‌تر می‌توانند برای دیوایس های هدف به توسعه اپلیکیشن بپردازند)

سوال ۱:

حداقل ۵ ایده و مورد برای بهبود گوشی موبایل ارائه دهید. منظور این است که روی چه ویژگی هایی و چه کارکردهایی از گوشی تلفن همراه برای بهبود و افزایش رضایت کاربران تمرکز می نمایید.

سوال ۲:

الف) گوشی موبایل چه مشکل (pain) را از کاربران برطرف می کند؟ 

ب) گوشی موبایل چه منفعتی (gain) را برای کاربران به ارمغان می آورد؟

سوال ۳:

در مورد گوشی موبایل موارد زیر را مورد تحلیل و‌ بررسی قرار دهید:
الف) حداقل سه الزام پایه ای را بیان نمایید.
ب) حداقل سه الزام عملکردی را بیان نمایید.
ج) حداقل سه الزام انگیزشی را بیان نمایید.
د) سیر تغییر و تحول و تغییر نوع الزامات را در گذر زمان تجزیه و‌ تحلیل نمایید.

سوال ۴: 

حداقل ۵ مورد از تضاد بین الزامات و خواسته های مشتریان گوشی موبایل را بیان نمایید. (منظور فقط تضادهای فنی بدون در نظر گرفتن بحث افزایش هزینه و قیمت محصول است)

سوال ۵: بیان داستان

 

 

رای دادن به این post

81 دیدگاه در “راهنمای خرید گوشی موبایل

  1. زهرا جان نثاری میگوید:

    پاسخ سوال ۱:
    ۱- عمر باطری بیشتر بشه و شارژ کمتری با مصرف لز دست دهد.
    ۲- قابلیت شارژ باتری با نور خورشید
    ۳- پشتیبانی از port USB 3 و شارژ به صورت Fast charging;
    که باعث افزایش خیلی زیاد رضایت کاربران می‌شود.
    ۴- ساخت بدنه و ال سی دی مقاوم که زمانی که گوشی آسیب می‌بیند سریع نوحب اسیب‌دیدگی نشود.
    ۵- پشتیبانی قطعات و خدمات پس از فروش که در حال حاضر موجود نیست.
    ۶- قابلیت ردیابی گوشی گم شده بدون استفاده از gmail
    ۷- بیمه بدنه و ال سی دی گوشی موبایل تا یک سال بعد از خرید تلفن همراه
    ۸- قابلیت انتقال شارژ برقی از یک گوشی به گوشی دیگر؛ زیرا در مواقع خاص نیاز به شارژ فوری دارد و پاوربانک در دسترس نیست.

  2. زهرا جان نثاری میگوید:

    پاسخ سوال ۱:
    ۱- عمر باطری بیشتر بشه و شارژ کمتری با مصرف از دست دهد.
    ۲- قابلیت شارژ باتری با نور خورشید
    ۳- پشتیبانی از port USB 3 و شارژ به صورت Fast charging;
    که باعث افزایش خیلی زیاد رضایت کاربران می‌شود.
    ۴- ساخت بدنه و ال سی دی مقاوم که زمانی که گوشی آسیب می‌بیند سریع موجب اسیب‌دیدگی نشود.
    ۵- پشتیبانی قطعات و خدمات پس از فروش که در حال حاضر موجود نیست.
    ۶- قابلیت ردیابی گوشی گم شده بدون استفاده از gmail
    ۷- بیمه بدنه و ال سی دی گوشی موبایل تا یک سال بعد از خرید تلفن همراه
    ۸- قابلیت انتقال شارژ برقی از یک گوشی به گوشی دیگر؛ برای مواقع خاص که گوشی تلفن نیاز به شارژ فوری دارد و پاوربانک در دسترس نیست.

  3. آسو ظریف میگوید:

    پاسخ سوال ۱:
    ۱.کنترل گوشی از طریق ذهن افراد ، استفاده از تکنولوژی ای که بتواند افکار را به فرمان تبدیل کند.
    ۲. شارژ گوشی ها برای مدت زمان بسیار طولانی باشد یا حتی نیازی به شارژ نداشته باشند و مثلا از راه خیلی دور یا در مکان هایی خاص قابلیت شارژ برای تمام گوشی ها فراهم باشد.
    ۳.بهبود صفحه نمایش ها و مناسب تر کردن آن برای مطالعه و…(نور مناسب)
    ۴. به صورت دوره ای اطلاعات( عکس، ویدیو، فایل) را خودش دسته بندی کرده و آن ها را در فضایی امن (مانند قابلیت google drive )انتقال دهد.
    ۵.هرموقع گوشی در دستمان بود ،خودش بطور دائمی مثلا فشار خون را اندازه گیری کند (بدون اینکه ما بخواهیم)و همانموقع به ما هشدار دهد.
    ۶.به شکل یک ربات هوشمند هم باشد که بتواند یک دوست در دنیای مدرن امروزی باشد.

  4. آرش نامجوفرد میگوید:

    پاسخ سوال ۱)
    ۱- سرعت باز کردن اپلیکیشن ها
    ۲- افزایش قدرت دوربین
    ۳- طول عمر باتری
    ۴- مقاوم‌بودن بدنه گوشی همراه
    ۵- قابلیت سازگاری با نرم افزار های ضروری

  5. سيد عليرضا موسويان انارکي میگوید:

    پاسخ سوال ۱-
    ۱. از آنجایی که با رشد و توسعه هوشمندسازی در صنایع مختلف رو به رو هستیم، توسعه هر گونه فیچری که منجر به بهبود ارتباطات (بطور مثال بهبود قابلیت کنترل از راه دور) در این امر شود، می‌تواند عالی باشد. توسعه تلفن‌های هوشمند بگونه‌ای که تمام امور مالی و کارهای روزانه و … شخصی را نیز انجام دهند و مانند یک دوست باشند.
    ۲. استفاده از فناوری بدون لمس در گوشی‌ها و ایجاد گوشی‌های هولوگرافیک یا تمام‌نگار
    ۳. بدنه‌هایی در نهایت انعطاف‌پذیری طوریکه با خم کردن مثل یک ساعت دور مچ دست قرار گیرد.
    ۴. تلفن‌هایی سازگار با محیط زیست
    ۵. امکان شارژ شدن گوشی از منابع دیگر (بهبود شارژ با نور خورشید و یا حرکت جنبشی و لمسی برای شارژ شدن گوشی)
    ۶. افزایش مدت زمان شارژ و عمر باطری گوشی

  6. سپند پورآذر میگوید:

    پاسخ سوال یک: ایده‌های زیر می‌تواند موجب بهبود عملکرد گوشی تلفن همراه گردد:
    ۱) گستراندن صفحه‌ی نمایش گوشی در فضای روبه‌روی کاربر: محتوای صفحه‌ی نمایش مانند یک ویدئو پروژکتور در صفحه‌ای مقابل کاربر ظاهر شود. این صفحه می‌تواند به گونه‌ای طراحی شود که در زوایای مختلف، ابعاد قابل تنظیم و بر روی سطوحی از هر جنس (مانند هوا) قابل نمایش باشد.
    ۲) انتخاب گزینه‌ها با استفاده از حرکات چشم: از حس بینایی به جای حس لامسه برای کنترل گوشی استفاده شود. برای مثال با استفاده از فناوری eye-tracking و تحلیل حرکات چشمِ کاربر شامل توقف‌ها و چرخش‌های آن امکان هدایت دستگاه به وجود آید.
    ۳) توسعه‌ی دستیار صوتی: امکان کار با تمام نرم‌افزارها و استفاده از تمام قابلیت‌های گوشی با استفاده از دستیار صوتیِ ارتقایافته با هوش مصنوعی فراهم گردد. در حال حاضر دستیار صوتی همه‌‌ی عملکردهای دستگاه را پشتیبانی نمی‌کند.
    ۴) ایجاد قابلیت‌های کاربردی فیزیکی: برای نمونه از گوشی بتوان مانند یک دستگاه برش لیزر، یک فندک، یک مایکروویو یا حتی یک اتو استفاده نمود.
    ۵) شارژ باتری با استفاده از انرژی‌های طبیعی: بخشی از انرژی مورد نیاز دستگاه به وسیله‌ی انرژی‌های طبیعی مانند نور خورشید تامین گردد.

  7. سیدمحمد جواد توسلی میگوید:

    سوال یک)
    الف) امکان دسترسی به اطلاعات لپ تاپ بدون نیاز به وجود آن
    ب) امکان تغییر سایز موبایل بسته به نیاز
    ج)امکان مدیریت تماس ها بدون نیاز به وجود موبایل
    د) اتصال شبکه ای موبایل ها بصورتی که موبایل شخص دیگر با شناسایی یک فرد اطلاعات موبایل شخص دوم را در موبایل شخص اول نمایش دهد
    ه) قابلیت اتصال کیبورد

  8. مهدی شفایی میگوید:

    سلام – پاسخ سوال ۱
    ۱- ساخت ماژولار قطعات داخلی گوشی: با امدن قطعات جدید، قوی تر و بروز ترین نیازی به خرید گوشی جدید نباشد و قطعات به راحتی تعویض شود.(هماهند کیس کامپیوتر)
    ۲- اضافه شدن واقعیت افزوده: صفحه موبایل بر روی دیوار یا میز نمایش داده شود و قابلیت لمسی شدن آن هم وجود داشته باشد.
    ۳- موبایل ابزاری برای همه کارها: احراز هویت، انتقال پول، بلیط و… در موبایل تعبیه شود.
    ۴- حذف تمام اتصالات و دکمه های فیزیکی: با رخ دادن این ویژگی، گوشی ها یکدست و یکپارچه می شوند و زمینه ضدآب بودن در هر شرایطی فراهم می شود.
    ۵- امکان خم شدن و تا شدن موبایل: با بزرگتر شدن اندازه موبایل ها و جا نشدن در جیب، این پیشبینی می شود که موبایل ها به صورت تا شده در جیب قرار بگیرد.
    ۶- افزایش ظرفیت باتری: ایجاد ساختار جدیدی در باتری که ظرفیت و میزان شارژدهی را بالاتر ببرد و در مدت بسیار کوتاهی شارژ شود،هیچگاه فرسوده نشود و به صورت هفتگی یا ماهانه شارژ گردد.

  9. میکائیل رحیمی میگوید:

    پاسخ به سوال یک
    ۱. افزایش حجم باتری ۲. افزایش مقاومت بدنه دربرابر ضربه و برخورد ۳. کاهش نویز در هنگام مکالمات
    ۴. افزایش قدرت پردازنده ۵. بهبود خدمات پس از فروش

  10. رضوانه میرزامحمدی میگوید:

    پاسخ سوال یک: ۱.افزایش مقاومت بدنه و صفحه به گونه ای که در اثر ضربه آسیب نبینند
    ۲.افزایش امنیت و رهگیری گوشی موبایل به هنگام سرقت
    ۳.افزایش طول عمر باتری تا سال های طولانی
    ۴.کاهش مدت زمان شارژ باتری و افزایش ظرفیت آن
    ۵.افزایش کیفیت دوربین تا حدی که به مانند یک دوربین حرفه ای قابل استفاده باشد

  11. اميرمحمد قاسمي میگوید:

    پاسخ سوال ۱:
    الف)طول عمر باطری خصوصا باتوجه به بزرگ شدن ابعان نمایشگر های موبایل
    ب) ارتقای امنیت نرم افزاری برای محافظت از فایل های شخصی کاربران
    ج)ارتقای کیفیت رزولوشن دوربین عکاسی
    د)ارتقای حجم حافظه موبایل
    ه)ارتقای قابلیت assistance

  12. امیرمحمد جهانی میگوید:

    جواب سوال ۱: ایده ی اول: شخصی سازی گوشی موبایل برای چپ دست ها و راست دست ها. با توجه به بزرگ شدن ابعاد گوشی ها در سال های اخیر، نیاز است تا دکمه های پر استفاده برای افراد چپ دست و راست دست متفاوت تعبیه شود و قابل دسترس تر طراحی شوند.
    ایده دوم: بدنه ی ژله ای به طوری که دور تا دور گوشی موبایل به جای پلاستیک از جنس نرم تری ساخته شود تا بدون نیاز به قاب جداگانه، از آسیب ندیدن موبایل بر اثر زمین خوردن اطمینان حاصل شود.
    ایده سوم: یکسان سازی نوع درگاه های ورودی و خروجی گوشی با رایانه. مثلا ایجاد درگاه usb.
    ایده چهارم: قابلیت اتصال گوشی موبایل به تلفن منزل جهت رصد تماس های از دست رفته به صورت آنلاین.
    ایده پنجم: قابلیت نمایش میزان صدای فرد هنگام صحبت با تلفن، به صورت نموداری، جهت اطمینان از اینکه صدا به طور مناسب درحال ارسال است. ویژه ی افرادی که عادت به داد زدن پشت تلفن دارند.

  13. شهریار فتاحی میگوید:

    سوال۱:
    ۱- صفحه نمایش متحرک در گوشی (قابلیت جابجایی و بزرگ و کوچک کردن صفحه نمایش به صورت غیر فیزیکی)
    ۲- قابیلت تغییر رنگ کوشی ( در واقع گوشی نسبتا تمام صفحه که پشت آن قابلیت تغییر به انواع رنگ را داشته باشد.)
    ۳- اضافه کردن قابلیت تشخیص فرد (غیر صاحب گوشی) و صدای خطر در آمدن در صورت لمس آن توسط غرییبه)
    ۴- قابلیت کوچک و بزرگ کردن صفحه در گوشی و جا به جایی برای راحتی در مواقعی که صفحه کوچک لازم است.
    ۵- طراحی گوشی های غیر چهار گوش و غیر مستطیل شکل.

  14. فاضل روشن علی میگوید:

    جواب سوال ۱:
    ۱- وزن گوشی موبایل: با توجه به افزایش سایز صفحه نمایش گوشی در حال حاضر یکی از دغدغه های اصلی افزایش وزن گوشی است. در صورتی که شرکت تولید کننده بتواند گوشی سبک تر با ویژگی های مشابه ایجاد نماید قطعا رضایت بیشتری را برای مشتریان خود جلب خواهد نمود.
    ۲- عمر باتری: عمر باتری دغدغه بسیاری از کابران گوشی خوشمند است. زیرا با افرایش قابلیت های تلفن همراه، استفاده از آن تقریبا دائمی شده و ساعات کار با آن افزایش یافته است. لذا اکثر کابران مشکل شارژ دارند. در ضورت ارتقاء عمر باتری، مشتریان قطعا رضایت زیادی خواهند داشت.
    ۳- در شرایط کنونی به دلیل قابلیت های بسیار زیاد تلفن همراه، از ذخیره اطلاعات کاربران گرفته تا عکس برداری و فیلم برداری توسط تلفن هوشمند، مشکل اصلی کابران، حافظه اصلی گوشی بوده و افزایش قیمت آن بر اساس حجم اطلاعات ذخیره شده
    ۴- یکی از معضلات اصلی کاربران تلفن همراه، شارژ باتری است که با سیم و کابل انجام می گردد. در صورتی که تلفن همراه با قابلیت شارژ بی سیم ایجاد گردد، قطعا در رضایت کابران تاثیر چشم گیری خواهد داشت.
    ۵- با افزایش دائمی سایز نمایشگر تلفن هوشمند، امکان حمل آن با مشکل همراه شده است. در صورت ایجاد قابلیت تا شدن گوشی و حمل ساده تر آن، رضایت مشتری افزایش خواهد داشت.

  15. علی دوست محمدی میگوید:

    پاسخ سوال ۱
    با توجه به نحوه استفاده کنونی افراد از گوشی موبایل نظیر گیمینگ،عکسبرداری و فیلم برداری،جستجو در اینترنت ، تماشای فیلم ،نیاز به اتصال اسان به انواع گجت ها و… موارد زیر به نظرم رسید:
    ۱-صفحه نمایش به اندازه بزرگ و با کیفیت
    ۲-cpu و gpu قدرتمند
    ۳-ظرفیت بالای باتری و عمر بیشتر
    ۴-رابط کاربری ساده
    ۵-حافظه ذخیره سازی بیشتر
    ۶-دوربین با کیفیت تر
    ۷-پشتیبانی نرم افزاری اعم از اپدیت های امنیتی و دریافت نسخه جدید سیستم عامل مربوطه
    ۸-اتصال ساده و بیسیم به اونواع گجت ها و وسایل هوشمند
    ۹-پشتیبانی از نسل جدید ارتباطات

  16. آسو ظریف میگوید:

    پاسخ سوال دو :
    برطرف کردن مشکل ارتباطات در شرایط حساس(آتش سوزی،بیماری و..) وقتی که به تلفن هم دسترسی وجود ندارد،painاست.
    Gain: کمک به کاربر برای راحتتر انجام دادن کارها (مثلا پرداخت قبض ها از طریق اپلیکیشن ها)

  17. آرش نامجوفرد میگوید:

    پاسخ سوال۲)
    الف- تا قبل از وجود داشتن گوشی موبایل همراه مردم برای برقراری ارتباط با یکدیگر مجبور بودن از تلفن های ثابت استفاده کنند و در هر مکانی نمیتوانستند باهم ارتباط برقرار کنند و این نمونه ای از Pain میباشد
    ب- با استفاده از گوشی موبایل میتوان تمامی کارهای بانکی را انجام داد بدون اینکه نیاز باشد مراجعه حضوری به بانک داشته باشیم

  18. شهریار فتاحی میگوید:

    جواب سوال ۲:
    الف) از جمله مشکل (pain) هایی رفع می‌کند می‌توان به مشکل برقراری ارتباط با افراد از راه دور، پیدا کردن مکان‌هایی که میخواهیم، به دست آوردن انواع اطلاعات و …. اشاره کرد.
    ب) از منفعت (gain) های گوشی می‌توان به سرگرمی افراد از طریق بازی، وب‌گردی، عکاسی، گوش دادن به آهنگ و … اشاره نمود.

  19. مهراد راجی کرمانی میگوید:

    پاسخ سوال ۲ :
    گوشی موبایل بصورت کلی یک وسیله ی ارتباط جمعی است که قابلیت های جانبی دیگری دارد.
    الف) با توجه به توضیح فوق توانایی گوش دادن موسیقی در زمان غم و یا ارتباط با عزیزان در دوران قرنطینه که باعث کاهش دلتنگی میشود.
    ب) ارتباط با دوستان و لذت بردن از گوش دادن به موسیقی

  20. سپند پورآذر میگوید:

    پاسخ سوال ۲:
    الف) مشکلی (pain) که گوشی موبایل از کاربران برطرف می‌نماید ((عدم امکان برقراری ارتباط در بسیاری از موقعیت‌های اضطراری)) است.

    ب) منافعی (gains) که گوشی موبایل برای کاربران به ارمغان می‌آورد عبارتند از:
    – امکان ثبت، پردازش و دسترسی به اطلاعات در هر موقعیت مکانی و زمانی
    – امکان دسترسی به چند ابزار (مانند دوربین، تلفن، چراغ قوه و ضبط صوت) در قالب یک دستگاه
    – امکان برقراری ارتباطات چندرسانه‌ای

    البته باید توجه داشت که با گسترش نفوذ کاربردهای گوشی هوشمند در جامعه و نهادینه‌شدن استفاده از آن، عدم دسترسی به منافع فوق می‌تواند یک مشکل تلقی شود. برای مثال، در حال حاضر نرم‌افزارهای آموزش مجازی (مانند نرم‌افزار شاد) در دوران همه‌گیری ویروس کرونا تبدیل به ابزار اصلی در بسیاری از موسسات آموزشی شده است و عدم وجود مواردی که در حالت کلی به عنوان منافع به آن‌ها اشاره می‌شود، در چنین شرایطی می‌تواند یک مشکل قلمداد شود.

  21. زهرا جان نثاری میگوید:

    پاسخ سوال ۲:
    در مورد pain: کاربران میخواهند با یکدیگر ارتباط داشته باشند و وقتی از یکدیگر فاصله دارند به مشکل ارتباطی میخورند، موبایل دقیقا میتواند این مشکل تنها را حل کند و راه ارتباطی افراد با یکدیگر باشد.
    در مورد gain: افراد میتوانند گوشی موبایل شیک و خوش دستی داشته باشند ک کار کردن با آن برای آنها را بسیار راحت میکند. همچین وجود بلندگو و میکروفون خوب برای موبایل gain های دیگر گوشی موبایل هستند.

  22. رضوانه میرزامحمدی میگوید:

    پاسخ سوال ۲:الف)پیش از اختراع گوشی موبایل تنها تماس و برقراری ارتباط از نقاط ثابت و خاصی مانند خانه یا محل کار میسر بود.گوشی موبایل این مشکل را حل نموده و امکان برقراری ارتباط بی سیم در هر نقطه ای که قرار داریم را در همان لحظه فراهم نمود.
    ب)برای مثال گوشی موبایل امکان گوش دادن موسیقی و یا گرفتن عکس و فیلم را برای اشخاص فراهم کرد که حس راحتی و لذت برای آن ها به ارمغان میاورد.

  23. سعيد سهيلي میگوید:

    پاسخ سوال شماره ۲:

    الف) عدم امکان برقراری ارتباط تلفنی از هر مکانی که بودیم،
    ایستادن در صف تلفنهای عمومی،
    عدم امکان ارتباط تلفنی در هر زمان دلخواه از شبانه روز،
    عدم برقراری ارتباط تلفنی در زمانهای بحرانی و حساس،
    عدم امکان برقراری راحت تماس تلفنی به کشورهای دیگه،
    همگی مواردی بودند که هنگام نبودن موبایل، کاملا قابل لمس بودند و با وجود موبایل، این اثرات منفی، رفع شدند.( رفع pain انجام شد)

    ب) اینکه گوشی تلفن همراه مجهز به امکانات ویژه ای باشد، مطلوبیت ایجاد میکند. مثل داشتن دوربین عکاسی، داشتن رادیو، داشتن پلیر موزیک، قابلیت نصب انواع برنامه که با توجه به شغل و روحیات شخصی هر کس می تواند متفاوت باشند، مثل نصب برنامه های مسیریاب، انواع اپلیکیشن های بانک، و ….. (ایجاد gain میکنند)

  24. حجت اله خاآنی میگوید:

    پاسخ سوال ۱:
    ۱. جایگزین نمودن صفحه نمایش سخت با امکان project نمودن تصویر در جاهای مختلف
    ۲. استفاده از باتری های قابل شارژ با نور خورشید یا حرکت (مثل ساعت های قدیمی)
    ۳. اضافه نمودن دستیار صوتی فارسی
    ۴. برنامه جمع آوری گوشی های مستعمل و جایگزین نمودن با گوشی نو توسط شرکت سازنده با روش های مالی مناسب خریداران
    ۵. پایش خودکار وضعیت بدن و آلارم دادن در صورت لزوم

  25. حجت اله خاآنی میگوید:

    پاسخ سوال ۲:
    Pain:
    خبر دار شدن از احوالات و وضعیت اطرافیان
    ثبت وقایع و اتفاقات مهم
    Gain:
    وبگردی
    گوش دادن موسیقی
    تهیه اسناد
    سرگرمی

  26. امیرمحمد جهانی میگوید:

    پاسخ سوال ۲:
    الف) گوشی موبایل مشکل ارتباط صوتی از راه دور را حل می کند. ارتباطی که به سیم و جای ثابت وابسته نباشد.
    ب) گوشی موبایل منافعی مانند امکان تصویربردای، گوش کردن به موزیک و مشاهده ی ایمیل را در هر زمان و مکان برای کاربران به ارمغان می آورد.

  27. مهکام محبی میگوید:

    پاسخ سوال۲: الف)گوشی موبایل به طور کل مشکل نبود ارتباط در جاهای مختلف رو از بین می‌برد.
    ب)با توجه به پیشرفت هر روزه و در اختیار قرار دادن امکانات متنوع برای کاربران به طور مثال امروزه با داشتن یک گوشی موبایل میتوان همزمان از امکانات مختلفی استفاده کرد و درحقیقت امکانات مختلف همه در یک دستگاه گردآمده‌اند مثلا عکس گرفتن، ضبط صدا، برقراری تماس و … همه با یک دستگاه قابل اجرا‌ست که این gain محسوب می‌شود.

  28. مهدی شفایی میگوید:

    سلام – پاسخ سوال ۲
    الف) برقراری ارتباط تلفنی بدون نیاز به سیم
    ب) گرفتن عکس و فیلم – ضبط صدا – پخش موزیک – بازی کردن

  29. سيد عليرضا موسويان انارکي میگوید:

    پاسخ سوال ۲-
    الف- گوشی موبایل مشکل برقراری ارتباط با دیگران از راه دور را از منظر تماس، پیام و … حل می‌کند و جاهایی که نیاز به ثبت وقایع و تصاویر، نکات مهم، دریافت اطلاعات و … باشد تمام این موارد با این وسیله بصورت یک‌جا شدنی خواهند شد.
    ب- منفعت گوشی موبایل در این است که هرچه پیشرفته‌تر باشد امکانات و قابلیت ‌های بیش‌تری برای بهره‌مندی فراهم می‌کند مثلا کیفیت بالای تصاویر، کیفیت بالای صدا، برخورداری از سرویس‌های آنلاین مانند تاکسی اینترنتی و … همه با گوشی موبایل شدنی هستند و این موارد برای یک نفر می‌تواند منفعت باشد و برای کسی که مثلا همیشه مشکل فراموشی امور را داشته است اپ هایی مانند گوگل کلندر می‌تواند رفع مشکل باشند.

  30. مهرآذين لطفي میگوید:

    پاسخ سوال ٢: pain موبایل شامل ارتباط سریع و اطلاع رسانی سریع برای کاربران میباشد
    Gain موبایل شامل امکان عکس گرفتن و یا مثلا کیبرد تاچ بجای کیبرد دکمه ای میباشد

  31. اميرمحمد قاسمي میگوید:

    پاسخ سوال ۲ :
    Pain: حل مشکل ارتباط با افرادی که در خارج از محل هایی که تلفن ثابت وجود داشت و به طبع ان رفع نگرانی از باب احوالات افراد-امکان جابجایی پول و صرفه جویی در وقت-امکان ارسال sms در جاهایی که امکان تماس صوتی نیست-ایجاد امکان عکس گرفتن در هر زمان و مکان
    gain: ایجاد سرگرمی برای زمان های پرت مثل زمان حضور در مترو- گوش دادن به موسیقی-تماشای ویدیو و حتی برنامه های تلویزیونی-قابلیت تقویم و reminder برای برنامه ریزی کار های روزانه-ساعت برای تنظیم هشدار برای ساعت از خواب بیدار شدن-دسترسی به اینترنت و اطالاعات-امکان پیام تصویری -کیفیت بالای دوربین موبایل

  32. میکائیل رحیمی میگوید:

    سوال ۲ :برقرار کردن ارتباط بین دو نفر در نقاط مختلف کشور pain است و اتصال به شبکه اینترنت gain است .

  33. فاضل روشن علی میگوید:

    جواب سوال ۲:
    الف) گوشی موبایل نیاز ارتباط و صحبت کردن افراد که از هم فاصله مکانی دارند و نیاز به ارتباط و صحبت کردن سریع با هم در هر مکانی را دارند را بر طرف می نماید.
    ب) گوشی موبایل قابلیت های زیادی جهت ایجاد منفعت برای کابران دارد مانند دوربین عکاسی و فیلم برداری، گوش دادن به موسیقی، یادداشت کردن نکات، جستجو در اینترنت و …

  34. علی دوست محمدی میگوید:

    پاسخ سوال ۲
    Pain: به نظرم مشکل ارتباطی بین افراد که مجبور بودن تا قبل اون بصورت حضوری و یا از طریق تلفن ثابت ارتباط برقرار کنند رو از بین برد
    Gain : منفعتی که برای افراد داشت در گوشی های ساده میشه به ماشین حساب و الارم گوشی به عنوان ساعت زنگی و چراغ قوه و.. اشاره کرد و در تلفن های هوشمند انواع بنفیت ها مثل توانایی اسپلیت (تقسیم به دو قسمت) صفحه نمایش یا کیفیت ۴k و قابلیت اسلوموشن در فیلم برداری و شارژ سریع و.. اشاره کرد

  35. اميرمحمد قاسمي میگوید:

    پاسخ سوال۳ :
    الف) الزامات پایه ای : داشتن دوربین- قابلیت اتصال به wifi- اینترنت خط تلفن همراه
    ب) الزامات عملکردی : باطری با طول عمر ۳ ساعت کار مداوم – داشتن پردازنده با سرعت مناسب- داشتن حافظه حداقل ۳۲ گیگ بایت-
    ج) الزامات انگیزشی: دوربین عکاسی Ultra wide و یا ۴k- حالت نمایشگر مخصوص شب ( برای آسیب کمتر به چشم ها)- امکان شارژ سریع بدون سیم
    د) ابتدا از موبایل صرفا توان برقراری تماس تلفنی و ارسال sms انتظار میرفت اما با گذشت زمان توقعات و الزامات دستخوش تغییرات زیادی شد. دوربین بر روی موبایل یک زمانی جزئ الزامات انگیزشی به شمار می آمد اما با گذشت زمان تبدیل به یک ازام پایه ای شد، حتی نوآوری Face id که برای ۳ سال پیش است اکنون بر روی بسیاری از گوشی های بازار بوده و در حال تبدیل شدن به یک الزام پایه ای است. آنچیز که مشخص است تغییر الزانات از نوع انگیزشی به عملکردی یا پایه ای در صنعت موبایل بسیاری سریع اتفاق می افتد.

  36. سپند پورآذر میگوید:

    پاسخ سوال ۳:
    الف) برخورداری از قابلیت ارسال و دریافت پیامک، باتری مناسب و قابلیت ذخیره‌سازی اطلاعات مخاطبان الزاماتی اساسی برای یک گوشی موبایل هستند.
    ب) کیفیت دوربین، میزان حافظه‌ی داخلی و قدرت پخش صدا الزاماتی عملکردی هستند و میزان برآورده‌سازی آن‌ها با رضایت مشتری رابطه‌ی مستقیم دارد.
    ج) قابلیت‌های شارژ با انرژی خورشیدی، گستردن کیبورد روی سطوح مختلف و پردازش کوانتومی به عنوان الزامات انگیزشی قابل اشاره هستند.
    د) دوربین و صفحه‌ی نمایشگر لمسی، پانزده سال قبل الزاماتی انگیزشی محسوب می‌شدند، اما امروزه در صنعت گوشی موبایل (به طور عام) الزاماتی عملکردی هستند و داشتن آ‌ها در گوشی‌های موبایل هوشمند (به طور خاص) تبدیل به الزاماتی اساسی شده‌اند. از یک گوشی موبایل هوشمند توقع می‌رود از صفحه‌ی نمایشگر لمسی و دوربین با کیفیت حداقلی برخوردار باشد.

  37. آسو ظریف میگوید:

    پاسخ سوال ۳:
    الزام پایه ای: سیم کارت خور بودن گوشی، تاچ بودن صفحه ی آن، داشتن پورت هندزفری
    الزام عملکردی : طول عمر باطری اصلی گوشی، مدت زمان نگه داشتن شارژ باطری، سرعت پردازش و باز کردن اپلیکیشن ها ، وزن و حافظه گوشی
    الزام انگیزشی: کنترل گوشی از طریق ذهن افراد، جنس خاص بدنه( که با هیچ ضربه ای دچار مشکل نشود و مشتری تا کنون تصوری از این جنس نداشته است)، امکان شارژ با انرژی خورشیدی
    الزام انگیزشی به عملکردی و در نهایت به پایه ای میتواند تبدیل شود، مثلا کنترل از طریق ذهن افراد ، نشدنی نیست و در سال های آینده به الزام پایه ای تبدیل خواهد شد ،درست مانند تاچ پد بودن که روزی الزام انگیزشی بوده است

  38. آرش نامجوفرد میگوید:

    پاسخ سوال ۳)
    الف) برقراری تماس با شخص دیگر – داشتن صفحه نمایش – داشتن بلندگو
    ب) وزن مطلوب – کیفیت صفحه نمایش – کیفیت آنتن دهی
    ج) تاشو بودن صفحه نمایش – قابلیت تشخیص چهره – ضد خش بودن صفحه و بدنه
    د) تغییر و تحول در الزامات پایه ای با گذر زمان تغییر میکند، برای مثال الان داشتن صفحه نمایش لمسی به عنوان یکی از الزامات پایه ای محسوب میشود و یا از یک کیفیتی بالاتر به عنوان الزام عملکردی در نظر گرفته میشود در حالی که در قدیم و زمانی که موبایل ها دکمه ای بودند صفحه نمایش لمسی به عنوان یک الزام انگیزشی در نظر گرفته میشده است.

  39. مهدی شفایی میگوید:

    سلام – پاسخ سوال ۳
    الف) الزامات پایه ای: داشتن پردازنده – داشتن بلندگو – داشتن دوربین
    ب) الزامات عملکردی: کیفیت بالندگو – کیفیت دوربین – قدرتمند بودن پردازنده
    ج) الزامات انگیزشی: قابلیت شارژ بی سیم – داشتن nfc – ضدآب بودن
    د) الزامات پایه ای که اکنون در موبایل وجود دارد، در دهه های ابتدایی خلق موبایل الزامات انگیزشی تلقی می شدند؛ به عنوان مثال شاید در ورژن های اولیه موبایل، دوربین در همه گوشی ها وجود نداشته اما امروزه گوشی به عنوان یک الزام پایه ای شناخته می شود. یا در ابتدا همه گوشی ها سیستم عامل نداشتند اما امروزه سیستم عامل یک الزام پایه ای تلقی می شود.

  40. شهریار فتاحی میگوید:

    جواب سوال۳:
    الف) داشتن باتری سالم، صفحه نمایش بدون خط، بلندگوی سالم و بدون نویز و داشتن نرم افزار پایه‌ای مثل موسیقی خوان خود گوشی را می‌توان از الزامات پایه‌ای گوشی موبایل برشمرد.
    ب) عمر باتری بیشتر از نرمالی که در بازار وجود دارد، ابعاد مناسب به طوری که در کارکرد با یک دست خوش دست باشد (یا ابعاد مناسب برای کارکردهای دیگر) و محل قرار گیری مناسب بلندگو برای عدم به وجود آمدن مشکل در مواقع مختلف کاکرد از الزامات عملکردی یک گوشی موبایل به شمار می‌آیند.
    ج) از الزامات انگیزشی که به جز رضایت چیزی به ارمغان نمی‌آورند امکانات نوآورانه هستند که از جمله آنها داشتن صفحه کلید مجازی و متحرک با داشتن قابلیت بزرگ و کوچک کردن، قابلیت انتقال شارژ برق به صورت بی‌سیم بین گوشی‌ها، حافظه بی‌نهایت رم، قابلیت بازیابی فایل ها بدون استفاده از نرم‌افزار های جانبی و موارد مشابه و نوآورانه هستند که به صورت کامل هنوز مورد استفاده قرار نگرفته و یا تکنولوژی آنها ظهور پیدا نکرده است.
    د) در گذر زمان و با توجه به رقابت فشرده بین عرضه‌کنندگان‌، الزاماتی که زمانی انگیزشی شمرده می‌شدند با بکارگیری آن توسط رقبا و کیفیت مورد استفاده در عرضه به مشتریان در طول زمان این الزامات انگیزشی به الزامات عملکردی تبدیل می‌شوند. آن الزام توسط همه عرضه کنندگان و با کیفیت مطلوب در گذر زمان پیاده‌سازی می‌شود و به یک الزام پایه‌ای تبدیل می‌شود. (دلیل دیگر تبدیل و عوض شدن نوع این الزامات بهبود سطح تکنولوژی جهانی می‌باشد.)

  41. شهریار فتاحی میگوید:

    ادامه جاوب سوال ۳ قسمت “د”:
    به عنوان مثال صفحه نمایش مجازی با قابلیت جابه‌جایی و بزرگ و کوچک شدن و … در این برهه زمانی توسط سازندگان گوشی موبایل به کارگرفته نشده است (یا اگر شده باشد در سطح وسیع نبوده و آزمایشی است)، پس اگر شرکتی آن را ارائه دهد به عنوان یک الزام انگیزشی محسوب می‌شود و شدیدا باعث رضایت مشتری می‌شود. در سال‌های آتی به طور حتم شرکت‌ها با آمدن تکنولوژی صفحه نمایش مجازی برای گوشی آن را ارائه می‌دهند و با ارائه آن توسط شرکت‌های مختلف رقابت شدید شده کیفیت ارائه مطرح می‌شود و به الزامی عملکردی تبدیل می‌شود که باعث رضایت و عدم رضایت می‌شود. با گذر زمان همه شرکت‌ها به احتمال بالا آن را با کیفیت مطلوب ارائه می‌دهند و دیگر مشتری حتی فکر نمی‌کند که این الزام در یک گوشی نباشد و یا کیفیت آن زیاد پایین باشد پس تبدیل به یک الزام پایه‌ای می‌شود که تنها در صورت عدم برآورد باعث نارضایتی می‌شود و برآورد آن رضایت خاصی به مشتری نمی‌دهد.

  42. سعيد سهيلي میگوید:

    سلام

    پاسخ سوال ۳

    الف) سیستم عامل/صفحه نمایش لمسی/دوربین = الزام پایه ای
    ب) زمان نگه داشتن شارژ/مدت زمان گارانتی/کیفست تصویر در صفحه نمایش = الزام عملکردی
    پ) ضد آب بودن/تاشو بودن صفحه نمایش/باز شدن قفل گوشی با تشخیص چهره = انگیزشی
    ت) در اثر گذر زمان:
    لمسی بودن کیبورد از انگیزشی به پایه ای تغییر کرده.
    داشتن دوربین سلفی از انگیزشی به پایه ای تغییر کرده.
    ساپورت ۴G از انگیزشی به پایه ای تغییر کرده.

  43. امیرمحمد جهانی میگوید:

    پاسخ سوال ۳:
    الف) برقراری تماس بدون سیم، قابلیت حمل آسان و قابلیت ذخیره باتری از الزامات پایه ای تلفن همراه هستند
    ب) قابلیت تاچ با کیفیت، دوربین مناسب و کیفیت پخش صدا از الزامات عملکردی تلفن همراه هستند
    ج) سیستم عامل های جدید، صفحه ی خمیده و سنسور های جدید از الزامات انگیزشی تلفن همراه هستند.
    د) در طول زمان، الزامات انگیزشی به عملکردی و الزامات عملکردی به پایه ای تبدیل می شوند. برای مثال دوربین یک زمانی الزام انگیزشی محسوب می شد. اما به مرور به الزام عملکردی و برای برخی از مشتریان به الزام پایه ای تبدیل شده است. یا برای مثال، برخی از سنسورهای گوشی ها، الان الزام انگیزشی هستند اما دیری نمی پاید که به یک الزام عملکردی و در نهایت پایه ای تبدیل شوند.

  44. سیدمحمد جواد توسلی میگوید:

    پاسخ ۳
    پایه ای:دوربین،لمسی بودن،بلوتوث
    عملکردی: اتصال به اینترنت، رمز اثر انگشت،رمز شناسایی چهره
    انگیزشی: گرافیک بالا برای بازی های جدید، دوربین های بیشتر، face ID
    تغییرات: نیاز هایی مانند دوربین و بلوتوث در ابتدا جز نیاز های انگیزشی محسوب میشدند اما رفته رفته به نیاز های عملکردی و سپس به نیاز های الزامی و پایه ای تبدیل شدند

  45. مهکام محبی میگوید:

    پاسخ سوال ۳:
    الف) وجود بلندگو، میکروفون و صفحه نمایش ار الزامات پایه‌ای موبایل هستند.
    ب)الزامات عملکردی؛ عمر باتری، سرعت پردازشگر، کیفیت و وضوح تصویر، حساسیت تاچ صفحه.
    ج)الزامات انگیزشی؛ شارژ بی‌سیم، انعطاف پذیری، قابلیت ویدیو پروژکتوری.
    د) با گذشت زمان یک سری الزامات انگیزشی تبدیل به الزامات عملکردی و شاید حتی الزامات پایه‌ای شده باشد؛ مثلا نازک بودن و وزن کمتر و یا حتی تاچ بودن صفحه نمایش و یا داشتن دوربین عکاسی زمانی جزو الزامات انگیزشی محسوب می‌شد اما امروزه میتوان آنها را جزو الزامات پایه‌ای شمرد.

  46. سيد عليرضا موسويان انارکي میگوید:

    پاسخ سوال ۳-
    الف)برقراری تماس، ارسال پیامک، امکان شارژ برقی مجدد
    ب)قدرت باطری موبایل برای حفظ شارژ در طولانی مدت، دریافت پیامک تایید ارسال پیام، امکان بی صدا کردن گوشی موبایل
    ج)امکان تغییر میزان نور صفحه موبایل با تغییرات ساعت شبانه‌روز، امکان عکس برداری، صفحه‌ی لمسی
    د)در ابتدای اختراع و معرفی گوشی همراه برقراری تماس صرفا الزام پایه‌ای تلقی می‌شد و ارسال پیامک امکانی انگیزشی در حالی که رفته رفته با پیشرفت تکنولوژی ارسال پیامک در کنار برقراری تماس الزامی پایه‌ای است

  47. رضوانه میرزامحمدی میگوید:

    پاسخ سوال ۳:الف)۱_قابلیت برقراری تماس تلفنی
    ۲_قابلیت ارسال پیامک
    ۳_داشتن میکروفون و صفحه نمایش
    ب)۱_قابلیت اتصال به اینترنت
    ۲_قابلیت نصب اپلیکیشن ها و شبکات اجتماعی
    ۳_داشتن صفحه نمایش لمسی
    ج)۱_قابلیت رمزگشایی از طریق قرنیه چشم
    ۲_بالا بودن حافظه داخلی
    ۳_قابلیت نصب دو سیمکارت
    ۴_داشتن دوربین با کیفیت بالا
    د)الزامات انگیزشی با گذشت زمان تبدیل به الزامات عملکردی و پایه ای شده و نیز الزامات عملکردی با گذشت زمان تبدیل به الزامات پایه ای میشوند. مثلا داشتن صفحه ی لمسی در تلفن همراه در گذشته الزام انگیزشی بود ولی امروزه تبدیل به الزام عملکردی شده است.

  48. زهرا جان نثاری میگوید:

    پاسخ سوال ۳:
    الف) با توجه به اینکه رعایت الزامات اساسی فقط از نارضایتی مشتری جلوگیری میکند و برآورده ساختن آنها رضایتی به همراه ندارد، سه الزام می‌تواند به صورت زیر باشد:
    وجود دکمه خاموش و روشن
    وجود دوربین در گوشی
    وجود میکروفون برای صحبت کردن و شنیدن صدا
    وجود فلش گوشی
    وجود محل شارژ گوشی
    دکمه کم و زیاد کردن صدا

    ب) چون برآورده ساختن این دسته از نیازها باعث رضایت کامل مشتریان و عدم برآورده سازی آنها باعث نارضایتی مشتریان میشود، پس میتوان موارد زیر را از این دسته نام برد:
    سرعت بالای گوشی
    حافظه بالا
    دوربین با کیفیت بسیار عالی
    Ram مناسب
    جنس بدنه مقاوم و ضد اسیب
    صفحه تاچ مناسب

    ج) برآورده سازی این دسته از الزامات موجب رضایت بالای مشتریان میشود و عدم برآورد آن موجب نارضایتی نمیشود پس میتوان از این دسته موارد زیر را نام برد:
    شارژ شدن با انرژی خورشیدی
    هوشمند شدن موبایل مثلا وقتی پرداخت بانکی داریم در روز مقرر ماهانه به اپلیکیشن مورد نظر برود و قسط مربوطه را از حساب کم کند
    وقتی در حال استراحت و دراز کشیدن هستیم نیازی نباشد تا با دست گوشی را بگیریم، امکانی وجود داشته باشد که مثلا یک دکمه را بزنیم و موبایل با شناسایی چهره ما در فاصله مناسبی از صورت ما قرار بگیرد و نیازی به استفاده از دست نباشد.
    ایجاد قابلیتی که به محض خوابیدن ما در وسط چت بتواند با بسته شدن چشم ما، خود به خود صفحه چت را ببندد و برای فرد قابل پیامی مبنی بر خوابیدن فرد در حال چت ارسال کند تا موجب نگرانی نشود.

    د)
    یکسری از الزامات در ابتدا پایه‌ای نبودند، مثلا وجود دوربین در گوشی در ابتدا الزام پایه‌ای نبود و به مرور زمان و رشد تکنولوژی الزامات در گوشی هوشمند مثل دوربین گوشی، مثل لمسی بودن صفحه گوشی هوشمند تبدیل به الزامات پایه‌ای شده اند. اما کم وزن شدن گوشی موبایل همیشه الزام عملکردی باقی خواهد ماند. یکسری الزامات هم که در گذشته الزامات انگیزشی بوده اند مثل لمسی شدن گوشی موبایل که دویست سال پیش شاید فقط یک آرزو بود اکنون تبدیل به یک الزام پایه‌ای در گوشی‌های هوشمند شده.
    نهایتا الزامات در طول زمان به الزامات پایه‌ای تبدیل میشوند اما یکسری الزامات مثل وزن گوشی موبایل همچنان عملکردی خواهند ماند. مگر اینکه وزن در مقداری ثابت بماند و به هیچ وجه کمتر از آن میزان نشود که در اینصورت این الزام نیز تبدیل به الزام پایه‌ای میشود.

  49. مهراد راجی کرمانی میگوید:

    پاسخ سوال ۳ :
    الف) تونایی تماس تلفنی- ارسال پیامک- حداقل ۵ ساعت باتری نگه دارد- حداقل ۵۰ دسیبل صدا تولید کند
    ب)آنتن دهی مناسب-اتصال به اینترنت- توانایی عکاسی- تماس تصویری
    ج) داشتن چند دوربین- داشتن اینترنت نسل ۵ – ضد آب بودن
    د)زمانی GPS و bluetooth جز الزامات عملکردی و یا قبل از آن انگیزشی بود اما اکنون پایه ای شده است

  50. علی دوست محمدی میگوید:

    پاسخ سوال ۳
    الف
    سالم بودن باتری
    کارکردن درست دوربین
    خواندن سیم کارت
    ب
    سی پی یو قدرتمند
    قابلیت فیلم برداری با کیفیت بالا
    قیمت مناسب
    ج
    ارائه ضمانت تعویض در کنار گارانتی
    هدیه یک سیم کارت یا کارت حافظه به همراه تلفن همراه
    قرار دادن سیستم هوش مصنوعی (AI)در تلفن همراه
    د
    به عنوان مثال قابلیت اتصال به اینترنت ابتدا یک الزام انگیزشی بود که به مرور به الزام عملکردی تبدیل شد و اکنون با توجه به دنیای مدرن یک الزام پایه ای و اساسی برای تلفن های همراه میباشد .
    همچنین پشتیبانی از اینترنت پرسرعت که در ابتدا به عنوان یک الزام انگیزشی مطرح بود و اکثرا از اینترنت نسل دوم استفاده میشد و با گذر زمان و سرعت سرسام اور تکنولوژی و ارتباطات طی چند سال به الزام عملکردی و خیلی سریع به یک الزام پایه ای تبدیل شده است.

  51. فاضل روشن علی میگوید:

    جواب سوال ۳:
    الف) سیستم عامل، بلندگو، مانیتور، حافظه داخلی دکمه های ضروری (مانند خاموش -روشن کردن)
    ب) حجم حافظه، کیفیت بهتر لمس (تاچ)، میزان شارژ بیشتر باتری، وزن کمتر
    ج) قابلیت شناسایی چهره، تا شدن صفحه لمسی، نمایش صفحه روی اجسام خارجی
    د) همانطور که در کلاس مطرح شد، برخی الزامات انگیزشی به الزامات پایه ای و عملکردی تبدیل شده اند، برای مثال در سال ۲۰۰۷ اولین گوشی اپل رونمایی شد که قابلیت لمس داشت و از آن سال تا کنون این قابلیت که در آن سال انگیزشی بود تبدیل به قابلیت پایه ای برای همه گوشی های همراه شده است.
    همچنین الزاماتی مانند داشتن بلوتوث در سال های ۲۰۰۳ یک الزام انگیزشی بود اما بعدا به یک الزام پایه ای تبدیل شد.

  52. حجت اله خاآنی میگوید:

    پاسخ سوال ۳
    الف) الزامات پایه ای
    ۱- دریافت و برقراری تماس، ۲- دریافت و ارسال پیام متنی،۳- بلندگو، ۴- وبگردی، ۵- دوربین، ۶-سیستم عامل و ۷- صفحه لمسی
    ب) الزامات عملکردی
    ۱- دوربین با کیفیت بالا، ۲- رزولوشن صفحه بالا و ۳- نسبت صفحه به اندازه گوشی بالا
    ج) الزامات انگیزشی
    ۱- دادن فضای ذخیره ابری رایگان با خرید گوشی، ۲- داشتن حافظه داخلی زیاد و ۳- مقاوم بودن در برابر ضربه و آب
    د) الزامات پایه ای شماره ی ۴ تا ۷ ذکر شده در بالا در گذشته نزدیک جز امکانات عملکردی و در گذشته دورتر جزء امکانات انگیزشی محسوب می شدند.

  53. مهراد راجی کرمانی میگوید:

    پاسخ سوال ۴ :
    ۱- موبایل نازکتر و سبک و یا موبایل سنگین و کلفت اما با ظرفیت باتری بالا
    ۲- توانایی استفاده از کارت حافظه و داشتن امنیت بالا (کارت حافظه ناقض امنیت بالا است)
    ۳- شارژ سریع ( بعلت کاهش عمر باتری در بلند مدت برخی مخالف این قابلیت هستند)
    ۴- توانایی نصب فرم افزار از هر سورسی و داشتن یک فروشگاه نرم افزار واحد بعلت امنیت بالا
    ۵- بدنه فلزی و بدنه شیشه ای

  54. مهدی شفایی میگوید:

    سلام – پاسخ سوال ۴
    ۱- دسته ای از مشتریان طرفدار گوشی هایی با صفحه های بزرگ هستن و دسته ای مخالف سنگین بودن و موافق جمع و جور بودن موبایل که هرچه صفحه گوشی بزرگتر باشد بر سنگینی و اندازه موبایل افزوده می شود.
    ۲- دسته ای از مشتریان به ظرفیت باتری خیلی بالا نیاز دارند و دسته ای دیگر حساس بر روی سنگینی موبایل هستند که افزایش ظرفیت باتری نیازمند باتری بزرگتر و در نتیجه سنگین تر شدن موبایل می شود.
    ۳- دسته ای از مشتریان طرفدار دوربین جلوی ۲ گانه هستند و دسته ای دیگر موافق صفحه نمایش کامل و یکدست با کمترین سطح اشغال از طرف دوربین و بلندگو و غیره می باشند.
    ۴- دسته ای از مشتریان گوشی های تمام فلز را می پسندد و دسته ای دیگر گوشی های سبک که تمام فلز بودن گوشی سنگین شدن را به ارمغان می آورد.
    ۵- دسته ای از مشتریان علاقه مند هستند که دکمه های صدا و قفل گوشی در یک طرف و دسته دیگر علاقه مند هستند که دکمه ها جدا و در طرفین گوشی باشد.

  55. آسو ظریف میگوید:

    پاسخ سوال ۴:
    اندازه ی صفحه نمایش ممکن است برای یک مشتری مناسب باشد و برای مشتری دیگری خوش دست نباشد.
    کانترست رنگ ها در دوربین برای عکس برداری ممکن است سلایق مختلف را پوشش ندهد و باعث تضاد شود، همچنین شکل های مختلف گوشی مانند دایره و مثلث ممکن است باعث ایجاد تضاد شود.
    تمایل به استفاده از اپلیکیشن های مختلف که با سیستم عامل های مختلف سازگار باشد( مثلا اپلیکیشن خاصی که فقط برای آیفون یا اندروید ارائه شده است)
    افراد مسن تر به کاربری ساده تر موبایل نیاز دارند در صورتی که جوان ها ورژن های جدید و قابلیت ها با کاربری های پیچیده تر را ترجیح می دهند.

  56. سپند پورآذر میگوید:

    پاسخ سوال ۴:
    ۱- گروهی از ذی‌نفعان تمایل دارند روشنایی صفحه‌ی نمایش گوشی زیاد باشد، در حالیکه روشنایی زیاد برای آن دسته از ذی‌نفعانی که چشمانشان به نور حساس است ایجاد مشکل می‌کند.
    ۲- ذی‌نفعانِ ارائه‌دهنده‌ی خدمات بر بستر ابری تمایل دارند حافظه‌های داخلی و جانبی گوشی موبایل کاهش یافته و کاربران هر چه بیشتر محتوای مورد نیاز خود را بر بستر ابری ذخیره کنند، اما طیف وسیعی از کاربران تمایل دارند اطلاعات خود را روی گوشی و کارت حافظه در اختیار خود داشته باشند.
    ۳- گروه‌های حامی محیط زیست خواهان افزایش دوره‌ی استفاده از گوشی‌های موبایل هستند تا آلایندگی‌های حاصل از گوشی‌هایی که دور انداخته می‌شود کاهش یابد، اما گروهی از کاربران تنوع‌طلب هستند و تمایل دارند در بازه‌های زمانی کوتاه گوشی خود را تعویض کنند.
    ۴- نهادهای امنیتی تمایل دارند در صورت نیاز، به اطلاعات کاربران دسترسی داشته باشند، اما کاربران خواهان حفظ حریم خصوصی خود هستند.
    ۵- شرکت‌های تولیدکننده‌ی دوربین‌های عکاسی و فیلمبرداری همچنین تولیدکنندگان بلندگوهای قابل حمل خواهان ایجاد محدودیت‌هایی در کیفیت و قابلیت‌های دوربین و بلندگوی گوشی موبایل هستند تا فروش محصولاتشان کاهش پیدا نکند، اما گروهی از کاربران که به گوشی موبایل به عنوان یک ابزار چندکاره می‌نگرند و دوربین گوشی را ابزار اصلی خود برای تصویربرداری می‌دانند تمایل دارند دوربین گوشی موبایل بالاترین کیفیت ممکن را داشته باشد.

    • سپند پورآذر میگوید:

      در ادامه، تضادهای زیر نیز در مورد مشتریان مطرح است:
      ۶- گروهی از کاربران برای مقاصد مختلف از جمله مطالعه و تماشای فیلم تمایل دارند صفحه‌ی نمایش گوشی بزرگ باشد، در حالیکه طیف وسیعی از کاربران تمایل دارند ابعاد گوشی به گونه‌ای باشد که به راحتی در جیب قرار گیرد.
      ۷- گروهی از مشتریان تمایل دارند نرم‌افزارهای گوشی به صورت اتوماتیک بروزرسانی شود. در مقابل عده‌ای هستند که نمی‌خواهند حافظه‌ی داخلی گوشی آن‌ها پر شود و تمایلی به بروزرسانی خودکار ندارند.
      ۸- برخی از کاربران که با زبان انگلیسی آشنایی ندارند تمایل دارند زبان گوشی زبان مادری آ‌ن‌ها (مثلاً فارسی) باشد، اما عده‌ای نیز معتقدند عناوین و توضیحات به زبان انگلیسی بسیار کارآمدتر و رساتر است و اتفاقاً نمی‌توانند با زبان دیگری غیر از انگلیسی راحت کار کنند.
      به طور کلی، می‌توان گفت بسیاری از قابلیت‌هایی که در تنظیمات گوشی وجود دارد در راستای برطرف‌نمودن تضادهای میان مشتریان ایجاد شده است.

  57. رضوانه میرزامحمدی میگوید:

    پاسخ سوال چهار:۱_بعضی از کاربران به دنبال تلفن همراهی هستند که صفحه ی کوچکتر داشته و به راحتی بتوانند با یک دست با آن کار کنند اما عده ی دیگری از کاربران به دنبال آن هستند که تلفن همراه با صفحه نمایش بزرگتر داشته باشند که برای کارهایی مانند دیدن فیلم و خواندن مطالب راحت تر است
    ۲_عده ای از افراد طرفدار محیط زیست از اقدام اپل مبنی بر حذف شارژر به دلایل محیط زیستی استقبال کرده اند اما این عمل با الزامات و خواسته های عده ی کثیری از مشتریان در تضاد است.
    ۳_عده ای افراد به دلایلی چون امنیت بالاتر سیستم عامل ios را ترجیح میدهند در حالی که عده ی دیگری از مشتریان به خصوص در ایران که به دلیل تحریم ها به راحتی امکان نصب و بروزرسانی اپلیکیشن های ios را ندارند تلفن همراه با سیستم اندروید را انتخاب می کنند.
    ۴_عده ای از افراد تلفن همراه با حافظه ی داخلی بالاتر را در اولویت انتخاب خود قرار می دهند و عده ی دیگری از افراد تلفن همراه با پردازشگر قوی تر را الزام مهمی تلقی می کنند.
    ۵_عده ای افراد که به دنبال تلفن همراهی با قابلیت نصب دو سیمکارت هستند نمیتوانند از سیستم عامل ios در تلفن های همراه اپل که تنها امکان نصب یک سیمکارت را می دهد استفاده کنند.

  58. امیرمحمد جهانی میگوید:

    پاسخ سوال ۴:
    ممکن است سازنده ی تلفن همراه، به منظور افزایش کیفیت آنتن دهی، نیاز باشد تا قطعه ای اضافی در گوشی تعبیه کند. این کار طبیعتا سایز گوشی و وزن آن را اضافه می کند و با خواسته ی مشتریانی که گوشی سبک و کوچک دوست دارند در تضاد باشد.
    ممکن است سازنده بخواهد کیفیت تصویر برداری از به فول اچ دی ارتقا دهد. این کار مصرف باتری را بالا برده و با خواسته ی مشتریانی که مصرف باتری برایشان مهم است در تضاد باشد.
    ممکن است سازنده بخواهد تکنولوژی اینترنت گوشی را از فور جی به فایو جی ارتقا دهد. این کار احتمالا تشعشات گوشی را افزایش خواهد داد. این امر باخواسته ی مشتریانی که به سلامت خود اهمیت می دهند در تضاد است.
    ممکن است سازنده بخواهد کیفیت گیمینگ و قابلیت بازی کردن را در گوشی بالا ببرد. این کار احتمال دارد سرعت گوشی را کم کند و با خواسته ی مشتریانی که تاچ سریع دوست دارند در تضاد باشد.
    ممکن است سازنده بخواهد گوشی کم وزن تری را بسازد. این کار احتمالا باعث می شود کیفیت بدنه کاهش پیدا کند و با خواسته ی مشتریانی که گوشی محکم می خواهند در تضاد باشد.

  59. سیدمحمد جواد توسلی میگوید:

    پاسخ چهار
    ۱_ گرافیک بالا برای ران کردن نرم افزار های تخصصی
    ۲_ پورت های بیشتر (اچ دی ام آی)
    ۳_ اتصال دسته ی بازی
    ۴_ قابلیت ذهن خوانی
    ۵_ قابلیت شارژ وایرلس

  60. سيد عليرضا موسويان انارکي میگوید:

    پاسخ سوال ۴-
    در ارتباط با گوشی موبایل می‌توان موارد زیر را از تضاد بین الزامات و خواسته‌های مشتریان ذکر کرد:
    ۱- گروهی از مشتریان انتظار دارند گوشی موبایل باتری سر خود باشد ولی گروه دیگر انتظار دارند باتری گوشی قابل جدا شدن باشد.
    ۲- گروهی از مشتریان انتظار دارند قاب گوشی از یک مدل خاص که قبلا فلزی بوده بخاطر داغ شدن بیش از حد از جنس دیگری باشد ولی گروه دیگر انتظار دارند از همان جنس باشد.
    ۳- گروهی از مشتریان انتظار دارند شارژر گوشی تایپ سی باشد ولی گروه دیگر کابل‌های قبلی را دارند و نمیخواهند عوض شود.
    ۴- گروهی از مشتریان انتظار دارند گوشی نیازی به کارت حافظه جانبی نداشته باشد ولی گروه دیگر می‌خواهند کارت حافظه قبلیشان را در گوشی جدید بگذارند.
    ۵- گروهی از مشتریان انتظار دارند گوشی تماما لمسی باشد بدون هیچ دکمه‌ای حتی برای کم و زیاد کردن صدا اما گروه دیگر می‌خواهند در همین حالات عادی باقی بماند و تغییر را نمی‌پذیرند.

  61. علی دوست محمدی میگوید:

    پاسخ سوال ۴
    ۱-عده ای از کاربران تمایل به موبایل هایی در ابعاد کوچک دارند تا به راحتی در دست جای بگیرد و استفاده از آن راحت باشد
    اما کاربرانی نیز هستند که تمایل به صفحه نمایش بزرگتر دارند که به تبع ابعاد موبایل نیز افزایش پیدا میکند.
    ۲-صفحه نمایش خمیده (edge) مورد پسند عده ای از کاربران و همچنین مخالفت عده ای دیگر را به همراه دارد.
    ۳-قرارگیری چند دوربین در پشت گوشی های هوشمند مورد پسند افرادی ست که به دنبال استفاده از ویژگی های بیشتر دوربین هستند اما عده ای نیز به دلیل شکلی که بعضا نامتعارف و نامعمول به موبایل میدهد مخالف ان هستند.
    ۴-عده ای از کاربران علاقه مند به بدنه فلزی و عده ای به بدنه شیشه ای و حتی پلاستیکی علاقه دارند
    ۵-انتخاب سیستم عامل و رابط کاربری از جمله مواردی هستند که کاربران در انها اختلاف نظر دارند و بسته به تجربه قبلی و یا میل و علاقه شخصی معمولا بین سیستم عامل گوشی های شرکت اپل( IOS) و سیستم عامل اندروید تفاوت و تضاد وجود دارد
    ۶-عده ای از کاربران علاقه مند به صفحه نمایش بزرگتر دارند اما دوست ندارند که تبلت در دست بگیرند و برای همین موبایلهای تاشو را ترجیح میدهند که اخیرا چندین شرکت هم اقدام به تولید این مدل موبایل ها کرده اند،اما کاربرانی نیز هستند که به دلیل شکل نامتعارف و ضخامتب که به دلیل تا شدن گوشی به وجود می‌آید از این نوع طراحی استقبال نمیکنند و خواستار طراحی متعارف موبایل هستند

  62. شهریار فتاحی میگوید:

    جواب سوال ۴:
    ۱- سایز گوشی همواره در بین مشتریان مورد اختلاف بوده است گروهی بزرگ بودن آن را مزیت می‌دانند (برای تماشای فیلم،بازی و …) و گروهی سایز کوچک و خوش‌دست بودن را مورد پسند می‌دانند لذا این تضاد همواره بین این دو گروه از مشتریان وجود دارد.
    ۲- تمام صفحه بودن یا نبودن (حاشیه داشته باشه یا نه!) توسط عده‌ای مورد تایید و توسط عده‌ای رد می‌شود. (شاید این طور قضاوت می‌کنند که تمام صفحه بودن در صورت ضربه خوردن به گوشی زودتر باعث خراب شدن آن می‌شود و هرگروه دلایل خود را دارند.)
    ۳- استفاده از دوربین‌های بازشونده (غیر ثابت باشد و باز و بسته شود) توسط گروهی از استفاده‌کنندگان از گوشی موبایل و دوربین دوستان یک الزام جذاب محسوب می‌شود در حالی که بسیاری دیگر آن را رد کرده و معتقدند ثابت بودن بهتر است و دوربین ثابت کمتر آسیب می‌بیند،قابل تعمیر است و … .
    ۴- محل قرارگیری قابلیتی همچون اثر انگشت مورد توافق همگی نیست و عده‌ای در پشت گوشی بودن آن را می‌پسندند و عده‌ای دیگر روی تاچ اصلی و پایین صفحه را قبول دارند. این مورد برای دوربین و قطعات بیرونی دیگر نیز به نسبت وجود دارد.
    ۵- باتری موبایل از جمله مواردی است که مورد تضاد مشتریان است اینکه آیا به صورت پلمب ارائه شود یا بتوان آن را باز یا تعویض کرد.
    ۶- گروهی ذخیره سازی اتوماتیک داده در فضای ابری و … را می‌پسندند و عده‌ای دیگر آن را ایمن نمی‌دانند و از سرقت اطلاعات می‌ترسند.
    ۷- تعداد دکمه های گوشی موبایل مورد توافق نیست گروهی اصلا بدون دکمه را بیشتر قبول دارند و عده‌ای دیگر دکمه پاور یا صدا را به صورت فیزیکی دوست دارند و اینکه جای هر مدام کجا باشد و… .

  63. اميرمحمد قاسمي میگوید:

    پاسخ سوال ۴:
    ۱- سایز صفحه نمایشگر موبایل ها در ابعاد آنها( بعضی از مشتریان ابعاد کوچکتر و بعضی بزرگتر می پسندند)
    ۲- پردازنده با سرعت بالا به جهت عملکرد، یا پایین بودن تششعات ناشی از عملکرد پردازنده
    ۳- سیستم عامل اندروید یا IOS
    ۴- داشتن شارژر ( اخرین موبایل اپل، شارژر را از پک تلفن حذف نموده است)
    ۵- داشتن قابلیت اضافه کردن مموری کارت

  64. سعيد سهيلي میگوید:

    سلام

    پاسخ سوال شماره ۴

    پنج تضاد بین الزامات و انتظارات مشتری مثل مقدار حافظه داخلی گوشی / مقدار رم دستگاه / ساپورت ۴G یا ۳G بودن/ داشتن قلم گوشی / فست شارژ بودن گوشی / سایز فیزیکی گوشی تلفن / رنگ گوشی تلفن / جزء مواردی هستند که برای گوشی تلفن همراه و کارخانه سازنده آن ، الزام شناخته شده ولی میتواند با توجه به سلیقه و نحوه بکارگیری مشتری از موبایل، باعث رخداد تضاد در ایجاد عوامل فوق الذکر باشد.

  65. فاضل روشن علی میگوید:

    جواب سوال ۴:
    ۱- بزرگتر شدن صفحه گوشی
    ۲- تغییر شکل و فرم گوشی (مانند گوشی آیفون که در برخی مدل ها گوشه های آن منحنی شد)
    ۳- حدف همه دکمه های فیزیکی گوشی و قرار دادن دکمه تاچ
    ۴- ارائه گوشی موبایل بدون شارژ کننده آن ها
    ۵- بروز رسانی سیستم گوشی و عدم تناسب آن با سلیقه مشتری

  66. مهکام محبی میگوید:

    پاسخ سوال ۴) امروزه تنوع در خواسته‌ها و الزامات مورد نیاز برای گوشی موبایل بسیار زیاد است و کمپانی‌ها با ارائه محصولات متنوع با قابلیت‌های مختلف سعی در برآورده‌سازی نیازها و الزامات مشتریان دارند. برای مثال رنگ‌های مختلف، حجم حافظه متفاوت، اندازه‌های مختلف از نمونه‌ی الزامات متفاوت است که کمپانی ها با ارائه گزینه‌های زیاد و به صورت option آن‌ها را برآورده میکنند و این تضاد محسوب نمیشود.
    اما اگر به عنوان مثال یک گروه از مشتریان خواهان نمایشگر های بزرگتر باشند و همچنین طول عمر باتری، طبیعتا باید از باتری هایی قوی‌تر استفاده کرد که می‌توان گفت این مسئله مغایرتی با تقاصای دیگر مشتریان نخواهد داشت و همه‌ی مشتریان به نوعی دوست دارند که عمر باتری موبایلشان طولانی باشد اما این مسئله هزینه را افزایش می‌دهد و همچنین اگر برای همه‌ی موبایل‌های تولید شده این رویکرد استفاده شود و گزینه‌های مختلفی وجود نداشته باشد، طبیعتا با تضاد بین الزامات مشتریان مواجه خواهیم شد. این مثال میتواند برای بخش های مختلف یک گوشی موبایل اتفاق بیفتد از جمله حافظه، قدرت پردازنده و … .

  67. آرش نامجوفرد میگوید:

    پاسخ سوال ۴)
    ۱- قابلیت تصویر بردای با کیفیت ۴کی
    ۲-قابلیت قابلیت شارژ سریعتر
    ۳-ضد خش بودن صفحه نمایش
    ۴- قابلیت تغییر رنگ صفحه نمایش
    ۵- امکان تغییر زبان های کیبورد

  68. زهرا جان نثاری میگوید:

    پاسخ سوال ۴:
    ۱- مثلا ابعاد: برخی افراد دوست دارند موبایل بزرگ باشه و برخی افراد تمایل دارند که کوچک باشد و راحت در دست جا شود.
    ۲- شکل ظاهری: برخی افراد دوست دارند موبایل ساده تر و چارگوش تر باشه، برای افراد دوست دارند که انحنا و شکل پیچیده تری داشته باشد.
    ۳- محل سنسور اثر انگشت: برخی تمایل دارند که این سنسور در پشت گوشی باشد تا با انگشت اشاره زمانی که موبایل در دستشان است راحت قفل گوشی را باز کنند اما برخی افراد میخواهند همان دکمه اصلی پایین گوشی کار باز کردن موبایل را هم انجام دهد و سنسور پشت صفحه را اضافه و دست و پاگیر میدانند.
    ۴- محل پورت شارژ: بعضی تمایل دارندمحل پورت شارژ موبایل بالا باشد و برخی میخواهند این محل پایین موبایل قرار داشته باشد.
    ۵- در داشتن دوربین اصلی: بعضی افراد تمایل دارند که دوربین اصلی در داشته باشد که خیالشان از آسیب و کثیفی راحت باشد و برخی افراد دوست دارند به خاطر زیبایی موبایل، دوربین اصلی در نداشته باشد.
    ۶- انحنا داشتن لبه های موبایل یا edge بودن صفحه: برخی افراد به دلیل زیبایی تمایل دارند که صفحه موبایلشان انحنا داشته باشد ولی بعضی افراد به خاطر اسیب پذیری بیشتر این نوع صفحه ها تمایلی به انحنای صفحه ال سی دی موبایل ندارند.

  69. امیرمحمد جهانی میگوید:

    پاسخ سوال ۵-داستان:
    اوایل اسفند سال ۹۸ بود که رسانه ها درباره ی ورود ویروس کرونا به ایران خبر دادند. پیش از این، کرونا در چند کشور جهان شیوع پیدا کرده بود و حالا مردم ایران در شوک بزرگ فرو رفته بودند. چندی نگذشت که دولت خبر تعطیلی مدارس و دانشگاه ها را ابلاغ کرد. حتی مدارس روستایی نیز از این اتفاق مستثنی نبودند. مدرسه ی روستای علی آباد نیز یکی از همین مدارس بود. یک مدرسه ی پسرانه که بچه های روستایی از کلاس اول تا دوازدهم به آنجا می روند. در واقع این مدرسه تنها مدرسه ی روستای علی آباد است. محمد علی که در آن زمان، در آستانه ی دیپلم بود، حالا نیاز داشت تا یک تلفن همراه داشته باشد تا بتواند درس بخواند. محمد علی معمولا بعد از مدرسه به مغازه ی پدرش می رفت و لبنیات می فروخت. شک داشت که بتواند با پس اندازهایش یک تلفن همراه خوب بخرد. از همکلاسی هایش که پرسیده بود، میگفتند موبایلی بخر که حافظه اش زیاد باشد. یا به اصطلاح رم بالای ۳۲ گیگ داشته باشد. حتما اینترنت نسل ۴ را هم پوشش دهد. البته قیمتش هم باید با پس انداز محمد علی هم خوانی می داشت. خوشبختانه چند ماهی می شد که پای اینترنت به علی آباد باز شده بود و چند دکل مخابراتی در آنجا قد علم کرده بودند. محمد علی با موتور به شهرهای اطراف میرفت و به موبایل فروشی ها سر میزد. از مغازه دارها سوال می پرسید و راهنمایی می گرفت. چند نفر به او گفتند که موبایل های هوآوی ارزان است و امکانات خوبی دارد. نرم افزار شاد هم به راحتی روی آن نصب می شود. اما هر از گاهی هنگ می کند و ممکن است وسط کلاس درس اذیت کند. اما محمد علی چند مدل موبایل سامسونگ هم پیدا کرد که قیمت نسبتا خوبی داشتند. یکی از آن ها A10 بود. اگرچه از هوآوی گران تر بود اما بلاخره اسم سامسونگ را یدک می کشید و خریدار را خاطر جمع می کرد. دوربین هم داشت اما برای محمد علی خیلی مهم نبود. مزیتی که گوشی های سامسونگ به هوآوی داشتند، بدنه ی باکیفیت تر، تصویر شفاف تر، عمر بالاتر، دوربین بهتر و یک سری ویژگی های جزئی دیگر بود. اما در آخر محمد علی بین A10 سامسونگ و Y6 هوآوی می بایستی یکی را انتخاب می کرد. هر دو ۳۲ گیگ رم داشتند، پشتیبانی از اینترنت نسل ۴، LCD با ۱۶ میلیون رنگ و اندروید ۹.۰. اما محمد علی با پس اندازهایش و کمک پدرش، گوشی هوآوی را انتخاب کرد. مغازه داری که آنجا بود، برای محمد علی نرم افزار شاد، آفیس و چند بازی هم نصب کرد. ۱ سال گارانتی هم روی خرید بود. پدر محمد علی با مغازه دار صحبت کرد تا کمی تخفیف بگیرد اما آنچنان موفق نبود. مغازه دار به پدر محمد علی پیشنهاد کرد که یک کاور و گلس محافظ هم بخرد تا عمر گوشی بالاتر برود. در آخر هم گفت که هر وقت شارژر گوشی خراب شد پیش او بیایند و یک شارژر اصل بخرند. هوآوی Y6، یک انتخاب خوب برای دانش آموزانی مثل محمد علی است که با کمی پس انداز، مدرسه را به خانه شان می آورد.

  70. میکائیل رحیمی میگوید:

    خیلی وقت بود که میخواست گوشیش عوض کنه آخه ۱ ماه پیش از دستش افتاده بود و صفحه موبایلش شکسته بود. رضا تو اسنپ کار میکنه و بدون گوشیش به مشکل میخوره ، چون بعضی از فعالیتها مثل استفاده از نقشه و گرفتن مسافر رو با موبایلش انجام میده. بالاخره وقت کرد که یه روز تعطیل بره چارسو و موبایل بخره. به خاطر محدودیت بودجه رفت سراغ گوشی های ارزون قیمت و معمولی و دور گرونا رو خط کشید. چنتا ویژگی مثل ظرفیت باتری و حافظه و مقاومت بدنه مخصوصا LCD وایش مهم بود ولی بقیه چیزا نه. از چنتا مغازه پرس و جو کرد و ازشون راهنمایی گرفت. تصمیم گرفت از بین دو تا برند شیائومی و سامسونگ یه موبایل مناسب واسه خودش بخره. به خاطر اینکه بیشتر مطمئن بشه هم به نمایندگی شیائومی رفت و هم به نمایندگی سامسونگ. در نهایت به این نتیجه رسید که یه گوشی با ۶۴ گیگ حافظه و ۵۰۰۰ میلی آمپر و بدنه فلزی از برند شیائومی انتخاب کنه.

  71. فاضل روشن علی میگوید:

    جواب سوال ۵: تمرین داستان برای گوشی موبایل:
    صابر بوتیک دار است و در قشم کار می‌کند، گرانی از یک طرف و شیوع کرونا از طرف دیگر باعث شده اند مردم به جای خرید حضوری از قشم، خرید خود را اینترنتی انجام بدهند، صابر هم تصمیم گرفته است که بالاخره پیج اینستاگرامی برای اجناس خود دست و پا کند و در این بازار رقابتی، سهمی داشته باشد.
    او مرد جوانی است که به برند پوشی و خرید برندهای معروف از جمله لوازم الکترنیکی خود بسیار اهمیت می‌دهد. مدتی است که تلفن همراه آیفون او خراب شده است. او به فکر تعمیر آیفونی خود است، اما پس از سر زدن به بازار موبایل فروشان منطقه، با توجه عدم وجود مرکز معتبر تعمیر آیفون، دست از پا دراز تر به منزل برگشت. او که نتوانست آیفون خود را تعمیر نماید، تصمیم گرفت موبایل جدیدی بخرد اما این بار سعی نمود که منطقی تر بررسی کند و در کنار نام و برند معتبر، کارایی تلفن همراه را نیز بسنجد.
    او تصمیم گرفت در اولین فرصت که به تهران برگشت به بازار موبایل ایران واقع در خیابان حافظ رفته و موبایل جدیدی برای خود بخرد تا علاوه بر ایجاد کسب و کار جدید در اینستاگرام، در صورت خراب شدن گوشی بتواند آن را سریع و با قیمت مناسب در نزدیکترین محل تعمیر نماید. البته صابر مشکل دیگری هم با موبایل آیفون خود دارد و آن خالی شدن شارژ باتری آیفون است. دلیل آن هم استفاده زیاد صابر از گوشی خود به خاطر علاقه زیاد او به بازی سرگرم کننده مانند جی تی آی است.
    صابر پس از صحبت با دوست خود متوجه شده که موبایل سامسونگ دوستش بازی جی تی آی را رایگان دانلود کرده و بازی می کند، این در حالی است که صابر این بازی را از اپل استور به قیمت ۳ دلار خریداری کرده است، آن هم با مشکلات فراوان آیفون به دلیل تحریم و نداشتن کارت اعتباری بین المللی مجبور به خریدن گیفت کارت از اینترنت نموده که یک بار هم یکی از وب سایت های اینترنتی، پول را از حساب صابر کم کرده بود اما گیفت کارت را برای او ارسال نکرده بود.
    آخر ماه شده و صابر برای دیدن خانواده خود به تهران می رود، همانطور که به خودش قول داده بود تصمیم می گیرد برای خرید موبایل این دفعه وقت کافی گذاشته و برندهای دیگر موبایل را بررسی نماید تا بتواند جلوی ضررهایی که تا به حال به دلیل استفاده از آیفون داشته را بگیرد.
    او با رفتن به بازار موبایل ایران، وارد فروشگاه موبایل فروشی که انواع برندهای موبایل را دارد می شود و درخواست یک گوشی موبایل خوب می کند، فروشنده نیز با کمی صحبت با صابر متوجه می شود که او اطلاعات کمی از موبایل دارد و سعی می کند ابتدا مشخصات یک گوشی موبایل خوب را برای صابر توضیح دهد تا او بتواند انتخاب درستی داشته باشد.
    فروشنده کابردهای اصلی و جانبی یک گوشی را برای صابر توضح می دهد و برخی برندهای معتبر را بر اساس اولویت به او معرفی می نماید.
    سیستم عامل گوشی: سیستم عامل iOS کاربر پسندتر است و تنوع برنامه های موبایل بالاتری دارد اما با توجه به تحریم های بین المللی ایران، محدودیت های زیادی برای این سیستم وجود دارد. از طرفی سیستم عامل اندروید به دلیل قابلیت توسعه برنامه ها برای ایران، انتخاب های خوب و به صرفه ای را برای شما به ارمغان می آورد.
    طراحی و ظاهر: جذب شدن به طراحی و ظاهر موبایل کاملا بسته به سلیقه مشتری دارد. موبایل های آیفون و سامسونگ طراحی های مختص به خود را دارند که البته اکثر مدل های جدید آن ها دارای لبه های گرد در اطراف گوشی هستند. تنوع رنگ در موبایل آیفون محدوتر است و رنگ های برندهای سامسونگ، شیائومی و هواوی تنوع بیشتری دارند. جنس بدنه گوشی های اپل به جز یک مدل همگی فلزی هستند در حالی که اکثر سایر برندها جنس بدنه پلاستکی و البته با کیفیت بالا دارند. بنابراین مقاوت آیفون در برابر ضربه به نسبت سایر آن ها بالاتر است. بنابراین در صورت تهیه گوشی با بدنه پلاستیکی باید قاب ضد ضربه برای آن تهیه نمود.
    عمر باتری: یکی از مهمترین ویژگی های یک موبایل عمر باتری آن است. باتری های آیفون در مقایسه با سامسونگ و هواوی شارژ کمتری را نگه می دارند. بنابراین در صورتی که نیاز به باتری با عملکرد بالاتر نیاز دارید می بایست آیفون را فراموش کنید و برندهای سامسونگ یا هواوی و … خریداری نمایید.
    صفحه نمایش: در صفحه نمایش دو ویژگی کیفیت رنگ و شفافیت و رزلوشن اهمیت دارد. اکثر گوشی های جدید دارای صفحه نمایش بزرگ ۶ الی ۶.۵ اینچی و از نوع super AMOLED بوده که می تواند کیفیت خارق العاده ای داشته باشد. در مدل های با قیمت بالاتر صفحه نمایش کمترین میزان حاشیه را با بدنه دارد و نسبت آن به بدنه بالای ۸۷ درصد است. لازم است به رزلوشین و تراکم پیکسل مناسب هم توجه داشته باشید چرا که رنگ ها را می تواند به صورت زنده و شفاف به کاربر نشان دهد.
    صفحه نمایش از نظر ضد خش و ضد ضربه بودن اهمیت دارد. در مدل های با قیمت بالا معمولا از تکنولوژی گوریلاگلس ۵ استفاده شده است که معمولا نیازی به گلس نیست اما در مدل های با قیمت پایین تر باید از گلس ضد ضربه و ضد خش استفاده شود.
    دوربین گوشی: موارد با اهمیت در دوربین گوشی تعداد و نوع فلش ، اندازه روزنه عکسبرداری،تعداد حسگر های دوربین، لنز دوبل، لرزه گیر و رزلوشن بالاست. هر چه این موارد بالاتر باشد قیمت گوشی نیز به تناسب بالاتر می رود. از دوربین های با ۳-۴ حسگر و فلش LED می توان برای عکسبرداری مناسب در شب نیز استفاده نمود که این تکولوژی در اکثر برندهای عنوان شده و البته در مدل های بالای این برندها وجود دارد. اکثر مدل های بالای این برندها سنسور اصلی با قابلیت ۴۸ مگاپیکسلی به بالا از نوع عریض (wide) بوده که دریچه دیافراگم آن f/2.0 است. همچنین حسگرهای بسیار قدرتمند توانایی عکس برداری با ثبت پیکسل هایی به سایز ۰.۸ میکرومتر را دارا است.
    توان پردازش گوشی: شاید اهمیت این مورد برای بسیاری از کاربران مغفول مانده است. اما برای افرادی که بازی های با حجم بالا انجام می دهند، نیاز است که به این مورد توجه خاصی داشته باشند.
    حافظه گوشی: در مورد حافظه گوشی بسته به نوع استفاده شما از گوشی موبایل می توانید انتخابی متفاوت داشته باشید. برای مثال در صورت استفاده از بازی های با حجم بالا، علاقه به عکاسی با موبایل و … میزان حافظه متفاوتی را می توانید خریداری نمایید. اما با توجه به کیفیت بالای دوربین های موبایل و برنامه های زیادی که روی موبایل نصب می شود توصیه می شود، حافظه حداقلی ۳۲ گیگابیت خریداری نمایید. همه گوشی های با برندهای مختلف دارای انواع حافظه هستند و میتوانید با پرداخت قیمت بالاتر حافظه داخلی بالاتری را خریداری نمایید. البته برخی مدل های گوشی برخی برندها مانند سامسونگ قابلیت کارت حافظه را دارند اما شامل همه برندها نمی شود.
    قابلیت تعمیر نمودن: یکی از مواردی که شاید تا قبل از تورم و تحریم به آن توجه زیادی نمی شد، بحث تعمیر نمودن موبایل در صورت خراب شدن بود. زیرا معمولا قیمت موبایل در قبل از تورم مناسب بود و در صورت خراب شدن برخی از کاربران موبایل جدیدی خریداری می کردند. اما در حال حاضر به دلیل بالا رفتن قیمت گوشی به شدت این امر مورد توجه قرار گرفته است. از طرفی تحریم ها باعث شده که نمایندگی برای برندهایی مانند اپل در ایران وجود نداشته باشد و تعمیر نمودن آن با مشکلات خاصی همراه باشد. در صورتی که گوشی های سامسونگ و به خصوص هواوی و شیائومی که برندهای چینی هستند راحتر تعمیر می شوند.
    دوام گوشی: در خصوص ویژگی دوام باید بدون هیچ تردیدی عمر گوشی آیفون را نسبت به برندهای دیگر مثال زد. اما در سال های اخیر گوشی سامسونگ نیز توانسته با به کار بردن مواد اولیه مناسب در گوشی های همراه خود، این قابلیت مهم را ارتقاء دهد. اما گوشی های چینی مانند هواوی و شیائومی همچنان در این مورد ضعف جدی دارند.
    و در نهایت قیمت: این کاملا به جیب شما بستگی دارد که می خواهید چقدر برای یک گوشی موبایل هزینه نمایید اما از آجایی که در حال حاضر تورم بالاست و قیمت مدل های بالا به حدود ۴۰ و حتی ۵۰ میلیون تومان رسیده است باید خرید گوشی را متناسب با نیازتان تنظیم نمایید.در کل قیمت های سیستم عامل های اندروید از آیفون مناسب تر بوده و با تمامی ویژگی های عنوان شده در بالا و بسته به نیاز شما می توانید با قیمت مناسب یک گوشی با کارکرد بالا خریداری نمایید.
    صابر پس از شنیدن ویژگی های یک موبایل خوب، مشکلات اصلی خود در مورد استفاده از گوشی قبلی خود که آیفون بود را به فروشنده توضیح داد که همانطور که در ابتدا عنوان نمودیم شامل موارد ذیل بود:
    – عمر کم باتری و نیاز مداوم به شارژ نمودن آن
    – محدودیت های استفاده از برنامه های اپل و پولی بودن برخی از بازی هایی که در سیستم اندروید دوست صابر مجانی بود.
    – مشکل پرداخت پول برای خرید برنامه از اپل استور به دلیل تحریم و خرید گیفت کارت از واسطه ها
    – عدم کاربرد برخی ویژگی های گوشی آیفون در ایران مانند استفاده از گوشی به جای کارت اعتباری فیزیکی، قابلیت ۵G محدود
    – دسترسی محدود به تعمیرات موبایل اپل در همه مناطق ایران و نبود نمایندگی و مرجع معتبر برای تعمیرات
    فروشنده پس از شنیدن مشکلات صابر به او پیشنهاد می نماید که از خریدن مجدد گوشی آیفون صرف نظر نماید. تصمیمی که خود صابر هم از قبل به آن رسیده بود و ۲ موبایل را به صابر پیشنهاد می دهد. یکی گوشی موبایل سامسونگ مدل Galaxy Note10 Lite SM-N77F/DS دو سیم کارت ظرفیت ۱۲۸ گیگابایت با قیمت ۱۵.۸۰۰.۰۰۰ تومان و دیگری گوشی موبایل هوآوی مدل Mate 30pro LIO-N29 5G دو سیم کارت ظرفیت ۲۵۶ گیگابایت با قیمت ۲۰ میلیون تومان
    فروشنده برای هر یک از موبایل های معرفی شده توضیحات خلاصه زیر را ارائه می دهد:

    گوشی موبایل سامسونگ مدل Galaxy Note10 Lite SM-N77F/DS دو سیم کارت ظرفیت ۱۲۸ گیگابایت با قیمت ۱۵.۸۰۰.۰۰۰ تومان:
    گوشی موبایل Galaxy Note 10 Lite محصولی از خط تولید موفق Note است که با ویژگی‌های یک پرچم‌دار روانه بازار شده است. سامسونگ سعی کرده است در تولید این محصول ویژگی‌های پرطرفدار Note 10 مانند نمایشگر تمام‌صفحه آمولد و باتری قدرتمند را نگه دارد. اما این محصول را به شکلی مقرون‌به‌صرفه عرضه کند. حسگر اثر انگشت این گوشی هم مانند برادران بزرگترش در زیر صفحه‌نمایش کار گذاشته شده است و عملکرد کاملاً مطلوبی دارد. صفحه‌نمایش استفاده‌شده در این گوشی ۶.۷ اینچی به پنل سوپرآمولد پلاس مجهز شده است. این صفحه‌نمایش در هر اینچ ۳۹۴ پیکسل را نشان می‌دهد که به معنی مشاهده مطلوب جزئیات از سوی کاربر است. تراشه‌ی این محصول اگزنوس ۹۸۱۰ است که به‌عنوان تراشه‌ای ۱۰ نانومتری عملکردی بهینه دارد. دوربین گلکسی Note 10 لایت از ترکیب سه سنسور ۱۲ مگاپیکسلی تشکیل شده و به فلش LED مجهز شده است. گلکسی نوت ۱۰ لایت، دوربین سلفی سنسوری ۳۲ مگاپیکسلی دارد و می‌تواند عکس‌های عریضی بگیرد؛ قابلیت عکاسی HDR هم یکی دیگر از ویژگی‌های دوربین سلفی است. این دستگاه در رنگ‌های مختلف برای کاربرانی با سلایق مختلف به بازار عرضه شده است. پشتیبانی از فناوری شارژ سریع ۲۵ واتی، درگاه USB Type-C و حسگر اثرانگشت در زیر نمایشگر از دیگر ویژگی‌های این تازه‌وارد خانواده سامسونگ است. سامسونگ با عرضه Note 10 لایت در نمایشگاه CES 2020 برای بار دیگر نشان داد که در سال‌های اخیر به دنبال ایجاد تنوع بیشتر در محصولات خود است تا بتواند بازار گسترده‌تری از کاربران را به خود اختصاص دهد.
    گوشی موبایل هوآوی مدل Mate 30pro LIO-N29 5G دو سیم کارت ظرفیت ۲۵۶ گیگابایت با قیمت ۲۰ میلیو تومان:
    یکی از کمپانی‌های بزرگ و مطرح در سطح جهانی هوآوی است که گوشی‌هایی با محبوبیت و طرف‌داری بالایی تولید می‌کند و سالانه فروش بسیاری از بازار را به‌دلیل کیفیت به خود اختصاص می‌دهد. گوشی موبایل هوآوی مدل Mate 30pro LIO-N29 5G دو سیم کارت ظرفیت ۲۵۶ گیگابایت یکی از همان گوشی‌های باکیفیت این برند است که می‌تواند تمامی نیازهای ما مانند وب‌گردی، بازی آفلاین و آنلاین، تماشای فیلم و کلیپ، شبکه‌های اجتماعی، کار با Applications (نرم‌افزارها) و بسیاری دیگر را انجام دهید. یکی از ویژگی‌های این گوشی باتری آن است. برای گوشی Mate 30pro باتری لیتیوم-پلیمری با ظرفیت ۴۵۰۰ میلی‌آمپرساعت در نظر گرفته‌اند که شما می‌تواند با خیالی آسوده به کار کردن با گوشی بپردازید. شما اگر این گوشی را با باتری ۱۰۰ درصد در اختیار داشته باشد می‌توانید در ۱ یا ۳ روز تمامی ظرفیت باتری آن استفاده کنید و این موضوع کاملا به نوع استفاده شما بستگی دارد. از این گوشی می‌توانید استفاده‌های بسیار متنوع و باکیفیتی در عکاسی داشته باشید. پردازنده مرکزی (CPU) و پردازنده گرافیکی (GPU) این گوشی به‌اندازه‌ای قدرت دارند که می‌توانید بازی‌های روز آنلاین و آفلاین با Graphic Map بزرگ و برنامه‌های محاسباتی و عملیاتی را اجرا کنید. این گوشی دارای ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی و ۸ گیگابایت حافظه RAM (رَم) است. گوشی هوآوی Mate 30pro 5G دارای دوربین چهارگانه در پشت گوشی بوده که دارای رزولوشن ۴۰، ۴۰، ۸ مگاپیکسل و TOF سه بعدی است، که هرکدام دارای کارایی و استفاده‌ای متفاوتی در انواع عکاسی‌های شما هستند. دوربین عکاسی سلفی Mate 30pro 5G به دو سنسور مجهز شده که یک لنز عریض (Wide) با رزولوشن ۳۲ مگاپیکسل بوده و دیگری سنسور TOF سه بعدی است که می‌توانید عکاسی‌های باکیفیتی از خود، به‌همراه دوستان یا در هر محیط و طبیعتی داشته باشید.
    بر اساس توضیحات فروشنده، صابر با توجه به راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی که لازم است از مدل های مختلف و زیاد لباس عکس گرفته و در گالری خود داشته باشد (حجم بالای حافظه) و همچنین دائما می بایست آنلاین باشد و استفاده زیادی از موبایل را نیاز دارد و عادت همیشگی بازی جی تی آی که حجم بالای پردازش و حافظه داخلی بالایی را نیاز دارد و از طرفی باتری زیادی را هم مصرف می کند ترجیح می دهد که گوشی موبایل سامسونگ مدل Galaxy Note10 Lite SM-N77F/DS که هم حافظه بالایی دارد و هم باتری بهتری و قدرت پردازش بالاتری دار و همچنین دوام بالاتری به نسبت گوشی های چینی دارد و قیمت آن نیز مناسب تر از مدل جدید هواوی است را انتخاب نماید و آن را خریداری کند.

  72. مهرآذین لطفی میگوید:

    پاسخ به سوال ۵:
    این Story telling یک داستان ساختگی است
    بازیگران
    مهرآذین : خریدار
    مهراد : همراه خریدار(برادر)
    فروشنده
    من همیشه از بچگیم با وسایل الکترونیکی مشکل داشتم .دیر یاد می گرفتم و زودم خراب می کردم یعنی نگه داری زیادی از وسایل الکترونیکیم نمی کردم.
    مخصوصا گوشی موبایل که همیشه همراهمه و بیشتر ارز هر وسیله ازش استفاده می کنم
    خب من سال پیش ایفون ۷ خریدم اونم اینجوری شد که موبایل قبلیم سامسونگ بود و از دستم افتاد خراب شد برای همین گفتم ایفون بگیرم که ضخامتش مثل سامسونگ کم نباشه یا انقدر مثل سامسئنگ حساس نباشه .
    من تقریبا ۱ سال این ایفون رو داشتم و کاملا راضی بودم,چند باز از دستم افتاد ولی هیچیش نشد البته قاب محکمی هم گذاشته بودم,تا اینکه بد شانسی من یهویی صفحه گوشی خاموش شد
    خلاصه کلی اینور اونور نشون دادم گفتن این یه اشکال نادره که از هر ۱۰۰ تا آیفون یکیش اینجوری میشه که خود صفحه گوشی یهویی می ره
    فکر کنم یه اسم blue چی چی داشت .خلاصه تنها راهشم اینه بدی نمایندگی برات عوض کنن چون مشکل از خود آیفونه .دیگه منم با بدبختی فرستادم خارج نمایندگی آیفون اونجا گفتن register شما از امزیکاست اونجا باید بدین عوض کنن, یعنی هیچی به هیچی .
    دیگه گفتم آیفونو ول کن برو سراغ یه گوشی کم دردسر تر که پس فردا بشه درستش کرد.
    دیگه یه روز با برادرم رفتیم قائم تو تجریش طیقه موبایل فروشیاش ,چند تا مغازه دیدیم ,کلی گیج شدیم , آخر سر بی نتیجه اومدیم بیرون از پاساژ .
    بعدش من نشستم فکر کردم که توایران انگار تمیشه رئ نماینگی و گارانتی و این چیزا حسای کرد برای همین اونی رو انتخاب بکنم که حداقل دوست دارم .دیدم من جوونم بلاخره دوست دارم موبایلم که همش تو دستمه آخرین مدل باشه وخوب باشه .
    دیگه همین شد که دوباره تصمیم گرفتم لیفون بگیرم,و دوباره با برادرم رفتیم خرید اما این سری مستقیم رفتیم تو Apple Store .
    فروشنده اول با توجه بودجمون گفت که ایفونا الان بالای ۲۰ تومنه و ما گفتیم که خب ما بودجمون بین ۱۰ تا ۱۵ جون اصن بیشترم حتی برای من منطقی نبود .پس فروشنده ۲ تا گزینه گذاشت رو میز
    ۱ ایفون اس ای ۲۰۲۰
    ۲ آیفون ۸
    حالا چیزایی که برای من مهمه یکی سیستم عامل بود که اس ای ios 13 بود و آفون ۸ ios 11 بود پس یک رای به نفع اس ای
    دومین چیز دوربینه که جفتشون ۱۲ مگاپیکسل بودن
    سومین چیز رم هست که اس ای ۳ گیگابایت و آیفون ۸ ۲ گیگابایت است . پس شد ۲ امتیاز به نفع اس ای
    و در نهایت قیمت اس ای ۱۰ تومن آیفون ۸ ۱۳ تومن بود.
    البته این هارو هم برادرم با فروشنده صبحت می کردند وگرنه که من زیاد بلد نیستم سیستم الکترونیکی هارو .
    و به همین راحتی من انتخابم رو انجام دادم و الان خیلی راضیم یا بهتره بگم فعلا راضیم .

  73. سعيد سهيلي میگوید:

    پاسخ سوال شماره ۴

    پنج تضاد بین الزامات و انتظارات مشتری مثل مقدار حافظه داخلی گوشی / مقدار رم دستگاه / ساپورت ۴G یا ۳G بودن/ داشتن قلم گوشی / فست شارژ بودن گوشی / سایز فیزیکی گوشی تلفن / رنگ گوشی تلفن / جزء مواردی هستند که برای گوشی تلفن همراه و کارخانه سازنده آن ، الزام شناخته شده ولی میتواند با توجه به سلیقه و نحوه بکارگیری مشتری از موبایل، باعث رخداد تضاد در ایجاد عوامل فوق الذکر باشد.

  74. رضوانه میرزامحمدی میگوید:

    پاسخ سوال ۵: سارا دختری ۱۸ ساله و فرزند اول خانواده ی ۴ نفره ایست که در آشتیان، شهری کوچ در استان مرکزی، زندگی می کنند. پدر او از کارکنان شهرداری آشتیان و مادرش خیاط است. سارا این روزها خوشحال از نتیجه ی کنکور و امیدوار به آینده ی روشنی است که قرار است در رشته ی پزشکی دانشگاه ایران برای خود بسازد. از هفته ی پیش که نتایج نهایی کنکور را اعلام کرده اند، او سرشار از ذوق و اضطراب توامان است. اضطراب چالش های تازه ای که قرار است در شهر درندشتی همانند تهران با آن دست و پنجه نرم کند و ذوق زندگی در شهری که از تمام لحاظ برای سارا تازگی خواهد داشت. او قرار است طی دو سه روز آینده به همراه پدرش راهی تهران شود تا کار های ثبت نامش را انجام دهد. پدرش اما خیلی نمی تواند همراه او بماند و قرار است سارا را به خانواده ی عمویش که در تهران زندگی می کنند بسپارد و سارا تا گرفتن خوابگاه چند روزی را مهمان آن ها باشد. در این فاصله نیز به کمک پسرعمویش، امیر، تلفن همراه نویی تهیه کند. چون سارا خیلی در تکنولوژی سر رشته ندارد و این سال های اخیر نیز همیشه سرش با درس و کتاب هایش گرم بوده است و خیلی اهل فضای مجازی نیست. اما حالا که قرار است دانشجوی یکی از بهترین دانشگاه های شهر تهران باشد، داشتن تلفن همراه ساده و قدیمیش برایش خجالت آور خواهد بود.
    دو روز بعد
    مادر سارا با چشمانی اشک بار اما سرشار از برق شادی سارا و پدرش را بدرقه می کند تا با اتوبوس ساعت ۷ صبح راهی تهران شوند. پدر سارا قرار است او را به خانه ی عمویش برساند و خود با بلیط ساعت ۵ غروب برگردد. حدود ساعت ۱۱ صبح است که سارا و پدرش به خانه ی عمو حسین می رسند. عموی سارا و خانواده اش استقبال گرمی از آن ها می کنند و به سارا تبریک مجدد می گویند و تلاشش را تحسین می کنند. اندکی بعد از ناهار که نزدیک رفتنش میشود پدر، سارا به عمویش می سپارد و از امیر، پسرعموی سارا، میخواهد که او را در خرید یک تلفن همراه مناسب راهنمایی کند. بعد از رفتن پدرِ سارا، امیر سارا را به سمت میز لپ تاپش راهنمایی می کند تا با هم در این باره صحبت کنند.
    امیر: خب سارا خانوم شما بی زحمت بگید بودجه ای که برای خرید گوشی در نظر دارید چقدر هست؟ این رو میپرسم چون از بین مدل های متفاوت و متنوعی که تو بازار هست در نهایت هر کسی باید متناسب با بودجش حق انتخاب های مختلف رو بررسی کنه.
    سارا: راستش من گوشی موبایلی در حد ۴ میلیون تومن میخوام.
    امیر: خیلیم عالی. بطور کلی با این مبلغ میشه یه گوشی با کارایی تقریبا متوسط خرید ولی یه گوشی با همین مبلغ هم خیلی خوب میتونه نیاز های شما رو برآورده بکنه.
    امیر: در درجه بعدی مهم ترین چیز اینه که شما بدونین از گوشی موبایلتون چی میخواین؟
    سارا: چی میخوام؟راستش متوجه منظورتون نشدم.
    امیر: اینکه چی میخواین یعنی چه مواردی براتون نسبت به بقیه در اولویت هست. مثلا اینکه گوشیتون صفحه ی بزرگ و با کیفیتی داشته باشه که بتونین باهاش فیلم ببینین یا بازی کنین یا اینکه دوربین با کیفیت تری داشته باشه که بتونین عکس های بهتری بگیرین.
    سارا: آهان. راستش خب من که خیلی اهل بازی و فیلم و این چیزا نیستم. چون دوربین عکاسی ای ندارم، کیفیت دوربین برام مهمتره. اینطوری حداقل عکس های بهتری با موبایلم میگیرم.
    امیر: پس دوربین با کیفیت رو میذاریم در اولویت. مورد بعدی سیستم عامل گوشی هست که بنظرم سیستم عامل مناسب برای شما و البته متناسب با بودجه ای که داریم سیستم عامل اندرویده که بتونین خیلی راحت به برنامه ها و اپلیکیشن های مختلف دسترسی داشته باشین.
    سارا: بله درسته ممنون
    امیر: نکته ی دیگه ای به ذهنم میرسه نوع و رزولوشن صفحه نمایش موبایله. صفحه نمایش LCD از نوع صفحه نمایش لمسی خازنی چیزیه که این روزها بیشتر توی گوشی ها استفاده می شود و کارکردشم خوبه. از اون بالاتر میشه OLED یا AMOLED که رنگ بهتر، روشنایی بالاتر، زاویه دید بازتر و وزن و ضخامت کمتر دارن و سرعت واکنششون هم پایین تره ولی خب هزینه رو بالاتر میبرن.
    سارا: بنظرم من صفحه نمایش توی اولویت هام نبود پس همون LCD مناسب تره.
    امیر: دقیقا درسته. در مورد رزولوشن صفحه نمایشم سعی میکنیم اگر پولمون اجازه بده Full HD یا بالاتر بگیریم که بتونین عکسایی که گرفتین رو با جزئیات نسبتا خوبی ببینین.
    سارا: اینطوری خیلی خوب میشه واقعا ممنون.
    امیر: خب چیز دیگه ای که به ذهنم میاد در موردش صحبت کنیم جنس گوشیه.
    سارا: راستش فکر نمیکنم این فاکتور قابل توجهی باشه. آخه من همیشه تا حد ممکن خیلی مراقب وسایلم هستم.
    امیر(با خنده): خب این که عالیه خانوم دکتر. حتی موقع عصبانیتم هر چیزی از جمله گوشی که دم دستتون باشه پرتاب نمیکنین دیگه؟
    آیدا خواهر امیر که تازه از راه رسیده است سمت آن ها می آید و سارا را بغل می کند.
    آیدا: امیر خان دخترعموی خوشگلمو اذیت نکنااا.
    امیر: شوخی کردم ولی چشم ببخشید.
    آیدا: آفرین پسر خوب. خوش اومدی سارا جان. خیلی خوشحال شدم که چند روزی پیشمون میمونی.
    سارا: ممنون آیدا جان. حسابی زحمتتون میدم. هنوز نیومد هم زحمت ها شروع شده
    آیدا: اختیار داری خانوم دکتر شما رحمتی.
    امیر: آیدا خانوم مزاحم نشو بذار کارمون رو بکنیم. خب پردازنده مرکزی ، پردازنده گرافیکی و مقدار حافظه ی داخلی هم در عملکرد بهتر گوشی موبایل موثر هستن که در نهایت توی مدل هایی که انتخاب می کنیم باید مقایسه کنیم و اونی رو برداریم که بهتره ولی خب چون شما استفاده ی گرافیکی سنگین یا حجم زیادی نرم افزار نداری خیلی به مشکل نمیخوریم.
    سارا: من خیلی اطلاعات دقیقی در این موارد ندارم همینی که میگید بهترین راهه فکر میکنم.
    آیدا: خب سارا جان خیلی راحت میتونی کلی اطلاعات بدست بیاری. جز زیست یکمم از تکنولوژی بدونی ضرر نداره که. تا من امیر رو میبرم تو چیدن سفره شام کمک کنه این لپ تاپ باشه ک شما سرچ کنی و تو این مورد بخونی.
    سارا: آخه من خیلی بلد نیستم با لپ تاپشون کار کنم.
    امیر: من الان براتون چند تا صفحه ی مفید باز میکنم که بخونین. بعد از شام هم میتونیم بیایم آپشن ها رو از برند های مختلف تو رنج قیمتی که مد نظرمونه بررسی کنیم.
    دو ساعت بعد هر سه مجددا سمت میزی که لپ تاپ روی آن قرار دارد می روند.
    سارا: میگم اقا امیر شما در جریان قیمت گوشی ها هستید که ببینیم چه حق انتخاب هایی داریم؟
    امیر: نه خیلی راستش. ولی خب میتونیم قیمت حدودی رو از سایت های فروش آنلاین دربیاریم تا یه آماری هم داشته باشیم.
    آیدا: خب اصلا چرا آنلاین سفارش ندیم؟
    امیر: بنظر من یکی از مهم ترین چیز ها توی خرید گوشی اینه که چند دقیقه ای حداقل گوشی رو تو دست بگیری و باهاش کار کنی تا ببینی باهاش راحتی یا نه. و اینکه ابعادش برای توی دست گرفتن مناسبه. برای همینم نظرم این بود که سارا خانوم رو ببریم که گوشی هارو لمس کنن و باهاشون کار کنن تا ببینن با کدوم راحت ترن.
    آیدا: آره راست میگی این بهتره. فردام که جمعه هست و میتونیم بعدش یه دوری هم بزنیم و بگردیم. دخترعمو جان نظر شما چیه؟
    سارا: منم با توجه به چیزی که آقا امیر گفتن با خرید حضوری موافق ترم. امتحان کنیم و بخریم بهتره ولی اول چند مدلی رو انتخاب کنیم بعد بریم بهتره.
    یک ساعت بعد
    امیر: خب من یه سرچی کردم و سه تا از بهترین مدل های سه تا برند رو متناسب با بودجمون درآوردم.
    سارا: چه خوب. چه مدل ها و چه برند هایی؟
    امیر: galaxy A10 سامسونگ، مدل Redmi 9a شیائومی، honor 8c از برند هوآوی. من یه جدول از مشخصات این ها تهیه کردم که نشون میده تقریبا از نظر قابلیت ها و کارکرد ها مشابه هستن و تفاوت های ریزی دارند اما آنر کمترین قیمت و سامسونگ بیشترین قیمت رو داره. البته که اختلاف قیمتشون خیلی زیاد نیست.
    آیدا: امیر بنظرت شیائومی و هوآوی گوشی های خوبین؟
    امیر: راستش هر دوشون در حال حاضر کم کم دارن جای خودشون رو در بازار باز میکنن چون قابلیت های به نسبت بهتری از اپل و سامسونگ رو با قیمت کمتر عرضه میکنند. اما در مورد کارکردشون در درازمدت و طول عمرشون نمیتونم نظری بدم. بنظرم باید موقع خرید دربارش پرس و جوی بیشتری بکنیم.
    صبح روز بعد امیر، آیدا و سارا را به بازار موبایل میبرد تا پس از لمس گوشی های موبایل و امتحان کردن آن ها از نظر راحتی استفاده و کاربری و همچنین پرس و جویی درباره ی برند ها یکی از سه مدل تلفن همراه مدنظر را انتخاب کنند. آن ها در هنگام خرید با یک تحقیق میدانی در مورد مدل های انتخابی متوجه میشوند که تلفن همراه شیائومی در عین اقتصادی بودن، سال های ابتدایی کارایی خوبی خواهد داشت اما پس از مدتی خرابی های آن خود را نشان خواهد داد و احتیاج به تعمیرات مداوم پیدا می کند. گوشی سامسونگ نیز با اینکه کارایی بسیار خوبی دارد اما به نسبت قابلیت هایی که ارائه می کند، قیمت بالاتری دارد که توجیه اقتصادی ندارد. اما گوشی های هوآوی مدل آنر در عین قیمت مناسب و اقتصادی کارایی نسبتا خوب و ابعاد مناسب نیز دارند. بنابراین انتخاب آن ها گوشی honor 8c بود.

  75. آسو ظریف میگوید:

    پاسخ سوال پنج: داستان
    “شناسه ی IMEI زیر در سامانه ی همتا ثبت نشده و از این تاریخ این دستگاه سرویس نخواهد گرفت”

    این متن پیامکی بود که چند روز پیش دریافت کردم، چیزی که موقع خرید گوشی بهش توجه نکرده بودم و نگرانم کرد،البته خداروشکر بعد از مراجعه به سایت همتا و جایی که موبایل رو خریدم و ثبت اطلاعاتش فهمیدم که گوشیم قاچاق نیست، همونجا توی مغازه توجهم به مکالمه ی دو نفر جلب شد که اتفاقا درباره ی مدل گوشی من و یک برند دیگه بحث میکردن:
    +بابا واضحه که سامسونگ کیفیت بهتری داره، من ترجیح میدم بیشتر هزینه کنم ولی کیفیت بهتر داشته باشم
    – من گیمرم ، الان هواوی Y5 دارم، بازی پابجی رو راحت بالا میاره ولی تو گوشی A51سامسونگ اجرا کردم بعد یمدت از بازی میره بیرون،جون نداره، هواوی پردازنده ش خیلی قویتره انصافا
    +بنظر من که هواوی فقط یه گوشی بدرد نخور چینیه که شاید ظاهرش آدمو گول بزنه که باز با کیفیت ساخت صفحه نمایش سامسونگ قابل قیاس نیست! بعد یسال باید دور بندازی
    – فکر کنم فیک داشتی،چون هواوی اصلش بعد ۵ سال مثل روز اولش کار میکنه، بیا بگیر دستت این گوشیمو ببین دیگه خودت ، فقط قفلشو باید خودم باز کنم faceonlock هست
    +چه خوب منم ی برنامه هایی واسه تشخیص چهره ریخته بودم ولی دقتش خوب نبود،وای تو چجوری با این کار میکنی ،گوشت کوبه بیشتر تا گوشی:)
    – پس تا حالا گوشیت از دستت نیفتاده LCDبشکنه تا مجبور بشی دوبرابر قیمت گوشیت هزینه کنی تا عاشق گوشت کوب بشی:)
    + نه خوشبختانه:)ترجیح میدم بیشتر مراقب گوشیم باشم ولی خوش دست و سبک باشه، تازه گارانتی داره دیگه و نمایندگی های خوبی داره سامسونگ تو ایران من یک تعمیر کوچیک برام پیش اومد چند وقت پیش انجام دادن، خیالمم راحت بود قطعه هاشو عوض نمیکنن
    – گارانتی توایران اصلا معنی نداره تقریبا هیچی شاملش نمیشه! من موقع ورزش همیشه گوشیمو با خودم میبرم و خیلی از دستم افتاده و چند سال پیش گوشی همون روزای اول کلی هنگ میکرد ،گارانتی پوشش نمیده اصلا…

    حرفاشون جالب بود برای منی که سامسونگ داشتم و بخاطر علاقه ی جدیدم به عکاسی و گرون بودن دوربینا دنبال یک گوشی برای عکاسی حرفه ای بودم ، وارد بحثشون شدم و گفتم برای من که اکثرا بیرون هستم و شارژ نگه داشتن گوشیم خیلی مهمه و باطری گوشی خودمم که قدیمی شده کلا مجبورم همیشه پاوربانک دستم باشه! و لرزش دستم موقع عکس گرفتن یا تو طبیعت که باد میومد همیشه عکسامو خراب میکرد، راجب کیفیت دوربیناشون پرسیدم و تست کردم ،اون مدل هواوی تفکیک رنگ هاش خیلی خوب نبود و سطح جزئیاتش پایین بود و برای عکاسی از طبیعت خیلی مناسب نبود،انگار تصویراش اشباع شده بود.

    فروشنده بهم مدلی میان رده از سامسونگ پیشنهاد داد که دوربینش حالت super steady video داشت که لرزش دست رو موقع عکس از بین میبرد. گوشی رو دست گرفتم و تستش کردم ، حالت live focus جالبی داشت که برای کشف سوژه های عکاسیِ من به کارم میومد.و عکس واید (لنز Ultra wide با رزولوشن ۲۰MP)میشد باهاش گرفت.
    مهمتر از همه حس خوبی بود که موقع دست گرفتن گوشی و کار کردن باهاش داشتم.فضای حافظه ۵۱۲ گیگش واسه من یک مقدار زیاد بود ولی با توجه به کارم در آینده احتمالا بهش نیاز پیدا میکردم.

    خوشحالم از اینکه گوشی مناسب نیاز خودمو تونستم با قیمت معقول(البته تو شرایط نوسانات ارزی) تهیه کنم اما موقع عکاسی توی کویر و شب وضوح و نور خوبی نداره و مجبورم از گوشی قبلیم استفاده کنم ! یک بار موقع عکاسی از حیوانات گوشی از دستم افتاد اما چون صفحه نمایشش شیب خیلی کمی داره خداروشکر آسیبی ندید.
    و رزولوشن بالای صفحه نمایش و دوربینش از نکات مثبتیه که منو بهش امیدوارتر کرد. وقتی فروشنده راجب ضدآب بودن گوشی برام توضیح میداد فکر میکردم اپشن اضافیه اما الان که سفر میرم و توی سفر و شرایط مختلف عکاسی میکنم واقعا این ویژگی به کارم اومده.

    اگه یکم بیشتر هزینه میکردم میتونستم نسخه ۸ گیگ رام رو بگیرم …
    و اومدنِ گوشیای هواوی تو بازار که به خوبی رنگ و نور رو در محیط های کم نور هم تشخیص میده و با قیمتای پایینتر از سامسونگ عرضه میشه شک ام رو بیشتر کرد

    وسواس چک کردن مدلای مختلف گوشی و مقایسشون باهم بعد از خریدم باعث شد بیشتر توی انتخابم شک کنم

  76. آرش نامجوفرد میگوید:

    پاسخ سوال۴)
    ۱- قابلیت تغییر کیفیت نمایش تصویر یک نفر نیاز دارد تا تصاویر را با کیفیت ۴k عکس برداری کند حال آنکه شخص دیگر اصلا نیازی به این کیفیت ندارد و عکاسی نمیکند
    ۲- برداشتن تمامی دکمه ها از روی صفحه نمایش که موجب بزرگ شدن صفحه نمایش میشود حال آنکه شخص دیگر برایش مهم نبوده و با همان اندازه تصویر مشکلی نداشته
    ۳- تغییر تم قرار گیری اپلییکیشن ها روی صفحه برای راحت تر دیده شدن و تشخیص بهتر حال آنکه شخص دیگر با تشخیص اپلیکیشن ها با تم قبلی مشکلی نداشته
    ۴- اضافه کردن جی پی اس لحظه ای روی گوشی همراه برای پیدا کردن مکان های مختلف حال آنکه برای شخص دیگر اصلا جی پی اس در کشورش کار نمیکند و یا در شهری کوچک زندگی میکند
    ۵- اضافه کردن آپشن صحبت با کگوشی همراه و راهنمای سخنگو موبایل حال آنکه افرادی که توانایی صحبت کردن ندارند نیازی به آن نداردند

  77. اميرمحمد قاسمي میگوید:

    پاسخ سوال ۴:
    ۱- سایز صفحه نمایشگر موبایل ها در ابعاد آنها( بعضی از مشتریان ابعاد کوچکتر و موبایل های سبک و نازک را می پسندند درحالی که عده ای دیگر به دنبال صفحه نمایش بزرگتر مباشند)
    ۲- پردازنده با سرعت بالا به جهت عملکرد، یا پایین بودن تششعات ناشی از عملکرد پردازنده( یک سری از مشتریان علاقه مند به سرعت بالای موبایل هستند که به طبع آن قدرت پردازنده آن میبایست افزایش یابد در حالی که این افزایش قدرت موجب افزایش تششعات موبایل شده و در طولانی مدت سبب بیماری میشود ولی گروه دیگر علاقه مند به کاهش تششعات و حفظ سلامتی خود میباشند.)
    ۳- سیستم عامل اندروید یا IOS ( در دنیای کنونی استفاده کنندگان موبایل عمدتا به دو گروه بزرگ استفاده کنندگان از سیستم عامل Ios و استفاده کنندگان از سیستم عامل اندروید تقسیممیشوند و همین سبب چالش برای تولید کنندگان موبایل است که کدام یک از این دو سیستم عامل را به جهت سازگاری با محصولات خود انتخاب کنند.)
    ۴- داشتن شارژر ( اخرین موبایل اپل، شارژر را از پک تلفن حذف نموده استف با توجه به اینکه اکنون بسته بندی ها در حال حرکت به سمت کوچک شدن است این موضوع مطرح میشود که آیا در پک محصول شارژر باشد یا خیر، مطمئنان حذف شارژر از پک برای عده ای بسایر دلچسب و برای عده ای دیگر بسیار ناپسند و نامطلوب است.)
    ۵- داشتن قابلیت اضافه کردن مموری کارت ( برخی از ذی نفعان به دنبال موبایل هایی هستند که حافظه کافی در خود محصول را به جهت ارائه به کاربر داشته باشد درحالی که عده ای دیگر نیازی به آن را حس نمیکنند و این نکته در وزن و سرعت و چهره ظاهری محصول میتواند ایجاد تضاد بکند.)

  78. سعيد سهيلي میگوید:

    پاسخ سوال ۱

    ۱-کنترل گوشی با مغز
    ۲-همگام بودن با نرم افزار های ضروری و کاربردی و مختلف
    ۳-شارژ شدن دستگاه از راه دور
    ۴-نمایشگرهای کشسان
    ۵-موقع تماس، عکس تماس گیرنده روی شیشه عینک بیافته

  79. مهکام محبی میگوید:

    پاسخ سوال ۱
    بهتر شدن صفحه نمایش از لحاظ وضوح، مقاومت بیشتر در برابر آسیب‌ها، ضد آب
    و ضد گرد و غبار بودن، افزایش قدرت پردازشگرها، افزایش طول عمر باتری یا قابلیت نگهداشتن شارژ، قابلیت انعطاف پذیری، افزایش حجم حافظه

  80. بردیا اخوت میگوید:

    پاسخ سوال ۴:
    ۱-تنوع در رنگ ها و خاص بودن رنگ نسبت به سایر تلفن ها، برخی این ویژگی تمایز را دوست ندارند و برخی علاقمند هستند که لوکوی برند حتما نمایش داده شود.
    مورد بعدی مربوط به گیمینگ میشود. پسرانی که علاقه مند به بازی های با گرافیک بالا هستند اغلب هزینه بیشتری برای سخت افزار گرافیکی پرداخت می‌کنند همچنین این کاربران نیازمند باتری‌های قوی و با آمپراژ بالا هستند که این باعث افزایش وزن گوشی می‌شود. طبیعتاً برخی کاربران این نیازمندی و الزام را ندارند و این مورد را می توان به عنوان یک تضاد در نظر گرفت.
    کاربرانی که از تلفن همراه به عنوان دوربین عکاسی استفاده کرده نیازمند این است که امکانات پیشرفته ای برای دوربین فیلمبرداری و عکاسی گوشی در نظر گرفته شود برخی کاربران این الزام را نیاز ندارند و به گوشی ساده با دوربینی برطرف کننده نیاز اولیه باشد راضی هستند
    برخی کاربران با صفحات لمسی راحت نبوده و ترجیح می دهند از گوشی با صفحه های کلیدی استفاده نمایند این خود یک تضاد در الزامات محسوب می شود
    برخی کاربران با سنسور اثر انگشت روی صفحه نمایشی راحت نبود و نیاز دارند سنسور اثر انگشت به طریق دیگری در تلفن همراه تعبیه شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *