راهنمای خرید هارد اکسترنال

ش

امروزه هاردهای اکسترنال یکی از ابزارهای مناسب برای ذخیره اطلاعات و همچنین بکاپ گیری و تهیه نسخه های پشتیبان از اطلاعات ضروری و مهم می باشند. به وسیله استفاده از هارد اکسترنال می‌توانیم ظرفیت بیشتری نسبت به  هارد کامپیوترهای شخصی و لپ تاپ خود در  اختیار داشته باشیم. همچنین به وسیله هارد اکسترنال می توانیم اطلاعات را از روی یک سیستم به سیستم دیگر به راحتی و در زمان کوتاه جابجا نماییم. هارد های اکسترنال در اندازه ها، شکل ها و با ویژگی های مختلف تولید و به بازار عرضه شده‌اند. قبل از خرید هارد اکسترنال بایستی به خوبی روند و ترند حاکم بر بازار و نیاز خود را بسنجید تا بتوانیم یک انتخاب خوب و منطقی داشته باشید. در این نوشتار به بیان نکات اصلی مورد توجه در هنگام انتخاب و خرید هارد اکسترنال می‌پردازیم. 

ظرفیت و حافظه هارد اکسترنال

مهمترین دلیل اینکه ما به دنبال هارد اکسترنال هستیم این است که می‌خواهیم از فضای آن برای ذخیره سازی فایل های خود استفاده نماییم. پس میزان ظرفیت و حافظه آن مهمترین پارامتر در تصمیم گیری ما می باشد. اگر شما به دنبال تهیه نسخه بکاپ از کلیه اطلاعات خود هستید، به یک هارد اکسترنال با ظرفیت بالا نیاز خواهید داشت. امروز هاردهای  اکسترنال از ظرفیت ۵۰۰ گیگابایت تا ۸ ترابایت در بازار موجود می باشند. 

سرعت هارد اکسترنال  

 یکی دیگه از فاکتورهای مهم در هنگام خرید هارد اکسترنال میزان سرعت آن می باشد.  هارد اکسترنال معمولاً از یک هد مغناطیسی برای خواندن و ذخیره سازی اطلاعات بر روی یک صفحه شامل سیلندرها و سکتورها استفاده می نماید. سرعت بالاتر ( که معادل تعداد دور چرخش بیشتر در هر دقیقه است) منجر به افزایش نرخ انتقال اطلاعات از هارد اکسترنال می گردد. معمولاً میزان سرعت هارد اکسترنال بین ۵,۰۰۰rpm ( دور در دقیقه) تا ۱۵,۰۰۰rpm می باشد. سرعت انتقال داده در هارد اکسترنال بسته به اینترفیس آن ها نیز دارد. امروزه اکثر هارد های اکسترنال از پورت USB به عنوان اینترفیس برای تبادل داده بهره می گیرند. در رابطه با پورت های usb ورژن های مختلف توسعه داده شده است. اکثر کامپیوترهای شخصی و لپ تاپ ها USB 2.0  را ساپورت میکند. مدل های جدیدتر مجهز به پورت های USB 3.0 می باشند.  سرعت  اسمی و تئوری انتقال داده  بر روی پورت های USB 2.0 برابر با ۴۸۰ Mbps یعنی ۴۸۰ مگابیت در هر ثانیه می باشد. در حالیکه پورتهای USB 3.0 از نظر اسمی و تئوری می‌توانند تا سرعت ۵ Gbps یعنی ۵ گیگابیت بر ثانیه برسند. پس وقتی که شما هارد اکسترنالی با پورت USB 3.0 انتخاب می نمایید، انتظار عملکرد و سرعت بسیار بیشتری دارید. 

با سیم یا بدون سیم بودن (Wired / Wireless) هارد اکسترنال

اکثر هارد های اکسترنال از طریق سیم به لپ تاپ یا pc متصل می شوند. اما به صورت محدود می توان مدل های وایرلس ( بدون سیم) را در بازار پیدا نمود. تفاوت بزرگ در هارد های اکسترنال بدون سیم یا همان وایرلس در این است که آنها از یک باتری قابل شارژ داخلی بهره می گیرند که می توانند مستقیم به تجهیزات و دیوایس های مختلف متصل شود. این کار می تواند به دو شکل با روتر یا بدون روتر انجام شود. 

۱

نوع درایو هارد اکسترنال

درایوهای از نوع NAS-Network-attached Storage معمولاً به جای اتصال مستقیم به لپ تاپ یا pc به یک روتر شبکه  متصل می شود. با استفاده از درایوهای NAS داده می تواند در تمامی دیوایس های موجود در یک شبکه ذخیره شود. اکثر این درایوها از طریق اینترنت نیز قابل دسترسی می باشند. برخی از درایوهای NAS به شما اجازه می دهند تا میزان ظرفیت آزاد هارد را بر روی شبکه به اشتراک بگذارید. این نوع از درایوها معمولاً  از DLNA ساپورت کرده که در نتیجه شما می توانید از طریق آن موزیک، فیلم و عکس های خود را بر روی هر دیوایس موجود در شبکه استریم نمایید. 

۲

توان هارد اکسترنال

اکثر هاردهای اکسترنال  پرتابل توان مورد نیاز خود را از طریق کابل usb دریافت می کنند. برخی از مدل های هاردهای اکسترنال دسکتاپ نیاز به یک منبع توان اضافی نیز دارند. این کار از طریق یک کیسینگ که دارای یک پورت ورودی و یک پورت usb برای انتقال داده می باشد، صورت می گیرد. 

فرم و شکل هارد اکسترنال

هارد اکسترنال در اندازه ها و شکل های مختلف ارائه می شوند که طراحی و کیفیت آنها نیز در هنگام خرید بایستی مورد نظر قرار گیرد. از آنجایی که اکثر هاردهای اکسترنال پرتابل قابل حمل می باشند،  شکل و ضخامت آنها نیز یک فاکتور کلیدی و تاثیر گذار در هنگام خرید است، تا جایی که برخی از هاردهای اکسترنال ضخامتی به اندازه گوشی های موبایل دارند.  

۳

ویژگی های اضافی هارد اکسترنال

برخی از تولیدکنندگان هارد اکسترنال  از یک نرم افزار کاربردی بر روی هارد اکسترنال استفاده می نمایند که این نرم افزار امکان بکاپ گیری آنلاین را به کاربران داده و همچنین فضایی را تحت وب برای ذخیره اطلاعات به آنها ارائه می دهد. این فضا همچنین می تواند برای بکاپ گیری به صورت ریموت از اطلاعات کلیدی و حیاتی شما مورد استفاده قرار گیرد. همچنین برخی از تولیدکنندگان از نرم‌افزارهای امنیتی قدرتمند برای حفاظت از پسورد هارد اکسترنال شما بهره می گیرند تا امکان دسترسی سایر افراد  به داده های ذخیره شده بر روی هارد را ناممکن نمایند. همچنین در هنگام خرید به  گارانتی و وارانتی ارائه شده از جانب شرکت تولید کننده یا شرکت بازرگانی ارائه دهنده هارد اکسترنال نیز توجه نمایید. در حال حاضر شرکت‌های تولید کننده از یک تا سه سال گارانتی تعویض برای هاردهای اکسترنال را پیشنهاد می دهند.  

امیدواریم که با استفاده از نکات گفته شده بتوانید یک انتخاب مناسب برای هارد اکسترنال با توجه به نیاز خود داشته باشید. 

 

سوال ۱:

حداقل ۵ ایده و مورد برای بهبود هارد اکسترنال ارائه دهید. منظور این است که روی چه ویژگی هایی و چه کارکردهایی از هارد اکسترنال برای بهبود و افزایش رضایت کاربران تمرکز می نمایید.

سوال ۲:

الف) هارد اکسترنال چه مشکل (pain) را از کاربران برطرف می کند؟ 

ب) هارد اکسترنال چه منفعتی (gain) را برای کاربران به ارمغان می آورد؟

سوال ۳: بیان داستان

رای دادن به این post

46 دیدگاه در “راهنمای خرید هارد اکسترنال

  1. زهرا جان نثاری میگوید:

    پاسخ سوال ۱:
    ۱- سرعت انتقال دیتا به لپ تاب افزایش یابد.
    ۲- قابلیت اتصال به گوشی را هم داشته باشد.
    ۳- ایجاد هاردهایی با حجم کوچک.
    ۴- ایجاد بستری برای جابجایی هارد در حال استفاده؛ معمولا وقتی هارد در حال استفاده است گفته میشود آن را تکان ندهید زیرا امکان سوختن هارد وجود دارد؛ مقاوم بودن در مقابل حمل و نقل و جابجایی.
    ۵- سبک بودن هارد.
    ۶- سیم‌های متصل به هارد معمولا کوتاه هستند، امکان بلند تر بودن سیم‌ها موجود باشد.

  2. آسو ظریف میگوید:

    پاسخ سوال ۱ :
    ۱. بدون اتصال به سیم از طریق بلوتوث بتواند داده را انتقال دهد.
    ۲. اگر نسل بعدی حافظه ها حافظه ی نوری باشد ، میزان ظرفیت خیلی بیشتر خواهد شد.
    ۳.افزایش سرعت پردازش اطلاعات برای جستجوی سریعتر فایل ها
    ۴.بهبود مشکل افزایش دمای هارد
    ۵.به سادگی با ضربه دچار مشکل نشود

  3. آرش نامجوفرد میگوید:

    پاسخ سوال ۱
    ۱-سرعت انتقال داده
    ۲-سبکی و ویژگی های فیزیکی
    ۳- حافظه
    ۴- بهبود اتصال به اینترنت
    ۵- مقاومت در برابر ضربه و اب و گرد و غبار
    ۶- قابلیت رمز گذاری و پوشش اطلاعات

  4. سيد عليرضا موسويان انارکي میگوید:

    پاسخ سوال ۱-
    ۱. ارائه هارد در قالبی انعطاف‌پذیر (حتی بعنوان قاب گوشی که همیشه همراه فرد باشد یا حتی کیف پول)
    ۲. ارائه هارد مغناطیسی برای افزایش حافظه ذخیره‌سازی
    ۳. اضافه کردن حسگرهای امنیتی مانند حسگر اثر انگشت
    ۴. هوشمندسازی هارد در ارتباط با گوشی و لپ تاب و ایجاد امکان قابلیت برنامه‌ریزی روی هارد که مثلا از حجم مشخصی تجاوز کرد فایل ها را بکاپ بگیرد و یا از لپ تاب اتوماتیک وارد هارد کند.
    ۵. هاردهای بدون سیم بدون نیاز به باتری

  5. سپند پورآذر میگوید:

    پاسخ سوال یک: ایده‌های زیر می‌تواند برای بهبود عملکرد هارد اکسترنال مورد توجه قرار گیرد:
    ۱)کاهش حجم: ابعاد هارد اکسترنال می‌تواند موضوعی برای بهبود باشد. برای نمونه می‌توان به جای فن، از انواع سیالات برای سیستم کولینگ دستگاه استفاده نمود که این به نوبه‌ی خود می‌تواند موجب صرفه‌جویی در ابعاد و قطعات دستگاه گردد. یا می‌توان دستگاه‌هایی را متصور شد که تاشو باشد (قابلیت تاشدن و فشرده‌سازی فیزیکی داشته باشد).
    ۲) اتصال به اینترنت: با استفاده از قابلیت‌های اینترنت اشیا، کلیه‌ی اطلاعات موجود روی حافظه‌ی سخت‌افزاری همه‌ی دستگاه‌ها و فضای ابری کاربر به صورت یکپارچه قابل مدیریت و استفاده باشد. یکی از نتایج آن، امکان کنترل اطلاعات از راه دور خواهد بود.
    ۳) امکان انتقال اطلاعات از هارد به هارد: برای انتقال اطلاعات از یک هارد اکسترنال به یک هارد اکسترنال دیگر، سیستم واسطه‌ای مانند رایانه نیاز نباشد و دو هارد بتوانند با یا بدون سیم به یکدیگر متصل شوند.
    ۴) امکان حذف و طبقه‌بندی اطلاعات روی خود دستگاه: با اضافه‌نمودن یک صفحه نمایشگر و سیستم عامل با امکانات محدود، امکان حذف و پوشه‌بندی اطلاعات ایجاد شود‌.
    ۵) تبدیل هارد اکسترنال به یک دستگاه چندکاره: برای نمونه می‌توان دستگاهی را طراحی نمود که قابلیت ذخیره‌سازی اطلاعات را در کنار پخش صدا داشته باشد.
    ۶) بهبود ویژگی‌های ظاهری: مثلا با استفاده از کاغذ الکترونیکی می‌توان قابلیت تغییر نقش جلد دستگاه را فراهم نمود.

  6. سیدمحمد جواد توسلی میگوید:

    سوال یک)
    الف)ایجاد حافظه ی ابری برای نامحدود شدن حافظه
    ب) ارتباط بی سیم
    ج) اتصال به اینترنت
    د) ارتباط مستقیم بین دو هارد
    ه) هوشمندی بیشتر در مدیریت فایل ها

  7. میکائیل رحیمی میگوید:

    پاسخ به سوال دوم در مورد هارد اکسترنال
    ۱. کاهش حجم و وزن ۲. بهبود ارگونومی ۳. افزایش حافظه ۴. بهبود سرعت انتقال ۵. مقاومت در برابر گرما و فشار

  8. مهدی شفایی میگوید:

    سلام – پاسخ سوال ۱
    ۱- حذف اتصالات جهت انتقال دیتا: انتقال دیتا از طریق نزدیک کردن یا اتصالات بدون سیم مانند wifi امکان پذیر شود.
    ۲- مدیریت اطلاعات هارد: از خود هارد و صفحه نمایشش بتوان اطلاعات را مدیریت نمود.
    ۳- اتصال دستگاه های مختلف در لحظه: هارد نقش سرور ا ایفا کند و دستگاه های مختلف در لحظه بتونن استفاده کنن.
    ۴- کیف پول رمزارزها: این قابلیت می تواند در کنار قابلیت های یک هارد قرار بگیرد.
    ۵- نزدیک شدن سایز هاردهای اکسترنال به فلش
    ۶- هارد مانند پاوربانک عمل کند: هارد بتواند شارژدهی به سایر دستگاه ها داشته باشد.
    ** نکته حائز اهمیت این است که با توجه به گسترش روزانه پوشش اینترنت با نهایت سرعت و همچنین ظهور فضای ابری به نظر می رسد هاردهای اکسترنال به انتهای دوره خود نزدیک می شود.

  9. اميرمحمد قاسمي میگوید:

    پاسخ سوال ۱:
    الف) سرعت انتقال داده ها و اطلاعت، در فایل با حجم بالا بسیار مهم است
    ب) ابعاد ظاهری برای سهولت در جابجایی
    ج)برنامه ای برای جولوگیری از ورود ویروس ها به هارد
    د)توسعه هارد های بدون سیم چون بسیاری از هارد ها از ناحیه سیم یا پورت که سیم قرار میگیرد دچارآسیب میشوند به دلایل مختلفی مثل جابجای به صورت نامناسب
    ه) با توجه به افزایش کیفیت فایل ها خصوصا فایل های تصویری، توسعه حجم هارد ها میتواند مهم باشد.

  10. سعيد سهيلي میگوید:

    سلام

    پاسخ سوال شماره یک – هارد اکسترنال

    ۱- جنس محکم و در عین حال سبک برای بدنه و فیزیک دستگاه که از وارد شدن ضربات شدید به هارد اکسترنال خودداری کند.

    ۲- ضد آب و رطوبت بودن دستگاه و مقاومت هارد در برابر گرما و سرمای شدید و عدم کند شدن دستگاه… که نیازی به مراقبت از هارد در جایی که آن را نگه می‌داریم نباشد.

    ۳- حصول اطمینان از عدم رسیدن آسیب به هارد، در صورتیکه هارد بطور ناگهانی از کامپیوتر جدا شود.

    ۴- سرعت انتقال داده ها و فایلها با فرمت های گوناگون با حجم بالا، افزایش یابد.

    ۵- ابعاد فیزیکی دستگاه کوچکتر و محتویات اکترونیکی و المانهای “درون دستگاه” از لحاظ جرمی سبک تر ساخته شوند.(در مورد ۱ به سبک بودن “جنس دستگاه” اشاره شده بود)

  11. امیرمحمد جهانی میگوید:

    جواب سوال ۱: افرادی که از هارد اکسترنال استفاده می کنند، دغدغه ی بسیار زیادی درمورد حفظ اطلاعات و عدم سوختن هارد دارند. پس نیاز است تا قابلیت هایی از این جنس به هارد اضافه شود. مثلا:
    ایده اول:جنس ضد ضربه و ژله ای برای بدنه هارد
    ایده دوم: عایق ضد آتش و ضد آب
    ایده سوم: قابلیت اتصال به سرور های جهانی مانند گوگل درایو جهت بک آپ گرفتن از محتویات
    ایده چهارم: قابلیت اتصال از راه دور به هارد. مثلا از طریق وای فای یا بلوتوث
    ایده پنجم: قابلیت اتصال به تلفن همراه جهت آلارم هنگام سرقت، ارائه لوکیشن آنلاین و ارسال هشدار هنگام بالا رفتن دما یا … بر روی گوشی

  12. مهراد راجی کرمانی میگوید:

    پاسخ سوال ۱
    ۱- افزایش سرعت
    ۲- افزایش حجم حافظه و کوچک شدن اندازه
    ۳- داشتن قابلیت ریکاوری اطلاعات پاک شده
    ۴- قابلیت رمزگذاری فیزیکی مانند اثر انگشت
    ۵- قابلیت استفاده بصورت بی سیم

  13. رضوانه میرزامحمدی میگوید:

    پاسخ سوال یک:۱_کاهش حجم هارد در عین افزایش ظرفیت
    ۲_قابلیت بازیابی اطلاعات
    ۳_افزایش مقاومت در برابر ضربه
    ۴_افزایش سرعت لود اطلاعات

  14. شهریار فتاحی میگوید:

    سوال۱:
    ۱- رویه و پوشش ژله‌ای یا پارچه‌ای که از آسیب رسیدن به آن، کاملا آن محافظت کند.
    ۲- قابلیت نمایش محتوا بدون استفاده از دستگاه دیگر (صفحه نمایش اختصصاصی).
    ۳- قابلیت پارتیشن‌بندی و به چند قسمت تبدیل شدن هارد و قابلیت غیر فعالسازی قسمتی از هارد برای خوانا بودن بر روی بعضی سیستم ها مثل تلویزیون‌های مدل پایین‌تر (چون هر سیستم تا قسمتی از حافظه را پشتیبانی می‌کند.)
    ۴- ضد آب بودن و عدم نفوذ آب به داخل هارد
    ۵- افزودن بخش نرم‌افزاری مدیریت فایل در هارد با قابلیت های متعدد از قبیل نوع نمایش فایل، کاوش در آن‌ها، فایل های تکراری، تاریخ آخرین تغییرات یا جا به جایی فایل ها و …

  15. فاضل روشن علی میگوید:

    جواب سوال ۱:
    ۱- مقاوت در برابر ضربه: یک از اصلی تری ویژگی های یم هارد مقاومت آن در برابر ضربه است زیرا دائما در حال جابجایی بوده و احتمال ضربه خوردن و افتادن آن بالاست.
    ۲- وزن هارد: با توجه به قابلیت جابجایی این وسیله، وزن آن تاثیر زیادی در رضایت مشتری خواهد داشت.
    ۳- در صورتی که شرکت ارائه دهنده یک فضای ابری رایگان برای ذخیره اطلاعات ضروی مشتری ایجاد نماید باعث رضایت بیشتر مشتری خواهد شد.
    ۴- از مهمترین ویژگی های یک سیستم ذخیره اطلاعات تکنولوژی امنیت داده هاست. شرکت ارائه دهنده هارد باید امنیت اطلاعات را گارانتی نماید. مانند شرکت اپل که حتی جهت افشای انتشار اطلاعات، از باز کردن قفل گوشی یک سارق خوداری نمود
    ۵- ویژگی آخر هم میزان حافظه هارد و تناسب آن با قیمت هارد است. هر چه قیمت هارد اکسترنال در برابر نمونه های رقیب با حجم مشابه کمتر باشد، مشتری رضایت بیشتری خواهد داشت.

  16. علی دوست محمدی میگوید:

    پاسخ سوال ۱
    ۱-محافظت در برابر آب و ضربه و شوک الکتریکی
    ۲-شکیل و دارای اندازه مناسب
    ۳-پشتیبانی از سرعت بالای انتقال داده
    ۴-پشتیبانی مناسب
    ۵-قابلیت قفل کردن (قرار دادن پسورد،اثر انگشت ،الگو و..)
    ۶-قابلیت های اضافی مثل استفاده جهت شارژ سایر دیوایس ها

  17. آرش نامجوفرد میگوید:

    پاسخ سوال ۲)

    الف- هارد اکسترنال فضای اضافی مورد نیاز را در احتیارمون قرار میدهد و دیگر نیاز نیست بگردیم برای خالی کردن فضا اطلاعات خود را پاک کنیم.

    ب- ضد اب بودن و ضد ضربه بودن هارد ها به عنوان یک گین محسوب میشوند که باعث میشوند اطلاعات هارد از خراب شدن مصون بماند.

  18. شهریار فتاحی میگوید:

    جواب سوال۲:
    الف) رفع مشکل کمبود حافظه در کامپیوتر شخصی – ذخیره اطلاعات شخصی و سری در یک حافظه جداشونده و حفظ اطلاعات و انتقال اطلاعات به صورت ساده‌تر با حافظه جداشونده به سیستم‌های دیگر می‌توانند از جمله مشکلاتی باشند که توسط هارد اکسترنال حل شوند.
    ب) سادگی در بک آپ گیری و ذخیره اطلاعات در فضای ابری توسط نرم‌افزارهایی که توسعه یافته‌اند.
    میتوان چنین گفت که سیستم هارد اکسترنال بیشتر جنبه مشکلات (pain) را پوشش می‌دهد. (موارد الف)

  19. مهراد راجی کرمانی میگوید:

    پاسخ سوال ۲
    الف) مشکل کم بودن حافظه کامپیوتر را کم میکند
    ب) لذت بردن از مشاهده عکس های قدیمی ذخیره شده در هارد

  20. مهراد راجی کرمانی میگوید:

    پاسخ سوال ۲ :
    الف) مشکل کم بودن حافظه کامپیوتر را کم میکند
    ب) لذت بردن از مشاهده عکس های قدیمی ذخیره شده در هارد

  21. سپند پورآذر میگوید:

    پاسخ سوال ۲:
    الف) مشکلی (pain) که هارد اکسترنال برطرف می‌نماید ((محدودیت حافظه‌ی داخلی کامپیوتر)) است.

    ب) منافعی (gains) که هارد اکسترنال ارائه می‌دهد عبارتند از:
    – امکان حمل و جا‌به‌جایی حجم زیادی از اطلاعات در یک دستگاه نسبتاً کوچک (portability)
    – امکان تهیه‌ی نسخه‌ی پشتیبان (backup) از اطلاعات موجود در حافظه‌ی داخلی کامپیوتر
    – گزینه‌ای مناسب برای هدیه به افراد مختلف در مناسبت‌های گوناگون با توجه به کاربرد، قیمت و مشخصات آن (آیتم تبلیغاتی مناسب)

  22. رضوانه میرزامحمدی میگوید:

    پاسخ سوال ۲:الف)هارد اکسترنال مشکل کمبود حافظه و فضای ذخیره سازی را برای افراد حل کرد.
    ب)حجم اطلاعاتی که میتوان در هارد اکسترنال ذخیره کرد به اندازه ی حجم چندین فلش مموری و یا رم میباشد.از این رو خطر گم شدن و از بین رفتن اطلاعات درون فلش مموری ها با استفاده از هارد اکسترنال از بین میرود که این سبب راحتی کاربر و حفظ امنیت اطلاعات بیش از پیش خواهد شد.

  23. سعيد سهيلي میگوید:

    پاسخ سوال شماره ۲:

    الف) کم بودن حافظه وسایل الکترونیکی از قبیل موبایل و تبلت،
    امکان سرقت اطلاعات مهم و فایل های شخصی هنگام دزدیده شدن موبایل و تبلت و لپتاپ،
    امکان از بین رفتن فایل های شخصی و اطلاعات مهم هنگام سوختن وسیله الکترونیکی،
    کند شدن وسایل الکترونیکی به دلیل پر شدن حافظه آنها،
    همگی مواردی بودند که هنگام نبودن هارد اکسترنال، برای یوزر عدم مطلوبیت ایجاد میکردند که با استفاده از هارد اکسترنال، رفع آنها صورت میپذیرد.(رفع gain رخ میدهد)

    ب) امکان انتخاب هارد اکسترنال با توجه به انواع ظرفیت آن،
    امکان انتخاب هارد اکسترنال با توجه به سرعت دریافت و ارسال اطلاعات در آن،
    امکان انتخاب هارد اکسترنال با توجه به جنس بدنه و وزن آن،
    امکان پوشه بندی راحت و کاربردی در آن،
    امکان نصب برنامه های بکاپ گیری از آن،
    همگی مواردی هستند که با استفاده از هارد اکسترنال برای ما راحتی ایجاد میکنند.(ایجاد gain میکنند)

  24. حجت اله خاآنی میگوید:

    پاسخ سوال ۱:
    ۱. ارتباط بی سیم با سایر وسایل
    ۲. افزایش سرعت انتقال داده ها
    ۳. کوچک تر نمودن ابعاد
    ۴. افزایش ظرفیت
    ۵. افزایش مقاومت در برابر ضربه و سایر اتفاقات ممکن

  25. حجت اله خاآنی میگوید:

    پاسخ سوال ۲:
    Pain:
    دسترسی به اطلاعات مورد نیاز در مکان های مختلف
    Gain:
    عدم نیاز به حمل اسناد فیزیکی
    ذخیره حجم بالایی از اطلاعات در یک جسم کوچک
    تهیه نسخه پشتیبان از اطلاعات به جهت جلوگیری از بین رفتن آن ها

  26. امیرمحمد جهانی میگوید:

    پاسخ سوال ۲:
    الف) هارد اکسترنال، مشکل ذخیره ی اطلاعات با حجم زیاد را برای کاربران حل کرده است.
    ب) هارد اکسترنال، منافعی مانند حمل اطلاعات شخصی به هر کجا را فراهم می کند. همچنین به مرور زمان، با اضافه شدن حجم ذخیره اطلاعات در هارد ها، منفعت بیشتری برای کاربران خلق می شود.

  27. مهدی شفایی میگوید:

    سلام – پاسخ سوال ۲
    الف) امکان جا به جا کردن اطلاعات موردنیاز – دسترسی به ظرفیت بیشتر ذخیره اطلاعات قابل حمل
    ب) سرعت بالای انتقال اطلاعات – ضد ضربه و ضد نوسانات برقی بودن جهت حفظ بهتر اطلاعات- امکان شارژ کردن دیوایس (اگر ویژگی پاوربانک را هم داشته باشد)

  28. مهکام محبی میگوید:

    پاسخ سوال ۱:
    ۱. سبک تر کردن و کوچکتر شدن آنها
    ۲.افزایش حجم داخلی
    ۳.قابلیت اتصال به دستگاه های مختلف
    ۴.قابلیت اتصال به صورت بی‌سیم
    ۵.افزایش مقاومت آنها
    ۶.استفاده آنلاین از آنها

  29. مهکام محبی میگوید:

    پاسخ سوال ۲:
    الف) هارو های اکسترنال مشکل کمبود حافظه را از بین برده‌ و درواقع با داشتن حافظه‌های جانبی دیگر حافظه‌های دستگاه‌ها (گوشی‌ها و کامپیوترها) زود پر نمیشوند. همچنین قابل حمل بودن آنها مشکل در دسترس نبودن اطلاعات در زمان مناسب را از بین برده‌است.
    ب) میتوان حجم بیشتری از اطلاعات را ذخیره کرد و همچنین با قابلیت پورتابل بودن آنها می‌توان حجم زیادی از اطلاعات مورد نیاز را به راحتی با خود حمل کرد.

  30. آسو ظریف میگوید:

    پاسخ سوال ۲ :
    Gain: بی سیم بودن هارد یک منفعت است و همچنین سرعت بالای انتقال اطلاعات
    Pain: داشتن حافظه ی کافی مشکل ذخیره اطلاعات را از مشتری برطرف میکند

  31. سيد عليرضا موسويان انارکي میگوید:

    پاسخ سوال ۲-
    الف- مهم‌ترین مشکلی که هارد اکسترنال رفع می‌کند مشکل کمبود حافظه برای ذخیره اطلاعات و یا حفاظت از اطلاعات است که اکثرا با آن مواجه شده‌ایم.
    ب- منفعت هارد اکسترنال می‌تواند قابلیت‌های اضافی آن مانند بکاپ‌گیری آنلاین آن باشد و یا سبکی آن برای حمل باشد.

  32. مهرآذين لطفي میگوید:

    سرال ٢: pain هارد شامل امکان انتقال حجم زیادی از اطلاعات برای کاربران میباشد
    Gain هارد میتواند کوچکتر شدن اندازه فیزیکی هارد باشذ که باعت میشود راحتتر جابجا شود

  33. اميرمحمد قاسمي میگوید:

    پاسخ سوال ۲:
    pain: رفع محدودیت های ذخیره فایل ها با حجم بالا-رفع محدودیت انتقال فایل های با حجم بالا-
    gain: در برابر ورود یک سری از ویروس های کامپوتری مقاوم است-افزایش سرعت انتقال داده ها-فرا هم آوردن فضای حجمی بیشتر برای کاربران-امکان اتصال به سیستم های کامپیوتری، بدون سیم-امکان نمایش فضای خالی به کاربر از طریق نمایشگر خود هارد-

  34. زهرا جان نثاری میگوید:

    پاسخ سوال ۲:
    در مورد pain: حجم زیادی دیتا رو وقتی میخواهیم جابه‌جا کنیم و با فلش نمیتوانیم. مشکل این است که در باش جا نمیشود.
    در مورد gain: یک فضای بیشتری میتوان در لپ تاب ایجاد کرد و مجبور نباشیم که همه چیز را روی لپ تاب بریزیم.

  35. میکائیل رحیمی میگوید:

    سوال ۲ : برطرف کردن مشکل کمبود حافظه pain است و توانایی ذخیره اطلاعات فراوان در یک دستگاه کوچک gain است.

  36. فاضل روشن علی میگوید:

    جواب سوال ۲:
    الف) هارد اکسترنال با ایجاد امکان نگهداری فایل های با حجم بالا و جابجایی فایل ها با سرعت بالا مشکل کاربران سیستم های لپ تاپ و کامپیوتر را حل می نماید.
    ب) هارد اکسترنال با تولید هارد با وزن کمتر، امنیت بیشتر اطلاعات منفعت هایی را برای کاربران ایجاد می نماید.

  37. علی دوست محمدی میگوید:

    پاسخ سوال ۲
    Pain : هارد اکسترنال مشکل عدم وجود فضای کافی جهت ذخیره سازی اطلاعات و مدیا رو از بین برد
    Gain : بنفیتی که برای افراد ایجاد میگه به نظرم قابلیت جابجایی راحت انواع فایل و اطلاعات و به اشتراک گذاری راحت اونهاست همچنین سرعت انتقال بالای داده از جمله gain هایی هست که هارد اکسترنال بوجود اورده.

  38. آرش نامجوفرد میگوید:

    پاسخ سوال۳)

    اولین سالی بود که تو یه مجموعه استخدام شده بودم به عنوان یکی از کسایی که باید میرفتم چیزای جدید و پیدا میکردم و میاوردم تو شرکت پیاده اش میکردم انتخاب شده بودم، خب کارم ایجاب میکرد که همه ش از این شهر به اون شهر از این نمایشگاه به اون نمایشگاه تو رفت و اومد باشم مجبور بودم به هر شرکت و مجموعه ای که سر میزدم اطلاعات اون شرکت و میگرفتم و یسری فایل حجیم و در اختیارشون قرار میدادم و هر بار که میومدم پیش رئیسم آقای بهزادی، اینارو نشونش میدادم و یه گزارشی یدادم بهشون.
    مشکلم یکی دو تا نبود که من کلا یه لپ تاپ داشتم با ۲۴ تا فلش هر کدو م از این فلشا ۳۲ گیگ که یه موقع فضا کم نیارم اتفاقی ه برام میافتاد این بود که یه موقع ها فلش اشتباهی و میبردم تو یه مجموعه فایلای اشتباهی یه مجموعه دیگرو برای گزارش میاوردم اصن خیلی همه چی تو هم تو هم و افتضاح خب واقعا هم اطلاعات مهمی داخل این فلشا بود همیشه قبل خواب باید میشمردمشون یا مراقب میبودم که کسی دسترسی به جز خودم بهشون نداشته باشه از یه طرفم اینقدر اینور اونور میرفتم تو این مسافرتا همیشه ۳ ۴ تا فلش تلفات میدادم و میشد ضرر برام.
    واقعا دیگه به خودم اومدم که برم یه هارد اکسترنال بگیرم خودمو راحت کنم از حمل کردن این همه فلش دنبال یه هاردی میگشتم که از لحاظ مقاومت بدنه و ضد آب بودن و اینا انقدر جوندار باشه که تاب و تحمل این مسافرتای منو داشته باشه از یه طرفم واقعا این موضوع برام مهم بود که امنیتش بالا باشه و بشه روی تعداد دستگاه متصل شده و تعداد نفری که دسترسی داشته باشن تعریف کرد و همینطور اساسی ترینش اینکه بتونه به اینترنتم وصل بشه و فایلارو برای ارسال کنم، یه موقع ها نمیتونم لپتاپ حمل کنم و خب مجبورم با گوشی اطلاعات و ذخیره کنم و بفرستم اینجوری وقتی بشه به اینترنت وصل بشه میتونم با هر دستگاهی اطلاعاتی که نیاز دارم و داخلش ذخیره کنم
    خلاصه تصمیم گرفتم تو یکی از این سفرام برم یکی از این مغازه های لوازم کامپیوتر و اینا یدونه بگیرم. تو یکی از این سفرام که رفته بودم اتریش عصرش که نمایشگاه تموم شده بود رفتم یکی از بزرگترین فرشگاهای لوازم جانبی کامپیوتر که واقعا تو وین مطرح بود یه فروشنده باحالی اونجا بود اسمش رنه بود واقعا معلوم بود از این نردای کامپیوتر و تکنولوژی ایناس شروع کردیم با هم صحبت کردیم از اینور اونور ( من چون خیلی معاشرتیم اینکه بتونم با آدمای مناطق محتلف ارتباط برقرار کنم واقعا خوشحالم میکنه) خلاصه مشکلم و گفت بهش و به قول معروف تا گفتم ف داداشمون رنه رفت تا فرحزاد یه هارد اکسترنال برام آورد خدااااااا سبک، مقاوم اصن جلو خودم کوبیدش زمین آخ نگفت، سرعت انتقالشو که نگم براتون اصن دیگه دغدغه اینکه ی ساعت وایسم تا فایلارو جابجا کنم و نداشتم، طراحیشم که واقعا جذاب بود از نظر امنیتیم میتونستم براش تعریف کنم چند تا کاربر با چه دسترسی هایی بهش وصل شن. البته خب قیمتشم خدا بود ولی واقعا میارزید.
    دیگه وقتی رسیدم تهران اومدم پیش آقای بهزادی یک رخ خاصی به خودم گرفته بودم که الان انگار یکی از اخرتاعات ناسا رو گرفته بودم دستم  داستان و براش تعریف کردم و خوشش اومد ایشونم سفارش داد دفعه دیگه یدونم برای اون بگیرم.

  39. اميرمحمد قاسمي میگوید:

    پاسخ سوال۳ : داستان
    حدود ۶ ماه پیش بود که به دلیل اینکه لپ تاپم فضای کافی برای فایل های جدید تصمیم گرفتم یک هارد اکسترنال بخرم تا فایل ها رو به اون انتقال بدم تا هارد لپ تاپم خالی بشه و از اون به عنوان پایگاه ذخیره اطالعات استفاده کنم.
    با توجه به اینکه حجم فایل های رو کامپیوتر حدود ۹۳۰ گیگ میشد، حتما باید یک هاردی می خردیم که حجم اون بالای ۱ ترابایت باشه، البته چون پیش بینی میکردم که تا یکسال آینده احتمالا حجم فایل هام زیاد میشه تصمیم گرفتم یه چرخی توی هارد های ۲ ترابایت و بالاتر بزنم.
    اولین چیزی که به عنوان یک مشتری به نظرم باید در هارد در نظر بگیرند نحوه اتصال هارد به کامپوتر هست. روز به روز با توجه به پیشرفت تکنولوژی خصوصا در زمینه کیفیت تصاویر و فیلم ها حجم فیل ها در حال افزایش هست و این نکته که این فایل ها به توانند با سرعت مناسب انتقال پیدا کنند تا از اتلاف وقت جلوگیری نشه بسیار مهم است.
    درسته که سرعت انتقال داده ها جزئی hc عملکرد برای هارد به حساب میاد اما تاثیر زیادی میتونه روی انتخاب مشتری بذاره، از اونجایی که هم کامپیوتر ها و هم هارد های اکسترنال سیستم های ساخته دست بشر هست نحوه ارتباط و سرعت اون تا حد بسیار زیادی دست طراح و کارخانه سازنده هست.
    بعد از یه بررسی کلی توی اینترنت درباره هارد های موجود تو بازار ، فهمیدم معدود جاهایی وجود داره که هارد های بی سیم داره البته از اون جایی که نسبت به نحوه عملکردشون شک داشتم، با وجود اینکه این ویژگی میتونه انگیزه های زیادی رو برای مشتری ایجاد کنه و اون رو از شر سیم و خراب شدن پورت سیم هارد نجات بده ولی برای من چندان جالب نبود و بستر دنبال هارد با سیمی بودم که علاوه بر پشتیبانی از usb نسل ۳ بیشترین سرعت انتقال رو هم داشته بشه.
    تصمیم گرفتم فرداش برم بازار پایتخت تا نزدیک ترین محصول به خواسته هام رو پیدا کنم. صبح روز بعد ساعت ۱۱ رفتنم پایتخت.
    فروشگاهی که در سایتش اعلام کرده بود که هارد وایرلس موجود داره رو پیدا کردم. از فروشنده خواستم تا هارد بی سیم رو برای من بیاره تا من با نحوه کارکردش بیشتر آشنا بشم. فروشنده گفت این هارد ها به چند طریق به کامپیوتر و حتی سیستم های دیگه وصل میشه ، برای اتصال بدون سیم دو راه وجود داشت ، اول اتصال همزمان هارد و سیستم کامپیوتر به یک روتر. از طریق روتر میشد فایل ها رو به اشتراک گذاشت، منتقل کرد و حتی نمایش (استریم) داد. در این روش میشد از طریق نرم افزاریی که روی کامپوتر نصب میکردی میزان حافظه ، نوع فایل ها، تعیین مرز های دسترسی و کاربرانی که میتوانند به این اطلاعات دسترسی داشته باشند رو مشخص کرد که به نظرم این بخش آخرش خیلی جذاب بود. آقای فروشنده ادامه داد که نوع دیگر این اتصال از طریق wifi هست که در اینا هم یک نرم افزار و پنل کاربری وجود داره که میشه با استفاده از داشبورد مدیریت، اجازه اتصال دستگاه ها ، میزان دسترسی به هر بخش از اطلاعات هارد ، تشخیص دستگاه های متصل شده، تعداد کاربران ، استریم اطلاعات و اتصال هارد به سایر دستگاه ، اشتراک گذاری در اینترنت ، رمز وافای رو مدیریت کرد. راسیتش این ویژگی هایی که دیدم از این هارد ها خیلی جذاب بود و اون رو متمایز میکرد از هارد های با سیم کلاسیک. فروشنده که خیلی اهل دنبال اخبار تکنولوژی بود گفت این قابلیت ها رو شرکت WD 2 سال پیش از طریق فرم های پرسشنامه ای که بین مشتری هاش پخش کرده بدست آورده و اونها رو پیاده سازی کرده. اون گفت این مدل هارد ها باید شارژ بشن و و تا حدود ۶ ساعت عمر باطری هاشون در حالت استند بای هست.
    با وجود همه تعریف هایی که فروشنده کرد ، من هنوز هم نسبت به این نوع هارد خوش بین نبودم، چون حس میکردم اتصال بی سیم ممکن درد سر ساز باشه، این امکانات خوبیه ولی عملکرد و function اصلی هارد ذخره سازی و انتقال اطلاعات هست و به نظرم میومد شاید این های لازم نباشه.
    به فروشنده گفتم اگر جایی باطری نداشت و من لازم داشتم که اطلاعاتی رو جابجا کنم راه حلی رو در نظر گرفتن، اون ادامه داد مدل هایی هستند که علاوه بر امکان اتصال بی سیم ، پورت سیم هم برای هارد تعبیه کردن، اینو که شنیدم به مقداری اعتماد بیشتر جلب شد. به فروشنده گفتم من هاردم باید همراهم باشه بنابر این وزن و ابعادش نباید طوری باشه که برای من مشکل درست کنه، تو ذهنم این بود که شاید ابعاد اون هاردی که من میخوام شبیه هاید های رومیزی باشه و جابجا کردنش خیلی سخت باشه.
    فروشنده پک مربوط به یک هارد ۲ ترابایت رو جلوی من گذاشت، ظاهر قشنگی داشت، بازش کردم ، هارد رو بیرون اوردم، ابعادش تقریبا اندازه موبایل های معمول بازار بود البته قطر و وزنش یه مقداری بیش تر بود ولی در کل قابل قبول به نظر می رسید، پک شامل یک کیف محافظ، شارژر و کابل اتصال ، دفترچه راهنما و گارانتی تا ۱۸ ماه بود. از طریق دفترچه راهنما فهمیدم هارد رو دفعه اول باید با سیم به کامپیوتر وصل کرد تا نرم افزار مربوط به اتصال بی سیم رو نصب کنم. پس از فرایند نصب که نسبتا ساده بود، اتصال با سیم رو قطع کردم و به بی سیم تبدیل کردم، یک فایل نسبتا حجیم رو برای آزمایش انتقال دادم به هارد و دیدم سرعتش خیلی مناسب تقریبا و به طور متوسط تا ۲ Gbps رو میتونست منتقل کنه. فروشمنده گفت سری جدید این هارد ها که در ماه جاری وارد بازار شده فایل های مهم رو بکاپ میگیره تازه علاوه بر اون فایل هایی رو هم که پاک میکینی اول میفرسته به سطل بعد از اونجا پاک میکنه، این دو تا مزیت آخرش خیلی به دلم نشست چون خیلی مواقع پیش اومده بود فایل های حیاتی و بعضی فایل های مهم رو به اشتباه یا ویروسی شدن پاک کردم یا از دست دادم.
    بالا خره بعد کلی ور رفتن و توضیحات فروشنده تصمیم گرفتم این هارد رو بخرم گرچه که از نظر قیمیتی تفاوت نسبتا زیادی با سیر هارد های معمولی داشت ولی مهم این بود که به کار من میومد و با پارامتر هام جور بود.

  40. مهدی شفایی میگوید:

    سلام – پاسخ سوال ۳ (بیان داستان)
    از سال ۸۲ یعنی زمانی که ۶ سال ام بود، در خانه مان کامپیوتر داشتیم. تقریبا تمام کودکی من با آن کامپیوتر گذشت. بچه ی کوچه نبودم و عجیب علاقه مند به بازی کردن با کامپیوتر بودم و حتی از این طریق بدون اینکه کلاس زبانی بروم، کمی زبان انگلیسی یاد گرفتم. اما چندسالی است که این کامپیوتر گوشه اتاق مان خاک می خورد، زیرا هم لپ تاپ خریده ام و با آن کار می کنم و هم خیلی وقت است که سخت افزارهای آن را ارتقا ندادیم. الان هم قصد داریم یک سری تغییرات و تعمیرات در جهت نوسازی منزل مان انجام دهیم و آن را مدرن کنیم که عملا جایی برای کامپیوتر باقی نمی ماند و قرار است کامپیوتر را به فروش برسانیم. پس با این همه خاطراتی که در کامپیوترمان در طول این سال ها داریم چه کنیم؟ خاطراتی از جنس عکس و فیلم و آهنگ و بازی های جورواجور آن. این شد که تصمیم گرفتیم هارد اکسترنالی بخریم تا این خاطرات چندده ساله را در آن ذخیره کنیم. مضاف بر آن می توانیم اطلاعات اضافه لپ تاپ خودم و برادرم را هم در آن ذخیره کنیم. از پسر عمویم برای خرید یک هارد اکسترنال خوب کمک گرفتم و این تجربیات با کمک وی به دستم آمد. برندهای متنوعی در بحث هارد اکسترنال در بازار داریم اما من ۳ برند وسترن دیجیتال، ای دیتا و سیلیکون پاور را بیشتر دست مردم دیدم که برندهای خوبی هم هستد و در ایران گارانتی هم دارند. در مسئله خرید هارد در نگاه اول، ۲ منظر قیمت و ظرفیت بسیار به چشم می آید. ایده من در مورد خرید وسیله های تکنولوژیک اینطور است که یکبار بخر برای همیشه. پس به نظر من ظرفیت بیشتر اهمیت بالاتری نسبت به قیمت آن دارد. ظرفیت طوری باشد که هرچقدر اطلاعات داخل آن بریزیم باز همچنان جای خالی داشته باشد. دیدم که برخی برای خرید میزان هزینه هر گیگ حافظه اکسترنال را مدنظر قرار می دهند. به طور میانگین در حافظه های یک ترابایت هر گیگ ۱۷۰۰ تومان و در حافظه های دو ترابایت این عدد به ۱۲۰۰ تومان به ازای هر گیگ می رسد. ظرفیت ها متنوع اند ولی اقبال بیشتر روی حافظه های یک و دو ترابایت می باشد. نکته حائز اهمیت بعدی بحث سرعت انتقال دیتا می باشد که اگر این عدد پایین باشد، واقعا عذاب آور است چون که حافظه اکسترنال بیشتر برای انتقال داده های پرحجم استفاده می شود که این سرعت به ۲ عامل اجزای مکانیکی و درگاه اتصال آن بستگی دارد. اگر سرعت بسیارزیاد می خواهید به سراغ هاردهای SSD بروید که خبری از اجزای مکانیکی نیست اما به شدت گران است و در حافظه های با حجم بالا اصلا صرفه ندارد. در هاردهای مکانیکی RPM برای سرعت انتقال مهم است و هرچه این عدد بالاتر باشد، سرعت انتقال اطلاعات بیشتر است. مورد بعدی بحث درگاه اتصال است که امروزه به هیچ عنوان نباید سراغ هارد هایی با اتصال کمتر از USB3.0 (تا ۱۰ گیگابیت بر ثانیه)بروید که در این صورت پول تان را دور ریخته اید چون از نظر سرعت تعطیل است و کارایی ندارد. اگر از جنس کسانی هستید که دوست دارید هارد همراهتان باشد، حتما به وزن و جنس بدنه توجه داشته باشید. داشتن گارد یا فلزی بودن بدنه هارد می تواند باعث این شود که ضربه کمتری در حین حمل و نقل به هارد وارد شود و کمتر آسیب ببیند. یک نکته مهم بحث مقاومت در برابر شوک است که حتی المقدور هاردی که قرار است بخرید حتما این ویژگی را داشته باشد چون یادم می آید یکی از دوستانم در حین استفاده از هارد، هاردش سوخت و من به عینه دیدم که چه فلاکتی جهت بازگرداندن اطلاعاتش کشید. به غیر از مقاومت در برابر شوک، مقاومت در برابر آب هم داریم که هارد را در برابر قطرات آب و غبار محافظت می کند. نکته بعدی در مورد گارانتی های هارد است که تعداد زیادی گارانتی اصلی و فرعی برای این محصول داریم. حواسمان باشد در بازار ایران هر گارانتی به صورت انحصاری یکی از برندهای هارد اکسترنال را پشتیبانی می کند و از طرفی به واسطه تعدد گارانتی و امکان تقلب، حتما قبل از خرید سایت گارانتی کننده محصول را بررسی و از صحت محصول پشتیبانی شده اطمینان حاصل کنید. نکته آخر این است که برخی از هارد های اکسترنال به صورت اختصاصی دارای نرم افزارهایی هستند که عملیات پشتیبان گیری از اطلاعات را تسهیل می کند که این مورد برای من که قصدم بکاپ گیری از اطلاعاتم بوده بسیار بااهمیت است. این ها دانسته های من در مورد خرید یک هارد اکسترنال بود که طبق همین موارد اقدام به خرید هارد کردم.

  41. سيد عليرضا موسويان انارکي میگوید:

    پاسخ سوال ۳-
    سلام، هوشیار خان با ی خاطره جذاب و زیبا از تولدش (وی در حالیکه اعتماد به سقف دارد ادامه می‌دهد) اومده سراغتون. راستی قضیه لپ‌تاپ که یادتون نرفته؟ اگه یادتون رفته یا اولین باره دارید متن منو می‌خونید می‌تونید به بخش راهنمای خرید قسمت لپ‌تاپ مراجعه کنید. در کل خواستم بگم خواهرم بعد از خوندن متن من دوباره نامه‌نگاری کرد و با بیان تمامی الزامات کارکردی و غیرکارکردی مدنظرش، تونست نظر مثبت خانواده را برای خرید لپ‌تاپ بگیره و کلی هم از من تشکر کرد و بعنوان جایزه درایور دی‌وی‌دی اکسترنالی که کادو گرفته بودم و روی دستم باد کرده بودا برای خودش برداشت چون لپ‌تاپش درایور نوری نداشت و اینطوری یک نتیجه برد برد برای هردومون بدست اومد:). خب حالا حواستونو جمع کنید که می‌خوایم بریم سراغ خاطره تولدی که من از یک ماه قبلش برنامه‌ریزی کرده بودم تا روی ضمیر ناخودآگاه دوستان و خانواده جانان کار کنم و ذهنشونو به سمت چیزهایی که می‌خوام سوق بدم تا برای تولدم اونارو بخرن. اگه راستشو بخواید این تولد دقیقا به یک سال قبل بر می‌گرده درست سه ‌سال بعد از خرید لپ‌تاپم که حافظه دو ترابایتیش تقریبا پر شده بود و نیاز به یک هارد اکسترنالو به شدت احساس می‌کردم. از اون‌جایی که هارد مدنظر بنده یک‌سری ویژگی‌های خاصی (ضد ضربه و ضد آب بودن، حسگر اثر انگشت داشتن و …) باید می‌داشت، قیمت خاصی هم به دنبال می‌داشت و از اون‌جایی که نقشه کادو گرفتن هارد رو کشیده بودم و نمی‌خواستم یک هارد معمولی کادو بگیرم، تصمیم گرفتم استراتژی ضمیر ناخودآگاهو توسعه بدم و ضمیرناخودآگاه جمعی رو ایجاد کنم، برای همین از اونجایی که دوتا تولد قرار بود برای من گرفته بشه، دو تا جامعه هدف رو مدنظر قرار دادم: ۱. خانواده شامل پدر، مادر و خواهر و عضو افتخاری دانشگاه ۲. پنج‌تا از دوستان صمیمیم. خب تازه رسیدیم به قسمت سخت ماجرا که چطوری موضوع باهاشون در میون گذاشته بشه تا بفهمن که باید همه باهم برام هارد اکسترنالی که دوست دارمو بخرن. می‌ریم دقیقا به یک ماه قبل از تولدم، روزی که رفتم و توی پیج‌های اینستاگرامی هشتگ هارد اکسترنالو سرچ کردم و یکی از پیج‌هایی که هاردی نزدیک به ویژگی‌های هارد مدنظرمو برای قرعه‌کشی بین کامنت‌ها گذاشته بود، پیدا کردم و تمام دوستان گرامی را زیر اون پست تگ کردم. البته هاردی که اون پیج گذاشته بود یک ایراد مهم داشت که مربوط به مهم‌ترین الزام کارکردی هارد هم بود و ظرفیت ۵۰۰ گیگابایت داشت ولی من هارد بالای ۱ ترابایت می‌خواستم و فقط هدفم از تگ کردن دوستام در راستای استراتژی مدنظرم حرکت کردن بود. در مورد خانواده تصمیم گرفتم با خواهرم ویانا شروع کنم و هر وقت همه دور هم جمع بودیم با صدای بلند با خودم می‌گفتم:
    – اه چرا حافظه لپ‌تاپم پر شده، کاش ی هارد داشتم راحت همه چیو روش می‌ریختم. بهتره برم ی نگاه تو سایتا بکنم ببینم قیمت‌هاش چطوریه.
    بعد ویانا را صدا می‌زدم و می‌گفتم:
    – وای اینو ببین چقدر خوشگله چقدر اندازش خوبه. چه رنگ قشنگی داره. هم ضد آبه هم ضد ضربه. حافظش هم خیلی خوبه می‌تونیم حتی باهم استفاده کنیم.
    بعضی وقت‌ها که ویانا به حرفم گوش نمی‌داد و نمیومد که عکس هاردهارو ببینه از استراتژی تهدید استفاده می‌کردم. شاید بگید چطوری؟ راستشو بخواید ویانا هر چند ماه یک‌بار اطلاعات گوشی موبایلشو روی لپ‌تاپ من ذخیره می‌کرد و من هم همیشه بهش می‌گفتم:
    – دیگه مجبورم همه عکساتو پاک کنم چون لپ‌تاپم جا نداره و …
    خواهر جان ماهم دوان دوان میومد و در مورد خرید یه هارد خوشگل نظر می‌داد و این‌طوری هر دوی ما از خرید یک هارد خوب نفع می‌بردیم و همین موضوع باعث می‌شد یک‌سری الزامات نسبتا انگیزشی برای هردومون بوجود بیاد که مثلا هاردی که می‌خریم قابلیت تشخیص چندتا اثر انگشت و رمزنگاری رو داشته باشه و امنیت بعنوان یک الزام غیرکارکردی برامون خیلی مهم شده بود.
    خلاصه براتون بگم که از انواع استراتژی‌های زیرکانه برای اینکه فکرهای همه رو به سمت خرید یک هارد اکسترنال خوب برای روز تولدم ببرم، استفاده کردم و بالاخره روز موعود فرا رسید و خانواده طی حرکتی غافلگیرانه همراه با دوستانم منو در خونه سورپرایز کردن.
    تولد تولد تولدت مبارک. مبارک مبارک تولدت مبارک. بیا شمعارو فوت کن تا صد سال زنده باشی (لطفا با ریتم بخونید و دو انگشتی دست بزنید) … نوبت به باز کردن کادوها رسید و وقتی دیدم که هر کدوم از اعضای خانوادم کادوی جدا بهم دادن، فهمیدم که استراتژی جامعه خانواده با شکست مواجه شده ولی هنوز به دوستام امیدوار بودم و بله، همشون باهم یک کادو آورده بودن و گل از گل من در حال شکفتن بود که ناگهان با باز شدن کادو به غنچه تبدیل شد. قطعا الان می‌تونید حدس بزنید که اون چی بود؟ یک درایو دی‌وی‌دی نوری اکسترنال که پسرعموی یکی از بچه‌ها بعد از بستن مغازش دو تا ازش داشت و اون همیشه می‌گفت هرکی بخواد با قیمت ارزون بهش میده و چه مناسبتی بهتر از تولد من و چه کادویی ارزون‌تر از این برای من. دقیقا اونجا بود که تصمیم‌ گرفتم در اولین فرصت عکس‌های گوشی خواهرمو خودمو تمام فیلم‌ها و خاطرات گروه دوستانمو از لپ‌تاپ پاک کنم تا فضا برای دوستان جدید بازتر شه:(.

  42. اميرمحمد قاسمي میگوید:

    حدود ۶ ماه پیش بود که به دلیل اینکه لپ تاپم فضای کافی برای فایل های جدید تصمیم گرفتم یک هارد اکسترنال بخرم تا فایل ها رو به اون انتقال بدم تا هارد لپ تاپم خالی بشه و از اون به عنوان پایگاه ذخیره اطلاعات استفاده کنم.
    با توجه به اینکه حجم فایل های رو کامپیوتر حدود ۹۳۰ گیگ میشد، حتما باید یک هاردی می خریدم که حجم اون بالای ۱ ترابایت باشه، البته چون پیش بینی میکردم که تا یکسال آینده احتمالا حجم فایل هام زیاد میشه تصمیم گرفتم یه چرخی توی هارد های ۲ ترابایت و بالاتر بزنم.
    اولین چیزی که به عنوان یک مشتری به نظرم باید در هارد در نظر بگیرند نحوه اتصال هارد به کامپوتر هست. روز به روز با توجه به پیشرفت تکنولوژی خصوصا در زمینه کیفیت تصاویر و فیلم ها حجم فیل ها در حال افزایش هست و این نکته که این فایل ها به توانند با سرعت مناسب انتقال پیدا کنند تا از اتلاف وقت جلوگیری نشه بسیار مهم است.
    درسته که سرعت انتقال داده ها جزئی hc عملکرد برای هارد به حساب میاد اما تاثیر زیادی میتونه روی انتخاب مشتری بذاره، از اونجایی که هم کامپیوتر ها و هم هارد های اکسترنال سیستم های ساخته دست بشر هست نحوه ارتباط و سرعت اون تا حد بسیار زیادی دست طراح و کارخانه سازنده هست.
    بعد از یه بررسی کلی توی اینترنت درباره هارد های موجود تو بازار و گشتن سایت های فروش داخلی ، فهمیدم معدود جاهایی وجود داره که هارد های بی سیم داره البته از اون جایی که نسبت به نحوه عملکردشون شک داشتم، با وجود اینکه این ویژگی میتونه انگیزه های زیادی رو برای مشتری ایجاد کنه و اون رو از شر سیم و خراب شدن پورت سیم هارد نجات بده ولی برای من چندان جالب نبود و بستر دنبال هارد با سیمی بودم که علاوه بر پشتیبانی از usb نسل ۳ بیشترین سرعت انتقال رو هم داشته بشه. البته یه نگاهی به نظرات کساییکه که هارد بی سیم خریده یا استفاده بودن کردم تا یک حدودی از عملکرد اون دستم بیاد. مجموع نظرات درباره اون مثبت بود خصوصا درباره سیستم مدیریت اون که از طریق موبایل و لپ تاپ باهم قابل استفاده بود و ضعیف ترین بخش به باتری اون تعلق داشت.
    تصمیم گرفتم فرداش برم بازار پایتخت تا نزدیک ترین محصول به خواسته هام رو پیدا کنم. صبح روز بعد ساعت ۱۱ رفتنم پایتخت.
    فروشگاهی که در سایتش اعلام کرده بود که هارد وایرلس موجود داره رو پیدا کردم. از فروشنده خواستم تا هارد بی سیم رو برای من بیاره تا من با نحوه کارکردش بیشتر آشنا بشم. فروشنده گفت این هارد ها به چند طریق به کامپیوتر و حتی سیستم های دیگه وصل میشه ، برای اتصال بدون سیم دو راه وجود داشت ، اول اتصال همزمان هارد و سیستم کامپیوتر به یک روتر. از طریق روتر میشد فایل ها رو به اشتراک گذاشت، منتقل کرد و حتی نمایش (استریم) داد. در این روش میشد از طریق نرم افزاریی که روی کامپوتر نصب میکردی میزان حافظه ، نوع فایل ها، تعیین مرز های دسترسی و کاربرانی که میتوانند به این اطلاعات دسترسی داشته باشند رو مشخص کرد که به نظرم این بخش آخرش خیلی جذاب بود. آقای فروشنده ادامه داد که نوع دیگر این اتصال از طریق wifi هست که در اینا هم یک نرم افزار و پنل کاربری وجود داره که میشه با استفاده از داشبورد مدیریت، اجازه اتصال دستگاه ها ، میزان دسترسی به هر بخش از اطلاعات هارد ، تشخیص دستگاه های متصل شده، تعداد کاربران ، استریم اطلاعات و اتصال هارد به سایر دستگاه ، اشتراک گذاری در اینترنت ، رمز وافای رو مدیریت کرد. راسیتش این ویژگی هایی که دیدم از این هارد ها خیلی جذاب بود و اون رو متمایز میکرد از هارد های با سیم کلاسیک. فروشنده که خیلی اهل دنبال اخبار تکنولوژی بود گفت این قابلیت ها رو شرکت WD 2 سال پیش از طریق فرم های پرسشنامه ای که بین مشتری هاش پخش کرده بدست آورده و اونها رو پیاده سازی کرده. اون گفت این مدل هارد ها باید شارژ بشن و و تا حدود ۶ ساعت عمر باطری هاشون در حالت استند بای هست.
    با وجود همه تعریف هایی که فروشنده کرد ، من هنوز هم نسبت به این نوع هارد خوش بین نبودم، چون حس میکردم اتصال بی سیم ممکن درد سر ساز باشه، این امکانات خوبیه ولی عملکرد و function اصلی هارد ذخره سازی و انتقال اطلاعات هست و به نظرم میومد شاید این های لازم نباشه.
    به فروشنده گفتم اگر جایی باطری نداشت و من لازم داشتم که اطلاعاتی رو جابجا کنم راه حلی رو در نظر گرفتن، اون ادامه داد مدل هایی هستند که علاوه بر امکان اتصال بی سیم ، پورت سیم هم برای هارد تعبیه کردن، اینو که شنیدم به مقداری اعتماد بیشتر جلب شد. به فروشنده گفتم من هاردم باید همراهم باشه بنابر این وزن و ابعادش نباید طوری باشه که برای من مشکل درست کنه، تو ذهنم این بود که شاید ابعاد اون هاردی که من میخوام شبیه هاید های رومیزی باشه و جابجا کردنش خیلی سخت باشه.
    یک نکته دیگری که فروشنده به من گفت این بود که این مدل هارد های بی سیم دیگه نیازی به حالت safe remove ندارند و از بابت اینکه یک دفعه اتصال با کامپیوتر رو قطع کنیم و نوسان برق داخل برد هارد سبب آسیب شود دیگر وجود ندارد.
    فروشنده پک مربوط به یک هارد ۲ ترابایت رو جلوی من گذاشت، ظاهر قشنگی داشت، بازش کردم ، هارد رو بیرون اوردم، ابعادش تقریبا اندازه موبایل های معمول بازار بود البته قطر و وزنش یه مقداری بیش تر بود ولی در کل قابل قبول به نظر می رسید، پک شامل یک کیف محافظ، شارژر و کابل اتصال ، دفترچه راهنما و گارانتی تا ۱۸ ماه بود. از طریق دفترچه راهنما فهمیدم هارد رو دفعه اول باید با سیم به کامپیوتر وصل کرد تا نرم افزار مربوط به اتصال بی سیم رو نصب کنم. پس از فرایند نصب که نسبتا ساده بود، اتصال با سیم رو قطع کردم و به بی سیم تبدیل کردم، یک فایل نسبتا حجیم رو برای آزمایش انتقال دادم به هارد و دیدم سرعتش خیلی مناسب تقریبا و به طور متوسط تا ۲ Gbps رو میتونست منتقل کنه. فروشمنده گفت سری جدید این هارد ها که در ماه جاری وارد بازار شده فایل های مهم رو بکاپ میگیره تازه علاوه بر اون فایل هایی رو هم که پاک میکینی اول میفرسته به سطل بعد از اونجا پاک میکنه، این دو تا مزیت آخرش خیلی به دلم نشست چون خیلی مواقع پیش اومده بود فایل های حیاتی و بعضی فایل های مهم رو به اشتباه یا ویروسی شدن پاک کردم یا از دست دادم.
    بالا خره بعد کلی ور رفتن و توضیحات فروشنده تصمیم گرفتم این هارد رو بخرم گرچه که از نظر قیمیتی تفاوت نسبتا زیادی با سایر هارد های معمولی داشت ولی مهم این بود که به کار من میومد و با پارامتر هام جور بود.

  43. اميرمحمد قاسمي میگوید:

    پاسخ سوال۳ :
    حدود ۶ ماه پیش بود که به دلیل اینکه لپ تاپم فضای کافی برای فایل های جدید تصمیم گرفتم یک هارد اکسترنال بخرم تا فایل ها رو به اون انتقال بدم تا هارد لپ تاپم خالی بشه و از اون به عنوان پایگاه ذخیره اطلاعات استفاده کنم.
    با توجه به اینکه حجم فایل های رو کامپیوتر حدود ۹۳۰ گیگ میشد، حتما باید یک هاردی می خردیم که حجم اون بالای ۱ ترابایت باشه، البته چون پیش بینی میکردم که تا یکسال آینده احتمالا حجم فایل هام زیاد میشه تصمیم گرفتم یه چرخی توی هارد های ۲ ترابایت و بالاتر بزنم.
    اولین چیزی که به عنوان یک مشتری به نظرم باید در هارد در نظر بگیرند نحوه اتصال هارد به کامپوتر هست. روز به روز با توجه به پیشرفت تکنولوژی خصوصا در زمینه کیفیت تصاویر و فیلم ها حجم فیل ها در حال افزایش هست و این نکته که این فایل ها به توانند با سرعت مناسب انتقال پیدا کنند تا از اتلاف وقت جلوگیری نشه بسیار مهم است.
    درسته که سرعت انتقال داده ها جزئی hc عملکرد برای هارد به حساب میاد اما تاثیر زیادی میتونه روی انتخاب مشتری بذاره، از اونجایی که هم کامپیوتر ها و هم هارد های اکسترنال سیستم های ساخته دست بشر هست نحوه ارتباط و سرعت اون تا حد بسیار زیادی دست طراح و کارخانه سازنده هست.
    بعد از یه بررسی کلی توی اینترنت درباره هارد های موجود تو بازار و گشتن سایت های فروش داخلی ، فهمیدم معدود جاهایی وجود داره که هارد های بی سیم داره البته از اون جایی که نسبت به نحوه عملکردشون شک داشتم، با وجود اینکه این ویژگی میتونه انگیزه های زیادی رو برای مشتری ایجاد کنه و اون رو از شر سیم و خراب شدن پورت سیم هارد نجات بده ولی برای من چندان جالب نبود و بستر دنبال هارد با سیمی بودم که علاوه بر پشتیبانی از usb نسل ۳ بیشترین سرعت انتقال رو هم داشته بشه. البته یه نگاهی به نظرات کساییکه که هارد بی سیم خریده یا استفاده بودن کردم تا یک حدودی از عملکرد اون دستم بیاد. مجموع نظرات درباره اون مثبت بود خصوصا درباره سیستم مدیریت اون که از طریق موبایل و لپ تاپ باهم قابل استفاده بود و ضعیف ترین بخش به باتری اون تعلق داشت.
    تصمیم گرفتم فرداش برم بازار پایتخت تا نزدیک ترین محصول به خواسته هام رو پیدا کنم. صبح روز بعد ساعت ۱۱ رفتنم پایتخت.
    فروشگاهی که در سایتش اعلام کرده بود که هارد وایرلس موجود داره رو پیدا کردم. از فروشنده خواستم تا هارد بی سیم رو برای من بیاره تا من با نحوه کارکردش بیشتر آشنا بشم. فروشنده گفت این هارد ها به چند طریق به کامپیوتر و حتی سیستم های دیگه وصل میشه ، برای اتصال بدون سیم دو راه وجود داشت ، اول اتصال همزمان هارد و سیستم کامپیوتر به یک روتر. از طریق روتر میشد فایل ها رو به اشتراک گذاشت، منتقل کرد و حتی نمایش (استریم) داد. در این روش میشد از طریق نرم افزاریی که روی کامپوتر نصب میکردی میزان حافظه ، نوع فایل ها، تعیین مرز های دسترسی و کاربرانی که میتوانند به این اطلاعات دسترسی داشته باشند رو مشخص کرد که به نظرم این بخش آخرش خیلی جذاب بود. آقای فروشنده ادامه داد که نوع دیگر این اتصال از طریق wifi هست که در اینا هم یک نرم افزار و پنل کاربری وجود داره که میشه با استفاده از داشبورد مدیریت، اجازه اتصال دستگاه ها ، میزان دسترسی به هر بخش از اطلاعات هارد ، تشخیص دستگاه های متصل شده، تعداد کاربران ، استریم اطلاعات و اتصال هارد به سایر دستگاه ، اشتراک گذاری در اینترنت ، رمز وافای رو مدیریت کرد. راسیتش این ویژگی هایی که دیدم از این هارد ها خیلی جذاب بود و اون رو متمایز میکرد از هارد های با سیم کلاسیک. فروشنده که خیلی اهل دنبال اخبار تکنولوژی بود گفت این قابلیت ها رو شرکت WD 2 سال پیش از طریق فرم های پرسشنامه ای که بین مشتری هاش پخش کرده بدست آورده و اونها رو پیاده سازی کرده. اون گفت این مدل هارد ها باید شارژ بشن و و تا حدود ۶ ساعت عمر باطری هاشون در حالت استند بای هست.
    با وجود همه تعریف هایی که فروشنده کرد ، من هنوز هم نسبت به این نوع هارد خوش بین نبودم، چون حس میکردم اتصال بی سیم ممکن درد سر ساز باشه، این امکانات خوبیه ولی عملکرد و function اصلی هارد ذخره سازی و انتقال اطلاعات هست و به نظرم میومد شاید این های لازم نباشه.
    به فروشنده گفتم اگر جایی باطری نداشت و من لازم داشتم که اطلاعاتی رو جابجا کنم راه حلی رو در نظر گرفتن، اون ادامه داد مدل هایی هستند که علاوه بر امکان اتصال بی سیم ، پورت سیم هم برای هارد تعبیه کردن، اینو که شنیدم به مقداری اعتماد بیشتر جلب شد. به فروشنده گفتم من هاردم باید همراهم باشه بنابر این وزن و ابعادش نباید طوری باشه که برای من مشکل درست کنه، تو ذهنم این بود که شاید ابعاد اون هاردی که من میخوام شبیه هاید های رومیزی باشه و جابجا کردنش خیلی سخت باشه.
    یک نکته دیگری که فروشنده به من گفت این بود که این مدل هارد های بی سیم دیگه نیازی به حالت safe remove ندارند و از بابت اینکه یک دفعه اتصال با کامپیوتر رو قطع کنیم و نوسان برق داخل برد هارد سبب آسیب شود دیگر وجود ندارد.
    فروشنده پک مربوط به یک هارد ۲ ترابایت رو جلوی من گذاشت، ظاهر قشنگی داشت، بازش کردم ، هارد رو بیرون اوردم، ابعادش تقریبا اندازه موبایل های معمول بازار بود البته قطر و وزنش یه مقداری بیش تر بود ولی در کل قابل قبول به نظر می رسید، پک شامل یک کیف محافظ، شارژر و کابل اتصال ، دفترچه راهنما و گارانتی تا ۱۸ ماه بود. از طریق دفترچه راهنما فهمیدم هارد رو دفعه اول باید با سیم به کامپیوتر وصل کرد تا نرم افزار مربوط به اتصال بی سیم رو نصب کنم. پس از فرایند نصب که نسبتا ساده بود، اتصال با سیم رو قطع کردم و به بی سیم تبدیل کردم، یک فایل نسبتا حجیم رو برای آزمایش انتقال دادم به هارد و دیدم سرعتش خیلی مناسب تقریبا و به طور متوسط تا ۲ Gbps رو میتونست منتقل کنه. فروشمنده گفت سری جدید این هارد ها که در ماه جاری وارد بازار شده فایل های مهم رو بکاپ میگیره تازه علاوه بر اون فایل هایی رو هم که پاک میکینی اول میفرسته به سطل بعد از اونجا پاک میکنه، این دو تا مزیت آخرش خیلی به دلم نشست چون خیلی مواقع پیش اومده بود فایل های حیاتی و بعضی فایل های مهم رو به اشتباه یا ویروسی شدن پاک کردم یا از دست دادم.
    بالا خره بعد کلی ور رفتن و توضیحات فروشنده تصمیم گرفتم این هارد رو بخرم گرچه که از نظر قیمیتی تفاوت نسبتا زیادی با سیر هارد های معمولی داشت ولی مهم این بود که به کار من میومد و با پارامتر هام جور بود.

  44. علي دوست محمدي میگوید:

    پاسخ سوال ۳
    به نظرتون چی میتونه یک فرد فیلمباز رو اذیت کنه و روانش رو بهم بریزه ؟ موسیقی متن ضعیف ؟کارگردانی نه چندان خوب؟ بازی فیک بازیگران ؟ تصویربرداری غیر حرفه ای؟ یا دیالوگ های تکراری ؟! اره درسته همه اینها برای کسی که به فیلم علاقه داره و طرفدار دو آتیشه سینماست به شدت ازار دهنده ست . اما همه اینها قابل حله ، چطور؟ با یک فیلم خوب و یک کارگردان کاربلد،بازیگران حرفه ای و یک تیم باتجربه که میتونه تجربه تلخ قبلی رو کامل بشوره ببره.چیزی که نمیشه کاریش کرد نبود حافظه برای ذخیره آرشیو فیلم هاست.
    فکر کنم همه فیلمبازها دوست دارند یک حافظه ذخیره سازی بی انتها برای تکمیل آرشیوشون داشته باشند و شاهکارهای جدیدی که در جهان خلق میشه رو به آرشیوشون اضافه کنند.آره درسته،میشه از سرویسهای ابری هم استفاده کرد،اما بیخیال! هنوز اونقدری سیستم هاشون کاربر پسند نیست و دردسرهای خودش داره، تازه فضای خیلی کمی رو هم به صورت رایگان در اختیار ما میذارن یا اگه مایل به تهیه فضای بیشتر باشی باید بصورت دوره ای شارژ بشن و کلا به نظرم مناسب برای ذخیره فیلم نیستن و البته من دوست دارم هر وقتی که خواستم بتونم شخصا و بدون هیچ واسطه ای بهشون دسترسی داشته باشم .
    به نظرم به هارد نیاز دارم،از اونجایی که می خوام همیشه در دسترسم باشه هارد اکسترنال را میپسندم. چقدر ظرفیت نیاز دارم؟ قاعدتاً خیلی !بی نهایت !ولی نمیشه! نه همچین چیزی ساخته شده و نه اگه ساخته شده بود من از پس هزینه هاش برمیومدم.پس فکر میکنم حدود دو ترابایت فعلاً مناسبه، با هزینه ای بین ۲ تا ۳ تومن. با توجه به رشد تکنولوژی با سرعت سرسام آور و دنیای ارتباطی که ما دراون هستیم و در هر لحظه میزان زیادی از اطلاعات را رد و بدل می کنیم قاعدتا دیگه صبرمون برای انجام یک پروسه در زمینه تکنولوژی هم کم شده و به سرعت بالا عادت کردیم. نمونه ش هم نسل چهارم اینترنت در مقایسه با نسل سوم یا دوم .یادمه زمانی با موبایل صفحات وب رو با اینترنت نسل دو باز میکردم اما الان اون سرعت اصلاً قابل قبول نیست برام .پس هاردی که قراره بگیرم باید سرعت انتقال داده بالایی داشته باشه مثلا پشتیبانی از usb3.1 و کابل تایپ سی.از آنجایی هم که اطلاعات من از لحاظ امنیتی دارای اهمیت بالایی نیستن نیازی به هاردهایی با قابلیت قفل های هوشمند و داشتن صفحه لمسی وارد کردن الگو و یا سنسور اثرانگشت برای بازگشایی اون ندارم.همچنین چون ممکنه در محیط های مختلفی از اون استفاده کنم ، حتی محیط بیرونی با اتصال به موبایل ( با استفاده از کابل های تبدیل مناسب ) نیاز دارم در بازه دمایی مناسبی بتونه کار کنه و هارد دچار افت عملکرد نشه.
    من همیشه روی میزم انواع نوشیدنی ها مثل چای و آب و نوشیدنی های گازدار و… رو دارم نمیخوام با یه بی احتیاطی و خیس شدن هارد قید اطلاعاتم و فایل ها رو بزنم همچنین اصلا دلم نمی خواد یه شوک الکتریکی ضعیف باعث از کار افتادن هاردم بشه یا اگه یه وقت موقع جابجایی و حمل و نقل ضربه ای به اون وارد شد یا از دستم افتاد مجبور بشم با ارشیو فیلم هام خداحافظی کنم ، پس نیاز دارم هاردی رو تهیه کنم که استانداردهای متناسب با خواسته من رو برآورده کنه.
    طراحی و وزن هارد هم برام مهمه مثلا هارد های برند ADATA طرح های جذابی دارند و شبیه تانک هستن و به صورت دیداری هم حساس امنیت خوبی رو به آدم انتقال میدن. علاوه بر این معمولا یک کابل هم همراه دستگاه هست که کیفیت نسبتا خوبی داره و از این لحاظ هم فرد رو بی نیاز می کنه. با توجه به تمام این تمهیدات محافظتی و امنیتی (مقاومت در برابر ضربه ، شوک ، آب و…)که برای اون تدارک دیدن وزنی حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ گرم کاملاً منطقی و مناسبه.
    در نهایت نوبت میرسه به بررسی نظرات افرادی که از این محصول استفاده کردن و تجربه خودشون رو با بقیه به اشتراک گذاشتن. این موارد به شدت در خرید به ادم کمک میکنه. با بررسی کلی کامنتهای افراد چیزی که دستگیرم شد رضایت اکثر خریداران از کیفیت و ویژگی های مد نظر من بود و علاوه بر آن برند ADATA ، یک برند اثبات شده در زمینه تجهیزات ذخیره سازی است که یک گارانتی خوشنام هم ازش پشتیبانی میکنه و کلا آدم خیالش از خرید راحته.فقط اگه بتونم گارانتی مدت دار بازیابی اطلاعات (ریکاوری) رو هم داشته باشم عالی میشه.
    به هر حال من که امروز قراره سفارشش بدم و سفارش هم از سایت دیجی کالا انجام میدم چون تجربه خرید زیادی رو داشتم و تا الان راضی بودم ازش و از همین حالا مشتاق رسیدن بسته ام هستم !

  45. زهرا جان نثاری میگوید:

    پاسخ سوال ۳:

    من برای مراسم جشن عقد خودم وقتی به آتلیه‌ها مراجعه کردم دیدم که متاسفانه از دادن فایل خام عکس‌ها جلوگیری میکنن. با پرسجو نهایتا آتلیه پریزاد رو پیدا کردم که واقعا کارشون خوب بود. برای گرفتن عکس‌ها گفتن که حتما باید هارد همراهتون باشه. حجم فایلی که در اختیارمون قرار دادن تقریبا ۹۰ و خورده‌ای گیگ بود.
    با همسرم برای خرید هارد مراجعه کردیم و خیلی برامون مهم بود که امن باشه و رمزگذاری خوبی داشته باشه.
    از طرفی چون آتلیه بهمون گفت که بعد از ۳ ماه دیگه فیلم‌ها و عکسامونو از حافظه کامپیوترشون پاک میکنن، دیدم که فقط یک هارد اکسترنال میتونه این حجم از اطلاعات رو جابجا کنه و الا باید چند بار با فلش اطلاعات رو جابجا میکردیم.
    نکته مهمی که هارد اکسترنال داره اینه که میشه راحت جا به جاش کرد اما لپ‌تاپ رو نمیشه ساده جابجا کرد و این به نظرم از مزیت‌های مهم هارد هست.
    هاردی که خریداری کردیم سرعت انتقال دیتاش بالا بود و این خیلی مزیت خوبی بود چون پورتش USB3 هست که همین کمک میکرد که سرعتش بالا باشه و این نکته خیلی کمکمون کرد چون دیر رسیدیم و گفتن که میخوان زودتر برن و خب خداروشکر اطلاعات سریع جابجا شد که مساله مهمی بود برامون به خصوص وقتی که زمان کمی داشتیم.
    همینطور نمیخواستیم اطلاعات رو داخل لپ‌تاپ نگه داریم چون چندین نفر رو دیدم که وسط کارشون لپ‌تاپشون سوخته و دیگه نتونستن اطلاعاتش رو برگردونن. بهترین کار استفاده از هارد اکسترنال بود که ادم با خیال راحت یه گوشه نگهش داره و خیالش راحت باشه.
    مخصوصا که افراد فکر میکنن اگر اطلاعات از روی لپ تاپ پاک بشه میشه راحت برگردوند اما به شخصه تجربه کردم که فایلی رو به اشتباه پاک کردم و بعد نصفه نیمه برگشته.
    هارد ۱ ترا بایت برای من کافی بود چون فقط اطلاعات مهم رو داخلش نگه میدارم و خب همین گزینه خوبی هم بود برای خرید و قیمتش هم مناسب بود.
    هاردهای ۵۰۰ گیگ هم بود که خب تفاوت خیلی زیادی با هارد ۱ ترا بایت نداشت و من ترجیح دادم همین هارد ۱ ترا بایتی رو بخرم.
    جالب بود که هارد اکسترنال تایپ سی (Type-C) هم در بازار بود که به نظرم فکر خوبی بود چون دنیا داره به سمت این پورت‌ها میره اما من پشیمون شدم ازینکه بخرم چون گوشی من سامسونگ هست و پورتش هم تایپ سی هست و مدام از گوشی کابل خارج میشه و شارژ هی قطع و وصل میشه و به گوشی آسیب میزنه و خب یکم نگران بودم که این مدل هارد رو بخرم و زود اسیب ببینه و به مشکل بخورم و اطلاعات از بین میره و دیدم استفاده زیادی از هارد ندارم و همون پورت معمولی کفایت میکنه.
    خوبی این کابل USB 3 این هست که قطع و وصل نمیشه و مثل هاردهای بدون اداپتور برق کم نمیاره و همینطور هم برق و هم اطلاعات از طریق همین کابل USB 3 منتقل میشه که خب خیلی خوب و کار راه اندازه.
    اما به نظرم بهتر بود اداپتور داشت و با برق شارژ میشد.
    من مارک مای پاسپورت (My passport) گرفتم که خیلی تعریفش رو شنیده بودم و اعتبار برندش بالا بود که جالب بود که فروشش هم بالا بود و توی مغازه‌های بازار موبایل خیلیای دیگه مثل من اومده بودن دنبال این برند.
    موقع استفاده متوجه شدم که هاردها خیلی به ضربه و شوک حساس هستن و ممکنه اطلاعاتشون با ضربه از بین بره پس اگر میخواین یه هارد خوب بخرید حتما به این موضوع توجه کنید، چون این موضوع تنها چیزیه که برای نگهداری اطلاعات من رو نگران میکنه.
    برای اسیب ندیدنش هم یه کاور گرفتم که شاید تا حدی ازش حفاظت کنه که امیدوارم در آینده هم چیزیش نشه‌.
    بعد ازینکه فیلم‌ها رو داخلش ریختم، براش پسورد هم گذاشتم که راحت در دسترس همه نباشه که همین موضوع هم تا حدی خیالم رو راحت کرده.
    گارانتی هم به نظرم برای هارد خیلی لازمه چون برادرم تجربه داشته که هاردش چند روز بعد از خرید سوخت و مجبور شد بره یکی دیگه بخره.
    در نهایت خیلی از خرید هارد مای پاسپورت راضیم و خریدش رو توصیه میکنم.
    امیدوارم اطلاعاتم به دردتون بخوره.
    ممنون از اطلاعات خوب سایتتون.

  46. آرش نامجوفرد میگوید:

    پاسخ سوال۳)

    اولین سالی بود که تو یه مجموعه استخدام شده بودم به عنوان یکی از کسایی که باید میرفتم چیزای جدید و پیدا میکردم و میاوردم تو شرکت پیاده اش میکردم انتخاب شده بودم، خب کارم ایجاب میکرد که همه ش از این شهر به اون شهر از این نمایشگاه به اون نمایشگاه تو رفت و اومد باشم مجبور بودم به هر شرکت و مجموعه ای که سر میزدم اطلاعات اون شرکت و میگرفتم و یسری فایل حجیم و در اختیارشون قرار میدادم و هر بار که میومدم پیش رئیسم آقای بهزادی، اینارو نشونش میدادم و یه گزارشی میدادم بهشون.
    مشکلم یکی دو تا نبود که من کلا یه لپ تاپ داشتم با ۲۴ تا فلش هر کدوم از این فلشا ۳۲ گیگ که یه موقع فضا کم نیارم اتفاقی که برام میافتاد این بود که یه موقع ها فلش اشتباهیو میبردم تو یه مجموعه فایلای اشتباهی یه مجموعه دیگرو برای گزارش میاوردم اصن خیلی همه چی تو هم تو هم و افتضاح خب واقعا هم اطلاعات مهمی داخل این فلشا بود همیشه قبل خواب باید میشمردمشون یا مراقب میبودم که کسی دسترسی به جز خودم بهشون نداشته باشه از یه طرفم اینقدر اینور اونور میرفتم تو این مسافرتا همیشه ۳ ۴ تا فلش تلفات میدادم و میشد ضرر برام.
    واقعا دیگه به خودم اومدم که برم یه هارد اکسترنال بگیرم خودمو راحت کنم از حمل کردن این همه فلش دنبال یه هاردی میگشتم که از لحاظ مقاومت بدنه و ضد آب بودن و اینا انقدر جوندار باشه که تاب و تحمل این مسافرتای منو داشته باشه از یه طرفم واقعا این موضوع برام مهم بود که امنیتش بالا باشه و بشه روی تعداد دستگاه متصل شده و تعداد نفری که دسترسی داشته باشن تعریف کرد و همینطور اساسی ترینش اینکه بتونه به اینترنتم وصل بشه و فایلارو برای خودم ارسال کنم، یه موقع ها نمیتونم لپتاپ حمل کنم و خب مجبورم با گوشی اطلاعات و ذخیره کنم و بفرستم اینجوری وقتی بشه به اینترنت وصل بشه میتونم با هر دستگاهی اطلاعاتی که نیاز دارم و داخلش ذخیره کنم
    خلاصه تصمیم گرفتم تو یکی از این سفرام برم یکی از این مغازه های لوازم کامپیوتر و اینا یدونه بگیرم. تو یکی از این سفرام که رفته بودم اتریش عصرش که نمایشگاه تموم شده بود رفتم یکی از بزرگترین فرشگاهای لوازم جانبی کامپیوتر که واقعا تو وین مطرح بود یه فروشنده باحالی اونجا بود اسمش رنه بود واقعا معلوم بود از این نردای کامپیوتر و تکنولوژی ایناس شروع کردیم با هم صحبت کردیم از اینور اونور ( من چون خیلی معاشرتیم اینکه بتونم با آدمای مناطق مختلف ارتباط برقرار کنم واقعا خوشحالم میکنه) خلاصه مشکلم و گفت بهش و به قول معروف تا گفتم ف داداشمون رنه رفت تا فرحزاد 🙂 یه هارد اکسترنال برام آورد خدااااااا سبک، مقاوم اصن جلو خودم کوبیدش زمین آخ نگفت، سرعت انتقالشو که نگم براتون اصن دیگه دغدغه اینکه یک ساعت وایسم تا فایلارو جابجا کنم و نداشتم، طراحیشم که واقعا جذاب بود از نظر امنیتیم میتونستم براش تعریف کنم چند تا کاربر با چه دسترسی هایی بهش وصل شن. البته خب قیمتشم خدا بود ولی واقعا میارزید.
    دیگه وقتی رسیدم تهران اومدم پیش آقای بهزادی یک رخ خاصی به خودم گرفته بودم که الان انگار یکی از اختراعات ناسا رو گرفته بودم دستم 🙂 داستان و براش تعریف کردم و خوشش اومد ایشونم سفارش داد دفعه دیگه یدونم برای اون بگیرم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *