راهنمای خرید تلویزیون

ش

تلویزیون یکی از کالاهای سرمایه ای موجود در منازل ما ایرانی ها می باشد. از این رو در هنگام خرید آن بایستی به نکات عدیده ای توجه نمود تا یک خرید خوب را بتوانیم تجربه نماییم. در این مقاله قصد داریم تا پیرامون مهم ترین نکات و معیارهایی که باید در هنگام خرید تلویزیون مد نظر قرار گیرد، بحث و بررسی داشته باشیم.

۱- اندازه صفحه نمایش

یکی از مهم ترین و اولین معیارهایی که در هنگام خرید صفحه نمایش خودنمایی می کند اندازه یا همان سایز صفحه نمایش می باشد. برای

انتخاب اندازه مناسب بایستی چند معیار را مد نظر داشته باشید:

۱-۱- اندازه فضا

ابتدا از خود بپرسید که برای چه فضایی می خواهید تلویزیون را خریداری نمایید و پس از خرید قرار است تلویزیون در چه فضایی قرار گیرد. مسلما هرچه این فضا بزرگتر باشد  برای کارایی بهتر می توان گزینه های با اندازه بزرگتر را مد نظر قرار داد.

۱-۲- فاصله مخاطبین تا تلویزیون

این موضوع به چه چیدمان فضای داخل خانه، محیط کار (یا هر جای دیگری که قرار است تلویزیون در آن قرار گیرد) بستگی دارد و هرچه این فاصله بیشتر باشد طبیعتا بایستی سایز بزرگتری را برای خرید تلویزیون مد نظر داشته باشید.

سوال ۱: بیان داستان

 

رای دادن به این post

6 دیدگاه در “راهنمای خرید تلویزیون

  1. شهریار فتاحی میگوید:

    جواب سوال ۱ (داستان سرایی):
    شاید این داستان ساده جلوه مند و دور از انتظار باشد ولی یک نمونه واقعی از خرید محصول در زمان گذشته تلقی می‌شود.
    موضوع به چندین سال باز می‌گردد، زمانی که من یه پسر بچه کوچک بودم و تنها ۵ سال داشتم. در آن زمان ما در روستا زندگی می‌کردیم و دور از تکنولوژی‌هایی که در شهر وجود داشت. من که یادم نمیاد ولی تعریف می‌کردند که وقتی اولین تلویزیون‌ها وارد روستا شدند افرادی که ساده‌تر بودند وقتی در زمان کوتاهی برنامه یکسانی را در دو تلویزیون می‌دیدند تعجب کرده و می‌گفتند چطور یک فرد هم در این تلویزیون هست و هم در تلویزیون خانه فلان شخص. خنده دار است ولی زمان همه چیز را عوض می‌کند و زمانی شاید به این اندازه این موضوع خنده‌دار جلوه نکرده است. شاید یکی از دلایل آن در این موضوع باشد که مردم آن زمان با سیستم‌های نوین ساخت بشر در منظر تکنولوژی (سیتم‌های مصنوعی) آشنا نشده بودند فقط سیستم های طبیعی برای آنها آشنا بوده است. دلیل دیگر آن را در نبود سیستم‌های مشابه قبلی آن در منطقه ما (روستا) بود. سیستم‌های دارای سابقه قابل هضم‌تر هستند و مردم خیلی زودتر به آن عادت می‌کنند در حالی که این مورد برای ما بدون سابقه محسوب می‌شد. ولی خوب این موضوع نسبی محسوب می‌شد و در شهر چندین سال بود که از آن تلویزیون ها و ساید نسل قبل آنها استفاده می‌شد.
    در آن زمان شاید بیشتر از ۱۰ سال از ورود برق به روستای ما نگذشته بود. برق به عنوان یک وسیله ورودی برای تلویزیون هنوز به شکل امروزی و در دسترس همگان (در روستا)، و در هر جایی وجود نداشت، آن زمان مردمی که به تلویزیون و یا برق دسترسی نداشتند به خانه کسانی میرفتند که این دو را داشتند و در دورهمی‌ها برای لذت بردن از آن‌به تماشای تلویزیون (به عنوان یکی از خروجی‌های آن) می‌نشستند.
    خانواده ما هم که جمعیت زیادی هم به نسبت داشتیم، یه روز تصمیم گرفتیم بریم و تلویزیون بخریم. آن زمان تنها انتظاری که از تلویزیون داشتیم نمایش شبکه های یک، دو و سه بود، و حتی با قطعی‌های موقت، برفک و مشکلات دیگر هم دوباره راضی بودیم. خلاصه داستان این که یکی از برادرهای من بعد این که پول جمع شد راهی شهر شد و برای خرید تلویزیون اقدام کرد.
    در آن زمان چون نسل جدیدی از تکنولوژی وارد بازار شده بود به طبع قیمت محصولات هم بالا بود هر چند ما یک تلویزیون ۲۱ اینچ ال‌جی گرفتیم ولی پول و هزینه آن از تلویزیون‌های جدید بالاتر از ۵۰ اینچ هم زیادتر بود (با توجه به تورم و قیمت آن زمان). مشکل دیگر در هزینه حمل آن بود به طوری که آن زمان کمتر کسی ماشین و وسیله سواری شخصی داشت و ما باید با همکاری چند خانواده یک ماشین باری می‌گرفتیم که تلویزیون‌های ما را به روستا ببرد چون تلویزیون به عنوان یک سیستم فیزیکی (و البته سنگین چون قبلا خیلی پهن و سمگین بودند.) برای حمل مشکل ایجاد می‌کرد.
    بعد از خرید و آوردن آن بخ خانه بسیار خوشحال از خرید آن بودیم و با کم‌ترین امکانات و کیفیت ممکن راضی از داشتن چنین تلویزیونی بودیم و چندین سال از آن استفاده کردیم. هر چند میزان رضایت از آن در سالیان بعد کاهش پیدا کرد و دلیل آن افت و خرابی در دستگاه نبود و تنها دلیل آن گذر زمان بود که الزاماتی که زمانی برای ما حتی وجودش معلوم نبود و با دیدن آن بسیار حس رضایتمندی به ما دست می‌داد، حال به یک عامل کاملا عملکردی تبدیل شده بود یعنی عدم وجود آن نارضایتی به وجود می‌آورد و شاید زمانی این خواسته و الزام را پایه‌ای و کاملابدیهی در نظر بگیریم و این همه را زمان عوض می‌کند. به عنوان مثال وزن محصول در زمان خرید آن برای ما هیچ اهمیتی نداشت (به این معنا که اگر سنگین هم بود می‌پذیرفتیم و مشکلی نداشتیم.)، حال اگر محصولی سبک‌تر داشتیم خیلی راضی هم می‌شدیم ولی در زمان حال وزن از الزامات و خواسته‌های عملکردی محسوب می‌شود و تفاوت در وزن رضایت و عدم رضایت ایجاد می‌کند. حتی سنگین وزن نبودن به یک الزام پایه‌اس تبدیل شده است و تلویزیون با وزن خیلی بالا نارضایتی شدید و عدم خرید را به همراه دارد. الزامات دیگری در این مثال مانند تعداد شبکه‌ها، کیفیت و … نیز در این قبیل قرار دارند که مانند مثال گفته شده قابل تفصیل است.
    ابعاد این تلویزیون برای خانه ما که نسبتا بزرگ بود مناسب نبود ولی خوب در آن زمان به آن توجه نکردیم و بعدها متوجه مشکل آن شدیم چون هرچه فاصله ما از تلویزیون در حالت کلی بیشتر باشد ابعاد و اندازه تلویزیون نیز باید بزرگ‌تر باشد.

  2. زهرا جان نثاری میگوید:

    پاسخ سوال ۱:
    من و همسرم این چند ماهه برای خرید جهیزیه چندین بار به جاهای مختلفی رفتیم.
    واقعا فکر میکنم خیلی مهمه که ادم پول برای جنسی بده که اصلی هست. یا لااقل وقتی میخواد یه جنس تقلبی بخره که همه نیازهاش رو نداره اندازه همون هم پول بده.
    سایت های مختلفی رو چک کردم تا بفهمم تفاوت اصل و تقلب بودن چیا هست.
    خیلی مسائل بهش تاکید شده بود. اما وقتی میرفتم توی مغازه متاسفانه انقد مغازه دار ها کلک میزنن و بازی درمیارن، ادم نمیتونه بفهمه کی راست میگه کی دروغ؛ بدترین قسمتش اینجاست که همه مغازه دارها میگن اون یکیا راست نمیگن…
    یه سریهاشونم که کلا اطلاعات غلط میدن.

    از جمله خیابان امین حضور؛ متاسفانه انقد جنس تقلبی زیاد شده و نمیشه جنس اصلی رو از تقلبی تشخیص داد.
    وقتی رفتیم امین حضور یکم که بیشتر ریز شدیم فهمیدیم یه کوچه اونجا قرار داره که برمیدارن لوازم خانگی و از جمله تلویزیون رو رنگ میکنن و جنس دست دوم رو به عنوان جنس اصلی به مشتریها میفروشن که وقتی اینو متوجه شدم خیلی حساسیتم بیشتر شد.
    خیلی سر تلویزیون هایی که از بانه و مرز میومد تحقیق کردم و فهمیدم بدون گارانتی هستن و متاسفانه به اونها هم نمیشه اعتماد کرد.
    نهایتا با سایت شما آشنا شدم.
    اول الزامات فنی تلویزیون رو خوندم که فهمیدم برای ما یه تلویزیون ۴۹ اینچ لازمه چون به ابعاد خونمون هم میخوره و خیلی دوست داشتم که حتما LED باشه چون برای سلامتی چشم مناسب تر از LCD هست.
    از طرفی همسرم علاقه خیلی زیاده داره که بتونیم به عنوان کنسول بازی هم ازش استفاده کنیم و پلی استیشن و ایکس باکس توش بازی کنیم یا مهمونامون یه جاذبه ای داشته باشن وقتی با بچه هاشون میان خونمون.
    از طرفی گارانتی محصول خیلی مهم بود که متاسفانه جنسای بانه و گناوه گارانتی نداشتن. علاوه بر اون همسرم میگفت که خیلی مهمه بتونیم با بخش خدمات مشتریان ارتباط بگیریم نه که یه تلویزیونی بخریم که ندونیم موقع راه اندازی اگر به مشکل خورد چیکارش کنیم.
    واقعا نمیتونستم به جایی اعتماد کنم. به نظرم، نظرات واقعا میتونه کمک کنه و تا حدی باعث بشه ادم اعتماد کنه به جنسی که میخواد بخره. از طرفی واقعا مهمه شرکتی که ادم ازش میخواد خرید کنه هزینه محصول معیوب خودش رو بپردازه یا اینکه کالایی رو که داده پس بگیره.
    واقعا خیلی دنبال معیارهای مهم گشتیم که بتونیم با پولی که داریم یه تلویزیون خوب بگیریم و نهایتا دیدیم خیلی می‌ارزه که همون تلویزیون سونی رو بخریم چون در نهایت تمام نیازهای مارو برطرف میکرد. یه سری قابلیت‌های اتصال منحصر به فرد رو هم داشت؛ مثلا یه خوبی‌ای که داره و توصیه میکنم دوستان حتما بررسی کنن موقع خرید تلویزیون جدید اینه که حتما اندروید داشته باشه خود سیستم عامل که این خیلی باعث رضایت ما شد. چون دیگه لازم نیست الکی یه اندروید باکس بگیریم براش. علاوه بر این بشه بهش دستگاه دی وی دی رام رو وصل کرد، بلوتوث هم به نظرم خیلی مهمه داشته باشه. فلش خور بودن ر‌و هم داشته باشه و نکته مهم تر که به نظرم بررسی کنید که قابلیت اتصال به HDMI هم وجود داشته باشه.
    با توجه به قیمت فعلی دلار هم قیمتش واقعا مناسبه و هنوز به نسبت تلویزیون‌های دیگه خیلی بالا نرفته بود.
    ما اسفند ۹۸ خریدیم تلویزیونمون رو. و واقعا ترجیح دادم به جای اینهمه توی بازار گشتن و گیج شدن؛ توی این اوضاع کرونا، آنلاین خرید کنم و خیالم از بابت گارانتی ۱۰ ساله و پشتیبانی درست حسابی راحت باشه. واقعا وقتی خودشون اومدن برامون تلویزیون رو نصب کردن، خیلی خیلی خیالمون راحت شد چون بالاخره یه آسیب کوچولو هم به تلویزیون وارد شده باشه دیگه مقصر رو مشتری میدونن.
    قفل کودکش هم خیلی کمکمون کرد. چون مهمان که میومد خونمون بچه کوچیکشون میرفت فیلم ترسناک میدید و بعد کلی میترسید، اینجوری فقط شبکه پویا رو بهشون دسترسی میدیم و خیالمون راحته.
    یه خوبی دیگه قفل کودک این بود که توی مهمونیا ساعت میذاشتیم رو تلویزیون که وقتی مهمون داریم نتونن تلویزیون رو روشن کنن و برن یکم بازی کنن و دعواشون نشه سر دیدن شبکه ها.
    یه مساله دیگه که همسرم خیلی براش مهم بود این بود که حتما همزمان چنتا کابل USB به تلویزیون بشه وصل شه که مجبور نباشیم فلشی رو که دائما داخلش فیلم میریزیم رو دربیاریم از داخل تلویزیون.
    مموری تلویزیون سونی هم کلا خیلی خوب هست چون قابلیت ضبط فیلم و برنامه ریزی ضبط فیلم رو بهمون داده. بارها شده فیلمی بوده که دوست داشتیم ببینیم و خونه نبودیم، تکرارش رو هم سر کار بودیم و وقت نداشتیم ببینیم، تنظیم کردیم فیلم ضبط شده هر موقعی که خواستیم دیدیمش.
    واقعا اینکه تلویزیون تاخیر و Lag توی روشن شدن نداشته باشه هم خیلی خیلی مهم بود که واقعا دیدم تلویزیون سونی توی این زمینه هم بعد چند سال بینظیر هست.
    سری قبلی متاسفانه صفحه نمایشمون به مشکل خورد و وسطش خط افتاد و دوامش خیلی خیلی پایین بود که وقتی اومدن درستش کنن، گفتن این مورد رو تعمیر نمیکنیم! و اونجا بود که من تفاوت بین گارانتی خوب و بد رو فهمیدم. حتما دقت کنید که قطعات داخل ایران موجود باشه و بشه در صورت خرابی تعویض کرد.
    مخصوصا که الان تحریم شده کشور ما و بعضی قطعات به سختی فراهم میشن.
    در نهایت سینک شدن تلویزیون به دستگاه‌های دیگه واقعا ما رو به وجد آورد. چون چیزی بود که بارها و بارها دنبالش بودیم و توی نسل جدید تلویزیون سونی به هدفمون رسیدیم.
    نهایتا برند معتبر خیلی مهمه و اینکه موقع نصب حتما حواستون باشه چک کنید که بتونید با تلویزیون کار کنید و مطمئن بشید که سالمه همونجا. برای ما که از نمایندگی اومدن و واقعا همه چیزو با خیال راحت چک کردیم.
    من از زنداداشم شنیده بودم که این تلویزیون واقعا خوبه، ۷ سالی میشه که ازش استفاده کردن و برای همین راحت اعتماد کردیم و خریدیم.
    شاید این تلویزیون بتونه در آپدیت‌های بعدی هوشمندتر بشه و به مرور علایقمون رو تشخیص بده و بر همین اساس خودش پیشنهاد بده که هر موقع تلویزیون رو روشن کردیم، خودش بفهمه که کدوم شبکه رو باید نشون بده، البته این چیزی نیست که انتظارش رو داشته باشیم ما، اما اگر توی اپدیت‌های بعدی چنین چیزی تولید بشه واقعا خیلی خوب میشه.
    نهایتا خیلی ممنون از سایت خوبتون.
    اطلاعات فنی خیلی کمک کرد به ما برای خرید تلویزیون.
    امیدوارم اطلاعاتی که من هم قرار دادم، به دوستان برای خرید کمک کنه.

  3. میکائیل رحیمی میگوید:

    پاسخ سوال ۱: سامان تو پاسداران کافی شاپ داره و از اونجایی که آخر هفته ها و روزایی که مسابقات ورزشی حساس داره ، مغازش شلوغ میشه. به همین دلیل تصمیم میگیره تلویزیون قدیمی رو با جدید عوض کنه . پیش خودش فکر میکنه که تلویزیون جدید باید حداقل ۵۰ اینچ باشه، تا همه مشتری ها بتونن راحت ببینن. از طرف دیگه به این فکر میکنه که کیفیت تصویر باید فول اچ دی باشه تا کیفیت خروجی واضح باشه و همچنین باید قابلیت اتصال به اینترنت رو هم داشته باشه تا کارایی بیشتری داشته باشه. با این مشخصات فقط چند تا گزینه روبروش هست. از اونجایی که خدمات پس از فروش سامسونگ بهتر از بقیه هست، تصمیم میگیره یه تلویزیون از سامسونگ انتخاب کنه.

  4. سپند پورآذر میگوید:

    پاسخ سوال یک:
    زمانی که انسان نسبت حضور خویش آگاهی پیدا می‌کند، رفتار متفاوتی از خود بروز می‌دهد. کافیست به یکی از عکس‌های دسته‌جمعی که در آن حضور دارید نگاهی بیندازید. با این‌که در لحظه‌ی گرفته‌شدن عکس، شما در آن موقعیت حضور داشته‌اید و نسبت به تمام افراد و اشیا حاضر در صحنه آگاه بوده‌اید، اما تماشای حضور خودتان در میان آن موقعیت، گویی درک تکامل‌یافته‌تری از آن تجربه برایتان آشکار می‌کند. چون در آن لحظه نسبت به حضور خود آگاه نبوده‌اید، اما با مشاهده‌ی خودتان به این حضور آگاه می‌شوید. یا کافیست در همین لحظه که مشغول مطالعه‌ی این یادداشت هستید، تصور کنید از بدن خود خارج شده‌اید و از بالا به خویش می‌نگرید. یا زمانی که عصبانی هستید، سعی کنید در آینه نگاه عمیقی به خودتان بیندازید، احساسی که به شما دست می‌دهد مانند آبی بر آتش خشمتان عمل می‌کند. بر مبنای همین واقعیت است که برای کاهش دزدبری در برخی از فروشگاه‌ها بر روی دیوار و قفسات آینه نصب می‌کنند. بسیاری از خطاها به این دلیل انجام می‌شود که انسان خود را فراموش می‌کند. حال قدم فراتر گذاشته و فرض کنید انسان در هر موقعیتی علاوه‌بر آگاهی نسبت به حضور خود، بتواند پیامد کارهای خود را قبل از وقوع آن در قالب یک فیلم مشاهده کند. برای مثال، مشاجره‌های خانوادگی در بسیاری از مواقع با اختلافات سطحی و کم‌اهمیت آغاز می‌شود، اما اگر کنترل و متوقف نشود ممکن است شاخ و برگ پیدا نموده و به شکل‌گیری شکاف‌های عمیق خانوادگی منجر گردد. حال تصور کنید درست در هنگام آغاز مشاجره، بتوانید حالتی را ببینید که به اختلاف دامن زده‌‌‌اید، از کوره در رفته‌اید و حرف‌ها و کارهای غیرقابل‌بازگشتی از شما سر زده است. شرم و اندوهی که احساس خواهید کرد شما را از ادامه‌ی مشاجره باز خواهد داشت. اما چگونه می‌توان چنین سازوکاری را مهیا کرد؟ به نظر می‌رسد اسباب آن با پیشرفت تکنولوژی آماده شده است. تلوزیون‌ها باید پا پیش گذاشته و به کمک انسان بیایند. امروزه بسیاری از تلوزیون‌هایی که در ابعاد مختلف در بازار یافت می‌شوند، از سیستم عامل برخوردارند. این یعنی تلوزیون می‌تواند عملکردهایی فراتر از پخش تصویر داشته باشد و طیفی از نرم‌افزارها را اجرا نماید. همچنین تلوزیون‌های امروزی اکثراً این قابلیت را دارند که به اینترنت متصل شوند که به معنی دسترسی به حجم انبوهی از اطلاعات از منابع مختلف است. یک تلوزیون مناسب می‌تواند به طرق مختلف، از بلوتوث گرفته تا انواع پورت‌های فیزیکی، به سایر دستگاه‌های دیجیتال مانند موبایل نیز متصل شود. ترکیب این دو قابلیت، یعنی دسترسی به اطلاعات‌ و قدرت پردازش، قابلیت اصلی تلوزیون یعنی پخش تصاویر را به شکل قابل توجهی ارتقا می‌‌دهد و شما می‌توانید به راحتی تصاویری را روی صفحه‌ی تلوزیون خود تماشا کنید که شاید سال‌های نه‌چندان‌ دور جز از طریق کامپیوترهای شخصی به این سادگی میسر نبود. چنین تلوزیونی، که این امکان را دارد به انواع حسگرهای صوتی و تصویری نیز مجهز باشد، می‌تواند انسان را در مواقعی که از خود بی‌خود شده است یاری کند. کافیست حرکات شما را تشخیص دهد و تصاویری متناسب با موقعیت برای شما نمایش دهد. حتی خود شما می‌توانید با یک دستور صوتی از او بخواهید آن‌چه مناسب است برایتان پخش کند. موقعیت‌هایی را در گذشته، اکنون و آینده به شما نمایش دهد تا خویش را بیاد آورید. تلوزیونی که رزولوشن بالاتری داشته باشد، تصاویر را با دقت و کیفیت بهتری به نمایش می‌گذارد و می‌توانید از جزئیات بیشتری آگاه شوید. معمولاً در هنگام خشم، تصمیماتی هیجانی و در کسری از ثانیه اتخاذ می‌کنید. تلوزیون‌هایی که زمان پاسخ‌دهی کوتاه‌تری داشته باشند، تصاویر را سریع‌تر نمایش می‌دهند و می‌توانند موثرتر عمل کنند. به طور کلی هر چه تلوزیون درک واقعی‌تری برای شما ایجاد کند، تاثیر مطلوب‌تری بر شما خواهد گذاشت. یک تلوزیون OLED، چون با LEDهای ارگانیک تصاویر را نمایش می‌دهد و به زبان ساده، هر لامپ در صفحه‌ی نمایش آن توانایی ایجاد روشنایی را بدون نیاز به نور پس زمینه دارد، تصاویر واقعی‌تر و تجربه‌ی عمیق‌تری نسبت به تلوزیون‌های LCD با نور پس زمینه‌ی LED برای شما فراهم خواهد ساخت. کیفیت این تجربه با وضوح صدا نیز در ارتباط است که یک ساوندبار یا سینمای خانگی می‌تواند شما را با صدایی به واقعیت صدای خودتان آشنا کند. این‌که تلوزیون انحنا داشته باشد یا تخت باشد بیشتر به سلیقه‌ی شما بستگی دارد و این‌که از چه فاصله‌ای می‌خواهید به تماشای تلوزیون بپردازید، هر چند در این یادداشت خیلی محلی از اعراب ندارد، چرا که این یک تبلیغ برای تلوزیون نیست، بلکه یک ایده‌ برای بازگرداندن انسان به واقعیت است. یک‌ تلوزیون خوب شما را با واقعیت آشتی خواهد داد.

  5. مهرآذين لطفي میگوید:

    پاسخ سوال ١:
    داستان راه اندازی گیم نت
    تاثیر تلویزیون خوب!

    امروزه با زیاد شدن انواع تکنولوژی های متفاوت در زمینه مانیتور و از طرفی تبلیغات گسترده از سوی شرکت های مختلف شاید در انتخاب یک تلویزیون مناسب گیمینگ دچار سردرگمی شوید.
    داستانی که می خوام براتون تعریف کنم بر می گرده به ۱ سال پیش روزی که من با دوستم مهرداد تصمیم به را ه اندازی یک مغازه گیم نت کردیم ما برای تاسیس این مغازه فکر همه چی رو کردیم از خرید بهترین روشنایی برای نور محیط تا بهترین صندلی ها تا تهویه مناسب و تنها چیزی که فکر می کردیم از همه راحت تر هست همین خرید تلویزیون بود که متاسقانه باعث مشکلاتی در آینده شد …
    شاید در نگاه اول خرید یک تلویزیون به ظاهر ساده باشد اما زمانی که من و مهرداد تصمیم به خرید تلویزیون گرفتیم و راهی بازار و مراکز فروش شدیم با انبوهی از مدل‌های متفاوت و مارکهای مختلف مواجه شدیم که هرکدام دارای امکانات و قابلیت هایی متفاوت بودن به علاوه انتخاب تلویزیون به لحاظ سایز نیز محدوده این انتخاب را گسترده تر می کرد با متناسب با مکان و فضا یی که داشتیم باید درست انتخاب می کردیم .
    یکی دیگه از مولفه هایی که من و مهرداد روخیلی اذیت کرد و بسیار مهم هست بحث قیمتی آن است. افزایش بی سابقه قیمت ارز در چند ماه گذشته و همچنین قطع همکاری چندین شرکت معروف با بازار ایران به خاطر تحریم ها باعث شده است که قیمت این کالا به سرعت افزایش پیدا کنن و حتی کمبود موجودی آن در بازار داخلی به وضوح احساس بشه
    با پیشنهاد دوست مهرداد مواجه شدیم که گفت روی خرید از شهر های مرزی مثل بانه هم فکر کنید !

    یکی دیگر از از دلایلی که تمایل داشتیم من و مهرداد از برند تلویزیون های خارجی خرید مون رو انجام بدیم ، طرز فکر نبود برند با کیفیت و قابل اعتماد داخلی بود .
    مجبور شدیم بریم پیش حسین که می دونستم از قدیم توی بازار صوتی و تصویری بود و راهنمایی خیلی خوبی کرد ما رو اون گفت به ما که نوسانات ارز به صورت مستقیم در خرید تلویزیون تاثیرگذارگذاشته به خصوص زمانی که شرکت ها کالاهای خود را در بازار عرضه نمی کنند و یا واردات کاهش پیدا می کنه
    همچنین اینکه که به خاطر نوسانات ارزی کمتر شرکت و یا شخصی هست که در این بازار فعال بوده باشد و در چند سال گذشته متحمل ضرر های ناشی از نوسانات ارزی نشده باشد زیرا مصرف بازار داخل اغلب برندهای خارجی می باشد که در کشورهایی همچون کره ، مصر و چین تولید می شوند و این محصولات از زمان ثبت سفارش تا واردات آنها حدوداً یک الی دو ماه زمان نیاز دارند که از مبداء وارد بازار مصرف شوند ، که در این مدت زمان قیمت ارز با نوسانی که ایجاد می‌کند سود واردکننده و حتی فروشنده را از بین میبرد و در نتیجه در چندین نوبت قیمت کالا افزایش می یابد.
    در حال حاضر اغلب برندهایی که در داخل تولید می شوند در آنها از قطعات چینی و یا با کیفیت پایین استفاده می شود که در مقایسه با مشابه خارجی از کیفیت قابل قبول و مطلوبی برای مصرف کننده برخوردار نیست ، در نتیجه مصرف کننده به این باور تمایل پیدا می‌کند که مبلغ بیشتری را بپردازد و آنچه را که برای وی محرز شده که دارای کیفیت و کارایی بهتری است تهیه نمایند.
    خرید تلویزیون از بانه یه مشکل بزرگ داشت اینکه گارانتی حتی همون به معنای اسمش هم نداشت
    دلیلی مهمی بود یک خط قرمز روی اون بکشیم ……
    در چند سال اخیر و با شدت گرفتن تحریم ها و بسته شدن تدریجی مبادی واردات رسمی کم کم شهرهای مرزی نسبت به واردات محصولات خارجی فعال تر شدند که این واردات بیشتر به صورت کولبری و ته لنجی صورت میگیرد. اما باز چون خرید واردکننده در شهرهای مرزی به صورت ارزی می باشد آنان نیز از نوسانات ارزی در امان نیستند و تاثیر قیمت ارز در مناطق مرزی به سرعت بر روی کالاها اعمال می شود. با این حال خرید از مناطق مرزی باعث شده است تا حدودی تعادل نسبی برای اشخاصی مثل ما که می خواهند کسب و کاری رو شروع کنن که با قیمت مناسب تر بتوانند کالای خود را تهیه نمایند هر چند که این نوع واردات درصد ناچیزی از تقاضای کشور را تشکیل میدهد ولی باز هستند کسانی که مثل ما وضعیت و یا محدودیت مالی مناسبی نداریم و حاضریم به خاطر اینکه کالا را با قیمت مناسبتری تهیه نمایند صدها کیلومتر مسافرت را تحمل نمایند تا به شهرهای مرزی جهت خرید تلوزیون با قیمت مناسب سفر کنیم.
    مهرداد عاشق بررسی بود و دوست داشت همش تجزیه و تحلیل کنه به خاطر همین آمار خوبی از بازار ایران داشت اون اطلاعات خوبی به دست آورده بود مثلا فهمیده بود عمده محصولات صوتی تصویری در بازار ایران از آن سه شرکت سونی ، سامسونگ و الجی میباشد
    تلویزیون های سونی اغلب در کشور مالزی تولید و مونتاژ می‌شوند و روانه بازارهای جهانی می شوند. قیمت محصولات سونی به مراتب بیشتر از از دو برند ال جی و سامسونگ می باشد هر چند که این افزایش قیمت دلیل افزایش کیفیت و ساخت بهتر نیز در تلویزیون های سونی شده است اما باز با وجود قیمت بالاتر تلویزیون های سونی در بازار داخل هنوز طیف مصرف کننده قابل توجهی را دارد.
    تلویزیون های ال جی در حال حاضر درکشور کره جنوبی و مصر مونتاژ می‌شوند ، مدل های متنوع تری نسبت به سونی دارند که برای بازار مصرف قدرت انتخاب بیشتری را به مصرف کننده می دهد ، به علاوه در سایز بندی نیز دارای تنوع مدل می باشد . برای نمونه تلویزیون سونی در سایز ۴۳ اینچ محدود به یکی دو مدل می باشد اما تلویزیونهای ال جی در سایز ۴۳ اینچ چندین مدل متفاوت دارند.در مقایسه با تلویزیون های سونی ، برند الجی در رده پایین تر از سونی به لحاظ کیفیت قرار می گیرد اما به لحاظ بازار فروش تلویزیون های ال جی بالاتر می باشند و کیفیت و امکانات قابل قبولی دارند که مصرف کننده نیز بیشتر متقاعد به خرید تلویزیون ال جی میشود.
    تلویزیون سامسونگ
    تلویزیون های سامسونگ تولید و مونتاژ مصر و مجارستان میباشند. این برند تقریباً از نظر کیفیت هم رده ال جی می باشد ولی به لحاظ امکانات از الجی پایین‌تر است با این تفاوت که تلویزیون های سامسونگ در سایز های پایین همچون ۳۲ و ۴۳ کیفیتی به نسبت کمتر از ال جی را دارند اما در سایز های بالاتر همچون ۵۵ و ۶۵ اینچ که سری ‏کیو ال ای دی را تولید نموده است در کیفیت قابل رقابت با تلویزیون های ال جی و حتی تلویزیون های سونی نیز می باشد. قیمت تلویزیون های سامسونگ و الجی در بازار ایران و در مدلهای هم رده تقریباً در یک سطح میباشند
    ما برای مغازه مون باید تلویزیون های ۲۱ تا ۳۲ اینچ تهیه می کردیم دلیلشم این بود که فاصله ای که مشتری هامون می خواستن با نلویزیون داشته باشند تقریبا ۱ تا ۲ متر بود که با این فاصله حداکثر ۳۲ اینچی میتونستیم تهیه کنیم
    زولوشن تصویر یکی از مولفه های مهم و تاثیرگذار در کیفیت تلویزیون می باشد . رزولوشن از نظر سخت‌افزار تلوزیونی، به تعداد پیکسل‌هایی برمی‌گردد که تصویر را در تلوزیون تشکیل می‌دهد. به صورت کلی در تلویزیون ها ی موجود فعلی به لحاظ کیفیت تصویربه hd و fhd و ۴k تقسیم می شوند
    متناسب با خروجی که از دستگاه خودمون می گرفتیم بهترین انتخاب کیفیت HD بود و بیشتر از اون به دردمون نمی خورد ال جی تقریبا با گارانتی بهتر و مسئولیت پذیری بیشتر نظمون رو جلب کرد و با یکسال تعویض پنل رایگان بهترین انتخاب برای ما بود …
    شاید در قدم اول خرید یک تلویزیون کار ساده ای به نظر بیاید اما در واقع و عمل فاکتورهای زیادی در انتخاب آن دخیل هستند که می‌توانند در انتخاب تلویزیون و قیمت نهایی آن تاثیر گذار باشند امیدوارم با این تجربه ی واقعی توانسته باشیم شما را در جهت آشنایی با خرید تلویزیون مناسب یاری کرده باشیم .

  6. زهرا جان نثاری میگوید:

    پاسخ سوال ۱:

    من و همسرم این چند ماهه برای خرید جهیزیه چندین بار به جاهای مختلفی رفتیم.
    واقعا فکر میکنم خیلی مهمه که ادم پول برای جنسی بده که اصلی هست. یا لااقل وقتی میخواد یه جنس تقلبی بخره که همه نیازهاش رو نداره اندازه همون هم پول بده.
    سایت های مختلفی رو چک کردم تا بفهمم تفاوت اصل و تقلب بودن چیا هست.
    خیلی مسائل بهش تاکید شده بود. اما وقتی میرفتم توی مغازه متاسفانه انقد مغازه دار ها کلک میزنن و بازی درمیارن، ادم نمیتونه بفهمه کی راست میگه کی دروغ؛ بدترین قسمتش اینجاست که همه مغازه دارها میگن اون یکیا راست نمیگن…
    یه سریهاشونم که کلا اطلاعات غلط میدن.

    از جمله خیابان امین حضور؛ متاسفانه انقد جنس تقلبی زیاد شده و نمیشه جنس اصلی رو از تقلبی تشخیص داد.
    وقتی رفتیم امین حضور یکم که بیشتر ریز شدیم فهمیدیم یه کوچه اونجا قرار داره که برمیدارن لوازم خانگی و از جمله تلویزیون رو رنگ میکنن و جنس دست دوم رو به عنوان جنس اصلی به مشتریها میفروشن که وقتی اینو متوجه شدم خیلی حساسیتم بیشتر شد.
    خیلی سر تلویزیون هایی که از بانه و مرز میومد تحقیق کردم و فهمیدم بدون گارانتی هستن و متاسفانه به اونها هم نمیشه اعتماد کرد.
    نهایتا با سایت شما آشنا شدم.
    اول الزامات فنی تلویزیون رو خوندم که فهمیدم برای ما یه تلویزیون ۴۹ اینچ لازمه چون به ابعاد خونمون هم میخوره و خیلی دوست داشتم که حتما LED باشه چون برای سلامتی چشم مناسب تر از LCD هست.
    از طرفی همسرم علاقه خیلی زیاده داره که بتونیم به عنوان کنسول بازی هم ازش استفاده کنیم و پلی استیشن و ایکس باکس توش بازی کنیم یا مهمونامون یه جاذبه ای داشته باشن وقتی با بچه هاشون میان خونمون.
    از طرفی گارانتی محصول خیلی مهم بود که متاسفانه جنسای بانه و گناوه گارانتی نداشتن. علاوه بر اون همسرم میگفت که خیلی مهمه بتونیم با بخش خدمات مشتریان ارتباط بگیریم نه که یه تلویزیونی بخریم که ندونیم موقع راه اندازی اگر به مشکل خورد چیکارش کنیم.
    واقعا نمیتونستم به جایی اعتماد کنم. به نظرم، نظرات واقعا میتونه کمک کنه و تا حدی باعث بشه ادم اعتماد کنه به جنسی که میخواد بخره. از طرفی واقعا مهمه شرکتی که ادم ازش میخواد خرید کنه هزینه محصول معیوب خودش رو بپردازه یا اینکه کالایی رو که داده پس بگیره.
    واقعا خیلی دنبال معیارهای مهم گشتیم که بتونیم با پولی که داریم یه تلویزیون خوب بگیریم و نهایتا دیدیم خیلی می‌ارزه که همون تلویزیون سونی رو بخریم چون در نهایت تمام نیازهای مارو برطرف میکرد. یه سری قابلیت‌های اتصال منحصر به فرد رو هم داشت؛ مثلا یه خوبی‌ای که داره و توصیه میکنم دوستان حتما بررسی کنن موقع خرید تلویزیون جدید اینه که حتما اندروید داشته باشه خود سیستم عامل که این خیلی باعث رضایت ما شد. چون دیگه لازم نیست الکی یه اندروید باکس بگیریم براش. علاوه بر این بشه بهش دستگاه دی وی دی رام رو وصل کرد، بلوتوث هم به نظرم خیلی مهمه داشته باشه. فلش خور بودن ر‌و هم داشته باشه و نکته مهم تر که به نظرم بررسی کنید که قابلیت اتصال به HDMI هم وجود داشته باشه.
    با توجه به قیمت فعلی دلار هم قیمتش واقعا مناسبه و هنوز به نسبت تلویزیون‌های دیگه خیلی بالا نرفته بود.
    ما اسفند ۹۸ خریدیم تلویزیونمون رو. و واقعا ترجیح دادم به جای اینهمه توی بازار گشتن و گیج شدن؛ توی این اوضاع کرونا، آنلاین خرید کنم و خیالم از بابت گارانتی ۱۰ ساله و پشتیبانی درست حسابی راحت باشه. واقعا وقتی خودشون اومدن برامون تلویزیون رو نصب کردن، خیلی خیلی خیالمون راحت شد چون بالاخره یه آسیب کوچولو هم به تلویزیون وارد شده باشه دیگه مقصر رو مشتری میدونن.
    قفل کودکش هم خیلی کمکمون کرد. چون مهمان که میومد خونمون بچه کوچیکشون میرفت فیلم ترسناک میدید و بعد کلی میترسید، اینجوری فقط شبکه پویا رو بهشون دسترسی میدیم و خیالمون راحته.
    یه خوبی دیگه قفل کودک این بود که توی مهمونیا ساعت میذاشتیم رو تلویزیون که وقتی مهمون داریم نتونن تلویزیون رو روشن کنن و برن یکم بازی کنن و دعواشون نشه سر دیدن شبکه ها.
    یه مساله دیگه که همسرم خیلی براش مهم بود این بود که حتما همزمان چنتا کابل USB به تلویزیون بشه وصل شه که مجبور نباشیم فلشی رو که دائما داخلش فیلم میریزیم رو دربیاریم از داخل تلویزیون.
    مموری تلویزیون سونی هم کلا خیلی خوب هست چون قابلیت ضبط فیلم و برنامه ریزی ضبط فیلم رو بهمون داده. بارها شده فیلمی بوده که دوست داشتیم ببینیم و خونه نبودیم، تکرارش رو هم سر کار بودیم و وقت نداشتیم ببینیم، تنظیم کردیم فیلم ضبط شده هر موقعی که خواستیم دیدیمش.
    واقعا اینکه تلویزیون تاخیر و Lag توی روشن شدن نداشته باشه هم خیلی خیلی مهم بود که واقعا دیدم تلویزیون سونی توی این زمینه هم بعد چند سال بینظیر هست.
    سری قبلی صفحه نمایشمون به مشکل خورد و وسطش خط افتاد که به مرور هم این خط وسط تلویزیون بزرگتر شد و یه قسمت از صفحه تلویزیونمون رو گرفت و بر خلاف انتظارمون دوامش خیلی خیلی پایین بود که وقتی اومدن درستش کنن چون کالا رو از بانه گرفته بودیم و با اینکه برند سامسونگ بود اما چون گارانتی نداشت گفتن این مورد رو تعمیر نمیکنیم و ما دیگه پشت دستمونو داغ کردیم که یه جنس بدون گارانتی از لب مرز بگیریم. و اونجا بود که من اهمیت و تفاوت بین گارانتی خوب و بد رو فهمیدم. حتما دقت کنید که قطعات داخل ایران موجود باشه و بشه در صورت خرابی تعویض کرد.
    مخصوصا که الان تحریم شده کشور ما و بعضی قطعات به سختی فراهم میشن.
    در نهایت سینک شدن تلویزیون به دستگاه‌های دیگه واقعا ما رو به وجد آورد. چون چیزی بود که بارها و بارها دنبالش بودیم و توی نسل جدید تلویزیون سونی به هدفمون رسیدیم.
    نهایتا برند معتبر خیلی مهمه و اینکه موقع نصب حتما حواستون باشه چک کنید که بتونید با تلویزیون کار کنید و مطمئن بشید که سالمه همونجا. برای ما که از نمایندگی اومدن و واقعا همه چیزو با خیال راحت چک کردیم.
    من از زنداداشم شنیده بودم که این تلویزیون واقعا خوبه، ۷ سالی میشه که ازش استفاده کردن و برای همین راحت اعتماد کردیم و خریدیم.
    شاید این تلویزیون بتونه در آپدیت‌های بعدی هوشمندتر بشه و به مرور علایقمون رو تشخیص بده و بر همین اساس خودش پیشنهاد بده که هر موقع تلویزیون رو روشن کردیم، خودش بفهمه که کدوم شبکه رو باید نشون بده، البته این چیزی نیست که انتظارش رو داشته باشیم ما، اما اگر توی اپدیت‌های بعدی چنین چیزی تولید بشه واقعا خیلی خوب میشه.
    نهایتا خیلی ممنون از سایت خوبتون.
    اطلاعات فنی خیلی کمک کرد به ما برای خرید تلویزیون.
    امیدوارم اطلاعاتی که من هم قرار دادم، به دوستان برای خرید کمک کنه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *