داده کاوی در شبکه های اجتماعی (social media mining)

A

داده کاوی دانشی است که در حوزه های مختلف دارای کاربرد وسیعی می باشد و به مرور زمان و از ابتدای شکل گیری به تدریج در حوزه های مختلف ورود کرده و کاربردهای خود را نشان داده است. شبکه های اجتماعی نیز یکی از این زمینه ها بوده که با توجه به رشد خیره کننده در سال های اخیر، همه نگاه ها رو معطوف خود کرده و طبیعتا یک زمینه کاری جذاب و فوق العاده برای کار با تکنیک های هوشمند داده کاوی و یادگیری ماشینی را فراهم نموده است. همچنین کاربرد داده کاوی در شبکه های اجتماعی به حدی زیاد است که یک زمینه جدید تحت همین عنوان به نام کاوش شبکه های اجتماعی (social media mining) ایجاد شده است. 

تعریف کاوش شبکه های اجتماعی (داده کاوی در شبکه های اجتماعی)

کاوش شبکه های اجتماعی فرآیند اخذ داده (که معمولا این داده به شکل کلان داده یا همان big data بروز می کند) از سایت ها و اپلیکیشن های موبایلی شبکه های اجتماعی به منظور کشف، شناسایی و استخراج الگوهای ارزشمندی بوده که یافته ها و نتایجی را در رابطه با کاربران و رفتار آنها در برابر اطلاعات دریافتی ارائه می دهد. یکی از اهداف این موضوع هدفمندسازی تبلیغات و محتوای ارائه شده به کاربران می باشد که نمونه بارز آن در کمپین تبلیغاتی دونالد ترامپ نامزد حزب جمهوری خواه در انتخابات سال ۲۰۱۶ ایالات متحده آمریکا، مشاهده شد. خیلی از تحلیل گران معتقدند یکی از عوامل و زمینه های اصلی پیروزی ترامپ در انتخابات طراحی همین کمپین متفاوت و هوشمند با بهره گیری از داده کاوی در فضای شبکه های اجتماعی بوده است. 

زمینه های کاربردی داده کاوی در شبکه های اجتماعی

کلمه کاوش و واکاوی (mining) مشابه با واژه کاوش در معادن به منظور استخراج مواد و عناصر کمیاب و ارزشمند می باشد. در اینجا نیز مشابه کار معدن، واکاوی و کاوش در بین توده های عظیم و لایه به لایه از اطلاعات و رفتار کاربران در شبکه های اجتماعی به منظور استخراج اطلاعات و الگوهای رفتاری ارزشمند در رابطه با آنها انجام می شود. به بیان دیگر کمپانی های معدن کاری مجبور به غربال حجم زیادی از مواد و سنگ های معدنی به منظور بدست آوردن حجم کمی از مواد و عناصر ارزشمند و گرانبها می باشند. به صورت مشابه در رابطه با کاوش شبکه های اجتماعی نیز تحلیل گران داده و برنامه های خودکار پردازش داده مجبور به آماده سازی، پردازش و کار بر روی حجم عظیمی از داده های خام تولید شده توسط شبکه های اجتماعی برای شناسایی الگوهای ارزشمند می باشند. این الگوهای ارزشمند می تواند اطلاعاتی را از جنبه های مختلف به ما ارائه نماید که برخی از آنها عبارتند از:

  • الگوها و روندهای مربوط به میزان و نوع استفاده از شبکه (های) اجتماعی مورد مطالعه
  • رفتار آنلاین کاربران در شبکه های اجتماعی
  • به اشتراک گذاری محتوا (به طرق مختلف مانند لایک کردن، فوروارد نمودن و …)
  • ارتباطات بین کاربران
  • ارتباطات بین کاربران و گروه های اجتماعی تشکیل شده
  • ارتباطات و تمایل کاربران به منابع تولید و انتشار محتوا مانند صفحات اجتماعی (pages) یا کانال های انتشار محتوا (Channels)
  • رفتار کاربران در رابطه با تصمیم گیری به انجام خرید آنلاین

حوزه ها و کاربردهای فوق مورد علاقه شدید گروه های مختلف ذینفعان قرار داشته که مهم ترین این گروه ها و نهادها عبارتند از:

  • دولت ها
  • شرکت ها و بنگاه های اقتصادی
  • نهادهای اجتماعی مانند سازمان های مردم نهاد (NGO)

تمامی این ذینفعان مایل به شناسایی الگوها و روندها برای طراحی استراتژی های مناسب برای معرفی برنامه ها، محصولات، خدمات و فرآیندهای جدید می باشند. 

رای دادن به این post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *