تبدیل مقیاس فاصله ای به اسمی

ش

در ابتدا و در صورت نیاز می‌توانید تعریف و ذکر مثال از مقیاس های فاصله ای و اسمی در مقالات «تعریف مقیاس فاصله ای با مثال» و «تعریف مقیاس طبقاتی (اسمی) با مثال» مطالعه بفرمایید و‌ سپس این مطلب را ملاحظه نمایید.

در این مقاله بحث تبدیل مقیاس فاصله ای به اسمی همراه با ذکر مثال بیان می گردد.

هر مقیاس فاصله ای را بر اساس هدف و اهمیت میزان مقادیر آن بر اساس یک قرارداد مشخص می توان به مقیاس اسمی تبدیل نمود. به عنوان مثال متغیر دما (به عنوان یک مقیاس فاصله ای) در بازه های مختلف را می توان به صورت زیر به یک مقیاس اسمی تبدیل نمود:

1
همان طوری که در جدول فوق مشخص است یک مقیاس طبقاتی تعریف شده که سه مقدار «کم»، «متوسط» و «زیاد» را دارا است و هر یک از این مقادیر معادل یک دامنه از دما به عنوان یک مقیاس فاصله ای می باشد به گونه ای که دماهای زیر صفر درجه سانتی گراد معادل «کم» برای مقیاس طبقاتی معادل می باشند. همچنین دماهای بین صفر تا ۲۰ درجه سانتی گراد معادل «متوسط» برای مقیاس طبقاتی معادل در نظر گرفته شده اند. در نهایت دماهای بالاتر از ۲۰ درجه سانتی گراد معادل «زیاد» برای مقیاس طبقاتی معادل لحاظ شده اند.

همان طوری که در این مثال مشخص شد دامنه ها و رنج های مختلفی را بسته به هدف و کاربرد مورد نظر و زاویه دید تحلیل گر داده برای تبدیل مقیاس فاصله ای به طبقاتی در نظر گرفت. به عنوان مثال می توان دماهای بالاتر از ۲۵ (به جای بالاتر از ۲۰) را به عنوان طبقه «زیاد» در نظر داشت.

 

رای دادن به این post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *