بازی های آموزشی مدیریتی

ش

بازی های آموزشی نقش سازنده و زیادی در ارتقاء دانش و مهارت مخاطبین دارد. مخاطبین بازی های آموزشی طیف وسیعی از افراد از کودکان تا مدیران را در بر دارد. در این مقاله به بررسی بازی های آموزشی مختلف خواهیم پرداخت.

بازی های آموزشی مربوط به کار تیمی

این دسته از بازی ها تقویت کننده مهارتهای کار تیمی در افراد می باشند که در این قسمت مورد بررسی قرار می گیرد.

بازی پرتاب تخم مرغ

۱

در این بازی تیم های ۳ تا ۵ نفره مواد و ابزار های اولیه را دریافت نموده و تلاش می نمایند تا با استفاده از آن‌ها یک محافظ برای تخم مرغ های خام درست نماید. هدف این است که این محافظ از شکسته شدن تخم مرغ ها پس از پرتاب آنها از ارتفاع بیش از ۱۰ فوت جلوگیری نماید.

مواد و ملزومات مورد نیاز برای اجرای بازی:

  • تخم مرغ خام ( به ازای هر  تیم یک تخم مرغ در نظر گرفته شود. همچنین می توان تعدادی تخم مرغ اضافه برای موارد احتیاطی و پیش بینی نشده در نظر داشت)
  • مقوا
  • چسب نواری
  • تعداد زیادی نی (ترجیحاً نی ها نازک باشند  و برای هر گروه حداقل ۴۰  تا ۵۰ نی در نظر گرفته شود)
  • دستمال و کاغذ روزنامه (برای تمیز کردن اثرات به جای مانده از تخم مرغهای شکسته شده)
  •  یک بلندی (برای اجرای عملیات سقوط آزاد تخم مرغها)

 شرکت‌کنندگان: این بازی برای مشارکت بین ۶ تا ۵۰ نفر طراحی شده است و می توان با تعداد گروه‌های کم نیز آن را اجرا نمود.

 زمان مورد نیاز: در رابطه با زمان مورد نیاز این بازی می توان انعطاف زیادی به خرج داد و از ۱۵ دقیقه تا حتی یک ساعت و نیم می توان زمان در اختیار تیم ها گذاشت.

 شیوه اجرای بازی

  1. ابتدا بایستی کل افراد را به سه چهار تیم تقسیم نمود  و به هر تیم یک تخم مرغ خام، ۴۰ نی،  یک متر چسب نواری  و سایر مواد مورد نیاز که در بالا به آن اشاره شد، را داد.
  2. قوانین مربوط به این بازی کار تیمی را برای کلیه تیم ها توضیح دهید. به آنها بگویید که  هدف از این بازی طراحی و ساخت یک  یک محافظ بوده که تخم مرغ های خام را پس از پرتاب از بلندی در برابر شکسته شدن حفظ نمایند. به هر تیم ۱۵ دقیقه برای ساخت محافظ زمان داده می‌شود. اگر بیشتر از یک تیم موفق شود که تخم مرغ خود را سالم نگه دارد، تیمی که نی کمتری را مورد استفاده قرار داده است برنده می باشد. 
  3. محل تیم ها را خیلی نزدیک به هم انتخاب نکنید تا احیاناً از بحث های همدیگر مطلع نشده و منجر به کپی کردن ایده‌ها نشود.
  4. فرمان شروع را صادر نمایید و به هر تیم ۱۵ دقیقه برای ایجاد محافظ پروژه تخم مرغ زمان دهید.

شرایط برد بازی: در انتهای زمان تعیین شده مجدداً تمام تیم ها را جمع نمایید. سپس تمامی محافظ ها که تخم مرغ را درون خود در بر گرفته اند را از بلندی پرت نمایید. پس از اتمام عملیات پرتاب تمامی محافظ ها را باز نموده و ببینید که کدام یک از تخم مرغ ها سالم باقی مانده اند. اگر بیش از یک تخم مرغ سالم باقی مانده بود تیمی که تعداد نی کمتر استفاده نموده است برنده می باشد.

هدف از بازی و بازخور: هدف از بازی پرتاب تخم مرغ پرورش و ارتقاء دانش شیمی و مهارت های مربوط به کار تیمی و تفکر خلاق می باشد. خوب است که در پایان بازی سوالات زیر را از شرکت‌کنندگان و تیم‌ها بپرسید:

  • از تیم ها بخواهید که تجربیات خود را بازگو نمایند. اینکه تا کجا کار خوب پیش رفت؟ و چه موضوعاتی منجر به ارتقا اثربخشی کار تیمی شد؟
  • از تیم ها بپرسید که آیا طراحی آنها در طول مدت زمان بازی تغییر پیدا کرد؟  آیا طرح آنها در طول زمان بازی بهبود پیدا کرد؟
  • تجربیات مربوط به رهبری و مدیریت کار تیمی در حرکت گروه ها به چه صورت بوده است؟
  • آیا اگر مجدد بازی اجرا شود تیم ها تغییری در روش اجرای بازی خود خواهند داد؟
۴.۲/۵ - (۱۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *