کاربرد داده کاوی در پیش بینی

ش

پیش بینی همواره از دیرباز مورد توجه بشر بوده و بشر علاقه وافر و زایدالوصفی داشته و دارد که مسائل پیش رو و اتفاقات آینده را بتواند قبل از وقوع حدس بزند تا در برابر حوادث ناگوار از قبل آمادگی کسب نموده و جلوی ایجاد ضرر و زیان جانی، مالی و …. را بگیرد. در رابطه با اتفاقات مثبت و سازنده نیز باز بشر مایل به پیش بینی است تا بتواند از آنها بهره برداری و منفعت خود را کسب نماید.

کارکرد پیش بینی در داده کاوی

یکی از کارکردهای مهم داده کاوی، پیش بینی (Forecasting) می باشد. پیش بینی در داده کاوی بر اساس تعدادی از متغیرهای ورودی و خروجی انجام می شود. متغیرهای ورودی در واقع همان داشته ها و داده های در دست بوده که مقادیر آنها برای تحلیل گر مشخص و معین می باشند. متغیرهای خروجی متغیرهایی می باشند که مربوط به آینده بوده و مقدار آنها مجهول می باشد. کارکرد پیش بینی در داده کاوی به دنبال تخمین مقادیر متغیرهای خروجی بر اساس مقادیر متغیرهای ورودی (که معلوم هستند) می باشد. پل و حدفاصل بین مقادیر متغیرهای ورودی و خروجی از طریق مدل های پیش بینی کننده در داده کاوی حاصل می شود. به بیان دیگر در داده کاوی تلاش می شود تا با به کارگیری مجموعه ای از تکنیک ها و ابزارها بتوان بر اساس مقادیر معلوم متغیرهای ورودی، مقادیر محتمل برای متغیرهای خروجی را ارائه داد. تصمیم گیران و سیاست گذاران در فضای کسب و کار تمایل زیادی به استفاده از مدل های پیش بینی دارند تا بتوانند تصمیماتی با کمترین میزان خطا را اتخاذ نمایند.

مثال هایی از انواع پیش بینی در داده کاوی

پیش بینی در فضاهای کاری و حوزه های دانشی و علمی مختلفی موضوعیت دارد که برخی از آنها به عنوان نمونه در اینجا به صورت زیر بیان می شوند:

  • پیش بینی رشد اقتصادی چین در ۱۰ سال آینده
  • پیش بینی نرخ تورم در سال آینده
  • پیش بینی قیمت ارز در فردا
  • پیش بینی قیمت سهام یک شرکت مشخص در یک ساعت دیگر
  • پیش بینی قیمت نفت برنت در یک دقیقه دیگر 
  • پیش بینی تعداد تصادفات و حوادث جاده ای در عید نوروز و تعطیلات پیش رو

همان طور که در مثال های فوق مشخص شد دامنه زمانی پیش بینی می تواند در مقیاس های زمانی مختلفی از ثانیه و دقیقه تا ماه و سال باشد. همه اینها مصادیقی از پیش بینی می باشند چرا که قبل از وقوع آنها با قطعیت نمی توان در رابطه با آن موضوع اظهار نظر نمود، چه در رابطه با یک ثانیه بعد و  چه یک قرن آینده.

رای دادن به این post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *