چارک چیست؟ (چارک به زبان ساده)

A

در آمار چارک ها نماینده هایی هستند که برای نشان دادن وضعیت و ارائه اطلاعات خلاصه در رابطه با یک مجموعه داده، ارائه می شوند.

۴.۲/۵ - (۸۶ امتیاز)

27 دیدگاه در “چارک چیست؟ (چارک به زبان ساده)

    • مدیرسایت میگوید:

      سلام اقای سامان گرامی
      خیلی ممنون، نکته درستی را اشاره داشتید که بررسی و اعمال می شود، خیلی ممنون بابت بیان کامنت ارزنده
      همچنین اگر در رابطه با این مقاله اشکال و ابهامی دارید می توان در قسمت کامنت ها بیان نمایید تا با ارائه توضیحات اضافه ابهام شما برطرف شده و موضوع شفاف تر گردد. همچنین در صورتی که در رابطه با موضوع این مقاله یا سایر مطالب سایت، تمرین و یا سوالی دارید که پاسخ آن را نمی دانید، می توانید در قسمت کامنت ها سوال خود را بیان نمایید تا بررسی و پاسخ داده شود. 

    • مدیرسایت میگوید:

      سلام مجدد به اقای سامان گرامی
      کامنت شما در مورد فونت اعمال گردید و فونت نوشته بزرگتر شد. کامنت دوم شما در مورد افزودن تصاویر بیشتر نیز در دست بررسی و اعمال است تا آن نیز اعمال شود.
      با تشکر

  1. Mahtab میگوید:

    سلام.چرا توی مثال اول عدد۴اولی رو چارک اول گفتید ولی مثال دوم عدد۳دومی چارک انتخاب شده؟
    وقتی دو عدد مشابه میاد از کجا باید تشخیص داد که کدوم رو باید به عنوان چارک انتخاب کرد؟

    • مدیرسایت میگوید:

      سلام به خانم مهتاب گرامی
      در مثال ۱ شما باید طبق روش توضیح داده شده در متن ابتدا فاصله نیمه اول داده ها (یعنی از کوچکترین عدد تا میانه) را در نظر بگیرید که می شود ۲,۴,۴ که در اینجا ۳ عدد دارید و عدد وسطی می شود عدد دوم یعنی ۴ پس چارک اول ۴ است و چون دو عدد مساوی هستند هیچ تفاوتی نمی کند که شما کدام یک را اول بنویسید و نتیجه تغییری نمی کند.
      در مثال ۲ شما باز وقتی که فاصله نیمه اول داده ها (یعنی از کوچکترین عدد تا میانه) را در نظر بگیرید می شود ۱,۳,۳,۴,۵ که در اینجا ۵ عدد دارید که عدد وسطی می شود عدد سوم که برابر با ۳ است. پس چارک اول می شود ۳. اگر مثلا عدد تکراری نداشتیم و اعداد به این صورت بود: ۱,۳,۳.۵,۴,۵ باز هم عدد سوم یعنی عدد وسطی انتخاب می شد که می شود ۳.۵ در این حالت.
      پس کلا برای اینکه سردرگم نشوید ذهن تون رو درگیر اینکه عدد تکراری داریم یا نه نکنید و اعداد را به ترتیب از سمت چپ از کوچک به بزرگ بنویسید و از روی جایگاه همیشه وسطی را بردارید. حالا برخی اوقات این عدد وسطی یک عدد تکراری است برخی اوقات نه.
      باز اگر مطلب براتون ابهام داشت اعلام بفرمایید. همچنین در رابطه با سایر مقالات سایت یا سایر مباحث درسی خود اگر اشکالی داشتید به راحتی می تونید مطرح نمایید تا توسط تیم نگرش هوشمند بررسی و پاسخ داده شود. همچنین اگر مطلبی بود که نیاز به اون داشتید و در سایت در رابطه با اون مقاله ای نبود می توانید اعلام نمایید در همین جا تا بررسی و اضافه شود.
      برای شما آرزوی موفقیت در روند درسی و تحصیلی خود داریم.

  2. خزان میگوید:

    میتونید به سوال من جواب بدید؟
    «اگر در یک مجموعه داده چارک های اول و سوم برابر ۲۴ باشد در مورد میانه داده ها چه نتیجه ای می توان گرفت؟برای این داده ها نمودار جعبه ای ترسیم کنید.»
    ممنون میشم💛

  3. کاربر میگوید:

    سلام در مثال دوم چارک سوم باید بشه ۷/۵ نه ۷ چون چهار رقم اخر یا همون میانه ۱/۲ اخر دو تا عدد وسطش میشن
    ۷و ۸ که میانگین این دو تا میشه ۷/۵ همون چارک سوم

  4. یاسمین میگوید:

    خیلی ممنون بابت توضیحاتتون عالی بود، جواب تست bفکر کنم
    فقط یه سوال داشتم، چرا تو مثال دوم چارک اول ۳ و دومی ۷ شده؟، من حساب کردم اولی شد۴.۵ دومی شد۷.۵، یکم توضیح بدین خیلی خوب میشه ، و یکیم اینکه اگه تو داده هامون اعداد تکراری بود دیگه حذف که نمیکنیم و حساب میکنیم دیگه، درسته؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *