مفهوم مد در آمار

ش

در رابطه با پوشاک و لباس و کیف و کفش و کلا خیلی از محصولات مصرفی کلمه مد را زیاد شنیدیم و می شنویم. مثلا فروشنده می گوید الان این نوع کت یا این نوع مانتو مد شده است. با شنیدن این جمله چه چیزی به ذهن ما می رسد؟ بحث مد در کالاها و لوازم مورد استفاده از جانب شرکت های تولید کننده، شرکت های تبلیغاتی و کلا جریان سازان ایجاد می شود بدین معنا که آنها به دنبال ترویج و اشاعه کالا و لوازم مشخص (مانند یک نوع خاص پوشش یا لباس) هستند تا هرچه بیشتر مردم، مشتریان و مصرف کنندگان بیشتری از آن نوع کالا یا لوازم استفاده نمایند و از این طریق به سود بیشتری دست یابند. یعنی در این بحث هدف نهایی این است که آن کالا یا نوع و سبک پوشش تبدیل به یک موضوع غالب در جامعه شده و بیشترین تعداد افراد ممکن از آن نوع کالا استفاده نمایند. 

این کلمه بیشترین کلید تعریف مفهوم مد یا نما در آمار می باشد. یعنی در بین داده های ارائه شده باید دنبال عددی بگردیم که بیشتر به چشم ما می خورد و بیشتر مشاهده می شود. با یک مثال ساده بحث را دنبال می نماییم.

مثال ۱:

دانش آموزان دختر یک دبیرستان از چهار نوع کیف الف و ب و ج و د استفاده می نمایند. از تک تک آنها سوال کردیم تا ببینیم هر مدل کیف چقدر طرفدار دارد. نتایج نظرسنجی از ۲۰ دانش آموز به صورت زیر شده است:

الف ج ب د ب ب ج ج ج د الف ج ج ب ج ج الف ب د ج

خب به سطر فوق نگاه می اندازیم. کدام مدل بیشتر به چشم ما می خورد؟ با یک نگاه سریع به سادگی متوجه می شویم که مدل ج از همه بیشتر به چشم ما می خورد و در نتیجه مد یا نمای این داده ها مدل ج است. 

مفهوم مد یا نما ارتباط نزدیکی با «فراوانی» دارد. در واقع در مد یا نما به دنبال شناسایی حالتی هستیم که فراوانی آن نسبت به بقیه بیشتر است. بر این اساس فراوانی استفاده دانش آموزان از ۴ مدل کیف را در جدول زیر نشان می دهیم:

مدل کیف فراوانی تعداد دانش آموزانی که از هر مدل استفاده می نمایند.
الف ۳
ب ۵
ج ۹
د ۳

حالا باید در جدول فوق دنبال این موضوع بگردیم که ببینیم کدام مدل کیف بیشتر از همه طرفدار دارد و بیشتر دانش اموزان دختر این دبیرستان از آن استفاده می نمایند. این موضوع در ستون دوم که همان فراوانی است خود را نشان می دهد. خب از جدول مشخص است که مدل ج از همه بیشتر طرفدار دارد و دارای فراوانی ۹ می باشد. مدل های دیگر همه دارای فراوانی کمتر از ۹ می باشند. پس متوجه می شویم که مد یا نمای این نوع داده ها مدل ج است. در واقع اگر کسی وارد دبیرستان شده و روی کیف های دانش آموزان دقت نماید بیشتر از همه مدل ج به چشم او می خورد. پس گفته می شود که در رابطه با داده های ارائه شده مد یا نما مربوط به مدل ج می باشد. 

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *