ضرورت داده کاوی

ش

برای داده کاوی می توان ضرورت های مختلفی را برشمرد که مهم ترین آنها عبارتند از:

  • کمک به مدیران، تصمیم گیران و سیاست گذاران برای اتخاذ تصمیمات مناسب: به کمک داده کاوی می توان نگرش و فهم بهتری از داده های در دست بدست آورد و بر مبنای نگرش و دیدگاه کسب شده تصمیمات بهتری که غنی از اطلاعات هستند (Informed Decision) اتخاذ نمود.
  • در پیش گرفتن رویکرد فعال به جای منفعل: یکی از مسائلی که همه ما در زندگی شخصی و سازمانی خود بارها با آن مواجه شدیم ضرب المثل معروف “نوش دارو بعد از مرگ سهراب” یا “علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد” است. زمانی متوجه یک مشکل شده ایم که تبدیل به یک چالش بزرگ و برخی مواقع بحران شده و رفع آن دیگر به این سادگی امکان پذیر نیست. در صورتیکه اگر در همان مراحل اولیه متوجه پدیدار شدن یک مساله می شدیم می توانستیم در همان مراحل اولیه آن را مهار کنیم. درست مانند آتش سوزی در یک جنگل بزرگ که از یک ته سیگار شروع شده است. اگر در همان ابتدا متوجه این ته سیگار شده بودیم به راحتی و فقط با یک فوت می توانستیم آن را مهار کنیم اما بعد از گسترش آتشی ایجاد شده که شاید تا چندین روز جنگل را بسوزاند و خاموش نمودن آن نیازمند صرف زمان، هزینه و نیروی انسانی بسیار زیادی خواهد بود. داده کاوی کمک می کند تا روندهای نامطلوب و مشکلات از همان مراحل ابتدایی شناسایی شده و بتوان قبل از تبدیل شدن آنها به یک بحران، چاره ای برای رفع و رجوع آن اندیشید.
  • استفاده از فرصت ها: بسیاری از اوقت فرصت های زیادی رخ می دهد که سایرین زودتر از ما از این فرصت ها استفاده کرده و ما زمانی متوجه موضوع می شویم که دیگر فایده ندارد. مثلا سهامی که از دو هفته پیش رشد سریع خود را آغاز کرده و بعد از اتمام رشد سریع ما تازه متوجه موضوع شده ایم. در حالیکه در صورت به کارگیری صحیح و اصولی تکنیک های داده کاوی  می توان بسیاری از اوقات فرصت ها را در همان مراحل ابتدایی کشف نمود و بتوان از آن به بهترین وجه ممکن در راستای منافع شخصی خود یا سازمانی که در آن مشغول به فعالیت هستیم یا کسب و کارمان، بهره بگیریم. 
  • داده کاوی به عنوان یک محرک منجر به سامان دهی به پایگاه های اطلاعاتی می شود: در رابطه با این ضرورت داده کاوی کمتر صحبت شده است، بیشتر در رابطه با عکس این رابطه گفته شده است یعنی اینکه باید بانک های اطلاعاتی قوی و به روز داشته باشیم تا بتوانیم به کاوش، تحلیل و اعمال تکنیک های داده کاوی و یادگیری ماشینی بر روی داده های ذخیره شده در آنها بپردازیم. بله این موضوع درست است. اما در دنیای واقعی اتفاق دیگری نیز رخ می دهد. وقتی که متوجه شدیم که داده کاوی چقدر ضروری، کاربردی و سودمندی می تواند باشد نگاه ما و سازمان ها به مقوله ذخیره و انبارش داده متفاوت می شود و انبارش و نگهداشت داده از یک فعالیت زاید و روزمره (که باید صرفا همه داده های مربوط به یک موضوع مشخص ذخیره شوند بدون اینکه از آنها استفاده مناسبی شود) خارج شده و تبدیل به یک فعالیت سازنده و واجد ارزش افزوده می گردد، چون می دانیم که قرار است از این داده ها اطلاعات ارزشمندی مستخرج شوند که برای مقاصد مختلف مورد استفاده قرار خواهند گرفت.
رای دادن به این post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *