داده کاوی در صنعت گردشگری

A

گردشگری به دلیل پتانسیل های درآمدزایی بسیار بالا و حاشیه سود مناسب، یکی از زمینه هایی بوده که در سال های اخیر توجه سیاست گذاران و تصمیم گیران در بسیاری از کشورها را به خود معطوف نموده است. تکنیک های داده کاوی در حوزه های مختلف این صنعت می توانند مورد استفاده قرار گیرند که برخی از آنها در این مقاله بیان می شود.

تحلیل وفاداری گردشگر به مقصد

این موضوع در سطوح مختلف معنی پیدا می کند. یعنی وزیر گردشگری در مورد کشور خود، استاندار یا فرماندار در رابطه با استان یا ایالت تحت مدیریت خود، شهردار در مورد شهر خود و حتی دهیار یا کدخدا در مورد روستا و دهکده تحت نظر وی، همه و همه مایلند بدانند که آیا یک گردشگر پس از سفر به آن منطقه در دفعات بعدی نیز مایل به تکرار سفر می باشد؟ از تکنیک های داده کاوی به خوبی می توان در این راستا استفاده کرد تا متوجه شد گردشگرانی که مجدد در سالهای بعد به آن منطقه سفر کرده اند چه ویژگی هایی داشته اند؟ و یا برعکس چه الگوها و وجوه مشترکی بین گردشگرانی که فقط یکبار به آن منطقه سفر نموده اند و دیگر سفر خود را تکرار ننموده اند وجود دارد؟

بخش بندی گردشگران

تصمیم گیران دوست دارند بدانند که گردشگرانی که به یک منطقه جغرافیایی سفر نموده اند را به چه گروه می توان تقسیم نمود؟ ویژگی های متمایز کننده مربوط به هریک از این گروه ها چیست؟ آیا می توان یک برچسب (LABEL) مناسب به هریک از این بخش ها تخصیص داد؟ 

تحلیل مقصد

در این قسمت هدف از الگوریتم های داده کاوی تحلیل فضای فکری و مدل ذهنی تصمیم گیری گردشگر است. اینکه چه عواملی بیشترین تاثیر را در انتخاب مقصد داشته است؟ در رابطه با یک مقصد معین مثلا یک کشور یا شهر مشخص شده، بین گردشکرانی که به آن منطقه سفر کرده اند چه ویژگی های مشترکی بیشتر وجود داشته است؟

تحلیل ارزش گردشگر

در این باره سازمان ها مایلند بدانند گردشگران در طول سفر خود بر اساس چه رویه و الگویی نسبت به ایجاد درآمد مالی برای کسب و کارهای مرتبط با مقصد خود شده اند؟ ارزش دوره عمر گردشگر در طول سفر به چه صورت بوده است؟ در مورد گردشگردانی که ارزش دوره عمر بالایی ایجاد نموده اند، چه الگوهایی مشاهده شده است؟

رای دادن به این post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *