راهنمای خرید یخچال فریزر – نکات خرید یخچال فریزر

ش

در این مطلب به بیان مهم ترین نکات راهنما در هنگام انجام یک خرید مناسب برای یخچال توجه می شود. با توجه به اینکه یخچال و یخچال فریزر دارای قیمت نسبتا بالایی می باشند، دقت در انجام یک خرید مناسب از اهمیت زیادی برخوردار است. به صورت کلی می توان مشتریان یخچال و یخچال فریزر را به دو دسته تقسیم نمود. گروه اول کسانی که برای شروع زندگی مشترک و به عنوان جهیزیه قصد خرید این محصول را دارند و گروه دوم کسانی می باشند که بعد از مدتی (که معمولا این زمان برابر با چند سال می باشد) قصد تعویض و خرید یک یخچال فریزر جدید را به علل مختلف از جمله خرابی یخچال قبلی، پاسخگویی به نیازهای جدید و به روزآوری، دارند.

مهم ترین معیارهای مربوط به خرید یخچال فریزر به صورت زیر می باشند:

بهره وری و برچسب انرژی یخچال فریزر

 مسلما کم مصرف بودن یخچال فریزر یک مزیت برای آن می باشد. دقت به برچسب انرژی روی این محصول به شما کمک می کند که انتخاب مناسبی داشته باشید. این برچسب عموما از رده A تا F را دربرمی گیرد که هرچه به سمت A نزدیک تر باشد، نشانه مصرف انرژی کمتر و بهره وری بهتر از نظر انرژی می باشد. البته در یخچال های جدیدتر، رده های برچسب گذاری نیز تغییر کرده و علامت مثبت (پلاس) به انتهای حروف اضافه شده است و رده هایی نظیر A+، A++ و A+++ نیز ارائه شده است که در این وضعیت هرچه تعداد علامات مثبت (پلاس ها) بیشتر باشد، مطلوبیت یخچال فریزر از نظر کارایی و مصرف انرژی کمتر، بالاتر است. پس بهترین نوع برچسب در این وضعیت A+++ می باشد.

 

اندازه و فضای داخلی و خارجی یخچال فریزر

فضای داخلی یخچال فریزر یکی از مهم ترین آیتم ها و معیارها در انتخاب محصول مناسب می باشد و نقش زیادی در استفاده و کاربرد مناسب و بهینه این محصول در آینده خواهد داشت. همچنین فضای خارجی به چیدمان و محل قرارگیری یخچال فریزر در آشپزخانه و حمل و نقل آن پس از خرید یا در حین اسباب کشی اشاره دارد.

در رابطه با اندازه و فضای یخچال فریزر بایستی چند موضوع مورد توجه و دقت نظر ویژه قرار گیرد:

حجم بر حسب لیتر

اول اینکه باید در نظر داشته باشید که شرکت های سازنده حجم (یا همان ظرفیت و گنجایش) فضای داخلی یخچال و یخچال فریزرهای تولیدی خود را بر حسب واحد لیتر گزارش می کنند که شاید کمی برای مشتریان ملموس نباشد. از این رو این عدد را صرفا به عنوان یک پارامتر اولیه برای تصمیم گیری در مورد انتخاب مدل مناسب با فضای مورد نیاز خودتان در نظر گرفته و تمام تصمیم گیری خود را بر مبنای آن قرار ندهید. چرا که معیارهای دیگری نیز در رابطه با فضای داخلی و حجم یخچال فریزر است که در ادامه مورد بررسی قرار می گیرند.

سیستم قفسه بندی

نوع، تعداد و ترکیب قفسه ها نقش زیادی در سهولت کار با یخچال و یخچال فریزر و کاربرد مناسب آن می باشد. مدت زیادی است که قفسه ها و طبقات قابلیت جابجایی دارند و این موضوع انعطاف پذیری خوبی را در اختیار خانم های خانه دار قرار داده است که در صورت نیاز به جا دادن موادغذایی حجیم و بزرگ بتوانند با تغییر طبقات، مساله خود را حل نمایند. اما بایستی توجه نمود که قضیه به همان راحتی که در نگاه اول در فروشگاه و در یک یخچال کاملا خالی به نظر می یاد نیست و بایستی در رابطه با این موضوع کمی آینده نگر بود. در نظر بگیرید که ۳ ماه بعد از خرید در حال استفاده از یخچال فریزر خود هستید و با یک یخچال پر مواجه هستید که حال تصمیم دارید یی از قفسه ها را جابجا نموده تا بتوانید مواد غذایی حجیمی که به تازگی خریداری نموده اید را جا دهید. در دنیای واقعی این موقعیت خود تبدیل به یک دردسر و پروژه می شود، چرا که باید حداقل مواد قرار داده شده در چند طبقه را از یخچال فریزر خود خارج نمایید، آنها را بر روی میز، کابینت، بالای یخچال یا هرجای دیگر به صورت موقت قرار دهید و سپس اقدام به تغییر ارتفاع قفسه ها و طبقات نمایید تا بتوانید فضای بیشتری برای بخشی از مواد غذایی خود پیدا نمایید. بماند که بسیاری از اوقات پس از تغییر طبقات خانم ها متوجه می شوند که توانسته اند برای بخشی از مواد غذایی حجیم خود جای جدیدی دست و پا کنند، اما حالا چالش و مشکل جدیدی برای بخش دیگری از مواد غذایی که حالا باید در یک طبقه کوچک تر قرار گیرند، ایجاد شده است. پس بهتر است که برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی در آینده و یا به حداقل رساندن آنها، تلاش نمایید که به خوبی و با صرف وقت مناسب در ابتدا همان طبقه بندی پیش فرض را به خوبی بررسی نمایید و ببینید پاسخگوی نیاز شما می باشد یا خیر؟

عمق قفسه ها

یکی از آیتم های بسیار کلیدی در مدیریت مناسب بر فضای داخلی یخچال فریزر و استفاده بهینه از آن، عمق قفسه ها می باشد. به هیچ وجه گول تصاویر تبلیغاتی پر از مواد غذایی داخل یخچال فریزر را نخورید. این تصاویر به گونه ای اغراق آمیز در رابطه با حجم یخچال فریزر به مخاطب این گونه القا می کنند که هیچ گونه کمبودی را در این رابطه حس نخواهد کرد. چرا که اکثریت قریب به اتفاق مشتریان با نگاه به این تصاویر و مقایسه با محتویات فعلی یخچال فریزر منزل خود در ذهن شان به این نتیجه می رسند که مواد غذایی نشان داده شده در تصویر بسیار بیشتر از نیاز آنها می باشند. اما پس از خرید و در هنگام استفاده نظر بسیاری از آنها وقتی تغییر می کند که دیگر دیر شده (نوشدارو بعد از مرگ سهراب) و فرصت انتخاب و تصمیم گیری از دست رفته و امکان عودت و مرجوع نمودن محصول نیز گذشته است. یکی از موضوعات بسیار مهم که بایستی در هنگام بررسی عمق وانتخاب یخچال فریزر با عمق مناسب مد نظر داشته باشید، فضاهای پرتی و بلااستفاده (هدر رفته) داخل یخچال فریزر است. این فضاها معمولا بین ظروف قرار داده شده بوجود می آیند. چرا که بسیاری از ظروف مورد استفاده در آشپزخانه های ما از قبیل قابلمه، ماهیتابه، بشقاب، کاسه و … گرد و دایره ای شکل می باشد، اما فضای قفسه های داخل یخچال فریزر مستطیل شکل بوده و از همین جا مساله اصلی شروع می شود. پس حالت های واقعی مورد استفاده را تصور نمایید و بر اساس آن تصمیم گیری نمایید. همه ما تجربه قرار دادن دو قابلمه یا ظرف در یک طبقه و عدم بسته شدن درب یخچال را داریم، تلاش نمایید با انتخاب مناسب کمتر در آینده به این مشکل برخورد نمایید.

1

افراد استفاده کننده از یخچال فریزر

این نکته را باید در نظر داشته باشید که چه تعداد افراد قرار است از این یخچال فریزر استفاده نمایند و میزان استفاده هریک از آنها در چه حدی می باشد. در این موضوع حتما باید آینده نگری نیز داشته باشید، به عنوان مثال اگر یک زوج قصد دارند برای منزل خود یخچال فریزری را خریداری نمایند هرگز نباید صرفا به وضعیت فعلی نیاز خود توجه نمایند بلکه لازم است تا شرایط آینده و امکان بچه دار شدن و افزایش حجم مواد غذایی مورد استفاده را نیز مد نظر داشته باشند. همچنین در رابطه با خرید یخچال بایستی توجه نمود که هریک از افراد استفاده کننده به طور متوسط چه میزان فضا نیاز دارند. این موضوع برای واحدهای اداری بیشتر موضوعیت دارد، چرا که معمولا طبخ و آماده سازی غذا در واحدهای اداری انجام نمی شود، در نتیجه در یخچال فریزر نیز عموما فضایی برای نگهداری مواد اولیه تهیه غذا مورد نیاز نمی باشد. در شرکت ها معمولا افراد صرفا برای نگهداری یک یا دو وعده غذایی (صبحانه و ناهار) از یخچال فریزر استفاده می نمایند و بنابراین به نسبت منازل به فضای کمتری نیاز دارند. اما آینده نگری در این حالت نیز اهمیت ویژه ای دارد، چرا که ممکن است شرکت برنامه ای برای استخدام پرسنل بیشتری داشته باشد که بایستی این موضوع در هنگام خرید یخچال فریزر نیز مورد توجه قرار گیرد.  

تقسیم فضا بین یخچال و فریزر

اینکه چقدر از فضا به یخچال و چقدر به فریزر تخصیص پیدا نماید و همچنین موقعیت یخچال و فریزر نسبت به یکدیگر مساله بسیار مهمی است که موجب پدیدآمدن چند نوع مدل و طرح صرفا بر اساس همین موضوع شده است که شامل چند حالت زیر می باشد:

الف- فریزر بالا و یخچال پایین

در این طراحی فریزر در قسمت بالا و یخچال در قسمت پایین قرار دارد و بسیار مورد استفاده می باشد. شما هم که در حال خواندن این مطلب هستید به احتمال بالایی در حال حاضر یا قبلا تجربه کار با چنین یخچال فریزرهایی را دارید (داشته اید). در چنین مدل هایی معمولا حجم در نظر گرفته شده توسط کارخانه سازنده برای قسمت فریزر کوچکتر از حجم یخچال می باشد. البته برخی مدل ها نیز تولید شده اند که حجم دو قسمت یخچال و فریزر در آنها برابر می باشند که با استقبال کمتری از سوی مشتریان مواجه شده اند. مساله بزرگ این نوع از یخچال فریزرها مشکل ارگونومی آنها برای استفاده کنندگان می باشد. برای استفاده از یخچال خصوصا طبقات پایین بایستی خم شوید که این موضوع ستون فقرات را در وضعیت نامناسبی قرار می دهد. افراد و خانم های جوان نیز نباید به سادگی از کنار این مساله عبور کنند. آنها نیز باید توجه داشته باشند که از همین سنین جوانی بایستی این نوع مسائل را جدی بگیرند، چرا که افراد میان سال و مسنی که اکنون با انواع مشکلات مربوط به ستون فقرات مانند دیسک کمر و گردن، آرتروز، درد در قسمت های مختلف کمر و گردن و … دست و پنجه نرم می کنند نیز روزی جوان بودند و دقیقا به علت رعایت نکردن این مسائل، اکنون به این بیماری ها و مشکلات دچار شده اند. حتی اگر به دلایل دیگر در نهایت این نوع یخچال فریزر را انتخاب و خریداری نمودید باز هم باید سبک و عادت استفاده خود را تغییر دهید و تلاش نمایید که دفعات کمتر درب یخچال فریزر را باز کنید و با یکبار باز کردن، کل کارهای خود را انجام دهید که حداقل تا مدتی نیاز به باز کردن مجدد درب نباشد، همین موضوع به ظاهر ساده علاوه بر سادگی و کمک به حفظ سلامتی شما، موجب مصرف انرژی کمتر توسط یخچال فریزر و بهبود شرایط نگهداری مواد غذایی داخل آن نیز می گردد.

ب- فریزر پایین و یخچال بالا

این سبک از طراحی عکس حالت قبل بوده به گونه ای که فریزر در بالا و یخچال در پایین قرار دارد. از نظر سهولت دسترسی و شرایط ارگونومی استفاده کنندگان از یخچال فریزر این نوع مناسب تر می باشد، چرا که سطح یخچال هم سطح و در راستای دسترسی دست شما قرار داشته و نیاز به خم و راست شدن های مکرر و پی در پی وجود ندارد. خصوصا این نوع از یخچال فریزر برای خانواده هایی که معمولا برای حداکثر یک یا دو وعده غذا تهیه می کنند و کمتر از غذاهای فریزشده استفاده می کنند، مناسب تر می باشد. در این حالت شما تعداد دفعات کمی در طی روز (شاید حتی یکی دوبار) با قسمت فریزر کار داشته و پس از برداشت مواد غذایی فریز شده مورد نیاز برای طبخ غذا (از قبیل گوشت قرمز، مرغ، سبزی و …) دیگر کمتر با این قسمت کار دارید و بیشتر فعالیت شما در طی روز با قسمت یخچال می باشد.

ج- یخچال فریزر با درب فرانسوی

در این نوع از یخچال فریزر (که یک حالت خاص یخچال بالا و فریزر پایین می باشد)، دارای دو قسمت برای یخچال با درب های جداگانه در بالا و یک قسمت مستطیل شکل در قسمت پایین برای فریزر می باشند. اگر این نوع از یخچال فریزر چشم تان را گرفته است بایستی به چند موضوع توجه نمایید:

  • هزینه و قیمتی که باید برای آن پرداخت نمایید، بیشتر از حالت های معمولی یخچال بالا- فریزر پایین یا یخچال پایین- فریزر بالا می باشد.
  • اگر با مبلغ بیشتر این مدل ها مشکلی ندارید، پس در گام بعدی فضای مورد نیاز برای قرارگیری آن در آشپز خانه خود را حتما بررسی جدی نمایید، چرا که این نوع از طراحی یخچال فریزر نیاز به فضای بیشتری دارد.
  • در نهایت کاربری و میزان استفاده از آن را در نظر داشته باشید. این نوع از یخچال فریزر برای استفاده افراد بیشتر (عموما خانواده های بیش از ۴ نفر) با حجم بیشتر مواد غذایی طراحی شده است.

د- یخچال فریزر ساید بای ساید

این نوع از یخچال فریزرها در هنگام ورود خود به بازار سر و صدای زیادی به پا کردند و موجب خوشحالی خانواده ها و خانم های خانه دار شدند از این نظر که یخچال و فریزر را به صورت ترکیب شده و یکجا در اختیار می گیرند. از نظر ارگونومی این نوع از یخچال فریزرها برای شما شرایط ایده آلی را ایجاد می کند چرا که برای دسترسی به هر دو قسمت یخچال و فریزر خیلی کمتر نیاز به خم شدن پیدا می کنید. از نظر فضا و حجم در اختیار برای نگهداری مواد غذایی نیز عموما این نوع از یخچال فریزرها مناسب می باشند. اما این نوع طراحی دو نقطه ضعف اساسی دارد: اول اینکه فضای زیادی را اشغال نموده و این موضوع هم در هنگام حمل و جابجایی (چه در موقع خرید و چه در هنگام اسباب کشی) دردسر زیادی درست می کند و واقعا خیلی از اوقات تبدیل به یک کابوس می شود. این موضوع تا اندازه ای حساس است که گاهی مشاهده شده است شرکت های حمل بار برای جابجایی یخچال فریزر ساید بای ساید تعرفه و هزینه جداگانه ای را به مشتری اعلام می نمایند!!! پس از اتمام پروژه جابجایی، جاگیر بودن آن در داخل آشپزخانه نیز موضوع مهمی است که قبل از خرید و انتخاب این نوع بایستی به صورت حسابی و دقیق برای آن برنامه ریزی کرده باشید. دومین نقطه ضعف این نوع از یخچال فریزرها مشکلات مربوط به فضای داخلی آنها می باشد. از آنجاییکه در این نوع طراحی، فضای یخچال فریزر به دو قسمت عمودی تقسیم شده است، کمی قسمت های اختصاص یافته به یخچال و فریزر باریک بوده و از این رو برای جادادن بسته های حیجم مواد غذایی احتمال بروز مشکل زیاد است.

ه- یخچال فریزر دوقلو (دوتایی)

این نوع از یخچال فریزر را می توان مدل توسعه یافته ساید بای ساید از نظر اندازه و ابعاد دانست. تفاوت این سبک طراحی با ساید بای ساید در دو موضوع خلاصه می شود. اول اینکه در یخچال فریزرهای دوقلو قسمت یخچال و فریزر جدا از هم می باشند و این موضوع مشکلات حمل و نقل ساید بای سایدها را خصوصا در راهروهای آپارتمان ها کاهش می دهد. دومین تفاوت این است که در مدل های دوقلو قسمت فریزر دارای حجم بیشتر (تقریبا نزدیک به حجم قسمت یخچال) می باشد و این موضوع مشکلات ناشی از حجم کم فریزر در مدل های ساید بای ساید (خصوصا در رابطه با نگهداری مواد غذایی حجیم را) به صورت قابل ملاحظه ای کاهش می دهد.

فضا و محیط پیرامون یخچال فریزر

صرف نظر از اینکه چه مدلی را برای یخچال فریزر خود انتخاب می نمایید بایستی در رابطه با محیط پیرامون آن به چند نکته توجه نمایید:

  • فضای پیرامون یخچال فریزر بایستی به اندازه ای باشد که امکان گردش مناسب هوا وجود داشته باشد تا در حین خروج گرمای تولیدی توسط موتور یخچال فریزر مشکلی بروز نکند. پس به هیچ وجه یخچال فریزر را به صورت کاملا مماس و متصل به سایر قسمت ها و وسایل مستقر در آشپزخانه (مانند کابینت، اجاق گاز و …) قرار ندهید و از جهات و زوایای مختلف برای آن فضای باز و آزاد در نظر بگیرید.
  • فضای مناسب برای باز شدن درب های قسمت یخچال و قسمت فریزر را به گونه مناسب در نظر بگیرید که امکان برخورد با سایر وسایل آشپزخانه از قبیل کابینت ها، دیواره اوپن و یا میز ناهارخوری، وجود نداشته باشد. در صورت بروز مکرر این موضوع علاوه بر امکان خرابی، منجر به زخمی شدن درب یخچال فریزر یا سایر وسایل آشپزخانه می شود. این موضوع برای یخچال فریزرهای غیر رنگ سفید (مانند نقره ای و مشکی) بیشتر خود را نشان می دهد و نما و جلوه ظاهری یکدست، شیک و زیبای یخچال فریزر شما را با خدشه مواجه می کند. همچنین اگر پس از مدتی قصد تعویض فروش یخچال فریزر خود را به عنوان کالای دست دوم و تعویض آن داشته باشید، شما را با مشکل مواجه می کند. خودتان به خوبی می دانید که در هنگام خرید کالای دست دوم، طرف مقابل به دنبال هر بهانه ای می گردد تا به قول معروف توی سر مال بزند و قیمت کمتری بابت آن بپردازد. پس بهانه به دست وی ندهید. همچنین در نظر داشته باشید که امکان برخورد درب ها با سایر افرادی که در آشپزخانه رفت و آمد می کنند وجود نداشته باشد. بسیاری از اوقات رخ داده است که فردی از اعضای خانواده بر روی صندلی کنار میز ناهارخوری نشسته است و عضو دیگر خانواده با بازکردن ناگهانی درب یخچال فریزر سبب وارد کردن ضربه ناخواسته به وی شده است.

قفل کودک

یکی از موضوعاتی که در سالهای اخیر در یخچال فریزرها مورد توجه قرار گرفته، قفل کودک آن می باشد. این موضوع از دو جنبه دارای اهمیت است، از یک طرف وجود قفل موجب عدم دسترسی کودکان به یخچال فریزر دور از چشم والدین می شود که این موضوع از مشکلاتی که بواسطه دسترسی و بازی کردن بچه ها با یخچال فریزر ایجاد می گردد،‌ جلوگیری می نماید. از سوی دیگر این موضوع به ارتقای ایمنی خود کودک نیز کمک می نماید، بارها دیده شده است که کودکان با بازکردن درب یخچال منجر به سقوط یک ظرف بزرگ مثلا قابلمه غذا شده اند که این موضوع برای کودک ایجاد حادثه و خطر می نماید. به صورت کلی قفل های کودک به سه گروه کلی تقسیم می شوند:

۱- قفل کودک درب یخچال: این نوع از قفل ها از باز و بسته شدن های مکرر یخجال فریزر توسط کودک شما جلوگیری می نمایند. 

۲- قفل کودک مربوط به محفظه آبسردکن و یخساز: این قفل از فشار دادن های مکرر دکمه های آبسردکن و یخساز (که اگر حواس تان نباشد تبدیل به یکی از بازی های محبوب بچه ها می شود) جلوگیری می نماید.

۳- قفل کودک مربوط به پنل تنظیمات: این قفل از بازی کردن فرزندان شما با دکمه ها و به هم زدن مرتب تنظیمات دما و …. جلوگیری می نماید.

قیمت

مسلما یکی از آیتم های کلیدی و تاثیرگذار در انتخاب نهایی و کشیدن کارت بانکی برای خرید یخچال فریزر، قیمت می باشد. از آنجاییکه یخچال فریزر جز لوازم سرمایه ای بوده (و مصرفی نمی باشد) و استفاده از آن در طول مدت زمان زیادی (چندین سال و عموما بیشتر از ۱۰ سال) مورد نظر می باشد، پس در رابطه با قیمت بایستی به هزینه های مربوطه در طول این دوره زمانی طولانی توجه نمود. به زبان ساده تر در اینجا خوب است که ضرب المثل انگلیسی «من اون قدر پول ندارم که جنس ارزان بخرم» را به یاد داشته باشید. مثلا اگر قرار باشد یک یخچال فریزر با سطح کیفیت پایین و با قیمت پایین تر را خوشحال و خندان بخرید و به جای ۱۵ سال برای شما ۵ سال عمر کند، در این صورت عملا باید در طول مدت زمان ۱۵ سال، سه بار برای خرید یخچال فریزر هزینه نمایید. حال باید مقایسه نمایید که آیا این موضوع مقرون به صرفه می باشد یا خیر؟ موضوع دیگر اینکه علاوه بر قیمت خرید بایستی هزینه های مربوط به تعمیر و نگهداری وهمچنین هزینه های مصرف انرژی (که در قالب ارقام قبض برق شما خود را نمایش می دهد) را نیز در نظر بگیرید تا بتوانید یک مقایسه جامع و منطقی از گزینه های مختلف با در نظر گرفتن توامان کیفیت و قیمت داشته باشید.

رای دادن به این post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *