راهنمای خرید مانیتور

ش

در این مطلب می خواهیم در رابطه با انتخاب و خرید مانیتور با هم صحبت کنیم. بیایید با هم به مروری بر ویژگی ها و نکات اصلی در رابطه با خرید مانیتور برای کامپیوتر شخصی خودتان (PC) بپردازیم. شما می توانید از کامپیوتر شخصی خود برای مقاصد مختلفی مانند:

  • بازی و گیمینگ
  • استفاده های عمومی
  • فعالیت‌های حرفه‌ای

استفاده نمایید. مانیتور را می توان روح سیستم و کامپیوتر شخصی شما دانست. مسلماً بدون وجود یک مانیتور خوب و نمایش درست تصاویر و اطلاعات، هر کاری که شما با مانیتور خود انجام دهید، احساس خوبی به شما منتقل نمی کند. تفاوتی نمی‌کند که این موضوع انجام بازی و گیمینگ، تماشای فیلم، ویرایش عکس ها و فایل های ویدیویی و یا حتی خواندن مطالب مورد علاقه در محیط وب باشد. بر همین اساس تولیدکنندگان و فروشندگان سخت افزار اهمیت مانیتور در تغییر تجربه مشتری را درک کرده و انواع  و اقسام مدل ها با ویژگی ها و آپشن های مختلف را روانه بازار نموده اند. وجود انبوه مدل ها کمی کاربران و خریداران را نیز با چالش و سردرگمی مواجه کرده و آنها همواره درگیر سوالات مختلفی از قبیل موارد زیر می باشند:

  • کدام ویژگی ها و خصوصیات بسته به استفاده کاربر از مانیتور اهمیت بیشتری دارد؟
  • کدام رزولوشن را باید مد نظر قرار دهیم؟ ۴K, 1440p, 1080p یا HD مسطح؟ چه تفاوتی بین آنها وجود دارد؟
  • چه مقدار نرخ تازه سازی و زمان پاسخ مهم است؟
  • آیا وجود تکنولوژی‌های مانند جی سینک، فری سینک  حالت نور آبی ملایم  لازم و ضروری می باشد؟
  • اولویت ها بر اساس نوع استفاده از کامپیوتر چه تغییری میکند؟  مثلاً اگر استفاده ما بیشتر گیمینگ یا کاربردهای تخصصی یا استفاده های عمومی باشد، برای چه موضوعاتی باید تمرکز کنیم؟

Table of Contents

نکات راهنمای سریع برای خرید مانیتور

تعیین کاربرد اصلی مانیتور برای شما

 در ابتدا بایستی به این سوال کلیدی و مهم پاسخ دهید که هدف شما از خرید مانیتور چیست و بیشتر با سیستم خود به چه نوع فعالیتی می خواهید بپردازید؟ بازی و گیمینگ یا فعالیت های تخصصی و یا استفاده های عمومی؟ عموما گیمرها به نرخ تازه سازی سریعتر و زمان پاسخ دهی پایین تر نیاز دارند.  کاربران حرفه‌ای بایستی بر روی دقت در بزرگ و تمایز رنگها تمرکز و توجه ویژه داشته باشند. همچنین کاربران عادی معمولاً نیاز خاص و ویژه به یک ویژگی معین نداشته و به سمت گزینه هایی از قبیل مانیتورهای VA  با کنتراست بالا میرود.

 رزولوشن بالاتر تصویر بهتری را به شما ارائه می دهد.

رزولوشن مانیتور به شما می گوید که چه تعداد پیکسل یک مانیتور در بر دارد و به شکل حاصل ضرب دو عدد نشان داده میشود.  معمولاً رزولوشن ۱۹۲۰×۱۰۸۰ که با نام ۱۰۸۰p یا همان (Full HD (FHD  نیز شناخته می شود، پاسخگویی حداقل نیازهای شما می باشد. اما در صورتی که میخواهید کیفیت تصویر بهتری را دریافت نمایید، بایستی به QHD یا حتی ۴K فکر نمایید. 

 اندازه نیز مهم است.

 نباید از اهمیت اندازه و سایز مانیتور غافل شوید. چگالی پیکسل تاثیر زیادی بر روی کیفیت مانیتور دارد و ۱۰۹ پیکسل در هر اینچ (ppi) انتخابی مناسب و معقول به شمار می‌رود. مانیتور بزرگتر در صورت داشتن رزولوشن پایین تر چگالی پیکسل کمتری دارد. برای دیدن از فاصله معمول که اکثر کاربران پشت دسکتاپ خود می نشیند، مانیتور ۳۲ اینچ واقعا بزرگ به حساب می آید. اما در صورت نیاز می توان به تهیه یک مانیتور ۳۲ اینچ برای گیمینگ یا استفاده های عمومی با رزولوشن ۴K اقدام نمود و گزینه های مختلفی برای این موضوع در بازار وجود دارد. 

نرخ تازه سازی (Refresh rate)

مسلم است که هرچه نرخ تازه سازی بالاتر باشد، مطلوبیت بیشتری برای کاربر به همراه دارد. نرخ  تازه سازی بیانگر تعداد دفعاتی است که مانیتور در هر ثانیه اطلاعات جدید را دریافت کرده و تصویر را به روزرسانی می نماید و با هرتز نشان داده می شود. هرچه میزان نرخ  تازه‌ سازی بیشتر باشد تصاویر با پیوستگی بیشتر و کمترین میزان پرش و تلاطم به نمایش در می آیند. اگر شما یک گیمر حرفه ای هستید نرخ تازه سازی اهمیت خیلی زیادی داره و بایستی به نرخ ۷۵ هرتز یا بیشتر فکر کنید. اکثر مانیتور های طراحی شده برای بازی و گیمینگ حداقل از ۱۴۴ هرتز پشتیبانی می کنند. این نرخ تازه سازی برای گیمرها باید در کنار مدت زمان پاسخگویی پایین قرار داشته باشد تا بتواند براورده کننده نیاز آنها باشد. اما اگر شما در فضای گیم و بازی فعالیت ندارید، نرخ تازه سازی ۶۰ هرتز نیز پاسخگوی نیاز شما می باشد. 

زمان پاسخ دهی (Response time)

 مدت زمان پاسخ دهی هر چه کمتر باشد بهتر است اما باعث توجه نمایید که اگر شما یک گیمر نیستید این فاکتور تاثیر چندانی برای شما نخواهد داشت و بنابراین بهتر است ذهن و فکر و پول خود را با آن مشغول نکنید. زمان پاسخدهی به شما می‌گوید که چقدر طول می کشد تا رنگ یک پیکسل از مشکی به سفید تغییر یابد. همچنین نرخ پاسخ GTG  بیان کننده زمان طی شده بین دو سایه خاکستری می باشد. طولانی بودن زمان پاسخدهی می تواند موجب  تار شدن یا محو شدن حرکات در حین بازی یا در هنگام تماشای تصاویر با سرعت بالا شود ( مانند تصاویر مسابقات ورزشی زنده).  برای مانیتور های حرفه ای گیمینگ حداکثر زمان پاسخدهی قابل‌قبول ۵ میلی ثانیه است، در حالیکه در بهترین مانیتورهای حرفه ای گیمینگ زمان پاسخدهی فقط نیم میلی ثانیه است و این فوق العاده است.  

نوع پنل مانیتور

از نظر کیفیت تصویر رابطه زیر بین انواع مانیتور ها وجود دارد:

TN < IPS < VA

مانیتورهای TN سریعترین نوع می باشند، اما به دلیل کیفیت تصویر پایین آن ها در زمانی که از زاویه کناری به آنها نگاه شود، نسبت به انواع دیگر ارزان تر هم می باشند. مانیتورهای IPS کمی زمان پاسخ سریع تری دارند و رنگ‌ها را نسبت به مانیتور های VA بهتر نشان می‌دهند. اما مانیتور های VA دارای بهترین کنتراست بین این سه دسته می باشند. در ادامه این متن سایر تفاوت‌های بین این سه گروه از مانیتورها بیشتر مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

مانیتورهای منحنی

یکی از سوالاتی که ذهن کاربران را این روزها در هنگام خرید مانیتور مشغول می‌کند این است که آیا به سمت خرید مانیتور های منحنی شکل بروند یا خیر. واقعیت اینجاست که پاسخ به این سوال تا حد زیادی به ترجیحات و تمایلات شما بستگی دارد. این نوع از مانیتور ها با این هدف تولید شده اند که مخاطب حالت غوطه وری بیشتری به همراه میدان دید وسیع تری را در عین خستگی کمتر چشم، تجربه نماید. به هر حال از نظر درخشندگی تصویر از زوایای معین این مانیتورها بهتر عمل می نمایند. چون که منابع نوری از زوایای مختلفی انعکاس می‌یابد و فقط از یک نقطه منتشر نمی‌شوند. مانیتور های منحنی کارا معمولاً از تکنولوژی ultra-wide بهره برده و حداقل اندازه و ابعاد ۳۰ اینچی دارند که هر دو موضوع منجر به قیمت بالاتر آنها می‌شود. اگر خواستید برای خرید این مانیتور ها دست به جیب شوید حتماً میزان انحنا و خمیدگی آن را در نظر بگیرید که با یک عدد در جلوی حرف R نشان داده می‌شود. به عنوان مثال میزان خمیدگی ۱۸۰۰R  به معنای  شعاع خمیدگی معادل ۱۸۰۰ میلی متر می باشد. در این حالت بهترین دید برای این مانیتور در همین فاصله ۱۸۰۰ میلی متر (۱.۸ متر) یک کمتر، رقم می خورد. توجه نمایید که هر چه میزان این فاکتور کمتر باشد، میزان انحنای ظاهری مانیتور بیشتر می باشد. 

تشریح معیارها و ویژگی‌های مربوط به خرید مانیتور

در ادامه این مقاله به بیان نکات و آیتم های مهم با تفصیل و جزئیات بیشتر برای رسیدن به یک تصمیم مناسب در هنگام خرید مانیتور می پردازیم.

رزولوشن مانیتور

رزولوشن تصویر یکی از فاکتورهای مهم در هنگام انتخاب مانیتور می باشد. واضح است که رزولوشن بالاتر برای کاربر جذاب‌تر بوده و امکان ارائه تصاویر با کیفیت بهتری فراهم می‌شود. اما در این زمینه بایستی به نیاز اصلی خود نیز توجه نمایید. اگر صرفاً برای مصارف معمولی مثل کار با نرم افزارهای آفیس در محیط های اداری ایا استفاده برای مطالعه دروس و سیستم های آموزش مجازی برای دانشجویان نیاز به مانیتور دارید، چندان به رزولوشن بالا احتیاج نخواهید داشت و هزینه کردن برای این موضوع مسلماً توجیه اقتصادی چندانی ندارد. اما اگر برای کارکرد های مانند گیمینگ و یا کارهای گرافیکی حرفه ای به دنبال تهیه یک مانیتور مناسب هستید مسلما بایستی به رزولوشن توجه کافی نمایید تا دقیقاً برطرف کننده نیاز شما باشد. همچنین اگر جز آن دسته از کاربران هستید که  به صورت حرفه‌ای به تماشای فیلم ها و سریال های مختلف می پردازید و کیفیت نمایش تصاویر برای شما اهمیت بالایی دارد، نیز باز باید به رزولوشن تصویر توجه ویژه نمایید تا از تماشای فیلم ها و یا حتی پخش زنده مسابقات ورزشی می تواند به اندازه کافی لذت ببرید و تصویری با جزئیات کافی را دریافت نمایید. 

تصاویر نمایش داده شده بر روی پنل های LCD از میلیون‌ها نقطه ریز تشکیل شده‌اند. هر پیکسل از ۳ ساب پیکسل تشکیل شده که هر یک از این ساب پیکسل ها  مختص یکی از سه رنگ اصلی می باشد. رزولوشن مانیتور بر اساس  حاصل ضرب  طول در عرض صفحه نمایش بر اساس پیکسل بیان می‌شود. هرچقدر که تعداد پیکسل های موجود در یک اینچ مربع از صفحه مانیتور بیشتر باشد تصویر واقعی تر،  یکنواخت تر و پیوسته تر به نظر می آید. در صورتی که به دنبال یک مانیتور بزرگتر از ۲۷ اینچ هستید، رزولوشن بالاتر (QHD یا بالاتر) می تواند برای شما مهم و تعیین‌کننده باشد. تعداد پیکسل های یک  مانیتور بر اساس رزولوشن مشخص می شوند. برخی از حالات رزولوشن ها دارای اسامی مختلف می باشند. در جدول زیر رزولوشن های پرکاربرد برای مانیتورها را به ترتیب از بالاترین میزان پیکسل تا کمترین به صورت مرتب شده می بینید.

نام و شیوه نمایش رزولوشن

۵۱۲۰ x 2880

۵K

۳۸۴۰ x 2160  (رزولوشن معمولی مانیتور)

۴۰۹۶ x 2160  (رزولوشن سینمایی)

۴K

۳۸۴۰ x 2160

Ultra HD (UHD)

۲۵۶۰ x 1440

Quad HD (QHD) aka Wide Quad HD (WQHD) aka 1440p

۲۵۶۰ x 1440  (رزولوشن معمولی مانیتور)

۲۰۴۸ x 1080  (رزولوشن سینمایی)

۲K aka 1440p

۱۹۲۰ x 1200

WUXGA

۱۹۲۰ x 1080

Full HD (FHD) aka 1080p aka HD

۱۲۸۰ x 720

HD aka 720p

 

مسلما هر چه که تعداد پیکسل ها بیشتر باشد برای مشتری و کاربر مطلوبیت بالاتری حاصل می شود. وقتی به رزولوشن QHD یا بالاتر دست پیدا کردید، علاوه بر تعداد پیکسل ها در درجه بعدی مسائل و موضوعات دیگر نیز واجد اهمیت می باشد. 

مسئله اول کارت گرافیک کامپیوتر شخصی شما می باشد. هرچقدر که تعداد پیکسل های مانیتور بیشتر باشد، پردازش بیشتری از جانب کارت گرافیکی نیز مورد نیاز است تا در زمان مناسب آن پیکسل ها به کاربر نمایش داده شوند. تصاویر مانیتورهای ۴K  بسیار عالی و فوق العاده به نظر می آیند. اما اگر سیستم شما توانایی پردازش ۸.۳ میلیون پیکسل در هر فریم را نداشته باشد، در نهایت تجربه کلی شما جالب از کار در نیامده و رزولوشن بالای مانیتور نه‌ تنها موجب مطلوبیت بیشتر برای شما نشده بلکه با بروز تاخیر اسباب ناراحتی کاربران را نیز فراهم می‌آورد. این موضوع خصوصاً در هنگام گیم و بازی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. 

مسئله دوم که بایستی مورد توجه قرار دهید قابلیت font-scaling سیستم شما می باشد. بهترین عملکرد ویندوز در تراکم بین ۹۰ تا ۱۱۰ پیکسل در هر اینچ (ppi) رقم میخورد. اگر یک مانیتور تراکم پیکسل بالاتر از این رنج را داشته باشد اشیا و متون  بسیار کوچکتر از حد واقعی  به نظر آمده و حتی خواندن متن نیز با مشکل مواجه می شود. هنگام بررسی مانیتور های ۲۷ اینچی  با رزولوشن ۵K  بایستی از شاخص تعداد نقاط در هر اینچ (DPI)  استفاده نمود تا اطمینان حاصل شود که در اپلیکیشن ها و برنامه های مختلف، متون خوانایی لازم را خواهند داشت.  بایستی توجه نمود که وقتی فونت متن بسیار کوچک باشد، کیفیت اسکیل شدن در مانیتور های مختلف به یک میزان نمی باشد.

چه میزان از رزولوشن برای گیمینگ مناسب می باشد؟

 می دانیم که هرچه تعداد پیکسل ها بیشتر باشد کیفیت تصویر ارائه شده مطلوب تر است. اما در هنگام بازی و گیمینگ اگر کارت گرافیکی سیستم شما مناسب نباشد، همین تعداد پیکسل های زیاد منجر به کند شدن سرعت شما در پیشبرد و تعقیب بازی می شود. بسیاری از اینترفیس های ویدیویی از نرخ تازه سازی بیشتر از ۶۰ هرتز  برای سیگنال های ۴K/UHD  یا ۵K پشتیبانی نمی کنند. البته به مرور زمان این مشکل در حال برطرف شدن است. اما در هر صورت شما یک کارت گرافیکی بسیار گران قیمت برای بازی کردن در رزولوشن ۴K نیاز دارید تا بتواند ۶۰ فریم در هر ثانیه (fps)  ساپورت کند. حتی کارت های گرافیکی نظیر Nvidia GeForce GTX Titan X حتی در صورت کم کردن میزان جزئیات بازی، نیز با این موضوع مشکل دارند. الزامات و مشخصات کارت گرافیکی مورد نیاز، بازی به بازی متغیر است و نمی ‌توان برای تمامی بازی‌ها یک عدد فیکس را بیان نمود. اما اگر می خواهید یک مانیتور برای گیمینگ با رزولوشن QHD  خریداری نمایید و تمایلی ندارید که تنظیمات بازی را روی سطح پایین قرار دهید، پس باید حداقل به کارت گرافیکی GTX 1060 یا RX 580  فکر نمایید. گیمرهای ۴K  معمولاً یکی از گزینه های زیر را انتخاب می نمایند:

  • ۱۰۷۰ Ti
  • RX Vega 64
  • ستاپ ۲ کارتی با Nvidia SLI یا AMD Crossfire

در مجموع برای گیمینگ به نظر می رسد رزولوشن QHD-2560 x 1440 بهینه باشد. در این سطح از رزولوشن در مانیتورهای  کوچکتر از ۳۲ اینچ  شما تراکم پیکسلی خوبی را تجربه کرده  و در عین حال جزئیات تصویر هم آنقدر زیاد نیست که برای کارت گرافیکی های متوسط میان رده پردازش آن سخت و مشکل باشد. اگر می خواهید سرعت بیشتری را تجربه نمایید رزولوشن FHD-1920 x 1080 بالاترین نرخ جابجایی فریم ها را به شما می دهد. 

 چه نوع پنلی ما نیاز داریم؟ TN یا VA یا IPS؟

در حال حاضر سه تکنولوژی برای تولید LCD  مورد استفاده قرار می گیرد که در مانیتور های  امروزی به کار می رود که عبارتند از:

  • twisted nematic =TN
  • vertical alignment =VA 
  • in-plane switching =IPS

هر کدام از این ۳ تکنولوژی دارای مزایای خاص خود می باشد.  در اینجا به دنبال این نیستیم که در رابطه با جزئیات نحوه کارکرد هر یک از این تکنولوژی ها توضیح دهیم بلکه به جای آن تاثیر هر یک از تکنولوژی‌ها بر روی کیفیت تصویر و بهترین موارد کاربرد برای هر یک از سه حالت پنل مذکور را بیان می کنیم که بتواند برای شما خریداران و کاربران مورد استفاده و بهره‌برداری مناسب قرار گیرد.

TN VA IPS
عملکرد سریعترین نوع می باشد.  زمان پاسخ دهی پایین،  بالاترین نرخ تازه سازی، کمترین میزان محو شدن و تیره شدن حرکات و کمترین میزان تاخیر از خصوصیات این نوع از پنل ها می باشد. معمولاً طولانی‌ترین زمان پاسخ دهی را دارند،  اما نرخ های تازه سازی بالاتر نیز برای این دسته از پنل ها امکان پذیر است. زمان پاسخ دهی این گروه از پنل ها از نوع TN کمتر و از نوع VA بیشتر می‌باشد. نرخ تازه سازی آنها برای فعالیت گیمینگ بسیار عالی است.
 کیفیت نمایش ضعیف ترین حالت برای نمایش از زوایای مختلف
ضعیف ترین حالت برای نمایش رنگ ها
برای نمایش از زوایای مختلف بهتر است تکنولوژی TN  و پایین تر از پنل‌های IPS  می‌باشد.
کیفیت رنگ مناسبی دارد.
از نظر کنتراست و عمق تصویر بهترین حالت ممکن می باشد.
بهترین حالت برای نمایش از زوایای مختلف
بهترین حالت برای نمایش رنگ ها
 قیمت ارزان ترین حالت  مدل های ارزانتر این نوع تکنولوژی قابل مقایسه با پنل های TN  می باشند. گران ترین حالت
کارکرد و استفاده مناسب گیمینگ  استفاده های عمومی  استفاده حرفه‌ای

به نظر می‌رسد با استفاده از جدول فوق شما بتوانید به سرعت تصمیم خود را در رابطه با نوع پنل مناسب برای مانیتور خود بگیرید. اما اگر می خواهید در این رابطه عمیق تر شده و بیشتر بررسی نمایید به موارد دیگری نیز توجه داشته باشید. کنتراست مهمترین فاکتور در رابطه با کیفیت تصویر و پایداری آن می باشد. بایستی توجه داشته باشید که کنتراست ۵,۰۰۰:۱ نسبت به ۱,۰۰۰:۱ ارجح می باشد. از این رو است که پنل های VA بهترین کیفیت تصویر را نسبت به پنل‌های IPS و TN ارائه می دهند. این احتمال وجود دارد که تفاوت بین پنل های مختلف از نظر کنتراست را به درستی متوجه نشوید، چرا که برداشت و حس کلی دریافت شده از پنل های TN  حاکی از دقت و کنتراست کمتر نسبت به پنل های VA و IPS می باشد. بسیاری از مانیتورهای مخصوص گیمینگ از پنل های TN به خاطر سرعت مناسب آن ها استفاده می کنند. در مجموع می‌توان گفت که فاکتور قیمت نسبت به نوع تکنولوژی پنل تاثیر بیشتری برروی کیفیت رنگ ها دارد.  

اندازه مانیتور

آیتم اندازه مانیتور بر روی قیمت مانیتور تاثیر زیادی خواهد گذاشت و مسلماً با انتخاب مانیتور با ابعاد بزرگتر بایستی هزینه بیشتری نیز در قبال آن بپردازید. پس به این آیتم به اندازه کافی توجه نمایید که بی جهت و بدون دلیل یک مانیتور بزرگ را انتخاب ننمایید.  برای انتخاب مانیتور مناسب با اندازه بهینه به فضای نشستن خود پشت مانیتور و فاصله خود تا مانیتور توجه کافی داشته باشید، چرا که اگر فاصله شما با مانیتور کم بوده  و از سوی دیگر مانیتور بزرگ را انتخاب نمایید مسلماً تجربه جالبی در هنگام کار با آن به دست نخواهید آورد، چرا که باید تناسبی بین فاصله شما تا مانیتور و ابعاد مانیتور وجود داشته باشد.

برای مانیتور های گیمینگ چه ویژگی هایی مهم است؟

در رابطه با مانیتور های ویژه گیمینگ شما انتخاب های بسیار زیادی دارید. علاوه بر این وقتی که به سمت بررسی و انتخاب این دسته از مانیتور ها حرکت کنید با اصطلاحات تبلیغاتی و بازاریابی مختلف و بعضا گیج کننده مواجه می شوید که بایستی آنها را تجزیه و تحلیل نمایید. در اینجا قصد این را داریم که به بررسی و بیان آن دسته از ویژگی‌های مانیتورها بپردازیم که واقعاً در در مقام عمل و اجرا متناسب با نیاز گیمرها می باشد. به این نکته نیز توجه فرمایید که برخی از فاکتورها و مجری ها بسته به سطح مهارت کاربر و گیمر نیز دارد. برای گیمر های حرفه‌ای که در مسابقات نیز فعالیت  و حضور دارند مسئله سرعت بسیار کلیدی و حیاتی است که برای آن نیاز به نرخ تازه سازی بالا برنج ۱۴۴ هرتز و یا بیشتر دارند. همچنین آنها پایین ترین سطح زمان پاسخ دهی و تاخیر در ورودی (input lag)  را نیاز دارند. این موضوع دامنه انتخاب ها را  به مانیتورهای  ۲۵ و ۲۷ اینچ محدود می کند. احتمالا این دسته از مانیتور ها دارای چگالی و تراکم پیکسلی پایین تر و بدون توسعه و گسترش رنگ ها یا HDR  می باشند. اما اگر شما یک گیمر حرفه ای نیستید انتخاب بین ۶۰ fps یا ۱۴۴ fps  تفاوت محسوس و قابل ملاحظه ای برای شما ایجاد نمی کند. در چنین وضعیتی شما می توانید  به نرخ تازه سازی  ۷۵ و یا حتی ۶۰ هرز فکر کرده  که با FreeSync یا G-Sync  کوپل شده باشد. همچنین شما می‌توانید به آیتم هایی از قبیل بالا بودن کیفیت تصویر و تراکم یا همان چگالی پیکسلی اولویت داده و به مانیتورهای ۳۰ اینچ و بزرگتر فکر کنید. اگر بودجه شما اجازه می دهد می توانید به غلظت (Saturation) رنگ بالاتر یا حتی HDR فکر نمایید. 

میزان مناسب برای نرخ تازه سازی و زمان پاسخ دهی در مانیتورهای گیمینگ چقدر است؟ 

ایده آل این است که شما یک مانیتور با حداقل نرخ تازه سازی ۷۵ هرتز و کمترین میزان زمان پاسخ دهی را انتخاب نمایید. نرخ تازه سازی به ویژه برای گیمرها بسیار مهم و حیاتی است. به همین علت اکثر مانیتورهای مخصوص گیمینگ دارای نرخ تازه سازی حداقل ۱۴۴ هرتز و حداکثر زمان پاسخ دهی ۵ میلی ثانیه می باشند. با این حال مانیتور های گیمینگ ارزشمند و قابل توجهی نیز در بازار وجود دارند که نرخ تازه سازی آنها برابر با ۶۰ هرتز می باشد. همچنین بسیاری از مانیتورهای ۴K دارای نرخ تازه سازی ۶۰ هرتز  هستند. اگر شما یک مانیتور ۶۰ هرتزی برای گیمینگ انتخاب کردید، در این صورت حتما فناوری G-Sync  یا FreeSync برای شما یک ضرورت و الزام می باشد. بالاترین میزان نرخ تازه سازی که این روزها در مانیتور های ویژه گیمینگ وجود دارد ۲۸۰ هرتز می باشد. باید انتظار داشته باشیم که به زودی مانیتورهای ۳۶۰ هرتز  از قبیل Asus ROG Swift 360   و Alienware AW2521H نیز به بازار بیایند. 

توجه داشته باشید که رزولوشن پایین تر و یک کارت گرافیکی مناسب منجر به نرخ تازه سازی بالاتر میشود.  مثلاً مانیتورهای منحنی Acer Predator Z35  را در نظر بگیرید. رزولوشن این دسته از مانیتور ها به اندازه کافی پایین بوده به گونه‌ای که کارت‌های گرافیکی با فعالسازی فناوری G-Sync بر روی آن می توانند نرخ تازه سازی ۲۰۰ هرتزی به کاربر ارائه دهند. اگر برنامه دارید که یک  مانیتور را خریداری نموده و برای مدت طولانی از آن استفاده کنید، به این نکته نیز توجه داشته باشید که کارت های گرافیکی کامپیوتر شخصی شما معمولاً فقط در  فاصله زمانی بین ۱ تا ۳ سال اول قابلیت ارائه چنین سرعتی را دارند. 

 آیا در رابطه با تأخیر ورودی مانیتور خودتان نگران هستید؟ 

منظور از تاخیر ورودی در مانیتور مدت زمانی است که مانیتور خروجی کارت گرافیکی شما یا  فشار دادن یک دکمه برای کیبورد یا کلیک موس را شناسایی میکند. معمولا نرخ تازه سازی بالاتر منجر به کاهش تاخیر ورودی می شود. البته در نظر داشته باشید که میزان تاخیر ورودی همیشه جزو ویژگی ها و مشخصات لیست شده در کاتالوگ مانیتور ها نمی باشد. در صورت مواجهه با چنین شرایطی بایستی به  بررسی ها و مرور های مانیتورها مراجعه کرده و در رابطه با میزان تاخیر ورودی تحقیق نمایید. مثلاً وب سایت های مانند DisplayLag  اطلاعات خوبی در رابطه با میزان تاخیر ورودی بسیاری از مانیتور ها ارائه می دهند. 

فناوری G-Sync یا FreeSync؟ مسئله این است.

مانیتور های گیمینگ معمولاً برای pc هایی که از کارت های گرافیکی Nvidia  استفاده می کند، دارای فناوری Nvidia G-Sync می باشند. همچنین در رابطه با کامپیوترهای شخصی با کارت‌های گرافیکی AMD، از فناوری  AMD FreeSync  بهره می برند. هر دو حالت منجر به کاهش مشکل screen tearing  و stuttering شده و البته  به قیمت مانیتور نیز طبیعتاً می افزاید. با این حال مانیتورهای G-Sync معمولاً قیمت بالاتری نسبت به مانیتورهای FreeSync دارند.  موضوع دیگری که ممکنه به ذهن متبادر شود این است که فناوری G-Sync به DisplayPort حساس بوده و پاسخ می‌دهد. در حالیکه مانیتورهای دارای فناوری FreeSync باهر دو HDMI و Display Port کار می کنند. بدون توجه به این موضوعات اگر بودجه شما در حد کارت گرافیکی با سرعت کمتر از متوسط می باشد، حتماً بایستی به دنبال یک مانیتور با کمترین میزان نرخ تازه سازی ( چه از گروه G-Sync یا FreeSync) باشید. 

علاوه بر این بایستی موضع خود را مشخص نماید که جزء هواداران Nvidia  هستید یا AMD؟ اگر تعصب و علاقه خاصی به هیچ کدام ندارید در نظر داشته باشید که هر دو فناوری G-Sync وFreeSync  امکانات و عملکرد  خوب و قابل مقایسه ای را  برای کاربران معمولی  ارائه می دهند. در تست‌هایی که بر روی حالات Nvidia G-Sync در برابر AMD FreeSync انجام شده، این موضوع به خوبی نشان داده شده است. در هر صورت اگر شما می خواهید در گیم های حرفه‌ای رقابتی که محیطی متناسب با HDR  دارند شرکت نمایید، بایستی به G-Sync Ultimate یا FreeSync Premium Pro فکر نمایید. هر دوی این حالات از نظر تاخیر ورودی مناسب بوده و دارای مزیت برای حالت HDR می باشند.

آیا شما به کاهش تاری حرکتی (motion blur) یا اوردرایو (Overdrive) نیاز دارید؟

آپشن های مربوط به کاهش تاری حرکتی و اوردرایو این روزها در بسیاری از مانیتورهای ویژه گیمینگ در برند ها و مدل های مختلف در دسترس می باشند. برای این که ارزش این موضوع را بدانید بایستی ابتدا مفهوم اثر شبح (ghosting) را به خوبی درک نمایید. اثر شبح در واقع میزان تاری حاصل از حرکت یک شی متحرک بر روی صفحه مانیتور می باشد. این موضوع منجر به ناهمواری در جابجایی بین پیکسل ها می شود. همچنین این موضوع ممکن است سبب شود که مدت زمان تغییر از رنگ A به  رنگ B  بیشتر از زمان تغییر رنگ از رنگ B به رنگ A گردد. اوردرایو  با افزایش نرخ جابجایی پیکسل ها از طریق ولتاژ بالاتر منجر به کاهش اثر شبح می‌شود. هنگامی که این کار به درستی انجام شود، پیکسل ها سریعاً به سطح مورد نظر رسیده و سپس برای فریم بعدی تغییر میکنند. این موضوع قبل از این اتفاق می‌افتد که ولتاژ به حد زیاد و نامطلوبی برسد. کاهش تاری حرکتی که همچنین  به عنوان ultra low motion blur (ULMB) شناخته می‌شود، در زمانی که حرکات تصویر نمایش داده شده بر روی مانیتور زیاد می شود رزولوشن حرکت را در سطح خوبی حفظ می نماید.

در رابطه با کاهش تاریخی حرکتی و اوردرایو این موضوعات را مد نظر داشته باشید:

  • اوردرایو می تواند منجر به معکوس سازی اثر شبح شود.  برای سنجش قابلیت ارائه در مانیتور خود می توانید از  تست BlurBusters UFO استفاده نمایید. در این وضعیت UFO  را بررسی کرده که بین آپشن های مختلف مربوط به اوردرایو مانیتور شما تغییر می کند.
  • شما نمی توانید همزمان از کاهش تاری حرکتی و G-Sync / FreeSync  استفاده نمایید. گیمرهای حرفه‌ای بایستی برای تغییر و به روزرسانی در هر لحظه آماده باشند. یک کارت گرافیک  سریع با مشخصه ۶۰ fps  یا بالاتر در کنار  فناوری G-Sync یا FreeSync  به خوبی  شما را از کاهش تاریی حرکتی بی‌نیاز می‌کند.  
  • در مجموع باید بدانید که کاهش تاره حرکتی منجر به کاهش میزان شفافیت تصویر دریافتی شما از طریق مانیتور می شود. این موضوع از طریق تست های متعدد انجام شده و تقریباً می توان گفت ۶۰ درصد شفافیت به دلیل استفاده از کاهش تاری حرکتی از دست می رود.

چه کنیم تا یک تجربه خرید خوب برای مانیتور گیمینگ داشته باشیم؟

در هنگام خرید و بررسی یک مانیتور گیمینگ توصیه می‌شود که حتماً مرورهای انجام شده توسط سایر مشتریان در سایت های داخلی و خارجی را با دقت بررسی نمایید. همچنین به کامنتهای پایین مانیتورها با دقت توجه نمایید. معمولاً تجربه نشان داده است که این کامنت ها حاوی نکات بسیار ارزشمندی می باشد که ممکن است در حین بررسی های اولیه و قبل از استفاده از مانیتور از دید شما مخفی مانده باشد. اما کسی که مانیتور را قبلا خریداری کرده و از آن استفاده نموده به خوبی به یک سری مسائل ریز و تعیین‌کننده واقف شده است. همچنین می توانید اطلاعات خوبه درج شده در سایت های PCPartPicker و CamelCamelCamel برای محصولات آمازون، برای ردیابی و دنبال نمودن تاریخچه قیمت مانیتور مورد نظرتان به خوبی بهره گیرید.

چه ویژگی‌هایی برای مانیتورهای معمولی مورد نیاز است؟

هر دو مانیتور های گیمینگ و حرفه ای دارای ویژگی ها و امکانات می باشند که بیشتر از حد نیاز کاربران کاربران معمولی است. از طرفی نیز باعث توجه نمایید که برای جلوگیری از خرج تراشیدن اضافی بری خرید مانیتور های خاص و حرفه‌ای شما نیاز  به یک مانیتوری دارید که برای انواع عملیات و فعالیت ها از قبیل محاسبات، سرگرمی و نمایش فیلم خروجی مطلوب و قابل قبولی به شما ارائه دهد. در اینجا می خواهیم نکات کلیدی را در ارتباط با استفاده های عمومی که مورد نیاز عموم کاربران می باشند، مرور کرده تا به شما برای انتخاب یک مانیتور مناسب یاری رسانیم:

کنتراست دارای اهمیت زیادی می باشد. کنتراست اولین و مهمترین معیار برای  کیفیت تصویر می باشد.  پس از آن سایر ویژگیها و مشخصات از قبیل غلظت رنگ، دقت و  رزولوشن در رابطه با کیفیت تصویر تعیین کننده می باشند. وقتی یک مانیتور دارای رنج دینامیکی بزرگ می باشد،  تصویر نمایش داده شده بر روی آن واقعی تر به نظر آمده و نزدیکتر به فضای سه بعدی می باشد. پنل‌های VA بین ۳ تا ۵ برابر کنتراست بیشتر نسبت به پنل های IPS یا TN  ارائه می دهند. اگر بین انتخاب دو مانیتور با پنل‌های VA یا IPS  مردد هستید و از نظر سایر ویژگی ها تقریباً وضعیت مشابهی دارند، بدانید که صفحه نمایش های با پنل VA  به راحتی کیفیت تصویر بالاتری را به شما ارائه می دهند و این موضوع نسبت به سایر پنل ها محسوس و قابل توجه می باشد.

اگر شما عادت دارید که بیشتر از ۸ ساعت از مانیتور استفاده کنید می توانید به فناوری flicker-free  فکر نمایید که با استفاده از آن در هر سطح شفافیتی، برای تصاویر شما هیچ وقت حالت لرزش و پرپر زدن به وجود نمی‌آید.

پایین بودن سطح نور آبی پارامتر و معیار تعیین کننده ای در خرید مانیتور نمی باشد.  چرا که بسیاری از سیستم عامل ها از قبیل ویندوز ۱۰ امکان و مود ویژه برای کاهش نور آبی را به کاربران ارائه داده اند. با این وجود آپشن ارائه شده توسط بسیاری از مانیتورها برای کاهش میزان نور آبی عملاً دیگر لازم می باشد. کاهش نور آبی موجب می‌شود که تصاویر نمایش داده شده بر روی مانیتور شما کمتر چشم شما را خسته کنند. اما باید توجه داشته باشید که کاهش نور آبی منجر به تاثیر بر روی سایر رنگ ها نیز می‌شود و ممکن است  تصاویر با رنگ و شکل طبیعی به نظر نرسند. این موضوع در هنگام بازی و تماشای فایل های ویدیویی و فیلم ها بیشتر به چشم می آید.  جمع بندی اینکه نیازی نیست اولویتی به ویژگی کاهش نور آبی بدهید و بدانید که بیشتر مانیتورها نیز در حال حاضر واجد این ویژگی می باشند.

برای مانیتور های حرفه‌ای چه ویژگی هایی دارای اهمیت می باشد؟

کاربران حرفه‌ای نیازهای خاص خود را دارند. پس اگر شما یک عکاس،  صفحه آرا،  طراح صفحات وب، متخصص جلوه های ویژه، طراح بازی یا به طور کلی کسی هستید که نیاز به دقت و وسواس بر روی کنترل رنگ ها دارید،‌ بدانید که این قسمت برای شما نوشته شده و مواردی که باید بدانید در آن آورده شده است.

دقت رنگ منجر به افزایش میزان قیمت مانیتور می شود، اما برای یک کاربر حرفه ای می ارزد که یک مانیتور با قیمت بالاتر اما دقت رنگ متمایز و مطابق با نیاز خود را خریداری نماید. این موضوع برای مانیتور هایی که فاقد قابلیت کالیبره کردن می باشند، کلیدی و حیاتی است.  مانیتورهای حرفه‌ای برای استفاده نیاز به تنظیمات اضافی ندارند. در صورتی که ویژگی DeltaE (dE) روی ۲ یا پایین‌تر قرار داشته باشد یک علامت و نشانه مثبت برای مانیتور به حساب می آید.  

شما نیاز به آپشن های مربوط به کالیبراسیون خواهید داشت. برای این موضوع دو راه در پیش رو دارید که استفاده از on-screen display (OSD) و نرم افزار می باشند. برای درک بهتر در رابطه با کالیبراسیون، مرورها و بررسی‌های منتشر شده در صفحات وب که توصیه هایی در رابطه با مانیتورهای دارای قابلیت کالیبراسیون دارند، را حتما مطالعه نمایید. آپشن های کالیبراسیون شامل محدوده های رنگی، گرمی رنگ یا همان دمای رنگ و منحنی های گاما می باشند. حداقل مقادیر مناسب برای این آپشن ها به صورت زیر توصیه می شوند:

  • استاندارد sRGB و Adobe RGB
  • گرمی رنگ بین ۵۰۰۰ تا ۷۰۰۰
  • گاما بین ۱.۸ ت ۲.۴
  • همچنین مانیتورهایی که برای تولید محصولات سینمایی و فیلم ها مورد استفاده قرار می گیرد بایستی از استاندارد گامای BT.1886 نیز پشتیبانی نمایند.

 فناوری Flicker-free هنوز راه زیادی برای توسعه و تکامل در پیش رو دارد. اما اگر شما کاربری هستید که ۸ ساعت یا بیشتر در طول روز پشت مانیتور می نشینید، می توانید به این ویژگی نیز توجه داشته باشید که در بسیاری از مانیتورهای حرفه ای در بازار یافت می شود. 

 چه عمق (bit-depth) رنگی برای مانیتور خود نیاز دارید؟

بدیهی است که هر چه میزان عمق رنگ بیشتر باشد برای کاربر مطلوب تر است. برای  فعالیت های حرفه‌ای حداقل به عمق رنگ ۱۰-bits  نیاز می باشد. یک پنل ۸ بیتی معمولاً برای اکثر کارهای حرفه‌ای گرافیکی پاسخگو نمیباشد و  و میزان ۱۲ بیت کاملا مناسب و حرفه ای است. از سوی دیگر توجه داشته باشید که اگر کارت گرافیکی سیستم شما نتواند سیگنال ۱۰ یا ۱۲  بیتی را ارائه دهد، مانیتور با عمق رنگ بالا نیز عملاً بی‌فایده می‌شود. توجه به این ویژگی بسیار مهم است چرا که بسیاری از کارت های گرافیکی حداکثر توانایی ارائه خروجی ۸ بیت را دارند. 

سوال ۱: هدف از سیستمی به نام مانیتور چیست؟

  1. برقراری ارتباط تصویری
  2. ارایه اطلاعات
  3. نمایش اطلاعات به شکل بصری
  4. هر ۳ گزینه فوق

سوال ۲: حداقل دو مشخصه و ویژگی از مانیتور را در نظر گرفته و در رابطه با آنها تفاوت بین تصدیق (verification) و صحه گذاری (validation) را به صورت دقیق و مشخص تشریح نمایید. 

سوال ۳:

الف) مانیتور چه مشکل (pain) را از کاربران برطرف می کند؟

ب) مانیتور چه منفعتی (gain) را برای کاربران به ارمغان می آورد؟

سوال ۴: در مورد مانیتور موارد زیر را مورد تحلیل و‌ بررسی قرار دهید:
الف) حداقل سه الزام پایه ای را بیان نمایید.
ب) حداقل سه الزام عملکردی را بیان نمایید.
ج) حداقل سه الزام انگیزشی را بیان نمایید.
د) سیر تغییر و تحول و تغییر نوع الزامات را در گذر زمان تجزیه و‌ تحلیل نمایید.

سوال ۴: بیان داستان

پاسخ را می توانید در قسمت کامنت بیان نمایید.

رای دادن به این post

82 دیدگاه در “راهنمای خرید مانیتور

  1. رضوانه میرزامحمدی میگوید:

    پاسخ سوال ۱
    گزینه ی d چون ما از مانیتور برای همه ی اهداف فوق از جمله برقراری ارتباط تصویری و دریافت اطلاعات به اشکال مختلف استفاده می کنیم.

  2. آسو ظریف میگوید:

    پاسخ سوال ۱
    نمایش اطلاعات به شکل بصری، چون گزینه های دیگر کلی تر هستند و به طور مثال ارائه اطلاعات را سیستم های دیگر ارائه می دهند اما این گزینه به تنهایی خاص تر هدف مانیتور را بیان می کند

  3. سيد عليرضا موسويان انارکي میگوید:

    پاسخ سوال ۱
    از آن‌جا که می‌توان اهداف را در سه سطح کوتاه مدت، میانی و بلند مدت تقسیم‌بندی کرد بنظر می‌رسد هدف از مانیتور هر سه مورد در هر یک از سه سطح بوده است بگونه‌ای که گزینه دو هدف کوتاه مدت و گزینه‌های ۳ و ۱ اهداف در سطوح بعدی بوده‌اند.

  4. زهرا جا نثاری میگوید:

    پاسخ سوال ۱
    هر سه گزینه.
    چون اطلاعات رو مانیتور و پایش میکنیم، همچنین اطلاعات رو ببینیم و هم به صورت لحظه ای بتوانیم اطلاعات را رصد کنیم.

  5. اميرمحمد قاسمي میگوید:

    پاسخ سوال ۱
    گزینه ۳
    هدف فلسفه وجودی هرچیزی هست و به نظر من هدف اصلی مانیتور نمایش اطلاعات به شکل بصری و دیداری هست و به تعبیر فارسی کلمه مانیتور نمایشگر است.
    موارد گزینه ۲ و ۱ میتوان به نوعی جزئی از قابلیت های عملکردی آن به حساب آورد ولی هدف اصلی آن نیست

  6. Sepand Pourazar میگوید:

    پاسخ سوال ۱
    هدف سیستم مانیتور به عقیده من پیش از هر چیز نمایش اطلاعات به صورت بصری است. برقراری ارتباط تصویری و ارائه اطلاعات می‌تواند به نوعی هدف فرعی این سیستم قلمداد شود. در اصل دو گزینه‌ی دیگر به نوعی در دل نمایش اطلاعات گنجانیده می‌شود. برقراری ارتباط و نمایش اطلاعات مستلزم ابزاری برای نمایش بصری اطلاعات است.

  7. آرش نامجوفرد میگوید:

    پاسخ سوال ۱
    گزینه (d) – هر سه گزینه فوق
    مانیتور در‌واقع خروجی نهایی سیستم کامپیوتر هست که اطلاعات پردازش شده یا نشده را نشان میدهد و ارتباط میان کاربر و کامپیوتر را ایجاد میکند.

  8. میکائیل رحیمی میگوید:

    پاسخ سوال ۱
    گزینه d . به خاطر کاربرد متنوع IT ، سیستمی مانند مانیتور باید بتواند هر سه وظیفه را انجام دهد . در آینده نیز احتمالا هوش مصنوعی هم بر روی مانیتور امکان پذیر باشد .

  9. شهریار فتاحی میگوید:

    پاسخ سوال ۱
    گزینه سوم به نظر بنده درسته چون جامعیت داره و گزینه های دیگه کامل نیستن در مورد سوم هدف سیستم به صورت کامل ارائه شده است.

  10. سيد عليرضا موسويان انارکي میگوید:

    پاسخ سوال ۱
    از آن جا که اهداف می‌توانند در سه سطح کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت باشند هدف از مانیتور می‌تواند هر یک از سه گزینه باشد بگونه‌ای که ابتدا گزینه دوم و سپس گزینه های ۳ و ۱ محقق شوند.

  11. مهدی شفایی میگوید:

    سلام – پاسخ سوال ۱
    گزینه d – مانیتور، اطلاعات وارد شده توسط کاربر و پردازش شده توسط سیستم را به صورت بصری نمایش می دهد. پس مانیتور اطلاعات پردازش شده را به این گونه ارائه می دهد. مانیتور همچنین واسطه ای برای ارتباط کاربر با سیستم می باشد.

  12. علي دوست محمدي میگوید:

    پاسخ سوال ۱
    d- به نظرم هر سه گزینه در کل یک مفهوم را میرسانند و بسیار هم بصورت تجربی توسط ما استفاده شده است

  13. حجت اله خاآنی میگوید:

    پاسخ سوال ۱
    گزینه ۳. بنده فکر می‌کنم که گزینه‌های ۱ و ۲ یکی از قابلیت‌های مانیتور می‌باشد اما هدف اصلی ارایه اطلاعات به شکل بصری می‌باشد

  14. بردیا اخوت میگوید:

    پاسخ سوال ۱
    در راستای تکمیل دیدگاه قبلی اینجانب مبنی بر صحیح بودن گزینه C, به بررسی دلیل رد بقیه گزینه ها می پردازم:
    گزینه a: برقراری ارتباط تصویری را هدف نمیتوان در نظر گرفت زیرا که با اپلیکیشن اسکایپ بر روی تلفن همراه همچنین هدفی نیز برآورد می شود و این هدف میتواند یک جز از اهداف کلی و جامعی باشد که طراحی LCD مانیتور براساس آن شکل گرفته است.
    گزینه B : ارایه اطلاعات از طریق نامه، از طریق صحبت و گفتگوی کلامی و …قابل انجام است.ارایه اطلاعات به صورت بصری یک هدف کلی و جامعی است که در گزینه C بیان شده است و این هدف را ذیل خود قرار می‌دهد

  15. فاضل روشن علی میگوید:

    پاسخ سوال ۱
    c. نمایش اطلاعات به شکل بصری
    به نظرم اولویت گزینه C هست زیرا گزینه اول برقراری ارتباط می تواند به شکل دیگری نیز انجام گردد.
    برای گزینه b هم ارائه اطلاعات صرفا از طریق مانیتور نیست و می تواند توسط عامل دیگری ایجاد شود.

  16. امیرمحمد جهانی میگوید:

    پاسخ سوال ۱: گزینه C. هدف سیستم به صورت اصلی این بوده است که اطلاعات را به صورت بصری نمایش دهد. گرچه با مرور زمان اهداف جانبی نیز اضافه می گردند. مانند ارتباط تصویری و …

  17. سعيد سهيلي میگوید:

    با سلام

    پاسخ سوال شماره ۱ – مانیتور

    در نمای کلی هر سه گزینه می توانند پاسخ صحیح باشند اما انحصار گزینهء نمایش اطلاعات به شکل بصری، در اختیار مانیتور می باشد.

  18. سيد عليرضا موسويان انارکي میگوید:

    پاسخ سوال ۲
    اگر ویژگی اول مانیتور را نور صفحه آن در نظر بگیریم، اینکه میزان روشنایی آن در رنج خاصی قرار بگیرد تصدیق است و اینکه مثلا در شب هنگامی که میزان روشنایی کم می‌شود چشم را اذیت نکند، در طول روز انسان دچار سردرد نشود، هنگام تابیدن آفتاب نمایش قابل قبولی داشته باشد، صحه‌گذاری هستند.
    اگر ویژگی دوم مانیتور را اندازه آن در نظر بگیریم، اینکه مانیتور در چه اندازه‌‌هایی باشد تصدیق است (بطور دقیق‌تر بهتر است برای تدوین‌گران اندازه نسبتا بزرگی داشته باشد) و اینکه اندازه مانیتور آنقدر بزرگ نشود که تدوین‌گر نتواند تسلط خوبی بر آن داشته باشد، صحه‌گذاری است.

  19. سپند پورآذر میگوید:

    پاسخ سوال ۲: دو ویژگی ((وضوح تصویر)) و ((استحکام)) مانیتور را که از زاویه دید کاربر تعریف شده است در نظر بگیرید.
    الف) وضوح تصویر: این ویژگی با میزان شفافیت تصویر مرتبط است. برای تصدیق این ویژگی‌ که به صورت نسبی ارزیابی می‌شود و حالت صفر و یک ندارد، از معیارهایی مانند کنتراست تصویر و نرخ بازیابی تصویر می‌توان بهره گرفت. برای صحه‌گذاری این مشخصه که حالت انتزاعی دارد، می‌توان گروه‌های متمرکز با حضور تعدادی از مشتریان هدف تشکیل داد و برداشت آن‌ها را از وضوح تصویر مانیتور در کنار سایر ویژگی‌های محصول ارزیابی نمود.
    ب) استحکام: برای تصدیق استحکام محصول، شرکت سازنده ممکن است معیارهایی مانند نوع مواد اولیه و تلرانس‌های ابعادی را در نظر بگیرد. اما صحه‌گذاری با ابزارهایی مانند تست ضربه و انواع تست‌های دوام قابل انجام است.

    بهترین معیارهای کنترل، معیارهایی هستند که تصدیق آن‌ها در کنار یکدیگر، عملکرد مطلوب سیستم و نیل به اهداف را تضمین نماید و تصدیق آن‌ها بر عملکرد سیستم صحه بگذارد.

  20. آسو ظریف میگوید:

    پاسخ سوال دو :
    _رزولوشن
    Verification:
    رزولوشن مانیتور مطابق با آنچه طراح درنظر داشته باشد مثلا ۷۶۸×۱۳۶۰ نقطه در اینچ
    Validation:
    امکان تغییر دادن رزولوشن برای مشتری برای کارهایی که به وضوح کمتر یا بیشتر تصویر نیاز است)فراهم باشد.وضوح تصویر برای مشتری مناسب باشد.
    ۲_پایه ی مانیتور
    Verification :
    پایه ی مانیتور ۱۰ سانت در نظر گرفته شده و ساخته شده است .
    Validation :
    هنگام استفاده برای افراد مختلف با قدهای مختلف و صندلی های مختلف از نظر ارگونومی مشکلی پیش نیاید

  21. میکائیل رحیمی میگوید:

    پاسخ سوال ۲
    رزولوشن و ابعاد صفحه : با توجه به ماهیت مانیتور که نمایش اطلاعات است رزولوشن verification است و ابعاد صفحه با توجه به کاربرد های مختلف آن ( روزمره ، گیمینگ ) validation است .

  22. رضوانه میرزامحمدی میگوید:

    پاسخ سوال دو:در مانیتور تصدیق اینست که نرخ بروز رسانی تصویر طبق رنج تعیین شده در طراحی ساخته شده باشد اما صحه گذاری آنست که آنقدر کند نباشد که طی بازی تصویر با تاخیر به روز رسانی شود. نکته ی دیگر اینکه تصدیق آنست که سایز صفحه نمایشگر مطابق با ابعاد تعیین شده در طراحی باشد اما صحه گذاری آنست که مثلا اگر مانیتور یک مانیتور بورس است به حدی بزرگ باشد که رضایت کاربر را تامین کند و وی بتواند به خوبی اطلاعات و نمودار ها را رصد کند.

  23. مهدی شفایی میگوید:

    سلام – پاسخ سوال ۲
    الف) صفحه نمایش با کیفیت و رزولوشن مشخص می شود Verification / اذیت شدن چشم کاربر می شود Validation
    ب) طراحی و ارگونومی مشخص مانیتور می شود Verification / عدم ارائه یک زاویه دید مناسب به کاربر می شود Validation

  24. اميرمحمد قاسمي میگوید:

    پاسخ سوال ۲:
    رزولوشن تصویر و ابعاد مانیتور
    از نظر verification ممکن است رزولوشن ultra hd برای کاربران گیمر در نظر گرفته شود در حالی که از نظر validation این رزولوشن ۴k به بالا باشد.
    برای ابعاد مانیتور هم میتوان برای verification ابعادی نظیر ۲۱ اینچ در نظر گرفته شود ولی از نظر validation این عدد ۲۷ اینچ باشد.

  25. مهراد راجی کرمانی میگوید:

    پاسخ سوال ۲
    برای تصدیق در خرید یک مانیتور می توان مشخصاتی مانند که آیا کیفیت رنگ گفته شده در اطلاعات مطابقت دارد با مانیتور و یا طبق گفته چشم را آزار نمی دهد.
    برای صحه گذاری نیز میتوان بررسی کنیم که آیا واقعا اندازه این مانیتور مناسب است و کیفیت مانیتور متناسب با نیاز ما است

  26. زهرا جان نثاری میگوید:

    پاسخ سوال ۲
    صفحه نمایشش محافظ چشم داشته باشه و به چشم آسیب نزنه و خسته هم نکنه (validation)
    صفحه نمایش با دکمه روشن و خاموش مانیتور، روشن و خاموش شود (دکمش درست عمل کنه) (verification)

    مورد دیگر این که مانیتور نسبت به نوری که بهش میتابه شدت نورش رو به طور هوشمند تنظیم کنه (validation)
    و وقتی به صورت دستی نور مانیتور رو کم میکنیم کم شه و زیاد میکنیم زیاد شه (درست کار کنه) (verification)

  27. امیرمحمد جهانی میگوید:

    پاسخ سوال ۲:
    رنگ مانیتور و قرار گرفتن در رنج رنگ های نرمال می تواند تصدیق این ویژگی را بیان کند. اما ممکن است یک رنگ مانند رنگ صورتی با وجود اینکه در رنج معقولی قرار دارد و از کیفیت و شفافیت مناسبی برخوردار است، با فرهنگ کاری یک جامعه مثل ایران سازگار نباشد. مثلا استفاده از مانیتورهای صورتی در شرکت های ایرانی اصلا مرسوم نیست. لذا این رنگ از سمت کاربران صحه گذاری نمی شود.
    یا برای مثال ممکن است مانیتوری با سایز استاندارد و طول و عرض متناسب ساخته شود و تصدیق صورت گیرد. اما یک برنامه نویس نیاز به خرید مانیتور با عرض بیشتر از حد معمول داشته باشد و سایز مانیتور موجود را صحه گذاری نکند.

  28. سیدمحمد جواد توسلی میگوید:

    سوال ۲
    الف) میزان مقاومت مواد و ساختار فیزیکی درنظر گرفته شده برای مانیتور
    Validation: بررسی زیادتر یا کمتر از حد نبودن مقاومت درنظر گرفته شده برای دستگاه با توجه به موارد استفاده و قیمت آن
    Verification: بررسی اینکه آیا مقاومت نهایی مانیتور ساخته شده مشابه مقاومت طراحی شده هست یا خیر

    ب) بازه ی تشخیص رنگ
    Validation: اینکه آیا بازه ی تشخیص رنگ مانیتور ما با توجه به کاربرد و قیمت آن قابل توجیه است یا خیر
    Verification: بررسی اینکه آیا بازه ی رنگ نهایی دستگاه ما بازه ی رنگ طراحی را ارضا میکند یا خیر

  29. مهکام محبی میگوید:

    پاسخ سوال ۲: در مانیتور ویژگی اول را می‌توان اندازه صفحه و ابعاد آن فرض کرد که verification در آن مطابقت داشتن محصول ساخته شده با الزامات و طراحی های انجام شده است و validation مطابقت داشتن آن با نیازهای مشتری است.
    ویژگی دوم را میتوان قدرت نمایش، وضوح، شفافیت و رنگ های نمایشی و قابلیت تغییر آن متناسب با خواسته‌ی مشتری درنظر گرفت که verification در آن یعنی به هدف رسیدن و ساخته شدن محصول با ویژگی‌ها و مطابقت داشتن آن با معیار های فرض شده هنگام طراحی است که آیا وضوح،شفافیت و قدرت نمایش لازم را دارد و قابل تغییر می‌باشد و validation در این ویژگی یعنی آیا مشتری از عملکرد آن راضی است و نیاز او را برطرف می‌کند و در موقعیت های مختلف پاسخگوی نیاز او بوده‌است.

  30. شهریار فتاحی میگوید:

    پاسخ سوال۲:
    مات بودن یک صفحه نمایش (ضد بازتاب نور)، ویژگی در بخش verification محسوب می‌شود و دلیل آن این است که جروی از خواسته‌ها و ازامات اولیه برای سیستم مانیتور بوده است در حالی که حداقل زمان پاسخ گویی ۲ میلی ثانیه برای یک کاربر خاص که مقدار خیلی پایین و سریعی برای پاسخ گویی مانیتور محسوب می‌شود در validation جای می‌گیرد زیرا یک کاربرد خاص برای مانیتور محسوب می‌شود و اینزمان برای ۵ میلی ثانیه نیز قابل قبول برای یک مانیتور عادی محسوب می‌شود.

  31. فاضل روشن علی میگوید:

    جواب سوال ۲:
    ویژگی اول میزان وضوح تصویر (رزولوشن) در مانیتور است در بحث تصدیق (verification) ، الزامات طراحی در آن را می بایست لحاظ نماییم. یکی از الزامات در طراحی مانیتور تعداد پیکسل ها (۴K, 1440p, 1080p یا HD) است که باید در نظر گرفته شود. علی القاعده رزلوشن بالاتر تصویر بهتری را ارائه می دهد پس باید پس از تولید تصدیق میزان بازه ی رزلوشن را چک نمایید. از طرفی در بحث صحه گذاری (validation) باید ببینیم که مشتری از رزلوشن مانیتور راضی است یا خیر! یعنی میزان وضوح تصویر چشم مشتری را اذیت نمی کند؟ آیا تصویر کاملا یک دست و یک پارچه است؟ میزان فاصله از مانتیور در وضوح تصویر تاثیر دارد؟
    ویژگی دوم مانیتور، منحنی یا صاف بودن آن است. یعنی در طراحی مانیتور منحنی باید پس از تولید از نظر تصدیق (verification) در نظر داشت که انحنای مانیتور با طراحی انجام شده مطابق است؟ و در بحث صحه گذاری (validation)اطمینان حاصل نمود که انحنای مانتیور چشم مشتری را اذیت نمی کند و باعث خستگی چشم او نمی شود؟ درخشندگی مانیتور از زوایای معین مناسب است؟

  32. آرش نامجوفرد میگوید:

    پاسخ سوال ۲)
    در رابطه با مانیتور دو مشخصه کیفیت تصویر و جداسازی و تشخیص رنگ را مدنظر قرار میدهیم
    در قسمت verification در زمان طراحی مد نظر ما پخش نصویر با کیفیت تصویر full hd و نمایش و تشخیص ۱۰۰۰۰ رنگ میباشد
    بعد از تولید در‌صورتی که کیفیت خروجی مانیتور کیفیت full hd را پوشش دهد و قابلیت تشخصی ۱۰۰۰۰ رنگ را محقق کند میگویید validation اتفاق افتاده است

  33. علی دوست محمدی میگوید:

    پاسخ سوال ۲
    ۱-نرخ تازه سازی ۱۴۴Hz
    اگر با توجه به انچه که در الزامات طراحی و تولید صفحه نمایش با نرخ تازه ذکر شده ،محصول به درستی کار کند , تصدیق
    و اگر این محصول نزد کاربر در شرایط مختلف گرافیکی و … بدون لگ و مشکلی ، با این ویژگی به درستی کار کند و مورد تایید کاربر باشد ،صحه گذاری
    ۲-کیفیت صفحه نمایش ۴K
    با توجه به الزامات و توصیفات یاد شده جهت طراحی محصول با ویژگی پشتیبانی از کیفیت ۴k , در صورت انطباق ،تصدیق
    و اگر این محصول در استفاده کاربر به درستی کیفیت ۴k را نمایش دهد ، صحه گذاری

  34. آرش نامجوفرد میگوید:

    پاسخ سوال۳)

    الف- تا قبل از وجود داشتن مانیتور فقط از صدا میشد اطلاعات را دریافت کرد و یا اگر از طریق صدا نبود دریافت اطلاعات خیلی سخت بود بعد از ایجاد مانیتور به این شکل مشکل نمایش اطلاعات محاسبات کامپیوتر های و یا کلا اطلاعات حل شد

    ب- اینکه مانیتور بتواند تعداد بیشتری از رنک ها را نشان بدهد و یا کیفیت تصویر بهتری را بدهد به عنوان گین در نظر گرفته میشود

  35. شهریار فتاحی میگوید:

    جواب سوال۲:
    الف) نمایش اطلاعات – درک مفهومی محتوا و اطلاعات – مدیریت محتوا به صورت بصری – انتقال ساده‌تر محتوا و اطلاعات به دیگران و از این قبیل موارد با مانیتور قابل برآورده و حل شدن هستند.
    ب) زیبا و مصور سازی اطلاعات – نشان دادن محتواهای گذشته – دسته بندی محتواهای نمایشی و … از منافع استفاده از مانیتور محسوب می‌شوند.

  36. مهراد راجی کرمانی میگوید:

    پاسخ سوال ۳
    الف) مانیتور با نمایش دادن عکس ها از دلتنگی انسان کم می کند
    ب) مانیتور باعث میشود با ویژوآلایز کردن اطلاعات درک بهتری از داده ها داشته باشیم

  37. مهراد راجی کرمانی میگوید:

    پاسخ سوال ۳ :
    الف) مانیتور با نمایش دادن عکس ها از دلتنگی انسان کم می کند
    ب) مانیتور باعث میشود با ویژوآلایز کردن اطلاعات درک بهتری از داده ها داشته باشیم

  38. سپند پورآذر میگوید:

    پاسخ سوال ۳:
    الف) مشکلی (pain) که مانیتور برطرف می‌کند ((عدم امکان نمایش، پایش و مدیریت ساده و مناسب اطلاعات و عملیات درون کامپیوتر)) است.

    ب) برخی از منافعی (gains) که یک مانیتور می‌تواند به همراه داشته باشد عبارتند از:
    – نمایش تصاویر با وضوح بسیار بالا
    – ورود داده و اطلاعات به کامپیوتر به وسیله‌ی نمایشگرهای لمسی (touchscreen monitor)
    – زیبایی ظاهری
    – جلوگیری از قطع درختان و آسیب‌های زیست‌محیطی ناشی از مصرف کاغذ

  39. رضوانه میرزامحمدی میگوید:

    پاسخ سوال ۳:الف)مانیتور مشکل دریافت و نمایش اطلاعات به شکل بصری را حل نموده است.
    ب)امکان دریافت اطلاعات در ابعاد بسیار بزرگ و نیز به شکل دقیق تر و با جزئیات فوق العاده توسط پنل های با کیفیت امروزی با رزولوشن بالا و طیف گسترده ای از رنگ ها لذت مشاهده ی تصاویر جذاب را برای کاربر فراهم نموده است.

  40. سعيد سهيلي میگوید:

    پاسخ سوال شماره ۳:

    الف) عدم امکان نمایش اطلاعات ذخیره شده،
    استفاده از تلویزیون برای نمایش اطلاعات،
    مواردی بودند که هنگام نبود مانیتور، عدم مطلوبیت برای ما بوجود می آوردند.

    ب) امکان انتخاب مانیتور در ابعاد بزرگ،
    مانیتورهای دارای خروجی hdmi،
    مانیتورهای دارای خروجی usb2,3،
    مانیتورهای دارای حافظه زیاد،
    امکان انتخاب مانیتور با رزولیشن های متفاوت،
    انتخاب مانیتور با توجه به نوع صفحه آن ال سی دی و ال ای دی و اچ دی بودن،
    همگی مواردی هستند که برای یوزر، راحتی آور هستند.(ایجاد gain میکند)

  41. امیرمحمد جهانی میگوید:

    پاسخ سوال ۳:
    الف) مانیتور مشکل نمایش اطلاعات نرم افزاری را برای کاربران برطرف کرده است. به طوریکه اطلاعات کد گذاری شده را در قالب تصویر به کاربران نشان می دهد.
    ب) با افزایش کیفیت و رزولوشن مانیتورها، لذت بیشتری در مشاهده ی تصاویر، فیلم ها، بازی ها و … برای کاربران خلق شده است. این افزایش لذت را می توان مصداق Gain برای کاربران دانست.

  42. مهدی شفایی میگوید:

    سلام – پاسخ سوال ۳
    الف) امکان مشاهده خروجی پردازش شده کامپیوتر
    ب) تنوع بالای مانیتور با توجه به کاربری موردنیاز – تنوع سایزی مانیتور – قابلیت پاورسیوینگ جهت کاهش مصرف برق

  43. مهکام محبی میگوید:

    پاسخ سوال ۳:
    الف) مانیتور مشکل نمایش اطلاعات به صورت بصری را به طور کلی از بین می‌برد.
    ب) با داشتن مانیتور هایی با قابلیت‌های متنوع‌تر و پیشرفته‌تر میتوان تجربه‌ی کیفیت بهتری از تصاویر را با وضوح بهتر و رنگ های بهتری را داشت. به طور مثال مانیتور های نازکتر، کم جا تر هستند، مانتیور های curve در بعضی باصی ها و فیلم ها تجربه‌ی بهتری را برای کاربر خواهند داشت.

  44. حجت اله خاآنی میگوید:

    پاسخ سوال ۲:
    ۱) رزولوشن
    تصدیق در این ویژگی بدین معناست که رزولوشنی که صفحه به نمایش می گذارد آیا با رزولوشن طراحی یک سان است یا خیر؟
    صحه گذاری در این ویژگی بدین معناست که رزولوشن طراحی مناسب استفاده ای که قرار است از مانیتور شود هست یا خیر؟
    ۲) نوع پنل
    تصدیق در این مورد این است که نوع پنل ساخته شده با طراحی مطابقت دارد یا خیر؟
    صحه گذاری بدین معنی است که نوع پنل ساخته شده با نوع کاربری تطابق دارد یا خیر؟ مثلا پنل های TN مناسب گیم و پنل های IPS مناسب کارهای اداری و طراحی می باشد.

  45. حجت اله خاآنی میگوید:

    پاسخ سوال ۳:
    Pain: مشاهده اطلاعات ذخیره شده به صورت بصری
    Gain: امکان انجام بازی های کامپیوتری و سایر کارهای روزمره

  46. سيد عليرضا موسويان انارکي میگوید:

    پاسخ سوال ۳-
    الف- مهم‌ترین مشکلی که مانیتور رفع می‌کند در نمایش اطلاعات است. جایی که نیاز به تصویر حس شود.
    ب- قابلیت نمایش سه بعدی و یا قابلیت نمایش هولوگرافیک، کیفیت بالا، نور مناسب و مات بودن آن و … از منفعت‌های مانیتور است.

  47. آسو ظریف میگوید:

    پاسخ سوال سه :
    مانیتور مشکل مصور سازی اطلاعات را برای کاربر رفع میکند.وضوح تصویر و وضوح صدا هم جز نیازهای اصلی است و رفع این ویژگی pain killer است.

    قابلیت تاچ صفحه نمایش و داشتن چندین پورت usb ،منفعت را برای کاربر به ارمغان می آورد

  48. مهرآذين لطفي میگوید:

    سوال ٣: بنظر من pain مانیتور شامل نمایش اطلاعات و انکان دسترسی دیتا به کاربران از طریق کامپیوتر است چون اگر مانیتور نباشد کامپیتو معنایی ندارد
    Gain هم شامل کیفیت تصویر و صدای مانیتور و امکان ارتباط مانتیور به اینترنت است

  49. اميرمحمد قاسمي میگوید:

    پاسخ سوال ۳
    pain:کوچک شدن پشت مانیتور ها و به طبع آن کم شدن فضای اشغالی توسط آنها-ایجاد طیف رنگی گسترده برای مخاطب-
    gain: نمایش تصاویر با کیفیت های full HD و ۴k- داشتن اسپیکر برروی خود مانیتور برای پخش صدا-

  50. زهرا جان نثاری میگوید:

    پاسخ سوال ۳:
    در مورد pain: یه رابطی که بتوانیم بفهمیم در کامپیوتر چه میکنیم و همینطور نتیجه را بتوانیم ببینیم.
    در مورد gain : میتوانیم با مانیتور فیلم یا موارد دیگری که روی صفحه نمایش میتوان مشاهده کرد را دید.
    در مورد gain: اگر مانیتور LED باشد چشم را اذیت و خسته نمیکند.

  51. میکائیل رحیمی میگوید:

    سوال ۳ : نمایش اطلاعات صفر و یک به صورت تصویر و نوشته pain است و تنظیم رزولوشن دلخواه برطبق سلیقه کاربر gain است.

  52. فاضل روشن علی میگوید:

    جواب سوال ۳:
    الف) مانیتور با نمایش اطلاعات به شکل تصویری مشکل ارتباط کاربران را بر طرف می نماید.
    ب) مانیتور با ارائه آپشن هایی مانند سایز بزرگتر مانیتور، نمایش با کیفیت بهتر و وزن و حجم کمتر مانیتور باعث ایجاد منفعت هایی برای کاربران می گردد.

  53. علی دوست محمدی میگوید:

    پاسخ سوال ۳
    Pain : به نظرم تا قبل از وجود مانیتور برای نمایش بصری اطلاعات مجبور به استفاده از کاغذ و طراحی اون و یا چاپ اون بر روی کاغذ بود و یا یکسری صفحات الکترونیکی دیگه که فقط اطلاعات محدودی در اختیار ما میگذاشتند اما مانیتور به معنای امروزی بسیاری از مشکلات نمایش محتوا در ان زمان رو از بین برده است.
    Gain : فکر میکنم دارا بودن قابلیت پشتیبانی از پخش تصاویر با کیفیت ۴k و تا ۱۰k به عنوان بنفیتی برای کاربران و نرخ تازه سازی بالا و توانایی در نمایش تعداد رنگ بیشتر از جمله gain های صفحه نمایش میباشند

  54. اميرمحمد قاسمي میگوید:

    پاسخ سوال ۴ :
    الف) الزامات پایه ای : داشتن پورت HDMI- داشتن اسپیکر بر روی خود مانیتور- نمایشگر مات
    ب) الزامات عملکردی : کیفیت تصویر حداقل HD- قابلیت Free Sync- داشتن پنل IPS
    ج) الزامات انگیزشی: کیفیت تصویر ۵k به بالا – داشتن قاب Curve – داشتن قابلیت ۳D view – داشتن قابلیت motion blur و overdrive
    د) سیر تغیررات الزامات مانیتور بیشتر در حوزه کیفیت تصویر بوده است. نکته بعدی آنکه خود جنس مانیتور یک زمان جزئی از الزامات انگیزشی بود اما الان در الزامات پایه ای قرار دارد( lcd بودن مانیتور یک الزام انگیزشی نسبت به پلاسما بودن مانیتور ). تغییر پورت ها هم در حوزه الزامان پایه ای اتفاق افتاد، پیشتر داشتن پورت VGA الزام پایه ای و مهم بود اما حال با توجه به کیفیت تصاویر داشتن پورت HDMI بسیار مهم است.

  55. سپند پورآذر میگوید:

    پاسخ سوال ۴:
    الف) امروزه برخورداری از قابلیت نمایش تصاویر به صورت چندرنگ، قابلیت تنظیم میزان روشنایی و دارابودن حداقل نرخ نوسازی تصویر (مثلا ۶۰ هرتز) سه نمونه از الزامات اساسی برای مانیتور هستند.
    ب) میزان کنتراست تصویر، میزان مصرف انرژی، وزن مانیتور و مدت زمان پاسخ الزاماتی عملکردی برای مانیتور قلمداد می‌شوند. نسبت کنتراست بالاتر و میزان مصرف انرژی، وزن و مدت زمان پاسخ کمتر، افزایش رضایت مشتری را به همراه خواهد داشت.
    ج) تنظیمات خودکار تصویر با استفاده از هوش مصنوعی متناسب با عواملی چون محتوای نمایش‌داده‌شده و ویژگی‌های بینایی کاربر، قابلیت تاشدن مانیتور و یکپارچگی مانیتور و بلندگو برای واقعی‌ترشدن تجربه‌ی کاربران اکنون الزاماتی انگیزشی برای مانیتور هستند.
    د) نازک‌بودن مانیتور با ظهور تکنولوژی LED، در دوره‌ی رونق مانیتورهای CRT یک الزام انگیزشی محسوب می‌شد، اما امروزه ضخامت پایین مانیتور یک الزام عملکردی است. همچنین نمایش تصویر به صورت چندرنگ زمانی یک نیاز انگیزشی برای مشتریان به شمار می‌رفت، اما امروزه عملاً تبدیل به نیازی پایه‌ای شده است.

  56. آسو ظریف میگوید:

    پاسخ سوال ۴:
    تعداد زیاد پورت usb، ضخامت صفحه نمایش، کیفیت و وضوح تصویر،حساسیت و دقت تاچ، الزام عملکردی است.
    نمایش اطلاعات به شکل بصری ، داشتن حداقل پورت های اساسی، قابلیت تفکیک درست رنگ ها اساسی است.
    منعطف بودن صفحه و قابلیت خم شدن، ارایه ی تصویر مناسب از جهت های مختلف، فناوری Flicker-free ، که همین فناوری در اینده می تواند اساسی شود. داشتن پورت یا تاچ پد بودن در ابتدا انگیزشی بوده اند و در گذر زمان و پیشرفت فناوری اساسی شده اند

  57. آرش نامجوفرد میگوید:

    پاسخ سوال ۴)
    الف) داشتن پورت های خروجی و ورودی – صفحه نمایش رنگی – داشتن سیم برق
    ب)کیفیت صفحه نمایش – داشتن پورت اچ دی ام آی و یو اس بی – قابلیت تنظیم کردن صفحه نمایش
    ج) ضد خش بودن صفحه نمایش – قابلیت تشخیص رنگ بسیار بالا – بی سیم بودن
    د) در گذشته کیفیت صفحه نمایش اچ دی به عنوان یک الزام عملکردی در نظر گرفته میشده است و حال به عنوان یک الزام پایه ای همچنین اکنون داشتن پورت های یو اس بی و اچ دی ام آی به عنوان یک الزام عملکردی است در حالی که در گذشته به نوان یک الزام انگیزشی در نظر گرفته میشده است.

  58. مهدی شفایی میگوید:

    سلام – پاسخ سوال ۴
    الف) الزامات پایه ای: داشتن خروجی تصویر – داشتن پنل برای نمایش تصویر – داشتن برد الکترونیکی – داشتن ورودی برق
    ب) الزامات عملکردی: کیفیت صفحه نمایش – زمان پاسخگویی صفحه نمایش – نرخ تازه سازی صفحه نمایش
    ج) الزامات انگیزشی: داشتن HDR – داشتن قابلیت ذخیره انرژی – داشتن لبه بسیار باریک – تعدد خروجی های تصویر
    د) الزامات در مانیتور در گذر زمان تغییر کرده است. در مانیتورهای ابتدایی که دارای تفنگ های الکترونی بودند، بسیار سنگین و پرمصرف بودند و ردپایی از تنوع کیفیت و زمان پاسخگویی نبوده اما امروزه با به وجود آمدن تنوعی از پنل های نمایش این مقوله بسیار حائز اهمیت شده است. تخت بودن پشت صفحه نمایش امروزه به عنوان یک الزام پایه ای به شمار می رود اما در نسخه های پیشین صفحه نمایش این الزام یک الزام انگیزشی بوده است.

  59. رضوانه میرزامحمدی میگوید:

    پاسخ سوال ۴:الف)۱_داشتن پورت HDMI
    ۲_قابلیت نمایش رنگ ها
    ۳_دارا بودن نرخ بروز رسانی تصویر و زمان پاسخگویی حداقلی برای رفع نیازها
    ب)۱_دارا بودن صفحه نمایش LED
    ۲_داشتن فناوری کاهش نور آبی
    ۳_دارا بودن رزولوشن تصویر مناسب
    ج)۱_داشتن اسپیکر
    ۲_داشتن وب کم
    ۳_داشتن پورت USB
    ۴_پشتیبانی از مود HDR
    د)الزامات انگیزشی با گذشته زمان تبدیل به الزامات عملکردی یا پایه ای شده و الزامات عملکردی با گذشت زمان تبدیل به الزامات پایه ای میشوند.برای مثال داشتن صفحه نمایش LED در گذشته الزام انگیزشی به حساب می آمد اما در حال حاضر و با گذشت زمان تبدیل به الزام عملکردی شده است.

  60. شهریار فتاحی میگوید:

    جواب سوال۴:
    الف) نمایش صفحه، عدم قطعی در نمایش محتوا و داشتن حداقل پیکسل برای ابعاد مختلف مانیتور از الزامات پایه‌ای برای مانیتور هستند.
    ب) داشتن صفحه مات برای عدم بازتاب نور، آسیب نرساندن به چشم‌ها و قابلیت انعطاف برای مانیتور الزام عملکردی محسوب می‌شوند.
    ج) جداسازی صفحه نمایش به صورت مجازی، قابلیت اتصال بی‌سیم با دستگاه و یا کیس کامپیوتر، قابلیت تاشوندگی، داشتن حس‌گر حرارتی برای تشخیص دمای محیط و … ایده‌هایی هستند که الزام انگیزشی برای مانیتور به شمار می‌آیند.
    د) در گذر زمان و با توجه به رقابت فشرده بین عرضه‌کنندگان‌، الزاماتی که زمانی انگیزشی شمرده می‌شدند با بکارگیری آن توسط رقبا و کیفیت مورد استفاده در عرضه به مشتریان در طول زمان این الزامات انگیزشی به الزامات عملکردی تبدیل می‌شوند. آن الزام توسط همه عرضه کنندگان و با کیفیت مطلوب در گذر زمان پیاده‌سازی می‌شود و به یک الزام پایه‌ای تبدیل می‌شود. (دلیل دیگر تبدیل و عوض شدن نوع این الزامات بهبود سطح تکنولوژی جهانی می‌باشد.)
    در این مثال فرض کنید شرکتی مانیتور تاشونده ارائه می‌دهد در این صورت بسیاری از مشریان رضایت زیادی در آنها ایجاد می‌شود ولی با ارائه آن توسط تولیدکنندگان دیگر و در گذر زمان به الزامی تبدیل می‌شود که همه مشتریان خواهان آن هستند سپس بعد از تبدیل به الزام عملکردی تبدی به الزامی پایه ای می‌شود. در این میان به ترتیب الزامات انگیزشی تنها رضایت ایجاد می‌کند ،عملکردی با توجه به برآورد و کیفیت هم رضایت و هم عدم رضایت را داراست و در نهایت وقتی پایه‌ای شد رضایت در آن وجود ندارد و عدم برآورد باعث نارضایتی می‌شود.

  61. سعيد سهيلي میگوید:

    سلام

    پاسخ سوال ۴

    الف) رنگی بودن صفحه نمایش(سیاه و سفید نبودن)/ داشتن کابل برق / داشتن کارت گرافیک = الزام پایه ای
    ب) کیفیت تصویر صفحه نمایش/ مدت زمان گارانتی مانیتور/ تعداد پورت های USB و HDMI / رزولیشن تصویر/ تعداد پیکسل ها = عملکردی
    پ) تاشو بودن مانیتور/ منحنی بودن صفحه نمایش/ کاهش تاری حرکتی و اوردرایو = انگیزشی
    ت) به مرور زمان:
    رنگی بودن تصویر از انگیزشی به پایه ای تغییر کرده.
    داشتم پورت HDMI از انگیزشی به پایه ای تغییر کرده.
    استفاده از پنل فلت با جنس ال سی دی و ال ای دی از انگیزشی به پایه ای تغییر کرده.

  62. امیرمحمد جهانی میگوید:

    پاسخ سوال ۴:
    الف) طبیعتا نشان دادن تصویر، قابلیت ایستادن عمودی و نداشتن صدای اضافه، از الزامات پایه ای هستند که نبود آن ها، فروش محصول را غیر ممکن می سازد.
    ب) رزولوشن و تعداد پیکسل تصویر، جنس مرغوب بدنه، میزان اشعه های مضر، میزان مصرف مناسب برق از الزامات عملکردی هستند. به نحوی که هرچه بهتر باشند، رضایت مشتری بیشتر می شود و هرچه کمتر باشد به همان نسبت رضایت مشتری کمتر می شود.
    ج) دکمه های لمسی، مودهای مختلف تصویر مانند حالت شب، روز، مخصوص فیلم و …، اتصال بدون سیم از طریق بلوتوث یا تکنولوژی های دیگر، قابلیت اتصال به اینترنت و …، الزاماتی انگیزشی هستند که وجود آنها باعث مشعوف شدن مشتری می شود. اما نبود آنها مانعی جدی برای فروش محصول محسوب نمیشود.
    د) الزامات انگیزشی در طول زمان به الزامات عملکردی و الزامات عملکردی به الزامات پایه ای تبدیل می شوند. برای مثال در عصر حاضر، برای مشتریان قابل قبول نیست که یک مانیتور دارای اشعه های مضر برای چشم باشد. اما در گذشته این یک امر عادی محسوب می شد و کم بودن اشعه های مضر، یک ویژگی جذاب به حساب می آمد. یا مثلا در آینده ای نزدیک، قابلیت اتصال بی سیم به یک الزام عملکردی و پایه ای تبدیل خواهد شد و وجود سیم برای مشتریان قابل قبول نخواهد بود.

  63. سیدمحمد جواد توسلی میگوید:

    پاسخ ۴
    پایه ای: عدم پیکسل سوزی، ضخامت کم، HD
    عملکردی: داشتن webcam، ارتئه تصویر یکسان و عدم تغییر رنگ در همه ی زوایا، اتصال جداگانه به اینترنت
    انگیزشی: لمسی بودن،۳D, دربر گرفتن بازه ی های رنگی بیشتر
    ضخامت کم که امروزه جز الزام های پایه ای به شمار میرود زمانی جز الزامات انگیزشی محسوب میشد اما به مرور زمان وجود چنین الزامی در مانیتور بدیهی تر شمرده شد،این اتفاق کم و بیش برای همه ی الزامات رخ میدهد

  64. سيد عليرضا موسويان انارکي میگوید:

    پاسخ سوال ۴-
    الف)نمایش تصویر، کیفیت قابل قبول تصویر، اتصال به سایر وسایل الکترونیکی برای نمایش داده‌های ان‌ها
    ب)عمر مانیتور، ابعاد ماینتور، مات بودن صفحه
    ج)اتصال به وای‌فای، لمسی بودن مانیتور، نمایش سه بعدی
    د)در سال‌های ابتدایی پیدایش مانیتورها نمایش تصویر تنها اقدام پایه‌ای بود در حالی که امروزه اتصال به سایر وسایل الکترونیکی با سیم یا بدون سیم از جمله مهمترین الزامات پایه‌ایست

  65. مهکام محبی میگوید:

    پاسخ سوال ۳:
    الف) الزامات پایه‌ای: پورت اتصال، محافظ و قاب، صفحه نمایش
    ب)الزامات عملکردی: رزولوشن یا وضوح، تعداد رنگ، زمان پاسخ دهی، نرخ تازه سازی
    ج) قابلیت اتصال بی‌سیم، قابلیت تغییر اندازه، نمایش سه بعدی، انعطاف پذیری، مانیتور های منحنی
    د) به طور مثال در گذر زمان نازک بودن مانیتور از الزام انگیزشی به الزام عملکردی تبدیل شده است.

  66. مهکام محبی میگوید:

    پاسخ سوال ۴:
    الف) الزامات پایه‌ای: پورت اتصال، محافظ و قاب، صفحه نمایش
    ب)الزامات عملکردی: رزولوشن یا وضوح، تعداد رنگ، زمان پاسخ دهی، نرخ تازه سازی
    ج) قابلیت اتصال بی‌سیم، قابلیت تغییر اندازه، نمایش سه بعدی، انعطاف پذیری، مانیتور های منحنی
    د) به طور مثال در گذر زمان نازک بودن مانیتور از الزام انگیزشی به الزام عملکردی تبدیل شده است.

  67. مهراد راجی کرمانی میگوید:

    پاسخ سوال ۴ :
    الف) نمایش تصویر رنگی-داشتن ورودی vga و یا hdmi – داشتن حداقل کیفیت ۷۲۰p
    ب) داشتن کیفیت ۱۰۸۰p – قطر حداکثر ۵ سانتی متر- نسبت تصویر ۱۶:۹
    ج)داشتن کیفیت ۴k- نداشتن حاشیه- بی سیم بودن
    د) حداقل کیفیت تصویر از گذشته تا کنون تغییر کرده و زمانی کیفیت ۷۲۰P در الزامات پایه ای نبوده است

  68. زهرا جان نثاری میگوید:

    پاسخ سوال ۴:
    در مورد مانیتور

    الف) الزام پایه ای:
    صفحه نمایشش کار کنه یعنی مثلا چیزی که وجود داره رو نمایش بده.
    یکی از الزامات دیگر پایه ای که در حال حاضر برای مانیتور پایه ای هست، اینه که بشه نورش رو کم و زیاد کرد.
    رزولوشن رو بشه تنظیم کرد. یعنی مثلا چند گزینه داشته باشه که بتوان آن را تنظیم کرد که چند در چند باشه.

    ب) در مورد الزامات عملکردی:
    چشم را خسته نکند، هرچی به سمت تکنولوژی بالاتری بده مثل LED کمتر چشم را خسته میکند.
    این یک الزام عملکردی یعنی تا حدیش باید وجود داشته باشه اما از یه حدی بیشتر رضایت کاربر رو بیشتر میکنه، یعنی به این شکل نیست که لزوما همه مونیتورها به همین شکل باشن.
    الزام عملکردی دیگر اینه که مثلا با دوربینی که گوشی یا لپ تاب داره، هوش مصنوعی مانیتور تشخیص بده و نسبت به نوری که از آفتاب یا محیط دریافت میکنه، نور صفحه نمایش رو خودش اتوماتیک تنظیم کنه برای کاربر که در حال حاضر برخی از مونیتورهای دارای این ویژگی هستند که موجب رضایت کاربران میشه و اگر این ویژگی نباشه و نور صفحه تنظیم نشه کاربر در محیطی که قرار داره خودش باید این کارو انجام بده و نارضایتی داره براش.
    الزام عملکردی دیگه اینکه تصویر رو هرچه واضح تر نشون بده عملکرد بهتری داره.

    ج) الزام انگیزشی:
    مثلا با دوربینی که روی آن نصب هست بتواند متوجه شود که چه زمانی کاربر روبروی آن قرار گرفته و خود به خود روشن شود.
    الزام انگیزشی دیگر اینکه مانیتور نسبت به ویس هم واکنش نشان دهد علاوه بر اینکه دکمه دارد که نورش کم و زیاد شود با ویس هم کار کند، مثلا به آن بگوئیم خب تور رو بیشتر کن، یکم بیشتر، خب بسه دیگه کافیه. یعنی نسبت به صدا هم ری اکشن داشته باشد.
    الزام انگیزشی دیگر مثلا با چرخش سر ما (برای مثال وقتی خسته ایم و دست خود را زیر چانه قرار میدهیم) صفحه مانیتور هم حرکت کند و مطابق با درجه چرخش سر ما قرار بگیرد.

    د) در مورد سیر تحول:
    مثلا اینکه در گذشته اگر مانیتور LED داشت یک مساله انگیزشی بود، اما الان یک مساله عملکردی است.
    در مورد ال سی دی و آل ای دی نیز همینطور است. مثلا در ابتدا ال سی دی انگیزشی بود. بعدها عملکردی شد و آل ای دی انگیزشی شد اما اکنون ال ای دی یک الزام عملکردی و ال سی دی الزام پایه ای محسوب میشود. و اگر مانیتور هر دوی اینها نباشد واقعا برای زمان امروز بد هست.
    تکنولوژی آن هر روزه بهتر شده و بعد از یک زمانی میبینیم که ال ای دی هم پایه ای شده است
    و این در گذر زمان نشان میدهد که الزامات انگیزشی به مرور به عملکردی و پایه ای تبدیل میشوند.

  69. علی دوست محمدی میگوید:

    پاسخ سوال ۴
    الف
    داشتن پورت های اتصال سالم
    قابلیت نمایش تصویر بصورت رنگی
    داشتن کابل برق جهت روشن شدن
    ب
    دارای وبکم
    کیفیت نمایش تصویر بصورت فول اچ دی
    نرخ تازه سازی ۱۴۴HZ
    ج
    پشتیبانی از کارت حافظه SD
    داشتن اسپیکر در مانیتور
    داشتن محافظ صفحه نمایش
    داشتن چندین پورت اضافی USB و HDMI
    د
    به عنوان مثال صفحه نمایش رنگی در ابتدا که تمامی مانیتورها سیاه و سفید بودند یک الزام انگیزشی محسوب میشد که به مرور زمان افراد بیشتری میتوانستند با درخواست خود از این ویژگی بهره مند شوند.اکنون این ویژگی به یک الزام پایه ای و اساسی تبدیل شده و بصورت پیش فرض در ذهن مخاطبین قراردارد.

  70. فاضل روشن علی میگوید:

    جواب سوال ۴:
    الف) نمایش اطلاعات به صورت واضح و شفاف، داشتن حداقل سایز برای دیدن اطلاعات به صورت مناسب، داشتن دکمه های برای تنظیمات مانیتور
    ب) داشتن کیفیت نمایش ۴K&HD، قابلیت لمسی بودن مانیتور، قابلیت نمایش فیلم های ۳ بعدی با عینک ، داشتن قابلیت مصرف کم انرژی
    ج) قابلیت تا شدن مانیتور، قابلیت کنترل مانیتور بدون لمس آن (از راه دور)، نمایش همه تصاویر به صورت کاملا ۳ بعدی
    د) سیر تغییرات در مانیتور از نمایش اطلاعات در مانیتورهای با صفحه نمایش کوچک و سیاه سفید به نمایش دو رنگ در صفحه نمایش و سپس نمایشگر های LCD و LED رسید و همچنین در خصوص صفحه نمایش منحنی به صفحه نمایش کاملا تخت همه موارد در ابتدا جز الزامات انگیزشی بودن که بعدا تبدیل به الزامات پایه ای شده اند.

  71. حجت اله خاآنی میگوید:

    پاسخ سوال ۴
    الف) الزامات پایه ای
    ۱- نمایش اطلاعات از طریق کامپیوتر، ۲-تخت بود صفحه نمایش (نسبت به مانیتورهای قدیم) و ۳- داشتن قابلیت چرخش
    ب) الزامات عملکردی
    ۱- LED بودن، ۲- داشتن پنل IPS و ۳- داشتن رزولوشن FullHD
    ج) الزامات انگیزشی
    ۱- داشتن امکانات محافظت از چشم، ۲- داشتن رزولوشن ۴k و ۳- Super Amoled بودن
    د) در طول زمان تخت بودن صفحه نمایش از امکانت انگیزشی به عملکردی و سپس به امکانات پایه ای تبدیل شده اند. در آینده ای نه چندان دور نیز امکانت رزولوشن FullHD و محافظت از چشم نیز به همین منوال تغییر خواهند کرد

  72. سعيد سهيلي میگوید:

    پاسخ سوال ۴

    الف) رنگی بودن صفحه نمایش(سیاه و سفید نبودن)/ داشتن کابل برق / داشتن کارت گرافیک = الزام پایه ای
    ب) کیفیت تصویر صفحه نمایش/ مدت زمان گارانتی مانیتور/ تعداد پورت های USB و HDMI / رزولیشن تصویر/ تعداد پیکسل ها = عملکردی
    پ) تاشو بودن مانیتور/ منحنی بودن صفحه نمایش/ کاهش تاری حرکتی و اوردرایو = انگیزشی
    ت) به مرور زمان:
    رنگی بودن تصویر از انگیزشی به پایه ای تغییر کرده.
    داشتم پورت HDMI از انگیزشی به پایه ای تغییر کرده.
    استفاده از پنل فلت با جنس ال سی دی و ال ای دی از انگیزشی به پایه ای تغییر کرده.

  73. سیدمحمد جواد توسلی میگوید:

    پاسخ ۴

    این داستان: مانیتور…

    + کورش! کورش! – بله بابا؟ + چیکار میکنی؟ – دارم میزنم + لامذهب بسه دیگه… خسته نشدی از دیشب؟ – تمومه… یه ده دقیقه دیکه تمومه

    یک ساعت بعد…

    + فک نمیکنی ده دقیقه ت تموم شده؟ – نه بخدا الان تمومه. بیا بشین یکم نگاه کن شاید توهم خوشت اومد. ولی جدی پنج دقیقه دیگه تمومه.

    بابا به اتاق کورش میرود و کنارش مینشیند.

    + میگم تو قاطی نمیکنی همه چی انقد رنگیه تو این بازی؟ – نه بابا یکم بگذره شمام چشمت عادت میکنه. بعدم این بخاطر بازی نیس همش. درواقع این بخاطر مانیتوره. مانیتورای گیمینگ کنتراست رنگ زیادی ایجاد میکنن یعنی طیف رنگ بیشتری رو قابل تشخیص میکنن برای چشم انسان که خوب این یه فاکتور مهم برای گیمر هاست. + چه جالب! پس یعنی پس یعنی مانیتورایی که برای بازی استفاده میشن با مانیتور عادی فرق میکنه؟ من میگم این مانیتور جدیدت واسه چی انقد آب خورد… – دیگه دست شما درد نکنه به هرحال… ولی آره فرق میکنه. بعد تازه تنها فرقشم که همین رنگ نیست. + فک کنم کیفیت تصویرشم باید بیشتر باشه. بعدم مثلا مانیتور لپ تاپ من اگه مستقیم بهش نگاه نکنی نمیتونی تصویر رو واضح ببینی ولی الان که من مایل به صفحه ت نگاه میکنم همه چی واضحه. – آره درست میگید ولی خوب الآن تو مانیتورای عادی هم رزولوشن خیلی بالا رفته و برای اونام ۱۰۸۰ه. درمورد زاویه ی دید هم مانیتورای KPS امکان دیدن تا زاویه ی ۱۷۸ درجه رو هم فراهم میکنن. + هومممم… من شنیدم موس های گیمینگ دقت حرکت بیشتری از موس های معمولی دارن. یعنی نسبت به حرکت کوچیک اجسام حساسیت زیادی داره. همچین حساسیت حرکتی ای تو مانیتورهای گیمینگ وجود نداره؟ – چرا دقیقا همچین چیزی هست که مربوطه به زمان پاسخگویی یا فرکانس تصویر. هرچی زمان پاسخگویی کمتر یا فرکانس تصویر بیشتر باشه، سرعت انتقال تصاویر هم بیشتره یا بقول خودتون مانیتور حساستره. + الآن فرکانس مانیتور تو با عادیا چه فرقی میکنه؟ – مانیتورای عادی فرکانسشون ۷۵ تا ۸۵ هرتزه ولی مال من ۱۴۴ه. البته یه مانیتورایی هست فرکانسشون به ۲۴۰ هرتزم میرسه. – اون دیگه خیلی باید خفن باشه. + دقیقا. حالا ایشالا یه میز بزرگتر میگیریم جامون بیشتر میشه یه مانیتور بزرگتر با فرکانس بیشترم میندازیم روش. – بد نگذره… چیز دیگه ای…؟ + نه دیگه سلامتیتون… ولی جدی بابا اونا امکانات دیگه ای هم دارن. مثلا الآن نکاه کن اینجا جاهایی که تو بازی شلوغه تصویر گیر میکنه. دلیلش اینه که کارت گرافیک جاهای شلوغ تر رو کندتر میکنه و میفرسته به مانیتور. مانیتورای جدید نرخ نوسان سازی متغیر دارن. یعنی میتونن داده هایی که با سرعتای متفاوت دریافت میکنن رو با سرعت یکسان نشون بدن. اینجوری کل تصویری که میبینی یه دسته. – قبوله این دنیای بازیتون خیلی خفنه ولی باعث نمیشه بخوام براش انقد هزینه کنم…

  74. حجت اله خاآنی میگوید:

    پاسخ سوال ۵ (بیان داستان)
    امسال من پس از گذشت ۷ سال از گرفتن مدرک لیسانس در کنکور ارشد شرکت کردم و تونستم تو رشته مدیریت مهندسی قبول بشم. با توجه به شرایط همه گیری ویروس کرونا همه دانشگاه مجبور شدن کلاس ها رو غیر حضوری برگزار کنند. من هم به همین خاطر نیاز به یک کامپیوتر داشتم. اولش بین اینکه Laptop یا Desktop بخرم خیلی دو به شک بودم تا اینکه تصمیمم رو گرفتم و Desktop رو انتخاب کردم. علت اصلیش هم سایز مانیتور بود. چون سر کار مانیتور بزرگ دارم حتی تصور اینکه بخوام با یه مانیتور ۱۵ اینچ کار بکنم برام سخت بود. همونطوری که حتما همه شماها هم تجربه اش رو داشتین خرید کامپیوتر از اون چیزهایی هست که آدم خیلی راجع بهش تحقیق می کنه که یه چیز خوب بگیره، ولی دوره زمونه یه جوری شده که حسابی باید حواست به جیبت باشه. در نتیجه آدم باید مناسب ترین چیز رو با توجه به بودجش و نیازش انتخاب کنه. انتخاب قطعات کیس خیلی کار سختی نبود. با یه گشت مختصر می شد فهمید که برای کارهای دفتری و اداری چه مشخصاتی باید انتخاب کرد. اما اصل مشکل انتخاب مانیتور بود. من در گذشته با چند مدل مانیتور مختلف سر و کار داشتم. قبلا وقتی که راهنمایی بودم یکی از اون قدیمی هاش رو داشتم که برای محافظت از چشم باید روشون محافظ نصب می کردی. و گرنه در دراز مدت باعث آسیب و ضعیف شدن چشم ها می شد. وقتی که لیسانس قبول شدم و یک سالی از شروع دانشگاه گذشت نیاز به یک لپ تاپ پیدا کردم. چون اون موقع ها زیاد جابجا می شدم. مثل الان، همون موقع هم دوست داشتم که لپ تاپم یک مانیتور بزرگ داشته باشه. برای همین رفتم سراغ سایز ۱۶.۴ اینچ. توی این سایز آدم دستش برای انتخاب رزولوشن های مختلف باز بود. ولی اگر کسی پولش می رسید حتماً رزولوشن FullHD رو انتخاب می کرد. توی خرید لپ تاپ به غیر از سایز و رزولوشن دیگه خیلی انتخابی راجع به بقیه آپشن های مانیتور نمیشه داشت و اون رو شرکت سازنده مشخص می کنه. اما توی مانیتور کامپیوترهای رومیزی اینجوری نیست و دست آدم بازتره. یکی از آپشن ها مثلا نرخ تازه سازی تصویر هست که بهترین مانیتورها ۱ میلی ثانیه هستند که مناسب کسایی هست که میخوان بازی کنن. من که با مشغله کار و درس و زندگی وقتش رو ندارم و خیلی به کارم نمیاد. اصلا هم دوست ندارم بابت چیزی که استفاده ندارم پول زیادی بدم. یه چیز دیگه نوع پنل مانیتور هست. پنل های IPS از بقیه بهتر هست و از هر طرف بهش نگاه کنی تصویر رو تار نمی بینی و انتخاب مناسبی هست. نتیجه این جستوجوها برای من این شد که یک مانیتور ساخت شرکت LG، سایز ۲۴ اینچ با رزولوشن FULLHD و پنل IPS بخرم که نسبت به برندهای دیگه حداقل ۲ میلیون تومان تفاوت قیمت داشت.

  75. سعيد سهيلي میگوید:

    پاسخ سوال ۲

    ۱-
    Verification :
    اینکه آیا تعداد درگاه های ورودی و خروجی مانیتور مطابق نظر طراح ساخته شده باشد.
    Validation :
    اینکه مانیتور قابلیت اتصال usb2 و usb3 و hdmi را داشته باشد

    ۲-Verification:
    اینکه وضوح و رزولوشن مانیتور مطابق با محاسبات و بیانات طراح ساخته شده است یا خیر.
    Validation:
    اینکه امکان کم و زیاد کردن رزولیشن مطابق با فعالیت کاربر وجود داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *