راهنمای خرید لپ تاپ

ش

برای خرید لپ تاپ باید به چند نکته کلیدی توجه نمود:

تعیین هدف

اول اینکه هدف خود از خرید لپ تاپ را مسخص نمایید. آیا برای بازب و گیمینگ قصد خرید لپ تاپ دارید؟ یا اینکه دانشجو هستید و می خواهید برای انجام فعالیت های درسی و تحقیقاتی خود از لپ تاپ استفاده نمایید و یا اینکه منظور استفاده از لپ تاپ در محیط اداری و کاری است؟ همان طور که در رابطه با وسیله ساده ای مانند چاقو همیشه می گوییم بین چاقوی میوه خوری و چاقوی قصابی تفاوت وجود دارد و هریک برای مقصد و هدف و‌ کاری بوجود آمده اند، در رابطه با لپ تاپ نیز عینا این موضوع صادق است و متناسب با هدف و‌ نوع کاربرد لپ تاپ، ویژگی ها و امکانات آن نیز طبیعتا متفاوت می شود.

تعیین ویژگی ها و‌ امکانات متناسب با هدف

خب پس از تعیین هدف حالا باید ببینید متناسب با هدف خود، چه ویژگی های اصلی مورد نیاز است. همه لپ تاپ ها طبیعتا در ویژگی های اصلی مشترک هستند، مثلا همه هارد، سی پی یو، رم، کارت گرافیکی و باتری دارند. اما نکته ای که دارای اهمیت بوده و تمایز بین انواع لپ تاپ را مشخص می کند این است که لپ تاپ مورد نظر چه سطحی از آن ویژگی را در اختیار دارد که همان بحث کانفیگ می شود. این را باید شما مشخص کنید و ببینید متناسب با هدف تون و به زبان ساده نوع کاری که می خواهید از لپ تاپ بکشید آیا نیاز به لپ تاپی با رم زیاد دارید یا اینکه یک رم متوسط هم جوابگوی نیاز شما می باشد؟ البته در این زمینه باید کمی آینده نگری نیز داشته باشید و صرفا بر اساس نیاز فعلی و کنونی خود تصمیم نگیرید، چرا که لپ تاپی که خریداری می نمایید چند سالی مهمان شماست و در نتیجه بهتر است که در هنگام خرید افق چندساله (و نه چندماهه) رو مد نظر داشته باشید. به عنوان مثال اگر یک دانشجوی یکی از رشته های مهندسی در مقطع کارشناسی (لیسانس) قصد خرید لپ تاپ را دارد، باید شرایط چند سال آینده خود را نیز در نظر داشته باشد. به عنوان مثال اگر در آینده قصد ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری دارد، پس باید بداند که به احتمال زیاد در آینده نه چندان دور نیاز به اجرای الگوریتم های محاسباتی و ران گرفتن های طولانی پیدا خواهد کرد، پس باید در خرید خود این موضوع را مد نظر داشته باشد.

ممکن است شما فعالیت‌های مختلفی را بخواهید با لپ تاپ خود انجام دهید از قبیل:

  • نوشتن یک مقاله
  • تدریس در کلاس مجازی
  • مدیریت و سازماندهی یک پروژه تحقیقاتی و کاری
  • یا گشت و گذار در فضای وب

صرف نظر از این که شما با لپ تاپ خود می خواهید چه کار کنید بایستی لپ تاپی را متناسب با نیاز و بودجه خود انتخاب و خریداری نمایید. در نگاه اول شاید فرایند خرید لپ تاپ کمی گیج کننده باشد چرا که صدها مدل مختلف با اندازه ها و ویژگی های گوناگون سیستم های عامل های مختلف  در رنج های قیمتی بسیار متفاوت در بازار موجود می باشند. برای تسهیل فرآیند انتخاب و خرید لپ تاپ در این جا به ویژگی ها و نکات راهنمای اساسی اشاره می شود که می تواند به شما جهت پیدا کردن یک لپ تاپ متناسب با نیاز خود و به اندازه بودجه در نظر گرفته شده، کمک نماید. 

اندازه صفحه نمایش

اندازه صفحه کوچکتر منجر به قابلیت جابجایی بهتر می شود. اکثر لپ تاپ ها  در رنج اندازه ای بین ۱۱ تا ۱۷ اینچ می باشند. اندازه صفحه مانیتور لپ تاپ بر روی سایر ویژگی‌های آن نیز اثر گذار است به صورتی که لپ‌تاپ های کوچکتر سبکتر و جمع و جورتر می باشند. اگر لپ تاپ شما در اکثر اوقات در جای ثابتی مانند اتاق مطالعه در محیط منزل یا در دفتر و محل کارتان قرار دارد، مدل های ۱۵ اینچ انتخاب مناسبی به شمار می آید. اما اگر نوع استفاده شما به گونه ای است که نیاز به جابجایی زیاد لپ تاپ دارید، می توانید به اندازه ۱۳ تا ۱۴ اینچ برای صفحه نمایش آن فکر کنید که برای این اندازه ها مدل های مختلفی مانند Dell XPS 13  در بازار موجود می باشند که می‌توانند یک توازن نسبی مناسب بین اندازه صفحه نمایش و قابلیت جابجایی سهل و آسان را رقم بزنند. اگر کاربر لپ تاپ بچه های دارای سن کمتر از ۱۲ سال می باشند، بهتر است به اندازه صفحه نمایش  ۱۱.۶ یا ۱۲.۵ اینچ فکر نمایید. لپ تاپ ۱۷ اینچی را تنها در صورتی خریداری نمایید که قرار باشد بر روی یک میز اکثر اوقات ثابت و بدون جابجایی قرار گیرد. 

رزولوشن 

توصیه می شود که رزولوشن صفحه نمایش لپ تاپ شما حداقل ۱۹۲۰×۱۰۸۰ باشد که در بازار به عنوان رزولوشن ۱۰۸۰  یا فول اچ دی (full HD) شناخته می شود. در این صورت تعداد پیکسل های صفحه نمایش به گونه‌ای بوده که راحت تر می توانید صفحات وب را  مطالعه نمایید. پس حداقل رزولوشن ۱۰۸۰p را در نظر بگیرید.

عمر باتری لپ تاپ

لپ تاپی را  انتخاب نمایید که حداقل ۸ ساعت عمر باتری آن باشد. اگر سبک کاری شما به گونه ای است که زمان زیادی را در حرکت یا در جایی دور از پریز برق مانند روی تخت خواب خود قرار دارید، پیشنهاد می شود که به دنبال لپ تاپ هایی بگردید که طول عمر باتری آن بیشتر از ۸ ساعت باشد. به عنوان مثال لپ تاپ Asus ZenBook UX330UA  دارای طول عمر باطری ۹ ساعت بوده و از نظر قیمتی نسبت به هم رده های خورد مناسب تر به نظر می آید. البته لپ تاپ های مخصوص گیمینگ از این توصیه مستثنا می باشند چرا که نیاز به توان و باتری قوی تری دارند. 

 سیستم عامل لپ تاپ

 کروم بوک ها برای کودکان و نوجوانان مناسب تر می باشند، در حالیکه لپ تاپ های با سیستم عامل ویندوز یا مکینتاش برای هر نوع کاربری می‌توانند مفید باشند. لپ تاپ هایی که  از سیستم عامل کروم گوگل استفاده می نمایند برای کارهای مدرسه دانش آموزان و نوجوانان مناسب تر می باشند، چرا که می توان به راحتی با آنها کار کرده و کمتر هم به ویروس ها و بدافزارها آلوده می شوند. در رابطه با کروم بوک ها Asus Chromebook Flip C302CA یک گزینه مطلوب به حساب می‌آید. اما اکثریت افراد لپ تاپ های دارای سیستم عامل ویندوز یا مک بوک ها را بیشتر ترجیح می‌دهند، چرا که از نظر کارایی انعطاف پذیری بسیار بالاتری دارند. اگر بین  دو لپ تاپ یکی با سیستم عامل ویندوز و دیگری با سیستم عامل مکینتاش مردد هستید، بهتر است بدانید که معمولاً لپ تاپ های سیستم عامل ویندوز دارای آپشن های بیشتری  از قبیل تاچ اسکرین می باشند، در حالی که مک بوک ها از نظر امنیت و نرم افزارهای تخصصی ویرایش عکس و ویدیو ارجحیت دارند. البته در کل چندان نگران این موضوع باشید.  چرا که می توانید در ایران به راحتی و از طریق بوت کمپ بر روی مک بوک نیز ویندوز را نصب نموده و استفاده نمایید. 

بررسی لپ تاپ های ۲ در ۱

تنها در صورتی به دنبال لپ تاپ ۲ در ۱ بروید  که به تاچ اسکرین نیاز داشته باشید. امروزه مدل های متنوعی از لپ تاپ های ۲ در ۱ در بازار موجود می باشند که می توانید هم به عنوان لپ تاپ و هم به عنوان تبلت از آنها استفاده نمایید. در صورتی که شما بخواهید و حتماً نیاز داشته باشید که از تاچ اسکرین استفاده نمایید، سیستم هایی از قبیل Lenovo Yoga 920 می‌توانند توانم فوق‌العاده باشند. در غیر این صورت شما می توانید با همان مبلغ یک لپ تاپ معمولی قوی تر خریداری نمایید. 

ویژگی های اصلی

اگر بودجه نسبتا مناسبی برای خرید لپ تاپ کنار گذاشته اید، پیشنهاد می شود که حداقل مشخصات و کانفیگ  لپ تاپ شما  به صورت زیر باشد:

  • CPU از نوع Intel Core i5 ( همچنین  سی پی یو Intel Core i7 یا AMD Ryzen Mobile نیز گزینه های مناسبی می باشند)
  • رم ۸ گیگابایت
  • هارد ۲۵۶ گیگابایت از نوع SSD  
  • رزولوشن ۱۰۸۰p 

در رابطه با درایور لپ تاپ حتماً توصیه می‌شود که هارد SSD را نسبت به هارد های معمولی به صورت ویژه مد نظر قرار دهید و تا حد امکان لپ تاپ را انتخاب نمایید که هارد SSD داشته باشد، چرا که از نظر لود شدن برنامه ها و اجرای آن ها تفاوت محسوس و قابل ملاحظه ای دارد.  

سوال ۱: بیان داستان

رای دادن به این post

8 دیدگاه در “راهنمای خرید لپ تاپ

  1. آرش نامجوفرد میگوید:

    پاسخ سوال۱)

    آقا ما یه مدتی بود برای برادرم دنبال لپتاپ میگشتیم هر بار که مصمم میشدیم برای خریدنش یه سرچ میزدیم با یه قیمتایی روبرو میشدیم که اصن پشیمون میشدیم آقا سامان ما هم تازه دانشگاه قبول شده بود رشته کامپیوتر و واقعا نیاز به یه سیستم قوی داشت یه لپ تاپی که بتونه پردازش بالا انجام بده رم خوبی داشته باشه و همینطور کیفیت ساختشم خوب باشه البته گارانتی هم برامون مهم بود. ما یک نفریو داشتیم تو فامیل اسمش حسن و میشه پسر عموی بابام، ما از بچگی هر موقع به مشکلای کامپیوتری میخوردیم یا میخواستیم دستگاه جدیدی بگیریم همیشه قبلش باهاش مشورت میکردیم و اینبار هم از این قضیه مستثنی نبود. کج دار مریض با این لپ تاپ کار میکرد تا اینکه یه کلاس برنامه نویسی ثبت نام کرد رفت سر کلاس یسری نرم افزار باید میریخت روی لپتاپ که نتوست یعنی لپتاپ جواب نمیداد تقریبا میشه گفت لپ تاپ صرفا فقط یه کیبور بود و صفحه نمایش  و خب حقم داشت واقعا قدیمی بود. خلاصه دیکه ایندفعه عضممون و جزم کردیم که لپ تاپ و بگیریم اینور اونور گشتیم نمایندگی ایسوس لنوو مایکروسافت، اپلم که گذاشتیم کنار کلا  قیمتاش نجومی
    اولش میخواستیم یه لپ تاپ بگیریم core i5 و DDR4 با رم ۸ اینا ولی گفتیم چه کاریه ما که داریم هزینه میکنیم اینم یه دستگاهیه که که حالا حالا قرار نیست عوضش کنیم یه چیزی بخریم که سال های سال کار کنه و خوب باشه دیگه اینجوری شد که دلو زدیم به دریا رفتیم سراغ یکی از مدلای لپ تاپ ایسوس با پردازنده نسل هفت SSD دار و رم ۱۲ دیگه نگم براتون واقعا چیزی بود برا خودشا اولش میخواستیم نیازمون و برطرف کنیم فقط الان رفته بودیم به چیز بمب و انتخاب کرده بودیم تازه چیزی که خیلی برادرمو به هیجان اورده بود تاچ بودن و داشتن حسگر اثر انگشت بود دیگه واقعا تو دلش حنا بندون بود  منم واقعیت خیلی هیجان داشتم راجع به این لپ تاپ دیگه واقعا برنامه ای نبود که نتونه نصب بشه سرعت و که اصن هیچیییی خدااا بود. بله خلاصه اینطوری شد که دل و زدیم به دریا و خریدیمش، از گارانتیش براتون بخوام بگم که واقعا یکی از موضوعاتی بود که برامون اهمیت داشت اینه که هم برامون ویندوز و نصب کردن هم همه درایورا و چیزایی که لپ تاپ نیاز داشت و این برامون جالب بود چون یبار پرسیده بودیم میگفتن باید جداگونه پول بدین تا براتون این چیزارو نصب کنن و راش بندازن تازه تا دو سالم اگر چیزیش میشد میتونستیم بیایم عوض کنیم.
    گذشت سامان ما عشق دنیارو داشت میکرد با این لپ تاپ که هفته دوم نمیدونیم چیشد یکی از این کلیدای لپ تاپ افتاد و گم شد کلید عدد ۳ بود رفتیم نمایندگی پایتخت که بگیم آقا یه کلید عدد ۳ رو بهمون بدین گفت یدونه کلید که نداریم اگه بخوای باید کل کیبورد و عوض کنی حالا این لپ تاپم تازه یه هفتش بود اصن دلمون نمیومد گشتیم کل پایتخت و بازار موبایل و علائدین و اینا اصن هیچی به هیچی، هیچکس نداشت گفتن هنوز اوراقیش تو بازار نیومده خلاصه ماام خورد تو ذوقمون گفتیم وایسیم تا ببینیم اوراقیش که اومد بریم بگیریم ولی خب واقعا انتظار اینو نداشتیم که گارانتی بگه بهمون کل کیبورد و جایگرین باید بکنی.
    الانم ۱ سال گذشته و هنوز که هنوز کلیدش پیدا نشده ولی خدارو شکر مثله ساعت داره کار میکنه و همه نیازهایی که داشتیم و داره برطرف میکنه هم از لحاظ سخت افزاری هم نرم افزاری.

  2. سيد عليرضا موسويان انارکي میگوید:

    پاسخ سوال ۱-
    سلام، من هوشیار نگرش، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مهندسی صنایع گرایش مدیریت مهندسی در یکی از دانشگاه‌های برتر تهران هستم. پدرم هوشنگ نگرش عضو هیئت علمی همین دانشگاه در رشته صنایع هست و مادرم سرکار خانم فرزانه راد استاد دانشگاه رشته آمار در دانشکده علوم ریاضی همین دانشگاه و حتی خواهرم ویانا نگرش دانشجوی ترم سه کامپیوتر همین دانشگاه هستند. شاید فکر کنید دارم باهاتون شوخی می‌کنم ولی این این یک حقیقته و شاید براتون جالب باشه که بدونید پدر و مادرم در همین دانشگاه درس خوندن و باهم آشنا شدن و من در خوابگاه های متاهلی همین دانشگاه دیده به جهان هستی گشودم. تمام این حرف‌ها را زدم تا شما را با عضو پنجم خانواده آقای نگرش آشنا کنم این شما و این هم عضو پنجم خانواده ما یعنی دانشگاه:). اینکه من الان اینجا چکار میکنم و چرا دارم براتون مینویسم برمیگرده به حدود ۵ ماه پیش، اول مهر ماه سال ۱۳۹۹ و انتخاب تک درس ۳ واحدی باقی مونده از ارشد بنده با پدر گرامی به اسم درس مهندسی سیستم‌ها. درسی که بعد از اون تازه به زبون مشترکی با جناب آقای پدر در خرید وسایل رسیدم. زبون مشترکی که خیلی زودتر از این‌ها با مطالعه کتاب آقای بلانچاردی که در تولد ۴ سال پیشم از پدرم هدیه گرفته بودم میتونست ایجاد بشه ولی خب از دیگری یاد گرفتن کی بود مانند خود خواندن:).
    قطعا براتون این سوال پیش اومده که مگه این درس یا این کتاب چی داشته؟ بذارید براتون اینطوری بگم که همیشه از وقتی که یادم میاد، داخل خونه ما موقع خرید هر وسیله‌ای باید از یک هفته الی یک ماه قبل، متقاضی وسیله (که من، خواهرم ویانا و حتی مادر و پدرم بودیم.) تمام تلاشمون را برای دریافت نظر مثبت هیئت داوران شامل جناب هوشنگ خان و سرکار خانم فرزانه راد به کار میگرفتیم و در نهایت هم اون چیزی که میخواستیم خریداری نمیشد و با جملات زیبای “نگرش هوشمند داشته باشید بچه‌ها” و “پس کی می‌خواید سیستمی فکر کنید” و از این قبیل جملات سکوت پیشه میگرفتیم و یک گوشه می‌نشستیم و به کارهای زشتمون که نمی‌دونستیم چی بود فکر می‌کردیم. اما از حق که نگذریم همیشه اون وسایل به بهترین شکل ممکن نیاز ما را پاسخ می‌دادن و ما را از منظر غر زدن و انتقاد خلع سلاح می‌کردند. این داستان همیشه در زندگی ما ادامه داشت تا وقتیکه من از اولین جلسه با یک چرخش نود درجه به سمت راست از درون رخت‌خواب لپ‌تاپ را باز کردم و سر کلاس مهندسی سیستم دکتر هوشنگ نگرش نشستم و با گذشت هر جلسه و پیش‌رفتن سر فصل‌ها کم‌کم متوجه فرآیندهای طاقت‌فرسای داوری خرید وسایل خانواده نگرش شدم. درست وسط‌های ترم در یک روز سرد پاییزی بود که کنار شوفاژ در حال پوست کندن نارنگیم بودم، خواهر جان دوان دوان به سمت پدر و مادر رفت و با یک استراتژِی جدید و کاغذی بدست گفت: مامان و بابای عزیزتر از جانم لطفا روی مبل‌ها بنشینید تا برایتان نامه‌ای رسمی با موضوع درخواست خرید لپ‌تاپ جدید را بخوانم و شروع به خوندن کرد: به نام خدا اینجانب ویانا نگرش فرزند هوشنگ نگرش درخواست خرید یک لپ‌تاپ مدل Chromebook Flip C434 را دارم و مدارک و مستندات لازم اعم از مقایسات فنی، قیمتی و نظرات خریداران در سایت‌های مختلف را به ایمیل هر دو بزرگوار ارسال کرده‌ام. سپاس فراوان از شما.
    طبق معمول، پدر و مادر نگاهی به‌ هم کردند و با جمله باشه عزیزم بررسی می‌کنیم خواهر را بدرقه نمودند. درست بعد از شنیدن حرفای خواهر جان و به محض تموم شدن نارنگی‌هام، فعل و انفعالاتی در ذهنم رخ داد و ایده نوشتن بوجود اومد. من دلیل نوشتنو پیدا کرده بودمو می‌خواستم برای کمک به خواهرم و هم‌سن و سالام، همه دانشجوها، دانش‌آموزا و اساتید و همه خانوداه‌ها که می‌خوان وسیله‌ای برای خودشون، خونه‌هاشون، دفترشون، عضو پنجم خانودشون  و … بخرن، از مطالبی که کاملا اصولی یادگرفته بودم بنویسم ولی اینکه چه چیزیو چطوری بنویسم تا هم قابل فهم باشه و هم بتونن بخوبی ازش استفاده کنند برام مبهم بود. با کمی جست و جو و تحقیق فهمیدم بهترین روش می‌تونه بیان تجربه‌ها و خاطره‌هام با ادغام مفاهیم مهندسی سیستم بطور قابل فهم باشه. پس اول با ایده خرید لپ‌تاپ توسط خواهرم و با تجربه خرید خودم حدود چهار سال پیش شروع می‌کنم. امیدوارم خواهر جان هم مثل شما این مطلبو بخونه و دیگه نیازی به تدوین استراتژی‌های نامه‌نگارانه نداشته باشه و با زبون سیستم بره سراغ خرید هر سیستم.
    تازه جونم براتون بگه خاطره کادوی تولدم به اسم “کادویی که به‌جای هارد اکسترنال، درایور دی‌وی‌دی اکسترنال دراومد” و خرید قلم‌نوری برای پدر جان بخاطر روز معلم در ایام کرونا و نیاز ویژه‌ای که بهش داشت را حتما باید براتون تعریف کنم پس حتما دوباره اینجا سر بزنید.
    دیگه بهتره بریم سراغ اصل مطلب و مرسی که تا اینجای کار با فرع مطلب منو همراهی کردید.
    آقا هوشیار قصه شما حدود چهارسال پیش وقتی دانشجوی کارشناسی بود، تصمیم به خرید یه لپ‌تاپ ASUS VivoBook Pro N552 گرفت و طبق عادت همیشگی وارد سایت‌های مختلف شد یک‌سری معیارهای مدنظرش را بررسی کرد و تصمیمش را به پدر و مادر گفت. خب بهتره حرف‌های رد و بدل‌شده بین من و پدر را تا جایی که یادم میاد براتون بنویسم و هوشیار حال حاضرو جای هوشیار قبلی قرار بدم.
    پدر- هوشیار جان چرا این لپ‌تاپو انتخاب کردی؟
    من- پدر جان چون لپ‌تاپ‌های سری VivoBook از منظر قیمتی ارزون هستند و به پس‌اندازم میخوره.
    پدر- هوشیار جان برای بار دوم می‌پرسم چرا این لپ‌تاپو انتخاب کردی پسرم؟
    من- پدر جان چون خیلی خوشگله، کیبرد جزیر‌ه‌ای داره، نور صفحه کلید هنگام شب که برق‌ها خاموشه داره و این‌ها خیلی کلاس داره. سیستم عاملش هم خوبه.
    پدر- هوشیار جان تو بعنوان دانشجو چه انتظاراتی از یک لپ‌تاپ خوب داری عزیزم و بنظرت یک لپ‌تاپ خوب و مناسب برای یک دانشجو چه ویژگی‌هایی باید داشته باشه؟
    من- خب باید بتونه باهاش کارهای درسی و پژوهشیشو انجام بده و چندتا بازی هم روش بریزه گاهی اوقات بازی کنه.
    پدر- !!!
    و مکالمه‌ای که ادامه داشت و لپ‌تاپی که خریداری شد. شاید شماهم مثل اون زمان من تعجب کنید که چرا اون لپ‌تاپ را برام خریدن و من اونقدر خوشحال بودم که تونستم برای اولین‌بار پدرم رو راضی کنم و استراتژی صداقت جواب داده.
    اما الان هوشیار جدید می‌خواد با دید سیستمی براتون دلایل تایید پدر را توضیح بده (دکتر نگرش جان اگر از این‌جا به بعد را می‌خونی هر جا دیدی اشتباه کردم لطفا بیا کامنت بذار.)
    اگه بخوام به زبون خیلی ساده براتون توضیح بدم، لپ‌تاپ یک سیستم فیزیکی، مصنوعی هست که با فرض نرم‌افزارهای داخلش می‌تونیم انتزاعی هم بهش بگیم. بذارید ساده‌ترش کنم، لپ‌تاپ از قرار گرفتن اجزایی در کنار هم مانند صفحه‌کلید، مانیتور، تاچ‌پد، مادربرد، پردازنده و … توسط انسان در فازهای مختلفی طراحی (طراحی مفهومی، اولیه و تفصیلی) و ساخته شده، که یک هدف اصلی را دنبال می‌کنه و ما اون هدف را کارکرد اصلی لپ‌تاپ می‌گیم یعنی بدون اون اصلا ساخت لپ‌تاپ بی‌معنی هست. بنظرتون کارکرد اصلی لپ‌تاپ چی می‌تونه باشه؟ لپ‌تاپ یک رایانه موبایلی هست یعنی علاوه بر کارکردهای اصلی یک رایانه که وظیفه پردازش اطلاعات را داره مهم‌ترین کارکردش قابلیت و سهولت حمل و استفاده ازش در هر جایی هست. لپ‌تاپ از منظر رایانه بودن یک سیستم با سابقه هست ولی از زمان معرفیش در سال ۱۹۸۲ می‌تونیم اون رو سیستمی بی سابقه بنامیم. بهتره با لغت الزامات آشنا بشیم. الزامات یعنی حداقل‌ها، بایدها و انتظارات و نیازمندی‌ها. نیازها از مطلوبیت سرچشمه می‌گیرن که یا برای بدست آوردن گین هست و یا رفع یک پین. هر کدوم از ما بعنوان خریدار یک لپ‌تاپ الزاماتی تلویحی و تصریحی داریم. بهتره الزامات را ساده‌تر بیان کنیم این الزامات برای یک لپ‌تاپ از دید مدلی به اسم کانو به سه دسته پایه‌ای (وجود کیبرد، مانیتور و هر یک از اجزا)، عمکردی (عمر باطری، حافظه و …) و انگیزشی (سخن‌گو بودن لپ‌تاپ) تقسیم‌بندی می‌شن. ما می‌تونیم به همین اجزایی که وجودشون جزو الزامات پایه‌ای یک لپ‌تاپ هست بصورت یک ساختار درختی نگاه کنیم به این صورت که اگه لپ‌تاپ را سیستم در نظر بگیریم، کیبرد زیر سیستمش هست و دکمه کیبرد کامپوننت اون هست و می‌تونه به پارت هم تقسیم بشه. کنار همین ساختار درختی، درخت الزامات را می‌توینم قرار بدیم به این صورت که اگه از لپ‌تاپ دوام را انتظار داریم، باید زیر سیستم آن یعنی کیبرد دکمه‌هایی با جنس خوب و ضخامت رنگ مناسب داشته باشند. هیج میدونستید که دوامی که ازش صحبت کردم یک الزام غیر کارکردی برای لپ‌تاپ هست؟ یعنی یک سیستم مثل لپ‌تاپ علاوه بر الزام کارکردی و اصلیش کلی الزام غیر کارکردی داره که باید به همه اون الزامات توجه کنیم. چند مورد رو از دید خودم براتون می‌گم و خواهر جان هم باید برای خرید بهش دقت کنه: در لپ‌تاپ مدنظر من الزام انطباق باید با برچسب انرژی استار مشخص شده باشه، امنیت و ایمنی داشته باشه، اگر من یک فرد دارای معلولیت بودم باید قابلیت دسترسی مناسبی داشته باشه، باید به قابلیت اطمینان، تعمیرپذیری، ریکاوری و … توجه کنم. یادتونه موقع خرید در جواب بابام گفتم لپ‌تاپی که می‌خوام بخرم کلاس داره دقیقا اونجا داشتم از منظر الزامات احساسی بهش توجه می‌کردم. لپ‌تاپی که خریدم هارد اس‌اس‌دی داره و باعث شده زمان پاسخگویی بالایی موقع بالا اومدن ویندوز داشته باشه و کلی موارد دیگه که اگه از این دید بهشون نگاه کنیم قطعا می‌تونیم بهترین خریدو داشته باشیم.
    آخرین موردی که باید براتون بگم و دیگه سرتون رو درد نیارم اینه که شمام قطعا این رفتارو تجربه کردید که مثلا وقتی داخل آرایشگاهید، میشنید با خودتون حساب می‌کنید که از رفت و آمد تعداد مشتری‌ها، آرایشگر بطور تخمینی چقدر درآمد داره و سایر مشاغل دیگه. شما دارید بطور غیر مستقیم تحلیل ذی‌نفعان انجام می‌دید. این مثال را زدم که بدونید موقع خرید یک وسیله (سیستم) شما بعنوان یک ذی‌نفع روی اون تاثیر می‌گذارید و یا از اون تاثیر می‌پذیرید پس خیلی مهمه که تمامی جنبه‌ها را در نظر بگیرید و با زبون سیستم به سراغ سیتم برید.

  3. آسو ظریف میگوید:

    پاسخ سوال یک :داستان

    من فکر میکردم لپتاپ های گیمینگ فقط برای بازی مناسبه اما روزی که میخواستم شبیه سازی سنگینی با متلب برای پایان نامم انجام بدم ، با لپتاپ خودم که امتحان کردم امکان پذیر نبود،تحقیق کردم و متوجه شدم که برای paralel processing (پردازش موازی) اگه از gpu به جای cpuاستفاده بشه مدت زمان ران برنامه خیلی کم میشه و نرم افزار متلب برای پردازش موازی فقط از یک نوع gpuساخت شرکت NVidia پشتیبانی میکنه ، با یکی از دوستام که گیمر بود و لپتاپش این کارت گرافیک رو داشت صحبت کردم و برنامه رو روی لپتاپش ران کردم و باهاش راجب خرید لپتاپ جدید یا ارتقا با خرید کارت گرافیک مشورت کردم ،که متاسفانه لپتاپ خودم قابلیت ارتقا کارت گرافیک رو نداشت.

    لپتاپ خودم رو قبلا برای انجام کارای روزمره و ..گرفته بودم ، البته از حق نگذرم خیلی خوش دسته و کیبورد و دقت تاچ پد مناسبی داره،و این ویژگی ها و زیباییش دل کندن ازش رو سخت کرده بود، البته وزنش یکم زیاده ولی چون معمولا خونه کار میکردم مشکلی واسه من نداشت، اما رم ۴گیگ داره و متاسفانه SSDنیست بخاطر همین خیلی زود داغ میکنه و سرعت کارای معمولی هم خیلی پایین اومده. و باتوجه به عوض شدن حوزه کاری و کاربریم از لپتاپ به این فکر افتادم که کلا لپتاپ جدیدی بخرم تا اینکه ارتقا بدم از نظر اقتصادی هم‌ در این زمان برای من به صرفه تر و کاربردی تره.

    با دوستم به جایی که لپتاپش رو خریده بود رفتیم، ویژگی های لپتاپ دوستم به کارم میومد،اما صفحه نمایش ۱۶اینچ داشت و من دنبال لپتاپ ۱۴ اینچی با همین ویژگی ها میگشتم و اینکه قابلیت ارتقا رم داشته باشه که در آینده مشکلات لپتاپ قبلی رو نداشته باشم و از طرفی هارد اون ۴ترابایت بود و من به این مقدار هارد نیازی نداشتم.
    تمام این ویژگی ها و البته مقداری که میخواستم هزینه کنم انتخاب رو برام سخت کرده بود
    فروشنده برند ایسوس مدل zenbook رو بهم پیشنهاد داد که رم ۱۶ گیگیش میتونست جوابگوی کار من باشه. البته این لپتاپ دو مانیتور داشت و موقع تعریف فروشنده راجب این آپشن بنظرم اضافه و زائد اومد!، اما با زیبایی ساخت فوق العاده ای که داشت بالاخره به خریدنش راضی شدم!

    الان یک ماهه که دارم ازش استفاده میکنم شاید زود باشه برای قضاوت کردن، اما کیفیت مانیتور دومیش در همه ی حالات خوب نیس و وقتی چند نفری کار میکنیم از زوایای مختلف اذیتم میکنه،(زاویه دیدش محدوده و تفکیک رنگش هم چنگی به دل نمیزنه)و موقع نصب ویندوز یکم به مشکل برخوردم (مثلا محل قرار گرفتن دکمه ی boot توی لپتاپ)چون دفترچه راهنما نداشت،اما با سرچ‌کردن تو خود سایت ایسوس به سادگی حل شد.البته ویژگی های دیگش من رو کاملا راضی کرده، و خوشبختانه گارانتی دو ساله ای که داره خیالمو تا حدودی راحت کرده

  4. سيد عليرضا موسويان انارکي میگوید:

    پاسخ سوال ۱- اصلاحی
    سلام، من هوشیار نگرش، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مهندسی صنایع گرایش مدیریت مهندسی در یکی از دانشگاه‌های برتر تهران هستم. پدرم هوشنگ نگرش عضو هیئت علمی همین دانشگاه در رشته صنایع هست و مادرم سرکار خانم فرزانه راد استاد دانشگاه رشته آمار در دانشکده علوم ریاضی همین دانشگاه و حتی خواهرم ویانا نگرش دانشجوی ترم سه کامپیوتر همین دانشگاه هستند. شاید فکر کنید دارم باهاتون شوخی می‌کنم ولی این این یک حقیقته و شاید براتون جالب باشه که بدونید پدر و مادرم در همین دانشگاه درس خوندن و باهم آشنا شدن و من در خوابگاه های متاهلی همین دانشگاه دیده به جهان هستی گشودم. تمام این حرف‌ها را زدم تا شما را با عضو پنجم خانواده آقای نگرش آشنا کنم این شما و این هم عضو پنجم خانواده ما یعنی دانشگاه. اینکه من الان اینجا چکار میکنم و چرا دارم براتون می‌نویسم برمی‌گرده به حدود ۵ ماه پیش، اول مهر ماه سال ۱۳۹۹ و انتخاب تک درس ۳ واحدی باقی مونده از ارشد بنده با پدر گرامی به اسم درس مهندسی سیستم‌ها. درسی که بعد از اون تازه به زبون مشترکی با جناب آقای پدر در خرید وسایل رسیدم. زبون مشترکی که خیلی زودتر از این‌ها با مطالعه کتاب آقای بلانچاردی که در تولد ۴ سال پیشم از پدرم هدیه گرفته بودم می‌تونست ایجاد بشه ولی خب از دیگری یاد گرفتن کی بود مانند خود خواندن.
    قطعا براتون این سوال پیش اومده که مگه این درس یا این کتاب چی داشته؟ بذارید براتون اینطوری بگم که همیشه از وقتی که یادم میاد، داخل خونه ما موقع خرید هر وسیله‌ای باید از یک هفته الی یک ماه قبل، متقاضی وسیله (که من، خواهرم ویانا و حتی مادر و پدرم بودیم.) تمام تلاشمون را برای دریافت نظر مثبت هیئت داوران شامل جناب هوشنگ خان و سرکار خانم فرزانه راد به کار می‌گرفتیم و در نهایت هم اون چیزی که می‌خواستیم خریداری نمی‌شد و با جملات زیبای “نگرش هوشمند داشته باشید بچه‌ها” و “پس کی می‌خواید سیستمی فکر کنید” و از این قبیل جملات سکوت پیشه می‌کردیم و یک گوشه می‌نشستیم و به کارهای زشتمون که نمی‌دونستیم چی بود فکر می‌کردیم. اما از حق که نگذریم همیشه اون وسایل به بهترین شکل ممکن نیاز ما را پاسخ می‌دادن و ما را از منظر غر زدن و انتقاد خلع سلاح می‌کردند. این داستان همیشه در زندگی ما ادامه داشت تا وقتیکه من از اولین جلسه با یک چرخش نود درجه به سمت راست از درون رخت‌خواب لپ‌تاپ را باز کردم و سر کلاس مهندسی سیستم دکتر هوشنگ نگرش نشستم و با گذشت هر جلسه و پیش‌رفتن سر فصل‌ها کم‌کم متوجه فرآیندهای طاقت‌فرسای داوری خرید وسایل خانواده نگرش شدم. درست وسط‌های ترم در یک روز سرد پاییزی بود که کنار شوفاژ در حال پوست کندن نارنگیم بودم، خواهر جان دوان دوان به سمت پدر و مادر رفت و با یک استراتژی جدید و کاغذی بدست گفت: مامان و بابای عزیزتر از جانم لطفا روی مبل‌ها بنشینید تا برایتان نامه‌ای رسمی با موضوع درخواست خرید لپ‌تاپ جدید را بخوانم و شروع به خوندن کرد: به نام خدا اینجانب ویانا نگرش فرزند هوشنگ نگرش درخواست خرید یک لپ‌تاپ مدل Chromebook Flip C434 را دارم و مدارک و مستندات لازم اعم از مقایسات فنی، قیمتی و نظرات خریداران در سایت‌های مختلف را به ایمیل هر دو بزرگوار ارسال کرده‌ام. سپاس فراوان از شما.
    طبق معمول، پدر و مادر نگاهی به‌ هم کردند و با جمله باشه عزیزم بررسی می‌کنیم خواهر جان را بدرقه نمودند. درست بعد از شنیدن حرفای خواهرم و به محض تموم شدن نارنگی‌هام، فعل و انفعالاتی در ذهنم رخ داد و ایده نوشتن بوجود اومد. من دلیل نوشتنو پیدا کرده بودمو می‌خواستم برای کمک به خواهرم و هم‌سن و سالام، همه دانشجوها، دانش‌آموزا و اساتید و همه خانوداه‌ها که می‌خوان وسیله‌ای برای خودشون، خونه‌هاشون، دفترشون، عضو پنجم خانوادشون  و … بخرن، از مطالبی که کاملا اصولی یادگرفته بودم بنویسم ولی اینکه چه چیزیو چطوری بنویسم تا هم قابل فهم باشه و هم بتونن بخوبی ازش استفاده کنند برام مبهم بود. با کمی جست و جو و تحقیق فهمیدم بهترین روش می‌تونه بیان تجربه‌ها و خاطره‌هام با ادغام مفاهیم مهندسی سیستم بطور قابل فهم باشه. پس اول با ایده خرید لپ‌تاپ توسط خواهرم و با تجربه خرید خودم حدود چهار سال پیش شروع می‌کنم. امیدوارم خواهر جان هم مثل شما این مطلبو بخونه و دیگه نیازی به تدوین استراتژی‌های نامه‌نگارانه نداشته باشه و با زبون سیستم بره سراغ خرید هر سیستم.
    تازه جونم براتون بگه خاطره کادوی تولدم به اسم “کادویی که به‌جای هارد اکسترنال، درایور دی‌وی‌دی اکسترنال دراومد” و خرید قلم‌نوری برای پدر جان بخاطر روز معلم در ایام کرونا و نیاز ویژه‌ای که بهش داشت را حتما باید براتون تعریف کنم پس حتما دوباره اینجا سر بزنید.
    دیگه بهتره بریم سراغ اصل مطلب و مرسی که تا اینجای کار با فرع مطلب منو همراهی کردید.
    آقا هوشیار قصه شما حدود چهارسال پیش وقتی دانشجوی کارشناسی بود، تصمیم به خرید یه لپ‌تاپ ASUS VivoBook Pro N552 گرفت و طبق عادت همیشگی وارد سایت‌های مختلف شد یک‌سری معیارهای مدنظرش را بررسی کرد و تصمیمش را به پدر و مادر گفت. خب بهتره حرف‌های رد و بدل‌شده بین من و پدر را تا جایی که یادم میاد براتون بنویسم و هوشیار حال حاضرو جای هوشیار قبلی قرار بدم.
    پدر- هوشیار جان چرا این لپ‌تاپو انتخاب کردی؟
    من- پدر جان چون لپ‌تاپ‌های سری VivoBook از منظر قیمتی ارزون هستند و به پس‌اندازم می‌خوره و این مدل دو ترابایت هارددیسک و ۱۲۸ گیگابایت حافظه‌ی اس‌اس‌دی داره و برای من حافظه و سرعت بالا اومدن سیستم خیلی مهمه، تازشم صفحه نمایش ۴k داره و کلی چیزای دیگه ….
    پدر- هوشیار جان برای بار دوم می‌پرسم چرا این لپ‌تاپو انتخاب کردی پسرم؟
    من- پدر جان چون خیلی خوشگله و بخش‌های مهم بدنش از فلز آلومینیوم نقره‌ای‌رنگ ماته، کیبرد جزیر‌ه‌ای داره، نور صفحه کلید هنگام شب که برق‌ها خاموشه داره و این‌ها خیلی کلاس داره.
    پدر- هوشیار جان تو بعنوان دانشجو چه انتظاراتی از یک لپ‌تاپ خوب داری عزیزم و بنظرت یک لپ‌تاپ خوب و مناسب برای یک دانشجو چه ویژگی‌هایی باید داشته باشه؟
    من- خب باید بتونه باهاش کارهای درسی و پژوهشیشو انجام بده و چندتا بازی هم روش بریزه گاهی اوقات بازی کنه  و برای من حافظه ذخیره‌سازی خیلی مهمه.
    پدر- !!!
    و مکالمه‌ای که ادامه داشت و لپ‌تاپی که خریداری شد. شاید شماهم مثل اون زمان من تعجب کنید که چرا اون لپ‌تاپ را برام خریدن و من اونقدر خوشحال بودم که تونستم برای اولین‌بار پدرم رو راضی کنم و استراتژی صداقت جواب داده.
    اما الان هوشیار جدید می‌خواد با دید سیستمی براتون دلایل تایید پدر رو توضیح بده (دکتر نگرش جان اگر از این‌جا به بعد را می‌خونی هر جا دیدی اشتباه کردم لطفا بیا کامنت بذار.)
    اگه بخوام به زبون خیلی ساده براتون توضیح بدم، لپ‌تاپ یک سیستم فیزیکی، مصنوعی هست که با فرض نرم‌افزارهای داخلش می‌تونیم انتزاعی هم بهش بگیم. بذارید ساده‌ترش کنم، لپ‌تاپ از قرار گرفتن اجزایی در کنار هم مانند صفحه‌کلید، مانیتور، تاچ‌پد، مادربرد، پردازنده و … توسط انسان در فازهای مختلفی طراحی (طراحی مفهومی، اولیه و تفصیلی) و ساخته شده، که یک هدف اصلی را دنبال می‌کنه و ما اون هدف را کارکرد اصلی لپ‌تاپ می‌گیم یعنی بدون اون اصلا ساخت لپ‌تاپ بی‌معنی هست. بنظرتون کارکرد اصلی لپ‌تاپ چی می‌تونه باشه؟ لپ‌تاپ یک رایانه موبایلی هست یعنی علاوه بر کارکردهای اصلی یک رایانه که وظیفه پردازش اطلاعات را داره مهم‌ترین کارکردش قابلیت و سهولت حمل و استفاده ازش در هر جایی هست. لپ‌تاپ از منظر رایانه بودن یک سیستم با سابقه هست ولی از زمان معرفیش در سال ۱۹۸۲ می‌تونیم به اون یک سیستم بی‌سابقه بگیم. از اینجا به بعد بهتره با لغت الزامات آشناتون کنم. الزامات یعنی حداقل‌ها، بایدها و انتظارات و نیازمندی‌ها. نیازها از مطلوبیت سرچشمه می‌گیرن که یا برای بدست آوردن گین هست و یا رفع یک پین. هر کدوم از ما بعنوان خریدار یک لپ‌تاپ الزاماتی تلویحی و تصریحی داریم. بهتره الزامات را ساده‌تر بیان کنم. این الزامات برای یک لپ‌تاپ از دید مدلی به اسم کانو به سه دسته پایه‌ای (وجود کیبرد، مانیتور و هر یک از اجزا)، عمکردی (عمر باطری، حافظه و …) و انگیزشی (سخن‌گو بودن لپ‌تاپ) تقسیم‌بندی می‌شن. ما می‌تونیم به همین اجزایی که وجودشون جزو الزامات پایه‌ای یک لپ‌تاپ هست بصورت یک ساختار درختی نگاه کنیم به این صورت که اگه لپ‌تاپ را سیستم در نظر بگیریم، کیبرد زیر سیستمش هست و دکمه کیبرد component اون هست و می‌تونه به پارت هم تقسیم بشه. کنار همین ساختار درختی، درخت الزامات را می‌توینم قرار بدیم به این صورت که اگه از لپ‌تاپ دوام را انتظار داریم، باید زیر سیستم اون یعنی کیبرد، دکمه‌هایی با جنس خوب و ضخامت رنگ مناسب داشته باشند. هیج می‌دونستید که دوامی که ازش صحبت کردم یک الزام غیر کارکردی برای لپ‌تاپ هست؟ یعنی یک سیستم مثل لپ‌تاپ علاوه بر الزام کارکردی و اصلیش کلی الزام غیر کارکردی داره که باید به همه اون الزامات توجه کنیم. چند مورد رو از دید خودم براتون می‌گم و خواهر جان هم باید برای خرید بهش دقت کنه: در لپ‌تاپ مدنظر من الزام انطباق باید با برچسب انرژی استار مشخص شده باشه، امنیت و ایمنی داشته باشه، اگر من یک فرد دارای معلولیت بودم باید قابلیت دسترسی (accessibility) مناسبی داشته باشه، باید به قابلیت اطمینان، تعمیرپذیری، ریکاوری و … توجه کنم. یادتونه موقع خرید در جواب بابام گفتم لپ‌تاپی که می‌خوام بخرم کلاس داره دقیقا اونجا داشتم از منظر الزامات احساسی بهش توجه می‌کردم. لپ‌تاپی که خریدم هارد اس‌اس‌دی داره و باعث شده زمان پاسخگویی بالایی موقع بالا اومدن ویندوز داشته باشه و کلی موارد دیگه که اگه از این دید بهشون نگاه کنیم قطعا می‌تونیم بهترین خریدو داشته باشیم.
    آخرین موردی که باید براتون بگم و دیگه سرتون رو درد نیارم اینه که شمام قطعا این رفتارو تجربه کردید که مثلا وقتی داخل آرایشگاهید، می‌شینید با خودتون حساب می‌کنید که از رفت و آمد تعداد مشتری‌ها، آرایشگر بطور تخمینی چقدر درآمد داره و حالا کلی مشاغل دیگه. شما دارید بطور غیر مستقیم تحلیل ذی‌نفعان انجام می‌دید البته این یک مثال خیلی کوچیک بود که بطور کلی تحلیل ذی‌نفعانو براتون بیان کرده باشم. این مثالو زدم که بدونید موقع خرید یک وسیله (سیستم) شما بعنوان یک ذی‌نفع روی اون تاثیر می‌ذارید و یا از اون تاثیر می‌پذیرید پس خیلی مهمه که تمامی جنبه‌ها را در نظر بگیرید و با زبون سیستم به سراغ سیتم برید.

  5. سیدمحمد جواد توسلی میگوید:

    پریسا: بابا! می‌گما من می‌خوام نرم افزار طراحی نصب کنم، نصب نمیشه. بابا: مشکلش چیه؟. پریسا: خوب گرافیک لپ تاپم پایینه نرم افزارهای طراحی گرافیکی سه بعدی رو نصب و اجرا نمیکنه. بابا: خوب از لپ تاپ حسین استفاده کن. اون خیلی لپ تاپش قویه حتما رو اون جواب میده. پریسا: خوب بابا جون اون خودش با لپ تاپش کار داره. هرسری بهش میگم لپ تاپتو بده نمیده. یا داره فیلم میبینه یا با نرم افزار فیلم ادیت می‌کنه. باید یه لپ تاپ قوی برام بخری بابا. تا پارسال که دانش آموز بودم کارم با همین راه می‌افتاد ولی الان واقعا یه قویترشو می‌خوام. بابا: حالا عزیزم تو واسا من با حسین حرف بزنم ببینم چی میگه.
    پدر به اتاق حسین میرود: حسین! حسین: بله بابا جون؟. بابا: نمیشه لپ تاپتو با خواهرت عوض کنی؟ میگه امسال ک معماری قبول شده لپ تاپ قویتری لازم داره. توهم ک واسه ارشد رفتی سینما و بیشتر فیلم میبینی با لپ تاپ و نرم افزاراتم ک طاهرا خیلی گرافیک بالا نمیخوان… گفتم شاید بتونین باهم لپ تاپتونو عوض کنین. راستش تو ک بزرگتری بهتر میدونی یکم دست و بالم تنگه. پاداشمو ک بگیرم لپ تاپتو عوض میکنم. یه بهترشو برات میگیرم. حسین: نه بابا جون این چه حرفیه؟ من مشکلی ندارم فقط میگم آخه گرافیک لپ تاپامون فرقی نمیکنه جفتش ۲ گیگابایته. بابا: عه! پس پری چه میگه؟ بذار صداش کنم… پری! پری! پریسا: بله بابا؟. بابا: بیا اتاق حسین.
    پریسا وارد اتاق میشود.
    بابا: پری حسین ک میگه گرافیکتون یکیه. حسین: آره جفتش دو گیگابایته. پریسا: خوب د آخه استاد! چیزی ک تو گرافیک مهمه حافظه ش نیست. نوع گرافیک مهمه. درسته حافظه گرافیک جفتمون دو گیگه ولی گرافیک لپ تاپ تو NDVIA MX 230ه مال من MX110ه.
    پدر و حسین با تعجب به هم نگاه میکنند. پدر یک سیلی اراک به حسین میزند: وقتی دخترم میگه گرافیک تو بهتره بگو چشم. حسین: چشم.
    پدر که در کنار حسین روی تخت نشسته بود برای بلند شدن دست روی شانه ی حسین میگذارد و در همان لحظه شانه ی حسین را به نشان تشکر و به آرامی می‌فشارد. در راه خروج از اتاق به پریسا چشمک میزند: بفرما تموم شد. اینم از لپ تاپ نو.
    پریسا برای حسین زبان در میآورد و از اتاق خارج میشود. حسین با عجله از جا بلند میشود. پشت یقه ی پریسا را میگیرد و به درون اتاق میکشد: کار خودتو کردی آخر خانوم خانوما؟. پریسا: خوب آخه چیکار کنم؟ نرم افزار run نمیشه. توهم ک دیگه game نمی‌زنی. لپ تاپ gaming میخوای واسه چی؟ یه فیلم میبینی ک اونم با لپ تاپ من میشه. حسین: خوب بابا صفحه ی لپ تاپ تو از مدل TNه. نمیشه مایل بهش نگاه کرد. مال خودم IPSه کیفیتشم عالیه. پریسا: خوب تو ک همیشه تو تخت با لپ تاپ کار میکنی. دید مایل میخوای واسه چی؟ کیفیت جفتشم یکیه. تازه مال من صفحه ش براقه و کیفیت زنگت توش بهتره ولی چون میبرم دانشگاه ازش استفاده میکنم و اونجا نور زیاده براق بدردم نمیخوره باید مات باشه صفحه. تو صفحه ی براق اگه نور محیط زیاد باشه تصاویر انعکاس پیدا میکنن. حسین: خوب اینایی ک گفتی قبول ولی منم از نرم افزار استفاده میکنم. اونام رو لپ تاپ تو جواب نمیده. پریسا: نخیر رفتم نگاه کردم نرم افزارهای جنابعالی روی cpu های بالاتر از core m5 جواب میده. لپ تا منم core m7ه. ولی نرم افزارهای من از core i5 به بالا run میشه که لپ تاپ شما core i7ه. حسین: نامرد تو اینارو کی یاد گرفتی؟ هی من هرچی میگم تو یه جوابی داری ک بدی. پریسا: الان اینو گفتی ک بگی خودت اینارو میدونی و فقط داشتی منو امتحان میکردی؟. حسین: پس چی که خودم بلدم؟ الآنم ک میبینی رضایت دادم لپ تاپارو عوض کنیم واسه اینه ک لپ تاپ تو حافظه ش بیشتره میتونم فیلمای بیشتری روش ذخیره کنم. پریسا: کی گفته حافظه ی لپ تاپ من بیشتره؟. حسین: مگه حافظه ی لپ تاپ همون RAM نیس؟ RAM لپ تاپ من ۸ گیگه مال تو ۱۶. پریسا: خسته نباشی استاد! بعد میگی خودم بلدم… هیچوقت با یه مهندس سر این چیزا در نیفت. اولا که RAM جفتمون هشته. بعدشم RAM حافظه ی موقته و مربوط به سرعت لپ تاپ و استفاده ی همزمان از چندتا برنامه ست. ربطی به ذخیره ی فیلم نداره. اون مال HARDه. هارد من ۵۱۲ گیگابایته مال تو ۱ ترابایت حافظه ی معمولی داره ۲۵۶ گیگم SSD. حسین: چی؟ یعنی حافظه ی لپ تاپ تو نصف مال منه؟ من این همه فیلمو چیکار کنم؟ عمرا عوضش نمیکنم باهات.برو یه فکری به حال خودت بکن. پریسا: نترس پولامو جمع کردم واسه تولدت یه هارد external ۲ ترابایتی میخرم دیگه هم غر نزن.
    پریسا حسین را می‌بوسد: تولدت مبارک داداش گلم.
    حسین: لپ تاپ نو مبارک خواهر خوشگلم.

  6. اميرمحمد قاسمي میگوید:

    پاسخ سوال ۱:
    یک خاطره میخوام بگم از موقعی که با پولی که خودم کسب کرده بودم تصمیم گرفتم یه لپ تاپ خوب برای خودم بخرم.
    زمستان سال ۹۴ حوای بهمن ماه بود که یک پیشنهاد کار عالی توی یک شرکت نوپا به من شد، من چون سال اول دانشگاه بودم، انتظار همچین پیشنهادی رو نداشتم، خیلی خوشحال شدم و گل از گلم شکفت حسابی. شرکت توی زمینه ساخت شبیه ساز¬های فیزیکی، ساخت محتوا¬های واقعیت مجازی و وارادات تهدست ها و عینک های واقعیت مجازی فعالیت میکرد. قرار بود که من بخش مدیریت پروژه و کار های اجرایی شرکت رو انجام بدم. اون موقع من یک لپ تاپ سونی وایو(Sony vaio) داشتم که سال دوم دبیرستان برای من به عنوان کادو تولد، خانواده خریده بودن و من هیچ نقشی در انتخابش نداشتم.
    تا آخر سال ۹۶ این لپ تاپم من جوابگوی کار هایی که توشرکت میکردم بود اما وقتی توی شرکت علاقه مند و ساخت تور های ۳۶۰ و استیچ (stich) عکس ها و فیلم های ۳۶۰ شدم و قرار شد، یک بخشی از کارها و پروژه هایی که وارد شرکت میشود رو من انجام بدم دیگه این لپ تاپ جوابگوی نیاز من نبود چون نرم افزارهایی که در حوزه واقعیت مجازی وجود دارند چه در زمینه تورها ۳۶۰ و چه در زمینه محتواهای گرافیکی، نرم افزارهای نسبتا سنگینی هستند و برای ساخت و خروجی گرفتن پروژه نیاز به یک پردازنده (cpu) و یک کارت گرافیک قوی دارند البته از رم قدرتمند هم نباید غافل شد چون در سرعت بخشیدن به پروژه بسیار مهم و کلیدی است.
    البته این رو هم بگم که سونی وایو لپتاپ خوبی بود و انصافا تا اون مقع منو هیچ وقت اذیت نکرده بود، البته علاوه بر مسائلی که پیش اومده بود، موارد دیگه ای مثل جمع شدن خط تولید لپ تاپ های سونی، نبود قطعات و خدمات پس از فروش و پشتیبانی مناسب از خود کارخانه سونی که به طبع در ایران هم تاثیر زیاد تری میگذاره، مزید علت شد تا بیشتر ترغیب بشم برای خرید یک لپ تاپ جدید.
    عید ۹۷، عیدی هایی که از شرکت و خانواده و فامیل گرفتم رو جمع کردم بعلاوه یک مقداری پس انداز تصمیم گرفتن که یک لپ تاپ خیلی خوب بخرم. با توجه به کاری که قرار بود انجام بدم، رفتم تا با بچه های بخش فنی و محتوا سازی که آشنایی بیشتری نسبت به لپ تاپ ها داشتند، صحبت کنم.
    روز یکشنبه بعد از ناهار رفتم پیش حسین عزیزی مدیر برنامه نویسی شرکت تا با هم سر این موضوع یک گپی بزنیم. از اونجایی که اون میدونست میخوام چه کاری رو استارت بزنم سریع رفتم سر اصل مطلب و پرسیدم به نظرت من چه جور لپ تاپی بخرم، سخت افزاری چه ویژگی هایی باید داشته باشه؟
    حسین گفت: ببین تو میخوای اول از همه عکس هایی که دوربین ۳۶۰ گرفته رو که خام هستند، به شکل ۳۶۰ دربیارری یا استیچ (stich) کنی بعدشم باید ادیتشون کنی بهدش هم تازه بری برای ساخت تور۳۶۰ و خروجی گرفتن از اون(render) باید بگیری.
    خب برای استیچ کردن یک cpu مناسب میخوای، برای ادیت و خروجی گرفتن علاوه بر cpu به کارت گرافیک هم فشار میاد، البته رم مناسب هم نباید غافل شد. منم در جوابش گفتم که این ها رو میدونستم، میخوام با جزئیات بیشتری اطلاعات کسب کنم. مثلا مشخصات فنی، برند و اینجور چیزها.
    در جواب به هم گفتش که خب ببین به نظر من cpu باید ۴ هسته ای باشه و cori5 به بالا، درمورد کارت گرافیک به نظرم برو سراغ NVidia سری GeForce برو بقیه سری ها رو بیخیال شو. گفت کارت گرافیک های انویدیا هم مشهوره و هم زیاد تره تو بازار در ضمن روی سری لپ تاپ های گیمینگ که به نظرم بیشتر به کار تو میاد ، این کارت گرافیک با سری جی فورس کار میشه. گفت مدلشم به نظرم باید ۹۵۰ با بالا با ظرفیت ۲ گیگ باشه تا کارت راه بیافته. نکته بعدی اینکه مقدار رم هم حتما ۴ گیگ باشه و اینکه هارد ssd رو فراموش نکن به نظرم حداقل ۲۵۶ گیگابایت هم ssd باشه چون سرعت کارت زیاد میشه وکل فضای مورد نیاز برای هارد هم به نظرم ۱ ترابایت کافیه.
    بعد از صحبت با حسین که خیلی این کارس و چند سالی هست که توی فضای بازی سازی و برنامه نویسی هست ، یه حدودی از مشخصات فنی که به درد من میخوره رو فهمیدم .
    برای اطلاع از سایر موارد رفتم پیش مدیر فروشمون، فامیلیش سیدعلی هست و ۱۵ سال کار توی بازار کامپیوتر انجام داده و مغازه داشته و به نظرم اومد که خیلی میتونه کمکم کنه.
    مشخصات سخت افزاری لپتاپی که میخواستم رو بهش گفتم و ازش پرسیدم که چه چیزهای دیگه ای به نظرش خوب میاد و چه مدل لپتاپ هایی رو پیشنهاد میده.
    اول گفتش که میتونم تو سری های لپ تاپ های gamming بگردم. شرکت های مختلفی این سری رو زدن مثل ایسوس، ایسر و لنوو. گفت سعی کن مانیتور ۱۵ اینچ یا ۱۷ باشه ، مات باشه ا بازتاب نور نداشته باشه تو جاهای پر نور، کیبردش هم جزیره ی باشه. تا آشغال و خاک توش نره. کیبورد ها نورپزدازی هم داشته باشه برای زیبایی خوب هست. ایسوس از بقیه برند ها یک مقداری گرون تر هست به دلیل عملکرد mother board و اسمش ولی یک ایرادی که داشته این بوده که زمان کار کردن داغ میکرد که سری های جدیدش سیستم ice cool روش گذاشتند و این مشکل بر طرف شده، البته حواست باشه سری های گیمینگ وزن نسبتا زیادی دارند نسبت به بقیه لپ تاپ ها. نکته دیگه ای هم که ایسوس داره تو بازار ایران بیشتر مطرح شده و خدمات گارانتی بهتیر هم ارائه میده، در ضمن حواست باشه که گارانتی هم که میگیری حتما آوازنگ باشه چون پشتیبانیش بهتر از بقیه گارانتی ها هست و اعتبار بیشتری هم داره.
    اون گفت اگر میخوای هزینه کمتری کنی به نظرم سری k ایسوس هم میتونی بخری، تواناییش در حد سری های گیمینگ نیست ولی در کل سری های خوبیه.
    من بعد از صحبت کردن با سید با توجه بودجه ای که داشتم توی اینترنت دوتا مدل ایسوس گیمینگ به نام های g531 و fx505 با مشخصاتی که سید و حسین گفتن بودن جور بود ولی cpu سری جی اینتل بود و fx، amd . باطری سری جی هم میزان میلی آمپر بیشتری داشت و زمان بیشتری شارژ رو نگه میداشت و همین ها سبب شده بود قیمتش بیشتر باشه. به سید که گفتم اون نظرش روی سری جی بود و گفتش اون بهتره، توی سایت های فروش داخلی و خارجی هم که نظرات رو خوندم ترجیح بر سری جی بود.
    با توجه به اینکه دلار شروع کرده بود به افزایش و روز به روز قیمت ها تغییر میکرد سریع سفارش دادم که بیاد ولی شرکت گفتش به دلیل نوسانات دلار نمیفروشه، آخر مجبور شدم با سید بریم پیش یکی از ریفیقاش و با اشنا بازی از اون بخریم. وقتی برگشتیم شرکت با ذوق زیاد شروع کردم باز کردن پک لپتاپ، یک ماوس گیمینگ زیبا و یک هدفون گیمینگ علاوه بر خود لپ تاپ و شارژر روی اون بود، البته ماوس رو معمولا ایسوس رو لپ تاپ هاش میذاره ولی این کی ماوس گیمینگ بود و فرق داشت، چون نورپردازی داشت، DPI اون تنظیم میشد و دکمه های میانبر برای back , forward هم طراحی شده بود. گارانتی اونهم آواژنگ بود تا ۲۴ ماه.
    خلاصه من الاناین لپ تاپ رو بیشتر از ۲ سال که دارمش و ازش راضیم الته عمر باطریش نسبتا کم شده با اینکه خیلی حواسم بهش بود.!!!

  7. مهراد راجی کرمانی میگوید:

    پاسخ سوال ۱ :
    سال اولی که دانشگاه قبول شدم یه لپ تاپ داشتم که تنها به درد ثبت نام تو کنکور سراسری می‌خورد، تصمیم گرفتم که یه لپ تاپ بگیرم تا بتونم کارای دانشگاهم رو باهاش انجام بدم، خرید لپ تاپ یکی از کار های سخت هست اگه ندونی که چی میخوای، این که مثلاً ۲ گیگ به گرافیک اضافه بشه چقدر به درد من میخوره.
    از اونجایی که از لپ تاپ قبلیم تجربه خوبی نداشتم تصمیم گرفتم که CPU خوبی بگیرم، از نظر من CPU خوب یعنی Core i7 و حداقل رم ۸گیگ برای یک سیستم ۶۴ بیت مناسب هست.
    در سایت های مختلف در حال جستجو بودم که دیدم اکثر لپ تاپ ها اندازه صفحه ۱۵ اینچ دارن ولی از اونجایی که من همیشه لپ تاپم رو دوشم هست پس دنبال اندازه کوچکتری گشتم، اندازه ۱۴ مناسب به نظر میومد، اون زمان تاکید داشتم که لپ تاپم درایو نوری داشته باشه یا به قولی سی دی خور باشه اما حالا که فکر میکنم واقعا در دنیای امروز سی دی خور بودن به جز کلفت کردن سیستم جیز دیگه ای نداره.
    اون زمان چیز زیادی راجع به انواع هارد نمیدونستم اما هارد SSD خیلی سریع تر از HDD هست اما خیلی روی قیمت لپ تاپ تاثیر میزاره
    حداقل گرافیک برای من مناسب بود چون کار گرافیکی زیادی ندارم اما از اونجایی که برخی نرم افزار های جدید از GPU یا همون گرافیک برای محاسبات استفاده میکنن بنابراین ۲ گیگ گرافیک هم چیز بدی نبود.
    با این فیلتر هایی که تو سایتا تعداد محدود گزینه مونده بود که دیگه باید به موارد دیگه مثل باتری وزن توجه میکردم.
    خلاصه که برای خرید لپ تاپ وقتی به جمع بندی رسیدم این موارد بود: ۱- این تصمیم بگیری چیکار میخوای باهاش بکنی ۲- این که تصمیم بگیری کجا میخوای باهاش بری ۳- هرچی کانفیگ قوی تری بگیری سال های بیشتری بدون ارتقاع میتونی ازش استفاده کنی
    خلاصه من لپ تاپم رو سال ۹۵ از دیجی کالا با مطالعه کامنت ها خریدم و بسیار از انتخابی که کردم راضی هستم.

  8. آرش نامجوفرد میگوید:

    آقا ما یه مدتی بود برای برادرم دنبال لپتاپ میگشتیم هر بار که مصمم میشدیم برای خریدنش یه سرچ میزدیم با یه قیمتایی روبرو میشدیم که اصن پشیمون میشدیم آقا سامان ما هم تازه دانشگاه قبول شده بود رشته کامپیوتر و واقعا نیاز به یه سیستم قوی داشت یه لپ تاپی که بتونه پردازش بالا انجام بده رم خوبی داشته باشه و همینطور کیفیت ساختشم خوب باشه البته گارانتی هم برامون مهم بود. ما یک نفریو داشتیم تو فامیل اسمش حسن و میشه پسر عموی بابام، ما از بچگی هر موقع به مشکلای کامپیوتری میخوردیم یا میخواستیم دستگاه جدیدی بگیریم همیشه قبلش باهاش مشورت میکردیم و اینبار هم از این قضیه مستثنی نبود. کج دار مریض با این لپ تاپ کار میکرد تا اینکه یه کلاس برنامه نویسی ثبت نام کرد رفت سر کلاس یسری نرم افزار باید میریخت روی لپتاپ که نتوست یعنی لپتاپ جواب نمیداد تقریبا میشه گفت لپ تاپ صرفا فقط یه کیبور بود و صفحه نمایش  و خب حقم داشت واقعا قدیمی بود. خلاصه دیکه ایندفعه عزممون و جزم کردیم که لپ تاپ و بگیریم اینور اونور گشتیم نمایندگی ایسوس لنوو مایکروسافت، اپلم که گذاشتیم کنار کلا  قیمتاش نجومی
    اولش میخواستیم یه لپ تاپ بگیریم core i5 و DDR4 با رم ۸ اینا ولی گفتیم چه کاریه ما که داریم هزینه میکنیم اینم یه دستگاهیه که که حالا حالا قرار نیست عوضش کنیم یه چیزی بخریم که سال های سال کار کنه و خوب باشه دیگه اینجوری شد که دلو زدیم به دریا رفتیم سراغ یکی از مدلای لپ تاپ ایسوس با پردازنده نسل هفت SSD دار و رم ۱۲ دیگه نگم براتون واقعا چیزی بود برا خودشا اولش میخواستیم نیازمون و برطرف کنیم فقط الان رفته بودیم به چیز بمب و انتخاب کرده بودیم تازه چیزی که خیلی برادرمو به هیجان اورده بود، تاچ بودن و داشتن حسگر اثر انگشت بود دیگه واقعا تو دلش حنا بندون بود  منم واقعیت خیلی هیجان داشتم راجع به این لپ تاپ دیگه واقعا برنامه ای نبود که نتونه نصب بشه سرعت و که اصن هیچیییی خدااا بود. بله خلاصه اینطوری شد که دل و زدیم به دریا و خریدیمش، از گارانتیش براتون بخوام بگم که واقعا یکی از موضوعاتی بود که برامون اهمیت داشت اینه که هم برامون ویندوز و نصب کردن هم همه درایورا و چیزایی که لپ تاپ نیاز داشت و این برامون جالب بود چون یبار پرسیده بودیم میگفتن باید جداگونه پول بدین تا براتون این چیزارو نصب کنن و راش بندازن تازه تا دو سالم اگر چیزیش میشد میتونستیم بیایم عوض کنیم.
    گذشت سامان ما عشق دنیارو داشت میکرد با این لپ تاپ که هفته دوم نمیدونیم چیشد یکی از این کلیدای لپ تاپ افتاد و گم شد کلید عدد ۳ بود رفتیم نمایندگی پایتخت که بگیم آقا یه کلید عدد ۳ رو بهمون بدین گفت یدونه کلید که نداریم اگه بخوای باید کل کیبورد و عوض کنی حالا این لپ تاپم تازه یه هفتش بود اصن دلمون نمیومد گشتیم کل پایتخت و بازار موبایل و علائدین و اینا اصن هیچی به هیچی، هیچکس نداشت گفتن هنوز اوراقیش تو بازار نیومده خلاصه ماام خورد تو ذوقمون گفتیم وایسیم تا ببینیم اوراقیش که اومد بریم بگیریم ولی خب واقعا انتظار اینو نداشتیم که گارانتی بگه بهمون کل کیبورد و جایگرین باید بکنی.
    الانم ۱ سال گذشته و هنوز که هنوز کلیدش پیدا نشده ولی خدارو شکر مثله ساعت داره کار میکنه و همه نیازهایی که داشتیم و داره برطرف میکنه هم از لحاظ سخت افزاری هم نرم افزاری.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *