داده کاوی در فضای مجازی

1

فضای مجازی منجر به ایجاد حجم عظیمی از اطلاعات و به صورت انفجاری شده است. اسامه فیاد (مدیر اسبق دپارتمان داده کاوی یاهو) در زمانی که در اوج فعالیت شرکت یاهو در این کمپانی مشغول به کار بود بیان می کرد که هر روز صبح که کار را آغاز می کردیم با ۱۰ ترابایت داده جدید مواجه بودیم که در طول ۲۴ ساعت گذشته تولید شده بودند. هریک از کلماتی که شما در موتورهای جستجو، می زنید یا اینکه هریک از پیام هایی که در شبکه های اجتماعی تبادل می نمایید در حکم یک رکورد داده ای به حساب می آید و این رکوردها در کنار یکدیگر منبعی عظیم از داده ها را تشکیل می دهند. 

کاربردهای داده کاوی در فضای مجازی

تکنیک ها و الگوریتم های داده کاوی را در رابطه با کارکردهای مختلف فضای مجازی می توان به کاربرد، مانند:

  • داده کاوی به منظور تحلیل جریان کلیک کاربران در وب سایت ها و شبکه های اجتماعی
  • داده کاوی به منظور تحلیل تفاوت رفتار کاربران بر اساس استفاده از دستگاه های مختلف (خصوصا در این باره می توان به تفاوت بین رفتار کاربران موبایلی با سایر کاربران اشاره نمود)
  • داده کاوی به منظور تحلیل واکنش کاربران نسبت به اخبار (کدام گروه از اخبار و با چه ویژگی هایی واکنش های بیشتری در کاربران ایجاد کرده است؟)
  • تحلیل جرایم اینترنتی (انواع جرایم مالی، اخلاقی و …) با استفاده از داده کاوی 
  • داده کاوی برای تحلیل جریانات اجتماعی ایجاد شده در فضای وب (مثلا تحلیل رفتار کاربران پیرو یک حادثه بزرگ مانند زلزله یا سیل و یا یک جشن و پیروزی ملی مثلا قهرمانی تیم ملی در یک تورنمنت مهم)
  • داده کاوی برای تحلیل گروه کلماتی که با یکدیگر جستجو می شوند.
  • داده کاوی برای تحلیل رفتار و فعالیت های کاربران در فروشگاه های آنلاین (مثلا واکنش های کاربران نسبت به تخفیف ها و حراج های آنلاین)
رای دادن به این post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *