داده کاوی در ثبت احوال

ش

سازمان ثبت احوال یکی از سازمان هایی است که حجم زیادی از داده های مربوط به کلیه افراد ایرانی در آن ذخیره و نگهداری می شود و از این رو یک منبع غنی و ارزشمند برای انجام تحلیل های مبتنی بر داده و به کارگیری تکنیک های داده کاوی جهت استخراج دانش ارزشمند می باشد. برخی از کاربردهای داده کاوی در ثبت احوال را می توان بدین صورت بیان نمود:

  • به کارگیری تکنیک های داده کاوی به منظور تحلیل نام های مورد توجه مردم برای نامگذاری نوزدان تازه متولد شده (به تفکیک دختر و پسر)

این تحلیل کمک می کند تا از وضعیت اقبال مردم به انواع نام ها مطلع شد و بتوان یک سیگنال مناسب از وضعیت فرهنگی و اجتماعی جامعه ایران و تغییرات مربوط به افکار و سبک زندگی به خوبی مطلع شد. این تحلیل را می توان از جنبه های مختلف اجرا نمود، مثلا می توان از بعد زمانی به این تحلیل پرداخت که روند تمایل مردم به انواع اسم ها در گذر زمان چه تغییری کرده است؟ یا اینکه از بعد مکانی به موضوع نگاه کرد و تلاش شود تا الگویی بر اساس موقعیت جغرافیایی و قومی استان ها و شهرهای مختلف و تمایلات آنها به برگزیدن اسامی مختلف، استخراج شود.  

  • تحلیل داده کاوی بر روی داده های مربوط به وفات و سن ایرانیان

از روی داده های مربوط به وفات می توان به خوبی بر روی سن افراد جامعه ایرانی تحلیل های داده کاوی را انجام داد. مثلا اینکه افراد را بر اساس سن، محل زندگی، تعداد فرزندان، وضعیت تاهل در هنگام فوت و جنسیت به چند گروه (خوشه) می توان تقسیم نمود؟ این تحلیل می تواند حاوی نکات جالبی از سن افراد در وضعیت های خانوادگی و جغرافیایی متفاوت باشد.

  • داده کاوی بر روی داده های مربوط به ازدواج 

داده های مربوط به ازدواج های ثبت شده یک منبع ارزشمند برای انجام تحلیل های مبتنی بر داده می باشند. مثلا می توان بر اساس سن زوج، سن زوجه و محل ثبت ازدواج، به خوشه بندی زوج ها پرداخت.  

  • داده کاوی بر روی داده های مربوط به طلاق

در سالهای اخیر طلاق به عنوان یک معضل اجتماعی در بسیاری از کشورها خود را نشان داده است. تصمیم گیران و سیاست گذاران تمایل دارند بدانند ریشه های اصلی این موضوع چیست و چطور می توان نسبت به کاهش آن اقدام نمود. در اینجا می توان با استفاده از تکنیک های داده کاوی مانند کلاس بندی (Classification) به شناسایی ویژگی های ازدواج های ناموفق منجر به طلاق اقدام نمود. متغیرهای مختلفی مانند سن زوج، سن زوجه، محل زندگی، تعداد فرزندان دختر و تعداد فرزندان پسر را می توان به عنوان متغیرهای ورودی در مدل های کلاس بندی مورد نظر قرار داد. 

البته باید توجه داشت که در صورتی که پژوهشگران تمایل به حرکت در راستای محورهای فوق برای انجام تحقیقات کاربردی داشته باشند، اصل حفظ حریم خصوصی در دسترسی به داده های مورد نیاز برای تحلیل، بایستی به صورت ویژه و کامل مورد دقت نظر و رعایت قرار گیرد. 

 

رای دادن به این post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *