داده کاوی در بیمه شخص ثالث

A

یکی از قدیمی ترین روش های کاهش و انتقال ریسک در دنیا بهره گیری از انواع خدمات بیمه ای است. بخشی از انواع خدمات تعریف شده در صنعت بیمه به پوشش ریسک های مربوط به خودروها اختصاص دارند و در این بین بیمه شخص ثالث، از شرایط خاص و ویژه ای برخوردار می باشد. اولین ویژگی خاص این خدمت بیمه ای پوشش وسیع مشتریان است به گونه ای که بر اساس الزام قانونی تمامی دارندگان خودرو مکلف به استفاده از این خدمت بیمه ای هستند. دومین ویژگی متمایز کننده این خدمت بیمه ای این است که اکثریت (و شاید حتی بتوان گفت تمامی) شرکت های بیمه ای نتواسته اند از این خدمت سودی کسب نمایند. 

فیلدهای اطلاعاتی (متغیرهای) مربوط به داده کاوی بیمه شخص ثالث

برای داده کاوی بر روی مشتریان بیمه شخص ثالث مثل هر تحلیل داده کاوی دیگری لازم است تا فیلدهای اطلاعاتی یا همان متغیرهای تحلیلی مورد نظر مشخص باشند. متغیرهای مختلفی را در این نوع تحلیل می توان مد نظر داشت از جمله:

  • سن بیمه گذار
  • جنسیت بیمه گذار
  • محل زندگی فرد بیمه گذار (برای اشخاص حقیقی) یا محل شرکت (برای اشخاص حقوقی)
  • مشخصات خودرو (نوع، مدل، سال تولید و …)
  • تعداد دفعات استفاده از بیمه شخص ثالث

البته به موارد فوق به عنوان نمونه ارائه شده اند و می توان فیلدهای اطلاعاتی بسیازی مانند تعداد سالهای تحت پوشش بیمه و یا نمایندگی صادر کننده بیمه نامه را نیز اضافه نمود.

انواع تحلیل های داده کاوی قابل ارائه در بیمه شخص ثالث

مانند هر مساله و پژوهش داده کاوی دیگری در اینجا نیز می توان طیف وسیعی از تحلیل های مختلف را انجام داد که به برخی از آنها به عنوان نمونه اشاره می شود:

  • خوشه بندی مشتریان بیمه شخص ثالث

مانند هر تحلیل دیگری در اینجا نیز می توان در ابتدا به خوشه بندی مشتریان اقدام نمود تا یک تصور و درک کلی و نسبتا جامع از گروه های مختلف خریداران بیمه شخص ثالث و ویژگی های متمایز کننده آنها که در قالب خوشه های مختلف بروز کرده، بدست آید.

  • کلاس بندی (دسته بندی) مشتریان بیمه شخص ثالث

در این حالت یک فیلد هدف (target field) انتخاب شده و از الگوریتم های کلاس بندی (classification) برای تعیین ویژگی های متمایز کننده هر دسته یا کلاس استفاده می شود. مثلا می توان فیلد هدف را “تعداد دفعات استفاده از بیمه شخص ثالث” در نظر گرفت و در نتیجه به دنبال شناسایی ویژگی های مربوط به کلاس های مختلف بود. نتیجه این تحلیل ارزشمند است چرا که برای شرکت بیمه (بیمه گر) مشخص می نماید که ویژگی های مشتریانی که تاکنون از بیمه شخص ثالث خود صفر بار، یکبار، دوبار، سه بار و …. استفاده نموده اند به چه صورت می باشد. نتیجه این تحلیل برای پیش بینی رفتار مشتریان جدید قابل استفاده است. 

رای دادن به این post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *