داده کاوی در بورس و بازارهای مالی

ش

یکی از زمینه های کاربردی داده کاوی بورس و بازارهای مالی می باشد. این زمینه دارای اهمیت مضاعف می باشد چرا که هم برای محققین و دانشجویان و هم برای فعالان بازارهای مالی دارای جذابیت می باشد.

الف) جذابیت داده کاوی در بورس و بازارهای مالی برای محققین و دانشگاهیان

از یک سو حجم وسیع داده های تولید شده در بورس و بازارهای مالی جذابیت مضاعفی را برای محققین دانشگاهی و آکادمیک فراهم می آورد. چرا که داده های مربوط به بازارهای مالی در دسترس عموم قرار داشته و محققین و دانشجویان به مانند خیلی از حوزه های دیگر برای دستیابی به داده های واقعی و معتبر با چالش خاصی روبرو نیستند و به راحتی و به صورت تحت وب می توانند به این نوع از داده های واقعی دسترسی داشته باشند. مساله دیگر به روز بودن داده های تولید شده در بورس و بازارهای مالی است و این دغدغه محققین نیز در این فضا حل شده است و آنها به راحتی می توانند در هر لحظه از زمان به داده های لحظه ای همان موقع دسترسی داشته باشند و بدون حتی یک دقیقه تاخیر، آخرین و به روزترین داده ها را دریافت نمایند.

ب) جذابیت داده کاوی برای فعالان بورس و بازارهای مالی 

سرمایه گذاران، معامله گران (تریدرها)، کارگزاری ها، نهادهای قانون گذار و به صورت کلی تمامی بازیگران عرصه بازارهای مالی با حجم وسیعی از داده ها مواجه هستند و نیاز دارند تا بتوانند بر اساس این داده ها بهترین تصمیمات را در زمان مناسب اتخاذ نمایند. اما تعدد پارامترها و متغیرهای تاثیرگذار (فیلدهای اطلاعاتی) کار تحلیل اطلاعات و تصمیم گیری را با استفاده از روش های سنتی بسیار دشوار می نماید. در چنین شرایطی علم داده کاوی به کمک فعالان بازار آمده و با در اختیار گذاشتن مجموعه ای از تکنیک های متنوع و کاربردی امکان شناسایی الگوها، روندها و تصمیم گیری با اثربخشی بالاتر را فراهم می آورد. 

رای دادن به این post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *