داده کاوی توییتر

ش

شبکه اجتماعی توییتر یکی از بزرگ ترین شبکه های اجتماعی دنیاست که طیف وسیعی از کاربران از افراد عادی گرفته تا چهره های مشهور و سلبریتی ها، ورزشکاران و سیاست مداران در آن به فعالیت و انتشار و تبادل محتوا مشغول هستند. حجم عظیم این شبکه و داده های تولید شده در آن و همچنین اثرگذاری بالای آن موجب شده است تا به عنوان محملی مناسب و جذاب مورد توجه تحلیل گران و محققین جهت انجام تحلیل های داده ای متفاوت و انجام پروژه های داده کاوی قرار گیرد.

زمینه های کاربرد داده کاوی در توییتر

برخی از زمینه های کاربرد داده کاوی در توییتر که در سالهای اخیر برای انجام تحقیقات متعدد علمی در قالب پایان نامه، رساله یا مقالات کنفرانسی و ژورنالی مورد توجه قرار گرفته اند، را می توان به صورت زیر بیان نمود:

  • داده کاوی به منظور آنالیز رفتار کاربران توییتر در قبال اتفاقات پیش آمده و وقایع رخداده (مثلا پیروزی یکی از نامزدها در انتخابات ریاست جمهوری)
  • داده کاوی به منظور تحلیل احساسات (sentiment analysis) کاربران شبکه توییتر
  • داده کاوی به منظور تحلیل نظرات و نظرکاوی (opinion mining) کاربران توییتر
  • داده کاوی به منظور تحلیل روند و بررسی تغییرات تمایل کاربران توییتر به موضوعات مختلف در طی زمان
  • بهره گیری از داده کاوی برای ارتقای سطح مشارکت کارکنان (employee engagement) در یک سازمان
  • داده کاوی به منظور آنالیز روند و تحلیل تغییرات در اقبال کاربران شبکه توییتر به افراد مختلف (خصوصا افراد تاثیرگذار مانند هنرپیشه ها یا سیاسیون) در گذر زمان
  • داده کاوی به منظور محاسبه و تحلیل بر روی فاکتور اثرگذاری (influence factor) در شبکه اجتماعی توییتر
  • داده کاوی به منظور تحلیل الگوهای مربوط به واکنش کاربران توییتر نسبت به بحران های پیش آمده (مانند زلزله، سونامی یا آتش سوزی بزرگ)
  • داده کاوی به منظور تحلیل موضوعی پست های منتشر شده در شبکه توییتر (مثلا می توان به عنوان نمونه به یکی از تحقیقاتی که به بررسی پست های منتشر شده در رابطه با موضوع بیمه پرداخته، اشاره کرد)
  • انجام داده کاوی بر روی موضوعات داغ (hot topics) در توییتر
  • انجام داده کاوی بر روی موضوعات مورد توجه و ترندی (trending topics) در توییتر 
  • استفاده از داده کاوی برای افزایش میزان مشارکت مشتریان (customer engagement)
  • انجام مطالعات متن کاوی (text mining) بر روی پست های منتشر شده توسط کاربران در شبکه توییتر
  • انجام داده کاوی به منظور تحلیل خدمات کسب و کارهای مختلف با تحلیل احساسات (مثلا می توان به عنوان نمونه به یکی از تحقیقاتی که در این راستا و در رابطه با خدمات شرکت های حمل و نقل هوایی انجام شده، اشاره کرد)
  • تحلیل موضوعات اسپم و فیک (غیر واقعی) منتشر شده در شبکه توییتر
  • انجام داده کاوی به منظور تحلیل استفاده از شبکه توییتر برای مقاصد مجرمانه (مانند شبکه های تروریستی، باندهای مواد مخدر، پول شویی و …)
رای دادن به این post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *