داده کاوی در صنعت

A

اولین کاربردهای داده کاوی در حوزه خدمات رخ داد اما به تدریج واحدهای صنعتی هم به سمت استفاده از تکنیک های داده کاوی آمدند. برخی از کاربردهای متنوع داده کاوی در صنایع مختلف را در این مطلب با هم بررسی می نماییم.

داده کاوی در تولید محصولات جدید

سازمان های صنعتی همواره علاقمند به ارائه محصولات جدید جهت راضی نگه داشتن مشتریان و حفظ و افزایش سهم خود از بازارهای هدف می باشند. اما تجربه سازمان های صنعتی نشان داده است که پروژه های توسعه محصولات جدید همواره با چالش و ریسک های متعددی روبرو بوده اند. این ریسک ها را می توان از جنبه های داخلی و خارجی مورد توجه قرار داد. از جنبه داخلی ریسک شکست در پروژه توسعه محصول جدید و عدم ارائه خروجی مورد نظر وجود دارد. در اینجا می توان از داده کاوی استفاده نمود و الگوهای مربوط به شکست پروژه های توسعه محصول جدید را شناسایی نمود تا سازمان های صنعتی به این دانش ارزشمند دست پیدا نمایند که چه عواملی بیشترین نقش را در شکست پروژه های توسعه محصول جدید داشته و ریسک این قبیل پروژه ها را بالا می برد. چالش بعدی که از نوع خارجی و برون سازمانی می باشد این است که پروژه توسعه محصول جدید در داخل سازمان و در مقام اجرا موفق بوده اما در بازار با استقبال مشتریان مواجه نشده باشد. این مورد نیز یکی از زمینه های کاربرد داده کاوی را شکل داده تا سازمان های صنعتی نسبت به تشکیل دیتاست از محصولات جدید اقدام نموده و بر اساس آن به تحلیل این موضوع بپردازند که چه عوامل و الگوهایی در بین محصولات جدیدی که با واکنش مثبت از سوی مشتریان مواجه نشده اند، وجود داشته است. به عنوان مثال ممکن است سازمان به این نتیجه برسد که محصولات جدیدی که در ماه های ابتدایی سال ارائه شده اند با استقبال کمتری مواجه بوده اند. در نتیجه این بینش و خرد ارزشمند در سازمان ایجاد می شود که زمان ارائه محصول جدید به بازار هدف هم یک پارامتر مهم و تاثیرگذار بوده و چه بسا یک محصول جدید اگر در زمان دیگری ارائه میشد با استقبال خوبی از جانب مشتریان مواجه می شد. 

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *