بازی های یادگیری زبان انگلیسی

ش

مسلماً با اجرای بازی می توان تجربه بهتر و دلچسب تر از آموزش داشت. همچنین اجرای بازی ها کمک می نماید تا مطالب بهتر در ذهن نشسته و عمق و مدت زمان ماندگاری مطالب جدید افزایش یابد. همچنین به دلیل جذاب بودن فرایند اجرای بازی و درگیر شدن مخاطب به صورت فعال در آموزش، او به تکرار این تجربه یعنی تکرار مجدد بازی و بیشتر یاد گرفتن ترغیب می شود. با بهره‌گیری  از مکانیزم هایی می‌توان این تمایل و انگیزه را تقویت نمود. در این نوشتار بررسی و ارائه انواع بازی های آموزشی یادگیری زبان انگلیسی  پرداخته می شود. 

بازی پینگ پنگ برای برای یادگیری لغات انگلیسی

همه شما با بازی پینگ پنگ آشنا هستید و تجربه آن را چه با دوستان و چه در محیط خانواده دارید. در این بازی توپ پینگ پنگ توسط بازیکنان با استفاده از راکت در دو طرف میز به حرکت در می آید. حال می خواهیم مشابه بازی پینگ پنگ را این بار برای یادگیری لغات انگلیسی داشته باشیم که در این بازی به جای توپ شما لغات را به سمت هم پرتاب می کنید و طرف مقابل هم بایستی  با لغت پاسخ شما را بدهد. تجربه جالبی باید باشد اگر مایلید با هم ادامه دهیم. شیوه بازی به این صورت است که شما با تعدادی لغت دسته بندی شده شروع می کنید. این بازی را می‌توان با دو یا چند نفر اجرا نمود. در هر دور اجرای بازی یک گروه از لغت ها را مشخص نمایید. مثلا می‌گویید می‌خواهیم این دور را در رابطه با لغات مربوط به حیوانات یا لغات مربوط به لباس ها یا لغات مربوط به اجزای خانه یا لغات مربوط به مشاغل یا هر موضوع دیگری اجرا نماییم.  به عنوان مثال فرض کنید که دوره اول را می خواهیم با حیوانات اجرا نماییم. نفر اول یعنی علی اسم  یک حیوان را به زبان فارسی برده از فرد مقابل یعنی محمد می‌خواهد تا معادل لاتین انگلیسی آن را بگوید. مثلاً می گوید گاو و در این حالت فرد مقابل باید بگوید cow. اگر محمد درست پاسخ دهد یک کارت سبز دریافت می نماید و در غیر این صورت کارت قرمز  به او داده می شود. سپس  پساین موضوع به صورت معکوس تکرار می شود یعنی محمد اسم یک یک حیوان را به زبان فارسی می گوید مثلا می گوید گربه و در این حالت علی باید معادل انگلیسی آن را یعنی  cat بگوید. اگر علی درست بگوید یک کارت سبز و اگر اشتباه بگوید یک کارت قرمز دریافت می‌کند. این کار تا زمانی که در دامنه مشخص شده  یعنی حیوانات لغتی باقی نمانده باشد، ادامه می یابد. سپس می توانند ۲ نفر بازی را با یک گروه دیگر از کلمات مثلاً کلمات مربوط به لباس ها ادامه دهند. در پایان امتیاز دو نفر از طریق تفاضل کارتهای سبز و قرمز مشخص می شود، یعنی هر کارت سبز یک امتیاز مثبت و هر کارت قرمز یک امتیاز منفی دارد و تفاضل آنها امتیاز نهایی هر بازیکن را مشخص می نماید. به عنوان مثال فرض می کنیم در پایان بازی وضعیت کارتهای سبز و قرمز علی و محمد به صورت زیر شده است:

  • علی: ۱۵ کارت سبز و ۵ کارت قرمز
  • محمد: ۱۳ کارت سبز و ۷ کارت قرمز

دقت نمایید که مجموع کارت های سبز و قرمز هر دو بازیکن باید با هم برابر باشد، مثل حالت فوق که مجموع کارت‌های آنها ۲۰ می باشد یعنی هر کدام از آنها به ۲۰ سوال پاسخ دادند. این موضوع مهم است چرا که حتماً باید تعداد سوالات پاسخ داده شده توسط دو بازیکن دقیقا با هم برابر باشد. حال در این مثال تفاضل بین کارت ها را  محاسبه می نماییم تا در نهایت امتیاز علی و محمد مشخص به صورت زیر مشخص شود:

  • علی: ۱۰ امتیاز 
  • محمد: ۶ امتیاز 

پس مشخص می‌شود که علی در این بازی برنده شده است.

۱

بازی جستجوی کلمات برای یادگیری لغات انگلیسی

این بازی ساده و کاربردی بوده و هم به صورت آنلاین و هم به صورت فیزیکی قابل اجرا است. از این بازی به خوبی می توان برای یادگیری و تمرین لغات انگلیسی برای فراگیران استفاده نمود. در این بازی به ترتیب تصاویری به فراگیران زبان انگلیسی نشان داده می شود و آنها بایستی قبل از اتمام مدت زمان مشخص شده لغت مربوط به آن تصویر را بگویند. اگر در دنیای واقعی این بازی را اجرا کنید بایستی در بازه های زمانی اعلام زمان باقیمانده را بنمایید مثلا بگویید ۳۰ ثانیه وقت داری تا کلمه مربوط به این تصویر را بگویی و دوباره این اعلام را در ۲۰ ثانیه و ۱۰ ثانیه و در انتها وقتی که زمان تمام شد نیز تکرار نمایید. اگر در فضای آنلاین این بازی اجرا شود که تایمر در کنار تصویر نمایش داده شده و در هر لحظه مدت زمان باقیمانده برای کفتن لغت متناظر با تصویر مشخص است. قبل از شروع بازی بایستی مجموعه کلمات مورد نظر برای انجام بازی توسط بازیکنان (یا مربی، پدر و مادر یا معلم آنها) انتخاب شود تا دامنه لغات مورد نظر برای انجام بازی مشخص شود. حتی می توان بازیکنان را نیز از قبل در جریان لیست لغات قرار داد تا بتوانند خود را آماده کرده و برای انجام بازی حسابی تمرین کنند. یکی از تمرینات آمادگی بسیار مفید جستجوی کلمات در موتورهای جستجو و مشاهده تصویر ظاهر شده در نتایج جستجو برای هر کلمه می باشد. بدین ترتیب حتی اگر بازیکنان معنای لغتی را ندانند با ظاهر شدن تصاویر مرتبط با آن می توانند به خوبی معنای آن را در اکثر مواقع متوجه شوند یا حداقل در رابطه با آن ذهنیات و حدس های خوبی پیدا کنند. این یادگیری به کمک تصاویر منتج به حک معانی و مفاهیم در ذهن بازیکنان شده و مسلما بسیار کاراتر از حفظ معنای فارسی لغات می باشد که فراریت و میزان فراموشی آن بسیار بالا است. در مورد انتخاب مجموعه کلمات مورد نظر برای بازی می توان از مجموعه های آماده استفاده نمود و یا اینکه خودمان نسبت به تشکیل مجموعه اقدام کلمات اقدام نماییم. پیشنهاد می شود که ابتدا مجموعه های کلمات ساده و کوتاه انتخاب شوند تا بچه ها و فراگیران به بازی علاقمند شده و علاوه بر این مهارت آنها در یادگیری لغات نیز افزایش یابد و به مرور و با یک شیب ملایم و آهسته و پیوسته کم کم لغات متوسط و مشکل نیز به مجموعه لغات افزوده شود. خوب است که مربیان و معلمان به تدریج مجموعه لغات برچسب گذاری شده بر اساس سه سطح ساده، متوسط و سخت داشته باشند تا برای انتخاب بازی به سرعت بتوانند مجموعه مورد نظر را از بین آنها انتخاب کرده و بازی را آغاز نمایند. در این صورت دیگر نیازی نیست که هر دفعه کلی زمان و انرژی برای یافتن و انتخاب لغات مناسب برای بازی صرف شود. همچنین می توان مجموعه های ترکیبی را نیز برای بازی مد نظر قرار داد بدین صورت که مثلا در یک مجموعه ۳۰ تایی از لغات ترکیبی از لغات در سطوح مختلف قرار گرفته باشند، مثلا ۱۰ لغت ساده، ۱۰ لغت متوسط و ۱۰ لغت مشکل. مزیت این کار در این است که بازیکنان انگیزه لازم را از لغات ساده و متوسط کسب کرده همچنین در هنگام مواجهه با لغات مشکل و در صورت عدم پاسخگویی متوجه می شوند که مهارت آنها هنوز در سطح کامل و مطلوب نبوده و مجددا باید تلاش و کوشش خود را ادامه دهند. 

 

 

رای دادن به این post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *