آموزش آمار و احتمال با واقعیت افزوده

A

تکنولوژی واقعیت افزوده (Augmented Reality=AR) و واقعیت مجازی (Virtual Reality=VR) در حال ایجاد تحول و دگرگونی در حوزه های مختلف از جمله آموزش است. در حال حاضر تکنولوژی واقعیت افزود به حوزه آموزش ورود کرد و شاهد تولید محصولات مختلف آموزشی با استفاده از آن (خصوصا در حوزه آموزش کودکان هستیم). مسلما در آمار و احتمال هم به مانند سایر حوزه های دانشی و مباحث علمی می توان با به کارگیری تکنولوژی واقعیت افزوده تحول شگرفی را رقم زد. به عنوان مثال کتابی را در نظر بگیرید که وقتی دانش آموز یا دانشجو آن را ورق می زند در همان جا به عینیت تجسم بسیاری از کاربردها و مسائل آمار و احتمال را مشاهده می نماید. به عنوان مثال برخی از این موارد را می توان به صورت زیر مجسم نمود:

  • از ساده ترین مسائل مطرح در آمار و احتمال شروع می کنیم که مسائل مربوط به پرتاب سکه و تاس است. در وضعیت فعلی دانش آموز یا دانشجو صرفا از روی یک مساله می خواند که مثلا تاس یا سکه ای را با این شرایط پرتاب کرده ایم و سپس به محاسبه احتمالات وقوع حالت مختلف می پردازد. اما با استفاده از واقعیت افزوده در همان لحظه تاس ها و سکه ها به هرتعداد که مورد نیاز باشد با اندازه ها و رنگ ها و حالات مختلف در دسترس وی قرار دارد و می تواند همان جا حتی به صورت آزمایشی و برای درک بهتر مساله اقدام به پرتاب تاس ها و سکه ها و کار با آنها نماید. مسلما وقتی دانش آموز و دانشجو به این صورت با مساله مواجه شوند، میزان نفوذ مطالب در لایه های عمیق ذهن آنها به صورت غیرقابل باوری افزایش می یابد.
رای دادن به این post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *